Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 »   Omlaag

Auteur Topic: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?  (gelezen 92197 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wanderer200

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 471
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2015
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #60 Gepost op: april 28, 2017, 10:47:42 am »

Hoe zie ik het verschil tussen.geremd en een handrem?

Sent from my XT1092 using Tapatalk

Gelogd

jackodb

  • Gast
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #61 Gepost op: april 28, 2017, 11:32:46 am »

Je noemt 2 verschillende dingen. Een plaatje is dan soms makkelijker :)

Geremd, ofwel met een oplooprem, is te herkennen aan de 'harmonika'-afdichting. Dit deel kan een stukje in elkaar schuiven.
Door met de auto te remmen, druk de klapper zelf dit deel in elkaar en activeert daarmee z'n eigen rem.

Op dit plaatje is de handrem dat ding met 't rode handvat.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #62 Gepost op: april 28, 2017, 08:31:35 pm »

Is de wagen geremd? Dan zul je ook een terugrijdautomaat hebben? Of heb je alleen een losse handrem voor het parkeren?

Een losse handrem zonder oploopmechaniek bestaat bij mijn weten niet. Een oploopmechaniek zonder terugrijautomaat is zeker niet zeldzaam. Wel is het zo dat trommelremmen niet in beide richtingen even hard remmen. Oplopend remmen ze doorgaans harder dan achteruit rijdend. Consequentie van de   bouw van het remmechaniek in de trommel.
Gelogd

Wanderer200

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 471
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2015
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #63 Gepost op: april 28, 2017, 10:52:39 pm »

Dan heb ik wel een geremde wagen.

Zal het nog eens proberen met de terugrijdautomaat.

Sent from my XT1092 using Tapatalk

Gelogd

michield

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 188
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Chamonix 2015 -> Cabanon Malawi 2.0 Royale DeLuxe 2022
    • Campings met Privesanitair
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #64 Gepost op: mei 01, 2017, 11:46:10 am »

Afgelopen vakantie waren we lui en hebben de wagen alleen in de lengte (met het neuswiel) waterpas gezet. In de breedte scheelde het wel wat, maar dat hebben we gecompenseerd met de bedden zelf (door de poten korter/langer te maken). Was ook vooral vanwege de harde wind dat ik liever snel wilde staan dan exact waterpas.
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #65 Gepost op: mei 02, 2017, 12:05:01 am »

Ik zie het verschil niet tussen lijmen en schroeven
Leg zo'n waterpasje maar eens op een vlakke plaat met een lange waterpas ernaast. Dan zie je dat de kleine flink afwijkt. Met schroeven kun je die afwijking niet corrigeren. Als je hem in een kitlaag drukt wel
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #66 Gepost op: mei 02, 2017, 12:49:55 pm »

Heb hem vlak op de dissel gekit
Gelogd

Zeldenrust

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 226
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #67 Gepost op: mei 07, 2017, 11:09:05 pm »

Vanmiddag even geprobeerd met onze Zambezi RC. Handrem 1 klik aantrekken, daarna de wagen aan de dissel op de wig proberen te trekken maar na de volgende klik staat de boel volledig vast. Ik kom dus niet verder dan een centimeter of twee a drie op de wig.
Daarna zonder handrem geprobeerd maar dan met een contrawig bij het andere wiel. Dit werkte perfect.
Iemand ook dergelijke ervaringen?
Gelogd
Zambezi River Camp Cross-road 2016

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #68 Gepost op: mei 07, 2017, 11:17:29 pm »

Vanmiddag even geprobeerd met onze Zambezi RC. Handrem 1 klik aantrekken, daarna de wagen aan de dissel op de wig proberen te trekken maar na de volgende klik staat de boel volledig vast. Ik kom dus niet verder dan een centimeter of twee a drie op de wig.
Daarna zonder handrem geprobeerd maar dan met een contrawig bij het andere wiel. Dit werkte perfect.
Iemand ook dergelijke ervaringen?

De kans is vrij groot dat je geen terugloopautomaat hebt. Zat oploopremmen zijn niet per definitie voorzien van een automaat of überhaupt een achteruitrijblokkering.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #69 Gepost op: mei 08, 2017, 07:23:18 am »

De Zambezi heeft wel degelijk een terugrijautomaat. Het is gewoon een standaard Alko chassis met en Alko as.
Bij onze Zambezi was dat precies hetzelfde en bij onze Kip nu ook. Als je geen terugrijautomaat zou hebben zou je ook niet achteruit kunnen rijden met de aanhanger zonder de oploopinrichting te blokkeren.

Ik denk niet dat er in de afgelopen 15 jaar nog vouwwagens nieuw zijn geleverd zonder achteruitrijautomaat.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #70 Gepost op: mei 08, 2017, 10:37:26 am »

De Zambezi heeft wel degelijk een terugrijautomaat. Het is gewoon een standaard Alko chassis met en Alko as.
Bij onze Zambezi was dat precies hetzelfde en bij onze Kip nu ook. Als je geen terugrijautomaat zou hebben zou je ook niet achteruit kunnen rijden met de aanhanger zonder de oploopinrichting te blokkeren.

Ik denk niet dat er in de afgelopen 15 jaar nog vouwwagens nieuw zijn geleverd zonder achteruitrijautomaat.

Jawel hoor, dat achteruitrijden gaat doorgaans prima, de auto drukt hem achteruit doorgaans gewoon door de remmen. Onze vouwwagen, aanhanger en geleende caravan hebben geen van alle en terugloopautomaat. Alleen zwaar beladen (bv puin) achteruit de garage in lukt niet zonder wat geweld vanwege omhoog en tegen een drempeltje op in een bocht. Terugloopautomaten worden inderdaad wel steeds meer gemeengoed.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #71 Gepost op: mei 08, 2017, 10:50:49 am »

Zelfs de vouwwagen van mijn ouders uit 1988 had een terugrijautomaat. De oploopinrichting druk je helemaal in en als je dan iets doordrukt laat de rem los. Dat is de werking van de terugrijautomaat van ALKO en ook van de BPW as die onder onze Gerjak zat.
Jamet heeft heel lang nog assen zonder automaat gebruikt, dan moest je een palletje tussen de oploopinrichting zetten om te voorkomen dat de rem er op ging.
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #72 Gepost op: mei 08, 2017, 11:33:52 am »

Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #73 Gepost op: mei 08, 2017, 04:13:55 pm »

Korte uitleg hoe de oplooprem werkt en dat bij alko de achteruitrijautomaat er al heel lang standaard in zit.

http://www.al-ko.co.uk/edit/files/handbooks/overrun-braking-system-handbook.pdf
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #74 Gepost op: mei 09, 2017, 01:13:51 am »

De oploopinrichting druk je helemaal in en als je dan iets doordrukt laat de rem los.

Het is een beetje offtopic, maar voor wie het interessant vindt. Het is niet zo dat door het doordrukken van de oploopinrichting de rem weer gelost wordt. Dan zou de rem ook lossen tijdens een normale remmanoeuvre of noodstop. Terugrijautomaten kunnen alleen op trommelremmen worden gebruikt. Op aanhangers worden bij oploopremmen altijd trommelremmen gebruikt, nooit schijfremmen. Trommelremmen hebben een enorm voordeel en dat is dat ze door hun constructie zelfbekrachtigend zijn. Normaal gesproken draait de trommel voorwaarts. Als er geremd wordt, is één van de remschoenen oplopend. Dit is te vergelijken door een voet op de grond te zetten als je zit en deze voet eerst van je af te duwen over de grond (oplopend) en daarna naar je toe te trekken over de grond (slepend). Zelfde voet, zelfde zool, zelfde oppervlak. Toch gaat van je af lastiger, omdat je bij het wegduwen de zool harder tegen de grond duwt. Schuiven wordt dus lastiger, dus wat doe je? Harder duwen. Waardoor de druk op de grond weer toeneemt en het schuiven lastiger wordt. Een trommelrem doet dat ook en heeft dus ook veel minder rembekrachtiging nodig. Ideaal dus voor mechanische oploopsystemen zonder extra bekrachtiger. De hele aanhanger kent het principe van slepen en duwen ook trouwens. Achteruit rijdend worden de geremde wielen van de aanhanger niet meer gesleept, maar geduwd. Drukt de aanhanger in de rem, moet de auto harder duwen, waardoor de rem er sterker op wordt gezet. Daarom is de terugrijautomaat uitgevonden. Het zelfbekrachtigen van de rem werkt goed als de trommel in voorwaartse richting draait en de belangrijkste remschoen oplopend in de trommel is. Achteruit draaiend begint die remschoen te slepen en is daarmee al minder krachtig. Een auto duwt er meestal wel doorheen als het geen al te zware bak is. Bij een terugloopautomaat wordt dat effect nog verder versterkt doordat de terugdraaiende remtrommel de schoenen makkelijk los kan duwen. De remschoen 'herkent' dus niet of de dissel ingedrukt wordt door oplopen tegen de auto doordat die remt of oplopen omdat die achteruit rijdt, de remschoen "herkent' de draairichting van de trommel en wordt daardoor ofwel zelfbekrachtigd, ofwel gelost. Daarom voel je hem inderdaad even oplopen tijdens achteruit rijden en dan losgedrukt worden. Die methode van Benji maakt hier dus gebruik van. Als je een aanhanger aan de dissel opzij draait, draait hij om een denkbeeldige vertikale as door het midden van de aanhanger. Eén wiel loopt naar voren en wordt geremd door de aangetrokken handrem, het andere wiel loopt achteruit en drukt daarbij de remschoenen los van de trommel en kan vrij draaien.

De pal of vork werkt als handmatige terugrij inrichting ook, alleen heeft die een wettelijk probleem. De blokkering (automatisch of handmatig) moet namelijk altijd automatisch opgeheven worden als je weer naar voren rijdt. Palletjes en vorken lossen zelf als je naar voren rijdt. Niet handig als je een paar keer moet steken. Die dingen werden vervolgens vastgezet met tape of tiewraps en vervolgens vergeten met als gevolg dat de aanhanger helemaal niet meer geremd was.
« Laatst bewerkt op: mei 09, 2017, 01:20:35 am door sanderv »
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal