Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => Tips & Tricks => Topic gestart door: Gait op december 08, 2016, 02:48:45 am

Titel: waterpas zetten
Bericht door: Gait op december 08, 2016, 02:48:45 am
Na 3 jaar klungelen met het waterpas zetten van de wagenbak. Levelers en 'disselmethode' van dit forum gebruikt. Het blijft lastig om precies op tijd te stoppen met het wiel wat omhoog moet. Daarom heb ik het volgende bedacht.
Ik ga een eigen leveler maken (zie tekening). Het gele deel leg ik voor het wiel aan de scharnierkant van de Trigano Alpha. Dan duw ik de wagen op de leveler tot aan de stootnok. Dit wiel staat nu 3 cm hoger. Het wiel blokkeer ik met de rode keg.

Vervolgens gebruik ik een andere leveler (zie foto). Deze doe ik om het andere wiel en vervolgens draai ik dat wiel omhoog totdat de wagenbak waterpas staat in de breedte. De wagen bak rust dan nog steeds op de banden.

Het waterpas zetten in de lengte tot slot met het neuswiel.
Dan de pootjes uitdraaien totdat ze steunen en de wagen staat als een huis. Ik weet dan zeker dat het deksel goed open kan scharnieren en ik hoef niet te duwen en te trekken of het meerdere keren proberen.
Denken jullie dat dit kan werken?
Titel: Re: waterpas zetten
Bericht door: Jerome op december 08, 2016, 05:11:46 am
Na 3 jaar klungelen met het waterpas zetten van de wagenbak. Levelers en 'disselmethode' van dit forum gebruikt. Het blijft lastig om precies op tijd te stoppen met het wiel wat omhoog moet. Daarom heb ik het volgende bedacht.
Ik ga een eigen leveler maken (zie tekening). Het gele deel leg ik voor het wiel aan de scharnierkant van de Trigano Alpha. Dan duw ik de wagen op de leveler tot aan de stootnok. Dit wiel staat nu 3 cm hoger. Het wiel blokkeer ik met de rode keg.

Vervolgens gebruik ik een andere leveler (zie foto). Deze doe ik om het andere wiel en vervolgens draai ik dat wiel omhoog totdat de wagenbak waterpas staat in de breedte. De wagen bak rust dan nog steeds op de banden.

Het waterpas zetten in de lengte tot slot met het neuswiel.
Dan de pootjes uitdraaien totdat ze steunen en de wagen staat als een huis. Ik weet dan zeker dat het deksel goed open kan scharnieren en ik hoef niet te duwen en te trekken of het meerdere keren proberen.
Denken jullie dat dit kan werken?
Zijn twee van deze blokken niet even doeltreffend?
Je kan ze ook kopen met houders voor aan de zijkant van de vouwwagen. Zijn ze meteen opgeborgen en toegankelijk als je ze nodig hebt.
(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161208/f5f1f8da8d8fd8800fae5178435457bd.png)
Titel: Re: waterpas zetten
Bericht door: Gait op december 08, 2016, 12:32:15 pm
Nee, de truuk is het wagenwiel aan de scharnierkant 3 cm hoger te zetten en waterpas te zetten bij het andere wiel. Omdat je de wagen op een vlakke plank duwt. Hoef je hem niet de helling op te duwen. De aanslagnok voorkomt dat het wiel er weer afloopt. Rode keg is voor extra zekerheid.
Titel: Re: waterpas zetten
Bericht door: Drikusniet op december 08, 2016, 09:56:00 pm
Dit gaat niet werken als de scharnierkant meer dan 3 cm lager ligt. Ik heb stevigere uitzetpoten aangebracht die direct op de balken afsteunen.
Titel: Re: waterpas zetten
Bericht door: Gait op december 10, 2016, 01:21:21 am
Dat klopt. Daarom heb ik vulplanken tot 10 cm. Die kunnen onder de leveler indien nodig. Als het dan nog niet lukt zoek ik een andere campingplaats.
Titel: Re: waterpas zetten
Bericht door: TallGuy212 op december 10, 2016, 01:39:43 pm
Waarom niet gewoon twee levelers?

Draai je elke kant probleemloos naar de gewenste hoogte.
Titel: Re: waterpas zetten
Bericht door: Gait op december 10, 2016, 01:56:21 pm
Dat kan wellicht ook, maar ik denk dat er niet genoeg ruimte is tussen spindel en hard top deksel.
Titel: Re: waterpas zetten
Bericht door: michield op februari 26, 2017, 09:11:15 pm
Waarom die zelfgemaakte leveler? Wat is het doel om één kant 3 cm hoger te zetten en dan vervolgens dat met de andere leveler weer op te heffen?

Zelf ook met het vraagstuk van levelen bezig. Bij de laatste camping moest er wel wat overbrugt worden en dat is uiteindelijk gelukt met een kunststof leveler (Fiamma Level Up). Maar dat draaien is toch wel veel gedoe. Je moet ook maar net goed uitkomen. Daarnaast is die Level Up zo groot dat de één van de uitdraaisteunen op de leveler komen.

Mijn oplossing: een Alko krik. Dan heb ik een krik en leveler in één.
De vraag is: is het verstandig? Bij de krik staat in de omschrijving dat de vouwwagen aan de auto moet blijven, omdat de dissel dan kan wegdraaien. Het lijkt mij dat de combi van krik, handrem en uitdraaisteunen wel voldoende moet zijn.
Titel: Re: waterpas zetten
Bericht door: martijn82 op februari 26, 2017, 09:30:55 pm
Dit heb ik nooit meegemaakt. Bij Roadmaster is dat niet nodig door het gebruik van de hoek poten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Titel: Re: waterpas zetten
Bericht door: KenJo op februari 26, 2017, 10:43:45 pm
Ik ga van mijn levensdagen geen leveler mee sjouwen om de klapper waterpas te krijgen, neemt veelsteveel ruimte in en weeg ook nog eens ik weet niet wat. Ik heb in al die jaren dat wij klappen en op al die campings die wij hebben gehad maar 1x een plek gehad waar ik met wat plankjes en die dingen die Jerome laat zien, moest gebruiken om uit de kuilen te komen.
En om 100 euro te besteden aan een krik om de vouwwagen waterpas te krijgen ga ik ook niet doen. Dan zet ik wel andere uitdraaisteunen onder de klapper, daar heb ik een beter gevoel bij.

Wat ik zeg: Ik heb 6 plankjes (20*15*1,5cm) en 1 "balk" van 10 cm dik en 20 cm breed 30cm lang, en 2x zo'n setje van Jerome. Bij elkaar nog geen 30 euro en nu pas 1x gebruikt.
Titel: waterpas zetten
Bericht door: Gait op februari 27, 2017, 02:33:46 am
Waarom die zelfgemaakte leveler? Wat is het doel om één kant 3 cm hoger te zetten en dan vervolgens dat met de andere leveler weer op te heffen?

Zelf ook met het vraagstuk van levelen bezig. Bij de laatste camping moest er wel wat overbrugt worden en dat is uiteindelijk gelukt met een kunststof leveler (Fiamma Level Up). Maar dat draaien is toch wel veel gedoe. Je moet ook maar net goed uitkomen. Daarnaast is die Level Up zo groot dat de één van de uitdraaisteunen op de leveler komen.

Mijn ervaring is ook dat het opdraaien van de wagen met de uitdraaisteunen flink wat kracht kost. Je moet er dan een slagmoersleutel op accu bij hebben om dat soepeltjes te kunnen doen. En ja, mijn uitdraaisteunen lopen soepel en zijn goed ingevet.

Mijn oplossing: een Alko krik. Dan heb ik een krik en leveler in één.
De vraag is: is het verstandig? Bij de krik staat in de omschrijving dat de vouwwagen aan de auto moet blijven, omdat de dissel dan kan wegdraaien. Het lijkt mij dat de combi van krik, handrem en uitdraaisteunen wel voldoende moet zijn.
Ik wil zeker zijn dat de scharnierkant voldoende hoog staat. Het vaste deksel kan dan goed open en blijft nooit een beetje omhoog staan. Dat is beter voor de scharnieren en het afspannen van de tent. Het gokken met plankjes en het op een flamma leveler trekken is me niet goed bevallen. Ook niet met de 'disselmethode'. Met de leveler aan de andere zijde kan ik de wagen eenvoudig opdraaien tot waterpas. De wagen blijft dan ook op de wielen staan en dat vind ik veiliger voor de constructie.
Opdraaien met een krik kan wel, maar ik ben er geen voorstander van. Een krik heeft een klein oppervlak en kan er makkelijk onder weg schieten.
Titel: waterpas zetten
Bericht door: Gait op februari 27, 2017, 02:39:52 am
Ik ga van mijn levensdagen geen leveler mee sjouwen om de klapper waterpas te krijgen, neemt veelsteveel ruimte in en weeg ook nog eens ik weet niet wat. Ik heb in al die jaren dat wij klappen en op al die campings die wij hebben gehad maar 1x een plek gehad waar ik met wat plankjes en die dingen die Jerome laat zien, moest gebruiken om uit de kuilen te komen.
En om 100 euro te besteden aan een krik om de vouwwagen waterpas te krijgen ga ik ook niet doen. Dan zet ik wel andere uitdraaisteunen onder de klapper, daar heb ik een beter gevoel bij.

Wat ik zeg: Ik heb 6 plankjes (20*15*1,5cm) en 1 "balk" van 10 cm dik en 20 cm breed 30cm lang, en 2x zo'n setje van Jerome. Bij elkaar nog geen 30 euro en nu pas 1x gebruikt.
De alu leveler weegt ca. 5kg. Ik maak hem vast aan de disselbak en heb er dan dus geen last van. Heb er €25 voor betaald op MP, dus ben ik nog goedkoper uit dan jij KenJo :-). Wij gaan vaak naar de bergen en daar zijn de plekken niet vaak echt vlak. Voor een dubbelklapper, 123-systeem of klapper met grondzeil ipv harde dekselvloer komt het waterpassen ook niet zo nauw. Bij een hard top zoals de Alpha of CCC wel
Titel: Re: waterpas zetten
Bericht door: Stiebe op maart 29, 2020, 03:44:52 pm
Ik kwam onderstaand filmpje op You-tube tegen.

https://youtu.be/KFz3DfZ0Fo4

Is dit alleen maar mogelijk op een Combi Camp? Ik krijg het bij een Campooz niet voor elkaar...
Titel: Re: waterpas zetten
Bericht door: olaf op maart 29, 2020, 04:56:18 pm
Film is van een forum lid.

Zou met de meeste wagens moeten kunnen lijkt mij.

Waar loop je tegen aan wat niet goed gaat?
Titel: Re: waterpas zetten
Bericht door: Tago Herman op maart 29, 2020, 05:07:49 pm
Waar ik tegenaan loop is een versleten rug. :( 
 Daarom ga ( en kan) ik niet lopen trekken en/of duwen met een wagen van pakweg 500 kg.
Dan is een leveler hééél gemakkelijk. :K
Titel: Re: waterpas zetten
Bericht door: Stiebe op maart 29, 2020, 05:51:47 pm
Film is van een forum lid.

Zou met de meeste wagens moeten kunnen lijkt mij.

Waar loop je tegen aan wat niet goed gaat?

Wanner ik de vw op de handrem zet, met een keg achter het linkerwiel, en ik wil de vw rechttrekken (net zoals in het filmpje) dan rolt mijn linker wiel niet?!
Titel: Re: waterpas zetten
Bericht door: olaf op maart 29, 2020, 06:04:24 pm
Wanner ik de vw op de handrem zet, met een keg achter het linkerwiel, en ik wil de vw rechttrekken (net zoals in het filmpje) dan rolt mijn linker wiel niet?!
Klink wel logies op zich.

Misschien kan forumlid Bensi daar het antwoord wel opgeven.
Titel: Re: waterpas zetten
Bericht door: bensi op maart 29, 2020, 07:57:14 pm
Wanner ik de vw op de handrem zet, met een keg achter het linkerwiel, en ik wil de vw rechttrekken (net zoals in het filmpje) dan rolt mijn linker wiel niet?!
Dat filmpje is idd van mij.

Ik herken het probleem van Stiebe niet. Ik deed het met de CombiCamp altijd zo. Enn ook nu met de Camplet gaat het zo prima.
Ik heb zelfs al eens iemand op die manier geholpen met een vrij forse caravan, ook probleemloos.

Volgens mij, en dat werkte bij mij dus wel zo, is het zo dat, als je de handrem er op zet, het wiel dat op de keg moet WEL naar achter draait/rolt en het andere wiel NIET naar voren kan draaien/rollen wanneer je de wagen weer recht trekt aan de dissel. Dat is juist de "truc" van deze handeling.
Titel: Re: waterpas zetten
Bericht door: sammyvannorel op maart 30, 2020, 10:42:04 am
De truc is gebruik maken van je achteruitrijdautomaat (3 keer woordwaarde :K). Je moet daarvoor je hendel van je handrem niet te ver omhoog trekken (eerste klikje is voldoende). In die stand kan de wagen wel achteruit maar niet vooruit rollen (let op bij een helling dat ie dan niet alsnog naar beneden hobbelt ).
Titel: Re: waterpas zetten
Bericht door: Tago Herman op maart 30, 2020, 12:28:52 pm
Dit klopt. Als alles goed is afgesteld wordt bij de eerste klik het vooruit rijden geblokkeerd, maar kan de wagen wel achteruit rijden. Bij de 2e klik blokkeert alles, dan kan de wagen niet voor- of achteruit.
Titel: Re: waterpas zetten
Bericht door: Rijksen op maart 30, 2020, 01:27:27 pm
Wat een handige info weer  WW

Daarom zijn fora zo leuk om te volgen  :>
Titel: Re: waterpas zetten
Bericht door: Stiebe op maart 30, 2020, 06:18:28 pm
Het zal wel aan mij liggen... :J, maar ik krijg het niet voor mekaar op deze manier. Wanneer ik de vouwwagen recht wil trekken, zoals in het filmpje, trekt de handrem zich zelf verder aan.
Titel: Re: waterpas zetten
Bericht door: Jerome op maart 31, 2020, 07:22:32 am
Met de handrem methode van Bensi krijgen wij het ook niet voor elkaar. Maar we blokkeren 1 wiel met 2 blokkeerkeggen en trekken dan het andere wiel op hoogte. Maar dit is best flink trekken aan de dissel. Net een beetje hoger dan nodig en dan de blokkering achter het op hoogte gezette wiel. De wagen zakt namelijk nog altijd een beetje terug. Je moet wel met z’n tweeën zijn om het klusje te klaren.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Titel: Re: waterpas zetten
Bericht door: Jer81 op maart 31, 2020, 07:29:06 am
Maar dan heb je dus al 2 blokkeer keggen mee en een wig voor het wiel wat omhoog moet. En dan loop je met zijn tweeën aan de wagen te trekken. Is het niet gewoon veel makkelijker om een leveler mee te nemen? In je eentje te doen zonder al te veel inspanning.
Titel: Re: waterpas zetten
Bericht door: Jerome op maart 31, 2020, 05:55:30 pm
Maar dan heb je dus al 2 blokkeer keggen mee en een wig voor het wiel wat omhoog moet. En dan loop je met zijn tweeën aan de wagen te trekken. Is het niet gewoon veel makkelijker om een leveler mee te nemen? In je eentje te doen zonder al te veel inspanning.
De blokkeerkeggen zitten aan de buitenkant op de wagen in houdertjes.
En je moet met z’n tweeën zijn omdat iemand het blokje achter het  wiel moet leggen.
Het is een lichte, goedkope, compacte oplossing.
Een leveler is nogal plomp en zwaar. Maar kan je wel alleen toepassen.
Ik zou dan eerder voor een potkrikje gaan.
Het zijn keuzes. Voor ons is de oplossing met keggen goed werkbaar.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Titel: Re: waterpas zetten
Bericht door: Drikusniet op april 01, 2020, 02:15:14 pm
Wij hebben hiervoor zwaardere poten onder de wagen gezet. Gaat makkelijker, sneller en nauwkeurig. Ik snap ook niet waarom dit niet gewoon standaard is. Het kost bijna niets meer, en het gemak is ontzettend groot.
Titel: Re: waterpas zetten
Bericht door: sammyvannorel op april 01, 2020, 03:03:08 pm
Met alleen zwaardere poten ben je er niet. Je moet de poten aan je chassis vast hebben zitten, anders komt er torsie op je bodemplaat te zitten, met mogelijk indringing van vocht (bij caravans een bekend probleem, die hebben zware uitzetsteunen, maar mogen noooooooit met je wielen van de grond).
Titel: Re: waterpas zetten
Bericht door: verhagen op april 02, 2020, 08:57:59 am
Het makkelijkst, maar tevens ook duurste is een mover plaatsen. Keg eronder en je kan de zwaarste vw recht zetten in je eentje.

Verstuurd vanaf mijn EVA-L09 met Tapatalk

Titel: Re: waterpas zetten
Bericht door: Rijksen op april 02, 2020, 11:04:18 am
Een mover onder de vouwwagen is natuurlijk mogelijk maar zijn er hier mensen die dat hebben ?

Ik moet altijd lachen als ik iemand op de camping bezig zie met de mover en er staan veel bewonderaars omheen met de armen over elkaar. Denk dan altijd met een beetje hulp heb je de hele mover niet nodig en had de caravan nu al op zijn plaats gestaan. Dit neemt niet weg dat ik ook situaties kan bedenken dat het erg handig is. Toch zie ik het persoonlijk een beetje als een luxe artikel, maar dat vinden mensen die op trektocht gaan met een klein tentje ook van mijn vouwwagen  8)



Titel: Re: waterpas zetten
Bericht door: verhagen op april 02, 2020, 11:53:35 am
Wij hebben er zelf al twee jaar. Vooral handig op camping waar het rustig is en scheef is.  En daar zijn er best een hoop van in de landen waar wij komen. Tevens wij beiden niet super in lichamelijke staat...

Verstuurd vanaf mijn EVA-L09 met Tapatalk

Titel: Re: waterpas zetten
Bericht door: Drikusniet op april 08, 2020, 11:26:13 pm
Met alleen zwaardere poten ben je er niet. Je moet de poten aan je chassis vast hebben zitten, anders komt er torsie op je bodemplaat te zitten, met mogelijk indringing van vocht (bij caravans een bekend probleem, die hebben zware uitzetsteunen, maar mogen noooooooit met je wielen van de grond).
Klopt, maar bij veel vouwwagens lopen er 2 balken van voor naar achteren die hier uitstekend geschikt voor zijn.
SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal