Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Hoe ga ik om met de wasbak in de bermkeuken ?  (gelezen 15780 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Citrofrance

  • Gast
Hoe ga ik om met de wasbak in de bermkeuken ?
« Gepost op: september 25, 2012, 01:07:26 pm »

Bermkeuken heeft wasbak(je), afvoer, aanvoer. Toit zover geen probleem.

Maar hoe gebruik is ze. Ik neem aan dat een dompelpomp, friswatertank en afvalwatertank in dat geval geen overbodige luxe zijn.

Hoe hebben jullie dit opgelost, want :
 - de ruimte onder de wagen zelf is beperkt
 - de ruimte onder de klep is vaak al ingenomen (slaaptent)
 - welke afvalwatertank (die makkelijk transporteerbaar en makkelijk reinigbaar is) en hoe voorkom ik stanklekkage
 - welke friswatertank (die makkelijk transporteerbaar en makkelijk reinigbaar is).
 - .....en wat ik nog vergeten mag zijn
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Hoe ga ik om met de wasbak in de bermkeuken ?
« Reactie #1 Gepost op: september 25, 2012, 01:13:14 pm »

Op het gevaar af een open deur in te rappen: gebruik even de zoekfunctie op het forum. Je zult namelijk nogal afwijkende reacties krijgen en vinden: de één gebruikt het kraantje helemaal niet, de ander heeft een watertank naast de keuken, nummer 3 heeft de watertank in de disselbak et cetera. Ook zo voor het kraantje: van helemaal niet gebruiken tot dagelijks en alles daar weer tussen in. Op batterijen, accu, 230v of met voetbediening. Vuil water: de één laat het in het gras lopen, de ander heeft daarvoor wel een teil of tank.

Oftwel: de juiste tip voor juist jouw situatie zul je niet snel krijgen. Zelf eerst even afvragen: welke 'luxe' wil ik en wat heb ik daar voor over?
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Hoe ga ik om met de wasbak in de bermkeuken ?
« Reactie #2 Gepost op: september 25, 2012, 01:14:21 pm »

Wij hebben een kleine caravan-jerry-can (20 liter) voor schoonwater. Deze heeft in de deksel een doorvoer voor de slang. Voordeel is dat de ingang groot genoeg is om de jerrycan droog te kunnen maken.

Als vuil-water tank een klusemmer van 12 liter...

e.e.a. staat achter de keuken. Keep It Simple.

Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re: Hoe ga ik om met de wasbak in de bermkeuken ?
« Reactie #3 Gepost op: september 25, 2012, 07:09:24 pm »

hangt ook af wat je vakantie-bestemming is.
wanneer je in zuid-europa bent is het wellicht verstandig het water meerdere malen te verversen (water wordt gauw warm, vormt bacterien).
dan is een kleine fles van 2,5liter al snel voldoende voor 2 personen.
heb je kinderen zal ik zeker adviseren frequent een kleine reservoir te gebruiken.
verblijf je in koudere streken (heb je niet zo veel dorst, en kan je ook vooruit met een klein reservoir.

wij gebruiken 2 of meer petflessen en zetten er 1 in de koelkast (aanmaak limonade of gewoon lekker koud water)
1 voor koffie/thee of snel een handen-wasje....

keep it simple......
Gelogd

peter123456

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 437
  • Merk Vouwwagen: (G) roadmaster
Re: Hoe ga ik om met de wasbak in de bermkeuken ?
« Reactie #4 Gepost op: september 25, 2012, 11:23:38 pm »

 :# mijne staat in de garage............
ik heb hem eruit gehaald en er een grote lade ingemaakt voor het serviesgoed.... :#

                    Peter
Gelogd
nu roadmaster familie S, was holtkamper Family de luxe.....
heet tegenwoordig (g)roadmaster

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: Hoe ga ik om met de wasbak in de bermkeuken ?
« Reactie #5 Gepost op: september 26, 2012, 07:32:06 am »

voor afvalwater hebben wij zo'n jerrycan die je helemaal plat kan maken (neemt lekker weinig ruimte tijdens de reis).
Dagelijks verversen wij ons water. Moet ook wel als je er met 4 personen gebruik van maakt, echter alleen voor koken, en handen wassen/tanden poetsen. Voor drinken gebruiken we flessen water.
Ik vind het erg prettig om water in de buurt te hebben, sta je op een plek met een watertappunt in de buurt zal je die vaker gebruiken.
Gelogd
live life outdoors

Mieke

  • Gast
Re: Hoe ga ik om met de wasbak in de bermkeuken ?
« Reactie #6 Gepost op: september 26, 2012, 08:26:41 am »

Ik heb zo'n bakje nog nooit gemist. Ik vind het een heel gedoe, proper water halen, afvalwater wegdoen, zorgen dat alles hygiënisch verloopt,...Bij mij wegen de nadelen niet op tegen de voordelen dus ik blijf het zonder doen.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Hoe ga ik om met de wasbak in de bermkeuken ?
« Reactie #7 Gepost op: september 26, 2012, 10:33:58 am »

Ik heb zo'n bakje nog nooit gemist. Ik vind het een heel gedoe, proper water halen, afvalwater wegdoen, zorgen dat alles hygiënisch verloopt
Maar hoe doe jij dat dan als je pakweg aardappels en groente kookt? Of je er nou wel of geen luxe voorziening van maakt. Je heb altijd waterverbruik en vuilwater afvoer. Ook als je het water vanuit een schuin gehouden jerrycan de pan in schenkt en daarna het gras in mikt. Die stroom schoonwater-vuilwater is er altijd. En tenzij je een kraan dichtbij je tent hebt staan, moet je toch iets van een voorraadje water hebben.
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 484
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Hoe ga ik om met de wasbak in de bermkeuken ?
« Reactie #8 Gepost op: september 26, 2012, 10:58:05 am »

Wij gebruiken het afwasbakje in onze AK als opslagruimte voor doekjes, sponsjes, afwasborstel en meer van dat soort spul. Als ik aardappels, groente etc moet afgieten doe ik dat in een afwasteil, die ik als ie wat afgekoeld is leeggooi, meestal bij een putje (soms ook wel in de bosjes of tegen een boom  >:( ). Wat ik er ook wel eens mee doe is jus mee maken, want dat water is al warm). (En ja, ik weet het, aardappelen, groente, jus, wij zijn echte Hollandse kaskoppen hoor, ook op vakantie  ::) ).
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Re: Hoe ga ik om met de wasbak in de bermkeuken ?
« Reactie #9 Gepost op: september 26, 2012, 11:31:59 am »

Wij gebruiken de wasbak erg veel. Even de handen wassen, tanden poetsen, koken, wassen en afgieten van groente (dus zonder die hete prut ergens in het gras te kiepen waarmee het gras de dag erna prachtige bruintinten gaat vertonen (dood gaat)), even iets wegspoelen of een beker omspoelen, kleine afwas etc etc.
Op de meeste campings is er tegenwoordig wel een schoonwater tappunt maar de afvoer is hierbij vaak niet gemaakt om afvalwater af te voeren. Om dus netjes te werken en de campeerplaats niet als vloeiveld voor afvalwater e.d. te gebruiken vindt ik een afvalwatertankje onmisbaar.
Beide harde tanks zijn bij mij ongeveer 14 liter en om de dag ververs/leeg ik de boel. Het valt me altijd erg mee hoeveel water je gebruikt. Als het boven de 25 graden is  elke dag. De schoonwatertank om de week even spoelen met wat tandpasta houdt de boel schoon en fris. De afvalwatertank spoel ik thuis uit met chloor.

Kwa werk is het veel minder dan om ieder wissewasje naar een kraan of toiletgebouw te moeten.
Schoon water tap je in de buurt en de afvalwatertank neem je eens per dag mee naar het toiletgebouw. Dan zitten de bezoekers die na ons komen niet in onze resten. De caravaneigenaar op 1 van onze campings afgelopen jaar was ook te lui een tank onder de afvoer te leggen. Dat wordt niet bijzonder fris daaronder na een week bij 30+ graden... Ook als het de bosjes in wordt geleid..

Overigens drinken we het water niet als de leidingen over (of niet diep genoeg) het campingterrein lopen en er soms lauw-warm water uit komt. In NL of bij voldoende koud water geen enkel probleem. We zijn nog nooit ziek geweest tijdens de vakantie... geneuzel over hygiëne geloof ik dus niet zo. Of kennelijk is onze weerstand voldoende..

Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Re: Hoe ga ik om met de wasbak in de bermkeuken ?
« Reactie #10 Gepost op: september 26, 2012, 02:16:23 pm »

Maar hoe doe jij dat dan als je pakweg aardappels en groente kookt? Of je er nou wel of geen luxe voorziening van maakt. Je heb altijd waterverbruik en vuilwater afvoer. Ook als je het water vanuit een schuin gehouden jerrycan de pan in schenkt en daarna het gras in mikt. Die stroom schoonwater-vuilwater is er altijd. En tenzij je een kraan dichtbij je tent hebt staan, moet je toch iets van een voorraadje water hebben.
De aardappels afgieten doe ik ofwel in een afwasteiltje, als er geen afvoerputje in de buurt ligt. Na het eten wandel ik dan wel tot aan het dichtstbijzijnde putje om mijn teiltje leeg te gieten.  Ofwel wandel ik naar het afvoerputje. MIjn kookpot (Tefal) heeft een deksel met gaatjes dat vastklikt op de kookpot. Zo kan ik zonder morsen afgieten, vergt wel wat handigheid. Dus niks in de jerrykan of niks in het gras (dat laatste vind ik echt vies).
Ik hoef echt geen voorraadje water aan mijn kampeerplek. Vroeger had ik wel een jerrykan bij maar ik merkte dat we hem te weinig gebruikte dus laten we hem thuis. Dan hebben we een tijdje een keteltje meegenomen om wat water bij de hand te hebben. Maar ook die gaat al niet meer mee. Als ik mijn groenten of aardappels ga spoelen aan het sanitairblok of soms aan het watertappunt (indien daar spoelen toegelaten is!) dan breng ik gelijk net voldoende water mee om in te koken. Wil ik toch wat water om mijn handen te spoelen of om de tafel proper te maken dan haal ik water in het afwasteitje. Ik vind over en weer lopen voor water geen issue, ik merk ook dat ik dan zuiniger omspring met water.
« Laatst bewerkt op: september 26, 2012, 02:20:53 pm door Mieke »
Gelogd

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 724
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re: Hoe ga ik om met de wasbak in de bermkeuken ?
« Reactie #11 Gepost op: september 26, 2012, 02:41:53 pm »

 :off Rond dit topic hangt de lucht van bloemkolen en spruitjes!
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Re: Hoe ga ik om met de wasbak in de bermkeuken ?
« Reactie #12 Gepost op: september 26, 2012, 11:05:24 pm »

(dus zonder die hete prut ergens in het gras te kiepen waarmee het gras de dag erna prachtige bruintinten gaat vertonen (dood gaat))...............De afvalwatertank spoel ik thuis uit met chloor............
beetje tegenstrijdige gedachten; (of weet je niet hoe slecht chloor voor het mileu is) 
http://www.talk2000.nl/mediawiki/index.php/Chloor

Voor vers water hebben we meestal gekochte flessen water staan, voor dat beetje water wat er gebruikt wordt (max. 2 liter per dag). In het buitenland gebruiken we nooit water uit de kraan.Wij gooien het gekookte water (zonder de gememoreerde prut) gewoon in het zand bij een boompje of struik. Nooit ergens last van gehad (ook het struikgewas niet) en wij later onze plek altijd keurig achter. In onze bijna 20-jarige vw-ervaring hebben wij het bakje altijd alleen als opslag gebruikt en nu in onze (nieuwe) CC het bakje er dan ook direct uit gemikt.
« Laatst bewerkt op: september 26, 2012, 11:10:40 pm door nunogconway »
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Hoe ga ik om met de wasbak in de bermkeuken ?
« Reactie #13 Gepost op: september 27, 2012, 06:03:12 am »

Waarmee reinig je je toilet dan?
Gelogd

jsteijn

  • Gast
Re: Hoe ga ik om met de wasbak in de bermkeuken ?
« Reactie #14 Gepost op: september 29, 2012, 10:48:54 pm »

Wij hadden dit jaar een kraan en afvoerpunt bij de plaats, maar toch vind ik water binnen wel handig.
Even je handen spoele tijdens het koken, vaatdoekje spoelen om tafel schoon te maken, etc. Allemaal kleine klusjes en soms voor de limonade, alhoewel dat minder was met de kraan op de plek.
Vorig jaar moesten we een eindje lopen voor water en toen hebben we het kraantje binnen meer intensief gebruikt. Ook merk ik dat de kraan binnen met slecht weer meer gebruikt wordt.

Wij hebben 2 harde kannen van beide om en nabij de 11 liter. dagelijks verschonen we beiden, maar we gebruiken binnen maar max 5 liter per dag, dus vullen we de tank meestal maar half.
Vuilwater gewoon iedere ochtend even mee naar toiletgebouw. Ik hou toch wel van die luxe!
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal