Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 »   Omlaag

Auteur Topic: terug van 2.5 week aart kok ervaring  (gelezen 22682 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk: kampeermiddel : aart kok livingstone
terug van 2.5 week aart kok ervaring
« Gepost op: augustus 21, 2016, 09:54:28 pm »

Zo vandaag na 22 uur rijden thuis gekomen met onze aart kok. Het rijden is echt verrukkelijk tov een caravan. Met gemak haalt hij 130 km p uur alleen ivm rijden door Duitsland en Oostenrijk en Slovenië en Kroatië hebben we ons maar keurig aan de 100 a 110 km p uur. Maar je merkt niks van de wagen.
Het opzetten ging redelijk vlot. binnen een anderhalve uur was alles wel uitgepakt en ingericht. Echter na 6 dagen kregen we regen en hebben we de voorwanden erin geritst. Dan mis ik een " deur" waar je door naar binnen kan. je zet de voorwanden vast met haringen.  Hoe doen jullie dat? De leef ruimte in de voortent vonden we wel wat krap met vier man al hebben we later ontdekt dat we beter in de tent bij het slaapgedeelte kunnen zitten dan. De hoeveelheid lichtinval bij volledig gesloten tent vind ik wel krap.  Terwijl anderen onder een voortentje naar de regen bleven kijken voelde ik me aardig opgesloten in de wagen met dicht geritste voorwanden
Halverwege de vakantie zijn we ivm de regen verhuisd naar Kroatië en vonden we het inpakken toch best wel wat werk. Een vieze grondzeil en vieze slikranden wil je niet mee inklappen dus sta je toch ff te poetsen. Al met al duurde het inpakken en klappen vd wagen toch ruim 2  uur.
Helaas ook wat schade aan de wagen. Een uitdraai poot was zo krom al een hoepel dat deze vervangen moet worden en een ringetje van de luifel scheurde uit na een windhoos.  Verder hadden we nog een uitgescheurd elastiek en een buis vh  frame is toch best krom dus die willen we laten vervangen.
Het in ritsen van het kuipzeil vind ik best zwaar gaan. de rits loopt regelmatig vast en wordt ook niet beter na insprayen. Ik merk dat op sommige punten het tentdoek te dicht op de rits zit. Dit is ook bij de deur dus we zullen aart kok eens benaderen

De plussen en minnen tov caradinges.. de sfeer, het gemak vh rijden zijn zeker een voordeel. een nadeel vind ik toch wel het meer schoonmaakwerk vh kuipzeil en de slikranden en de krappere ruimte bij regen in de vootent door de schuine wanden en het lichtinval.

Verders hebben we een hoop uit de wagen niet gebruikt. De 2 camping kastjes hebben we idd niet nodig. we leven vanuit de kratten en dat gaat prima. Ook het keukenservies hebben we nu gehalveerd dus er is inmiddels ruimte zat in de wagen. Edwin zijn watercreatie was echt heerlijk.

Al met al kunnen we nog niet zeggen wat ons voorkeur is. Er vanuit gaande dat het op en afbreken steeds sneller en makkelijker zal gaan, hebben we besloten hem nog niet weg te doen Bij regen misde ik de caravan. bij zon en droog weer vond ik de vouwwagen heerlijk. En eerlijk is eerlijk, Vandaag met het uitruimen was ik weer zo klaar. Bij de caravan waren we altijd nog wel een dag bezig met schoonmaken van de wagen dat hoeft nu weer niet.

herkennen jullie het werk vd schoonmaak en het moeilijk in ritsen vh grond kuipzeil??
Gelogd

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk: kampeermiddel : 2010 Aart Kok Kavango
Re: terug van 2.5 week aart kok ervaring
« Reactie #1 Gepost op: augustus 21, 2016, 10:06:06 pm »

Dat probleem met de verbogen uitdraaipoot heb ik ook eens gehad, zie dit topic: http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=16200.0
En nu ik daar rekening mee hou met opzetten en vooral afbreken heb ik hier nooit meer mee te maken gehad. Moeilijk inritsen herken ik wel van onze Kavango. Als wij het grondzeil inritsen buigen we het zeil en de tent om zodat de rits naar boven komt. Hierdoor komt de stof van de tent niet meer zo makkelijk tussen de rits.

En als je de pecht hebt met slecht weer zijn wij ook echt lang bezig met vooral het schoonmaken van de tent en de slib-randen. Bij onze eerste camping hebben we ook veel regen over ons heen gehad en toen deden we er ook 2,5 uur over om weg te komen. Maar ja, meestal heb je natuurlijk goed weer in de vakantie. :)
Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: terug van 2.5 week aart kok ervaring
« Reactie #2 Gepost op: augustus 21, 2016, 10:13:01 pm »

Wanneer ik dit allemaal zo lees, dan krijg ik het idee dat je er toch niet heel blij mee lijkt te zijn. Jullie hebben ook al gedacht over verkopen.
De hoeveelheid schade en problemen die jullie aan de wagen hebben, is ook wel bijzonder moet ik zeggen.

Ja, een grondzeil wordt vies en als je die moet opruimen bij regen dan is dat niet heel prettig. Dit is toch iets waar je niet aan ontkomt. Daarom hebben wij een erg groot grondzeil, zodat we (mocht het nodig zijn) deze tegengesteld kunnen vouwen. Hierdoor zit de vuiligheid aan de binnenkant.

Hetzelfde geldt voor de slikranden. Die worden vies, en moet je toch echt schoonmaken. Doe je dit niet dan is de kans dat je tent onder de modder komt te zitten erg groot. Iets wat je wilt voorkomen.

De voorwanden hebben wij niet (nemen we ook niet). Het geheel wordt er erg gesloten van. Wij kunnen bij een regenbui gewoon onder de luifel zitten. En als het echt koud oid wordt dan zitten wij ook in de tent voor het bed en de kids in de achtertent.

Met het grondzeil hebben we geen enkel probleem. Wel is het zo, en dit geldt voor alle ritsen, dat je het begin er wel goed en ver moet induwen. Anders heb je issues bij het losritsen. Voor de rest ritst ons grondzeil erg soepel.

Ook bij jullie lees ik weer de op en afbreektijd. Is dat nu zo echt bepalend? Of je er nu 1,5 of 2 uur over doet. Je bent op vakantie. Als je nu om de dag verkast wordt het een ander verhaal. Ik krijg toch het gevoel dat jullie "gemak"  kampeerders zijn en daar past een caravan dan inderdaad beter bij..

Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.401
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Safari 2016
Re: terug van 2.5 week aart kok ervaring
« Reactie #3 Gepost op: augustus 21, 2016, 10:16:18 pm »

Het kuisen van het grondzeil en de slikranden neemt inderdaad veel tijd in beslag. Dat trachten wij altijd de avond op voorhand te doen en eventueel ook als het lukt de voortent al.

Wat de ruimte betreft hangt veel ook af van de keuze van vouwwagen die je gemaakt hebt. Er zijn er die een veel ruimere voortent hebben ook. De onze is een goede 17 m². Daar kan je al heel wat in zetten, met twee volwassenen en 2 kinderen in zitten en die hebben zelf nog speelruimte ook als het regent ;-) Wel meer werk met het opslaan uiteraard.

Wat de deur betreft, kan je niet aan een van de kanten waar je de voorwant in ritst een haak of twee los laten en dan dat inritsen als deur gebruiken? Ik ken AartKok niet, maar vermoed dat het zo ergens moet zijn.
Gelogd

AnnevdB

  • Gast
Re: terug van 2.5 week aart kok ervaring
« Reactie #4 Gepost op: augustus 21, 2016, 10:30:12 pm »

Zelf nog niet met onze Livingstone in de flinke regen gekampeerd, maar we hebben iig een extra zeil onder jet kuipzeil. Scheelt een hoop viezigheid.

Wel gek zeg van die pootjes!

Wat ik jammer vind aan de tent is sat je de raampjes niet van binnen uit kunt openmaken (zoals bij De Waard). Bij slecht weer lijkt me dat onhandig als je wat extra licht wil.

Verder helemaal tevreden :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk: kampeermiddel : aart kok livingstone
Re: terug van 2.5 week aart kok ervaring
« Reactie #5 Gepost op: augustus 21, 2016, 10:30:30 pm »

ik heb nog geen spijt. Ik ben de  caravan 10 jr lang gewend geweest en vond het rijden ermee een drama worden de laatste jaren. De aart kok is een sneller klapper maar dit ervaar ik dus niet bij natte tent en verkassen naar andere camping. Verkopen doen we nog niet. Ik weet uit ervaring dat je er vaker mee gekampeerd moet hebben wil je echt definitief zeggen of het wel of niet iets voor je is.
Ik vond het grondzeil en de slikranden tegenvallen daar ben ik eerlijk in en ook de leefruimte bij regen. maar meer de hoeveelheid lichtinval op dat moment. ik voelde me idd opgesloten. maar goed dat kan ik idd voorkomen door in de slaapcabine te gaan zitten en de voorwanden los te laten

Het rijden vind ik echt een heerlijkjheid en het opruimen en leegruimten is een peulenschil tov de caravan

Dus nee hij gaat nog niet weg dat zeker niet.. maar ik ben eerlijk en zeg dus na onze eerste echte ervaring,ben ik ook nog niet 100% laaiend enthousiast over de livingstone  maar 90  8)
Gelogd

Krizz

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.005
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Tuareg Gamedrive
Re: terug van 2.5 week aart kok ervaring
« Reactie #6 Gepost op: augustus 21, 2016, 11:54:52 pm »

Bij onze Kariba is het inritsen van het grondzeil geen probleem maar wij doen het als eerste na het openklappen als alles nog los is.
Slikranden geen probleem door de extra zijflappen met extra haringen maar dat Is het model.
Grondzeil alleen een doekje over halen voor het vocht maar wij leggen een extra op maat gemaakt zeil er onder die wel vies wordt. Dat wordt vies op vies opgevouwen en niet schoongemaakt. 
Gelogd
The KubbKing is dead... long live the New King

de Coxies

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 363
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone
Re: terug van 2.5 week aart kok ervaring
« Reactie #7 Gepost op: augustus 22, 2016, 12:21:59 am »

Wij hebben na onze vakantie dit jaar de slikranden vd basistent ingekort. Zo'n 10 cm laten zitten. Nog niet geprobeerd, maar hetgeen we er af hebben gehaald was altijd vies. Ook wij vonden dat niet fijn. Als je klapt met kuip eraan vast voor doortrekken, dan heb je daar niet zo'n last van. Wel als de kuip eruit is.

De ruimte onder de luifel met deuren erin vinden wij (gezin 5 pers) ook wat krap. Komt vooral door de schuinte vd deuren. Wij hebben lagere stoelen gekocht. Scheelt een boel.
Wij gebruiken de voorwanden alleen in de meivakantie. We zetten dan vaak een lage stok onder 1 punt vd luifel. Hierdoor heb je een opening. Bij harde regen werkt dat niet. Ach dan is het ik ben aan het kamperen gevoel er gewoon en "behelpen" we ons een beetje.
Je zou de zijdeur kunnen gebruiken, maar om het dan droog te houden moet je dan wel weer de luifel erboven hebben denk ik.
Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: terug van 2.5 week aart kok ervaring
« Reactie #8 Gepost op: augustus 22, 2016, 07:40:03 am »

De aart kok is een sneller klapper maar dit ervaar ik dus niet bij natte tent en verkassen naar andere camping.

Er is een andere discussie op dit forum die hier over gaat. Wat is snel? Zoals AK ook in hun filmpjes laat zien, staat de basistent binnen no-time. Het meeste werk zit hem in de luifel, het kuipzeil, de windhoeken etc. Dat is bij het inklappen weer net zo. Dus wat is de definitie van een snelle klapper?? Misschien waren jullie verwachtingen veel te hoog.
Jullie hebben de VW bij aankoop (vanwege regen) ook niet helemaal op kunnen zetten. Iets wat ze overigens bij aanschaf van een nieuwe VW bij AK ook niet doen.
Gelogd

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk: kampeermiddel : 2010 Aart Kok Kavango
Re: terug van 2.5 week aart kok ervaring
« Reactie #9 Gepost op: augustus 22, 2016, 08:51:46 am »


De ruimte onder de luifel met deuren erin vinden wij (gezin 5 pers) ook wat krap. Komt vooral door de schuinte vd deuren.

Dat was voor ons (gezin van 5) de reden om voor de Kavango te gaan terwijl we eigenlijk de Zambezi en Livingstone op het oog hadden. In de Kavango zit je op een regendag zeer comfortabel onder het luifel en ook als de beiden zijkanten zijn ingeritst is het niet te benauwd.
Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk: kampeermiddel : aart kok livingstone
Re: terug van 2.5 week aart kok ervaring
« Reactie #10 Gepost op: augustus 22, 2016, 10:10:03 am »

bedankt voor de reacties. De livingstone vind ik een prachtige wagen dat voorop gesteld. Het enige wat ons dus tegenviel was de krappere ruimte en het lichtinval en de hoeveelheid schoonmaak werk. Daardoor vind ik de livingstone minder aantrekkelijk als ik denk aan een meivakantie in Nederland waarbij de kans groot is dat je regen hebt. Of een vakantie  waarbij je om de drie- vier dagen naar een andere camping gaat. (maar dat kan je behelpen door alleen de basis en de luifel op te zetten) Wij hadden worteldoek onder het kuipzeil liggen maar desondanks was de onderkant vd kuipzeil echt heel vies. Maar we hebben ook flinke regen gehad en stonden op schuin terrein.
Ik weet uit ervaring met de caravan dat je het eerst een paar keer gebruikt moet hebben voor je echt definitief zegt of het wat voor je is. Na de eerste keer verhuizen had ik al door dat sommige spullen overbodig waren waardoor het inpakken op de 2 e camping al veel sneller ging.

Dus ja we gaan het gewoon goed laten bezinken en zeker geen overhaaste beslissing maken.
Gelogd

de Coxies

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 363
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone
Re: terug van 2.5 week aart kok ervaring
« Reactie #11 Gepost op: augustus 22, 2016, 11:05:40 am »

Wij vinden het wel goed te doen met zijn 5e. Maar bij regenweer liggen er meestal ook wel enkele op een bed te lezen en we gebruiken ook basistent daarvoor. Allen eten doen we dan in de vortemt. Al hebben we dat vorige zomer ook met een plaid in de basistent gefdaan. Gezellig samen op de grond zitten. Ook prima te doen. Was heel knus, het had wel wat! Voor ons is dt ook de charme van kamperen.
Gelogd

reekie

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 198
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone Game Drive
Re: terug van 2.5 week aart kok ervaring
« Reactie #12 Gepost op: augustus 22, 2016, 11:24:49 am »

Wanneer de vouwwagen gloednieuw is wil het inritsen wel wat stug gaan. Maar ik merk nu in het tweede seizoen met de Livingstone dat de rotsen steeds makkelijker glijden. De boel is ook wat meer opgerekt. Verder is het inderdaad meer ervaring opdoen en er handigheid in krijgen.  De voortent dichtritsen en dan met z'n vijven erin (+ grote hond) is inderdaad wel wat krap en benauwd. Dit jaar hadden we ook regen en toen hebben we de voorflappen met de extra stokken omhoog gezet. Een door extra luifel dus met in het midden een rand open lucht. Dit kan alleen als het niet al te hard waait en als het niet te koud is. Wij zijn onvervalste 'luxekampeerders' en houden van veel gemak onder ons tentdoek :-). Dit jaar zagen wij op de camping om ons heen een hele hoop shelters van Coleman. Nu overwegen we er zo een te kopen. Wij blijven doorgaans drie weken op dezelfde plek, dus veel behoefte aan snel op- en afbouwen hebben we ook niet. De voortent laat je inderdaad aan een kant een paar haringen lis staan om naar binnen en naar buiten te kunnen of je laat in het slaapgedeelte de deur open. Maar ook dat kan alleen als de wind niet die kant opwaait.
Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk: kampeermiddel : aart kok livingstone
Re: terug van 2.5 week aart kok ervaring
« Reactie #13 Gepost op: augustus 22, 2016, 01:18:17 pm »

Bedankt voor de reacties en de tips. het halfopen zetten met een lage stok is zeker een goeie tip bij regen. dat geeft vast al een minder opgesloten gevoel. en verder ook volgende keer in de basistent gaan zitten. Onze dochter slaapt daar nu maar dat luchtbedje gooi je natuurlijk zo op het bed. Op de tweede camping leefde we uit de kratten qua kleding en voorraad en dat ging echt prima. De campingkastjes zijn hierdoor overbodig geweest.. De eettafel die we hebben is vrij groot dus deze kan ook vervangen worden door een kleiner model waardoor je meer ruimte krijgt in de wagen bij regen.
Ik ga nog even nadenken over een oplossing om het kuipzeil wat minder vies te laten worden. De slikranden zijn ip redelijk snel schoon. dat had je bij de voortent van de caravan ook echter het grondzeil vind ik een aardige klus. Het in ritsen was vooral, omdat het op de 2e camping 30+ graden was en door de stroefheid en vastlopen op de tent, een ergenis. Maar ik hoor van onze vrienden al die al jaren een vouwwagen hebben dat die de kuipzeil vanaf buiten erin ritsen. Dus dat gaan we volgende keer maar proberen. Het uitruimen en schoonmaken is echt een verademing evenals het ermee rijden. Daarom wil ik zeker niet meer terug naar de caravan...Het vakkenschort was door de regen en opspatten van de grond ook aardig vies geworden aan de achterkant. hebben jullie hier ook ervaring mee??
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 813
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone
Re: terug van 2.5 week aart kok ervaring
« Reactie #14 Gepost op: augustus 22, 2016, 01:22:38 pm »

De Livingstone is inderdaad geen tent om dagen in de regen door te brengen.
Op het moment dat het regent betrekken we ook de binnentent en bedden bij de leefruimte. Doen een spelletje of liggen te lezen op bed.
We gaan inmiddels 5 seizoenen met de Livingstone op pad, ook in de meivakantie. Tot nu toe zijn de vooruitzichten steeds goed geweest. Wanneer de vooruitzichten erg veel regen voorspellen, zullen wij er ook niet op uit trekken in het voorseizoen.
Dit jaar zijn we zelfs met 6 personen in het voorjaar op pad geweest. Dan is het s'avonds en s'ochtends wel wat knus in de voortent. Maar met 5 stoelen met een lage rugleuning en een krukje is het wel te doen.
Het klopt dat de voortent wel wat donker is. De raampjes geven wat extra licht, maar is niet veel. Zoals eerder gezegd, het is geen tent om dagen in de regen door te brengen.

Wanneer de voorwand dicht geritst is, is het behelpen met de toegang tot de de tent. We hebben niet 1 vaste toegang, de ene keer links, de andere keer rechts en dan weer in het midden. Je kan ook de windpunten weg slaan om toegang te krijgen. Of de luifel openritsen aan de kant van de deur. Er zijn verschillende toegangsmogelijkheden, maar niet heel ideaal. Daar waar je de toegang maakt mis je inderdaad een haring, maar is geen ramp.

Trekken is wel mogelijk met de Livingstone, maar daar moet je wel op ingericht zijn. Dat wil zeggen niet alles in vol ornaat opbouwen en de kuip laten zitten tijdens het invouwen. Op reisdagen staan we 1 tot 3 nachten. Maar in het algemeen is het minimum 5 nachten en dan haal je toch wat meer rotzooi te voorschijn en moet je wat eerder beginnen met opruimen om te voorkomen dat je op je vertrekdag lang bezig bent alles weer een plaatsje te geven. Het grootste tijd voordeel is de kuip laten zitten. Dit scheelt bij het opbouwen en afbreken en tijdens het trekken is het geen probleem om dan even niet in de bak te kunnen. Bij aankomst is het openklappen, luifel spannen, stoelen en tafel pakken, bedden gereedmaken, klaar. Met een uurtje moetje dan kunnen slapen. Bij vertrek gaat om 8 uur de wekker en zijn we rond 10 uur klaar (inclusief ontbijt) om verder te gaan. Voor reisdagen vinden we dat okay, maar niet voor de hele vakantie. We vinden het ook wel prettig om een dag of 5 of langer op een plek te blijven.

Met de uitdraaipoten moet je opletten dat je ze niet een voor een indraait, wanneer de ondergrond erg scheef is. Draai eerst de poten die het meest uitgedraaid zijn een beetje in en doe dat gelijkmatig over de vier poten. Wanneer je de poten een voor een indraait, kan het zijn dat je als laatste de poot indraait die het meest uitgedraaid is en dat een groot deel van het gewicht zijdelings op de poot rust. Daar zijn de Livingstone poten niet tegen bestand! Het gewicht moet vooral op de wielen blijven.
« Laatst bewerkt op: augustus 22, 2016, 01:25:59 pm door Jerome »
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal