Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Disselslot  (gelezen 11786 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dj54

  • Gast
Disselslot
« Gepost op: april 30, 2011, 03:13:22 pm »

Ik heb een disselslot bij mijn vouwwagen gekocht maar die kan er alleen maar bij afgekoppelde vouwagen.
Die kan er dus niet op als je onderweg gaat eten of iets dergelijks.

Wat voor disselslot hebben jullie
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.410
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Aero Wind®Force 2020 / Beachy 360 2023
  • Welk kampeermiddel : Vouwwagen/Caravan
    • Fortuin
Re:Disselslot
« Reactie #1 Gepost op: april 30, 2011, 04:00:15 pm »

Zou ik nooit doen 1tje die onder het rijden er op blijft.
Mijn gevoel zegt niet veilig weet niet wat de wettelijke normen hiervan zijn.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.254
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re:Disselslot
« Reactie #2 Gepost op: april 30, 2011, 04:25:53 pm »

Ik heb me laten vertellen dat je tijdens het rijden geen slot op de koppeling mag hebben. Je kunt hier een bekeuring voor krijgen. Bij ongevallen moeten de hulpdiensten de aanhanger kunnen afkoppelen.

Bij ons slot kan het trouwens wel, wel fijn on de vw te vergrendelen aan de auto... Durf zo niet te zeggen wat voor slot het is. Het is voor een alko koppeling en te koop Bij de Wit in Schijndel.
« Laatst bewerkt op: april 30, 2011, 04:29:19 pm door CabanonJoeri »
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk: kampeermiddel : (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re:Disselslot
« Reactie #3 Gepost op: april 30, 2011, 05:04:33 pm »

Ik heb een disselslot bij mijn vouwwagen gekocht maar die kan er alleen maar bij afgekoppelde vouwagen.
Die kan er dus niet op als je onderweg gaat eten of iets dergelijks.

Wat voor disselslot hebben jullie

De mijne heeft een breed naar smalle uitsparing onder het gat voor de trekhaaknop.
Voordeel: Hij kan om de dissel als deze aan de auto hangt.
Nadeel: Anderen kunnen met een kleinere trekhaakkop de vw nog meenemen, dus een wielklem is nodig.

Zet eens een foto van de jouwe neer? De mijne ligt in de vw dus kan ik niet fotograferen.
Gelogd

dj54

  • Gast
Re:Disselslot
« Reactie #4 Gepost op: april 30, 2011, 05:07:40 pm »

Zeg ik ook niet , ALs je gaat eten of een pauze houd kun je gerust er  een slot opleggen anders is de vouwwagen weg als je terugkomt.

Haal hem er wel af als je weer gaat rijden.

En inderdaad het is strafbaar als je rijd met een disselslot onder het rijden.
« Laatst bewerkt op: april 30, 2011, 05:09:42 pm door dj54 »
Gelogd

Richard

  • Gast
Re:Disselslot
« Reactie #5 Gepost op: april 30, 2011, 05:54:05 pm »

Zeg ik ook niet , ALs je gaat eten of een pauze houd kun je gerust er  een slot opleggen anders is de vouwwagen weg als je terugkomt.

Haal hem er wel af als je weer gaat rijden.

En inderdaad het is strafbaar als je rijd met een disselslot onder het rijden.
Waar staat dat dan? Dat rijden met disselslot strafbaar is?
Gelogd

mvdkant

  • Gast
Re:Disselslot
« Reactie #6 Gepost op: april 30, 2011, 06:57:51 pm »

voor zover ik weet mag het in nederland wel maar krijg je in frankrijk een beste bekeuring als je het disselslot erop laat zitten tijdens de rit.

Gelogd

Alberik

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 365
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper
  • Holtkamper Nano
Re:Disselslot
« Reactie #7 Gepost op: april 30, 2011, 07:42:26 pm »

Ik heb een disselslot bij mijn vouwwagen gekocht maar die kan er alleen maar bij afgekoppelde vouwagen.
Die kan er dus niet op als je onderweg gaat eten of iets dergelijks.

Wat voor disselslot hebben jullie

Ik heb een alko 160 koppeling. Hier kan een alko disselslot op die je ook in aangekoppelde situatie kunt bevestigen en op slot zetten en ook weer kunt verwijderen. Ik wil hem in ieder geval tijdens het rijden er niet op hebben. In geval van nood kan de vw niet snel ontkoppelt worden.
Gelogd

dj54

  • Gast
Re:Disselslot
« Reactie #8 Gepost op: april 30, 2011, 07:42:36 pm »

In duitsland krijg je een bekeuring.

In frankrijk bedraagt de bekeuring 250,00

Er is wel een artikel in de wet waar staat dat je je medeweggebruikers en inzittende of hulpverleners niet in gevaar mag brengen als je je in het verkeer bevind.

Bron www.veit.nl

Er is een aantal redenen te noemen om geen disselslot tijdens het rijden te gebruiken.
Indien de caravan moet worden afgekoppeld om eventuele slachtoffers te bevrijden, kunnen hulpverleners
tijdens een ongeval, bij een geschaarde of een in brand staande caravan (explosiegevaar
gasflessen), of een caravancombinatie in een sloot of greppel, behoorlijk in verlegenheid worden
gebracht. Ook u zou een van de slachtoffers kunnen zijn! Bij afwezigheid van de sleutel van
het disselslot, laten goedgekeurde disselsloten zich niet openen (en zo hoort het ook).
Bij noodzaak moet er vaak snel en kordaat worden gehandeld om erger te voorkomen. Het moeten
zoeken naar sleutels is of kan dan een zaak zijn van leven of dood.
Laten we de hulpverleners hier niet in de weg staan en geef ze de ruimte, om indien nodig u en
een ander in veiligheid te brengen. Zeg niet: ?Dit overkomt mij niet!?
Daarom de slogan: ?Niet met disselslot rijden, zodat we u kunnen bevrijden?.

Dat het in Nederland direct strafbaar is heb ik niet kunnen vinden maar via een omweg komen ze er wel uit om u een bekeuring te geven.

Maar doe je voordeel met bovenstaand bericht
« Laatst bewerkt op: april 30, 2011, 07:51:26 pm door dj54 »
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:Disselslot
« Reactie #9 Gepost op: april 30, 2011, 09:41:14 pm »

Ik heb al jaren een heel eenvoudig disselslot, maar het is er wel één waar die over de dissel kan terwijl hij op de kogel hangt.
Ik heb deze ook ingebruik met een gewone aanhanger en die wil ik niet kwijt als ik die bij een winkel even op de parkeerplaats alleen moet laten.
Op slot met een ringslot.
Het is vaak de preventieve werking die het belangrijkste is, ik moet wel toegeven dat wanneer ik een klapper zou hebben van duizenden euros ik ook wel een in die klasse passend slot erbij zou kopen.

Maar goed een eenvoudige klapper en daarom ook een eenvoudig slot

Vorig jaar kwam ik de bagagewagen bij de stalling brengen met per ongeluk het slot erop, omdat ik daarvoor even bij de supermarkt was geweest en die erop had gehangen, kreeg toch een behoorlijke (en terechte) preek over veiligheid voor mezelf en medeweggebruikers. Het zou je maar gebeuren....
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

burninggrou

  • Gast
Re:Disselslot
« Reactie #10 Gepost op: mei 02, 2011, 07:30:29 pm »

Hallo

Als brandweerklapper wil ik inderdaad iedereen nogmaals op wijzen dat het niet handig is om met een disselslot onderweg te gaan.
Vandaag hebben we nog een " klapper" meegemaakt , op de plaatselijk snelweg , een landcruiser met een paardentrailer erachter.
Paard was snel bevrijd en de bestuurder met de schrik vrij, maar om daarna de toch gevaarlijke snelweg zo snel mogelijk vrij te maken, konden we in dit geval vrij simpel (ook na deze klap) de trailer en de auto van elkaar scheiden , zonder hierbij ons hydraulisch gereedschap te hoeven gebruiken.

http://www.112fryslan.nl/Home?&newsid=6496


Dan heb ik het er nog niet over dat er een caravan achter kan hangen , met gasflessen in de disselbak op slechts 1 meter afstand , terwijl de auto in de gloria staat!
onder dekking van een hogedrukstraal kan je een caravan misschien wel loskoppelen zodat deze misschien wel compleet bespaard blijft

laturr  :)

Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk: kampeermiddel : Dethleffs 510TK 2003
Re: Disselslot
« Reactie #11 Gepost op: augustus 14, 2012, 10:59:49 am »

Ik bracht onlangs mijn wagen naar de stalling en de eignaar raadde mij af om met een disselslot te rijden. Ik dacht jaja het zal wel, maar het schijnt in Frankrijk ook verboden te zijn.
Nu heb ik een Scm Double Lock https://www.trailerplus.nl/detail/86418/disselslot__scm_double_lock_vaste_montage_hor.htm
en daar moet iets in het slotgat om te voorkomen dat de slotbeugel naar beneden bungelt.
Wat moet je daarvoor gebruiken?
« Laatst bewerkt op: augustus 14, 2012, 11:11:22 am door Taan »
Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk: kampeermiddel : Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Disselslot
« Reactie #12 Gepost op: augustus 14, 2012, 05:58:53 pm »

Wij hebben onderstaand Alko Disselslot, die kan er ook op als de vw is aangekoppeld. En deze is goedgekeurd i.v.m. de verzekering.
Maar we rijden NOOIT met het slot erop.

Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Casper71

  • Gast
Re: Disselslot
« Reactie #13 Gepost op: september 12, 2012, 10:14:43 pm »

Wij hebben er gewoon een hangslotje tussen gemaakt en de achterste poten uitgedraaid.
Zo konden we met een gerust hart eten. Aan de andere kant denk ik, dat als ze de klapper
mee willen nemen, dit wel zal lukken. Ook zorgen we er voor dat de auto en klapper goed in het zicht staan en op een plaats waar veel mensen voorbij komen. Het liefst dicht bij de ingang van het restaurant.   KK
Gelogd

villeke

  • Gast
Disselslot
« Reactie #14 Gepost op: september 12, 2012, 10:33:00 pm »

Ik bracht onlangs mijn wagen naar de stalling en de eignaar raadde mij af om met een disselslot te rijden. Ik dacht jaja het zal wel, maar het schijnt in Frankrijk ook verboden te zijn.
Nu heb ik een Scm Double Lock https://www.trailerplus.nl/detail/86418/disselslot__scm_double_lock_vaste_montage_hor.htm
en daar moet iets in het slotgat om te voorkomen dat de slotbeugel naar beneden bungelt.
Wat moet je daarvoor gebruiken?

Bij onze voormalige RM hadden we daar een pin met klemring voor. Ik zoek nog wen fotootje.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal