Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 »   Omlaag

Auteur Topic: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?  (gelezen 92199 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Gepost op: mei 29, 2015, 01:32:08 am »

Naar aanleiding van de discussie in een andere topic heb ik het een en ander samen gevoegd zodat we nu in een topic kunnen lezen en zien welke trucs er zijn er om een vouwwagen waterpas 'neer te zetten op de kampeerplaats.

Een waarschuwing vooraf: gebruik de uitdraaipoten niet om de wagen waterpas te zetten, als de fabrikant niet nadrukkelijk vermeld heeft in de handleiding dat de uitdraaipoten daar geschikt voor zijn!

Om het principe van het waterpas-stellen te kunnen begrijpen, moet je eerst de werking van de terugrij-automaat van een Vouwwagen goed begrijpen:
  • Je trekt de rem aan, tot de eerste klik waarbij je weerstand voelt. De vouwwagen kan dan wel naar achteren rijden, maar niet meer naar voren. De terug-rij automaat is dus nu actief. Je kunt nu de vouwwagen wel steeds naar achteren drukken, maar niet naar voren. Dit geldt voor elk wiel apart.
  • Je trekt de rem nog een klik verder. Nu is de remming volledig, dus zowel naar achteren, als naar voren.
Controleer het systeem thuis maar eens door in beide gevallen de vouwwagen naar voren en/of achteren te drukken. Dan zal je zien hoe de terugrij-automaat werkt.

Methode 1:
we maken hier geen gebruik van een terugrij-automaat.
https://youtu.be/EQx9_AsvWp8
Met dank aan de KCK.

Methode 2:
We maken hier wél gebruik van de terugrij-automaat.
https://youtu.be/KFz3DfZ0Fo4
Met dank aan onze eigen Bensi.

Voor methode 2 hebben we ook een getekende instructie:


Methode 3:
Lijkt op methode 2 maar wijkt af doordat je de wagen niet in 1x waterpas probeert te trekken:


Je kan de instructies uiteraard ook uitprinten en meenemen op vakantie. Wellicht is het makkelijk om beide methodes dubbelzijdig uit te printen en in een plastic-hoes te doen. Dan kan je zelf ervaren welke methode jou bevalt:

methode 2:http://imageshack.com/a/img540/883/Pu2AFS.jpg
methode 3:http://imageshack.com/a/img908/6449/tvpolB.jpg

Methode 4:
De laatste methode maakt gebruik van een krik(je) zoals ze zo vaak standaard geleverd worden in een auto. Deze methode is door "poldertoerist" onder de aandacht gebracht omdat hij toch problemen had met de eerder genoemde methodes.

Plaats het krikje onder de as van de klapper en krik de wagen zover omhoog zodat hij waterpas staat. Draai daarna de steunpoten uit zodat de wagen stabiel staat! Dit MOET je doen om te voorkomen dat de krik bijvoorbeeld door regen onder de wagen weg glijdt.
Daarna kan je de krik weer naar beneden draaien en weghalen maar je kan hem ook laten staan.

Wees er wel zeker van waar je de krik plaatst! Een krikje heeft een héél klein draagvlak en valt dus vrij gemakkelijk om!
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2015, 11:06:01 pm door KenJo »
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #1 Gepost op: juni 03, 2015, 11:36:44 pm »

Hij is ondertussen aangepast. Uiteraard zijn aanvullingen en tips welkom!
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.680
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #2 Gepost op: juni 03, 2015, 11:43:07 pm »

Ziet er goed uit! Dank voor je werk :-)
Gelogd

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #3 Gepost op: juni 04, 2015, 10:31:27 pm »

Wat fijn, dankjewel!
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.747
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #4 Gepost op: juni 06, 2015, 07:03:11 pm »

Handig die Ben.

Bedankt voor de info.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk Vouwwagen: 2010 Aart Kok Kavango
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #5 Gepost op: juni 23, 2015, 07:41:24 am »

Superhandig!  :)
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #6 Gepost op: juni 23, 2015, 12:35:20 pm »

Overigens: bij eventueel vergeten van een waterpas doet een bekertje water wonderen. Tot net onder de rand vullen bij het waterpas zetten voor een grove indicatie. En ter controle tot precies op de rand volschenken.
Als de wagen precies horizontaal staat kun je zelfs een 'kop' op het water krijgen. Drie weken terug noodgedwongen toegepast en het werkt perfect.

Werkt niet met bier overigens.
Gelogd

er_jo

  • Gast
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #7 Gepost op: juni 29, 2015, 10:21:04 pm »

Nieuwe vouwwagenfans hier... Kwam toevallig op dit topic! Wij hebben pas 3x gekampeerd, (trigano odyssee, waarschijnlijk uit 2008) maar wél steeds de uitdraaipoten gebruikt om waterpas te zetten... Hoe weet ik of dat gewoon mag of moet t echt met van die wiggen?
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #8 Gepost op: juni 29, 2015, 10:28:30 pm »

Nieuwe vouwwagenfans hier... Kwam toevallig op dit topic! Wij hebben pas 3x gekampeerd, (trigano odyssee, waarschijnlijk uit 2008) maar wél steeds de uitdraaipoten gebruikt om waterpas te zetten... Hoe weet ik of dat gewoon mag of moet t echt met van die wiggen?
Inderdaad! Die vraag heb ik mijzelf ook gesteld. Ook wij hebben in de afgelopen jaren al diverse keren de klapper waterpas gezet met de uitdraaipoten. Maar na de discussie (die geleid heeft tot deze topic) bedacht ik mij dat je schade beter kan voorkomen en dus heb ik wiggen gekocht.
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Caspers

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 84
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Flexi T&T
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #9 Gepost op: juni 29, 2015, 10:55:16 pm »

Truukje van Bensi geprobeerd op een tussenstop naar hier Zuid-Frankrijk en dat was een faliekante mislukking. De boel was volledig geblokkeerd en kwam voor geen meter de wig op. Kan het kloppen dat de T&T uitvoering van de CC Flexi geen terugrij-automaat heeft? Ik heb namelijk ook geen klikken bij het aantrekken.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #10 Gepost op: juni 29, 2015, 10:59:25 pm »

Volgens mij gaat een geremde aanhanger altijd samen met een terugrijd-automaat. Anders wordt het terugrijden zo lastig... Heb je de rem niet tè ver aangetrokken? Want dan werkt inderdaad de terugrijd-automaat ook niet meer.
Gelogd

Marjootje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 677
  • Merk Vouwwagen: camplet adventure
  • klappen maar!
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #11 Gepost op: juni 29, 2015, 11:37:24 pm »

Ik probeer de  terugrij-automaat functie maar niet denk ik :N, en zal eens gaan kijken naar wiggen (heb nog wel afgezaagde 3-hoeken, zou dit kunnen??) Bedankt voor de tips heren, mijn uitdraai is inmiddels gelamineerd en zal ik in de disselbak leggen. I:
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #12 Gepost op: juni 29, 2015, 11:47:10 pm »

Ik probeer de  terugrij-automaat functie maar niet denk ik :N, en zal eens gaan kijken naar wiggen (heb nog wel afgezaagde 3-hoeken, zou dit kunnen??) Bedankt voor de tips heren, mijn uitdraai is inmiddels gelamineerd en zal ik in de disselbak leggen. I:

Maar hoe ga je je vouwwagen dan òp die wiggen krijgen? Juist daarvoor is de truuk met de terugrijd-automaat bedoelt  :)
Gelogd

Marjootje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 677
  • Merk Vouwwagen: camplet adventure
  • klappen maar!
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #13 Gepost op: juni 29, 2015, 11:53:46 pm »

Zal het nog ff weer doorlezen, misschien verkeerd begrepen, maar in filmpje 1, kun je het met 2 man ook doen, bovendien is ons klappertje niet zo zwaar, dus moet te doen zijn toch?? Wat vinden jullie van het plan van mijn afgezaagde balkjes te gebruiken als wig?
Heb ze overgehouden bij het in verstekzagen, misschien lukt het hier ook mee???
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #14 Gepost op: juni 30, 2015, 12:19:56 am »

Volgens mij gaat een geremde aanhanger altijd samen met een terugrijd-automaat. Anders wordt het terugrijden zo lastig... Heb je de rem niet tè ver aangetrokken? Want dan werkt inderdaad de terugrijd-automaat ook niet meer.

Onze Camplet heeft er nog geen. Is af en toe een kwestie van even naar voren en weer verder. En heel soms een kwestie van even doorrammen helaas.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal