Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 »   Omlaag

Auteur Topic: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?  (gelezen 93591 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joseetje26

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 101
  • Merk Vouwwagen: Jamet arizona
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #91 Gepost op: augustus 04, 2019, 01:40:53 pm »

Er staat letterlijk in de instructie van mijn jamet arizona " hoekkrikken uitdraaien om wagen horizontaal te zetten daarbij de as licht optillen , niet de wielen
Ik weet fff niet hoe ik er een foto van kan maken en toevoegen, ik vind het wel verwarrend dat het in de instructie staat.
Of bedoelen jullie als het zo oneffen is dat het bijv een hoogte verschil van 10 cm is.
Hij staat bij mij altijd nog op de wielen
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #92 Gepost op: augustus 06, 2019, 09:43:27 am »

Zolang hij op z'n wielen blijft staan kun  je dat prima met de uitdraaipoten doen en het neuswiel.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #93 Gepost op: augustus 07, 2019, 08:24:55 am »

Je zet de vouwwagen eerst waterpas, daarna draai je pas de uitdraaisteunen uit.. met uitzondering van de vouwwagens waarbij je dat met de stabilisatiepoten doet. Maar bij mijn weten hebben de Jamets dat niet.

https://www.mijntenttrailer.nl/nieuws/vouwwagen-waterpas-zetten/
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #94 Gepost op: augustus 07, 2019, 08:39:34 am »

Dat is normaal ook de methode, net zoals bij caravans. Poten zijn voor stabilisatie, niet voor waterpas zetten. Er zijn een paar uitzonderingen, zoals Holtkamper (iig voor de Kyte en Aero) waarbij de fabrikant expliciet aangeeft dat de poten gebruikt mogen worden voor waterpas zetten. Desnoods met een wiel van de grond. Gezien een vouwwagen niet extreem licht is, vind ik dit wel verrekte handig. Scheelt tijd, maar vooral ook zwaar werk.
Gelogd

Maarten80

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 44
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2011
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #95 Gepost op: augustus 07, 2019, 09:18:48 am »

Mijn ervaring is dat je veel energie kunt stoppen in het perfect waterpas zetten (wat lekkerder slaapt :-) ) maar dat je op een hellende staanplek dan toch altijd weer een andere probleem krijgt. Bij mijn vouwwagen kom je dan bijvoorbeeld tentdoek te kort aan de aflopende zijde en dan staan de elastieken erg strak bij het slaan van de haringen.

Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #96 Gepost op: augustus 07, 2019, 09:23:19 am »

Probeer ook altijd het plattere plaatsje te kiezen in plaats van dat met een helling. echter de stokken van de vouwwagen zelf kunnen wij op 5 verschillende hoogten zetten. Aan de kant dat het afloopt zetten we dat dan wat lager en aan de kant dat het oploopt wat hoger in tot op heden hebben we zo altijd het issue van Maarten kunnen verhelpen.

Gelogd

Rick2020

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #97 Gepost op: april 08, 2023, 08:02:41 pm »

Ik zie hier eenieder (weliswaar verjaard) praten over wiggen, levellers etc.

Wij gaan dit jaar voor de eerste keer met de vouwwagen, maar werkelijk alle vrienden om ons heen werken gewoon met houten plankjes / balkjes om de boel in de breedte waterpas te zetten en die claimen dat, dat overal prima te doen is.

Wat is jullie ongezouten mening hierover?
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 864
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #98 Gepost op: april 08, 2023, 08:05:53 pm »

Ik doe dit al jaren met een leveler.  Leveler onder het wiel, en je draait zonder moeite de wagen omhoog totdat deze waterpas staat. Geen gezeur met plankjes of getrek en gesjor aan de wagen.
« Laatst bewerkt op: april 09, 2023, 10:34:22 am door Tago Herman »
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #99 Gepost op: april 08, 2023, 08:17:12 pm »

Ik zie hier eenieder (weliswaar verjaard) praten over wiggen, levellers etc.

Wij gaan dit jaar voor de eerste keer met de vouwwagen, maar werkelijk alle vrienden om ons heen werken gewoon met houten plankjes / balkjes om de boel in de breedte waterpas te zetten en die claimen dat, dat overal prima te doen is.

Wat is jullie ongezouten mening hierover?
Al 2 vouwwagens en ongeveer 6 jaar en een week of 30 gekampeerd met de vouwwagen en ik heb het altijd met plankjes gedaan. Ongeveer waterpas is ook waterpas bij mij. Op een paar minuten staat hij prima. Gewoon met de uitdraaisteunen.

Alleen op echt scheve plekken heb ik ooit zitten sukkelen en een wig onder het wiel moeten leggen, verder altijd gewoon een paar plankjes onder de poten, en nooit problemen mee gehad (1 jaar cabanon mercury, 5 jaar Trigano Odyssee).

Vanaf dit jaar zullen we een combi camp hebben met hard deksel. Benieuwd of het daarmee ook nog zo makkelijk gaat, ivm de scharnieren.

Verstuurd vanaf mijn motorola one hyper met Tapatalk

Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #100 Gepost op: april 09, 2023, 09:54:06 am »

Een ongezouten mening .... die heb ik niet, maar heb wel wat ervaring.

Wij kamperen nu inmiddels bijna 40 jaar met een vouwwagen. Begonnen met een Camplet, daarna een Conway Mirage, een CCV en een CCCX, 3 totaal verschillende modellen. In de eerste jaren zette ik de wagens steeds (bijna dwangmatig) strak waterpas en zeker 35 jaar hebben wij dat alleen alles met plankjes gedaan, maar eigenlijk altijd de wielen gewoon op de grond. De plankjes gebruik je eigenlijk alleen maar om onder de poten van het bed of uitdraaisteunen te leggen om te voorkomen dat deze de grond in zakken.

Maar bij een wagen met een hard deksel is het 'waterpas' zetten een hele andere uitdaging dan bij wagens zonder, de deksel moet namelijk volledig uit kunnen klappen. Daarom kun je eigenlijk alleen het wiel aan de scharnierkant omhoog zetten, anders gaat het uitklappen in de meeste gevallen niet goed. Bij aanschaf van onze CCV hebben we wiggen van de dealer meegekregen, maar dat was niet zo mijn ding. Wij hebben nu 2 flat-jacks in de CCCX liggen, waarvan we er eentje 1 keer echt nodig hadden, voor de rest ben ik een stuk makkelijker geworden, net zoals mijn voorganger, bijna waterpas is ook waterpas; dat maakt je kampeerleven een stuk eenvoudiger.

Je zou 1 leveller of 1 flat-jack aan kunnen schaffen om de wagenbak waterpas te zetten, zoals Herman aangeeft 'geen geduw, gesjor en getrek'. Met een flat-jack wel een stukje vooruit denken als je de wagen op zijn plek zet. Deze moet tenslotte onder het wiel liggen.
« Laatst bewerkt op: april 09, 2023, 10:08:27 am door C5CCV »
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.011
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #101 Gepost op: april 09, 2023, 07:57:11 pm »

Wij zetten eigenlijk nooit echt waterpas... Neus tegen de helling op, met het neuswiel zo goed mogelijk horizontaal zetten en daar doen we het verder mee. We reizen rond, geen zin om iedere keer veel moeite daar voor te moeten doen. Staan eigenlijk altijd wel ok.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #102 Gepost op: april 09, 2023, 08:07:06 pm »

Veel hangt ook af van waar je gaat camperen. In de bergen en ook wat de hogere gelegen campings, niet alleen de grote mastodont campings in de vallei, dan ben je best ook op meer voorzien dan de plankjes en zo meer. Dan gebruiken wij ook wel een leveller en bijna elk jaar al moeten gebruiken op dergelijke campings.


De wagen zelf zet ik ook niet altijd 100% waterpas, eerder ongeveer. Wij slapen bij onze wagen ook niet op de wagen zelf, De bedden bekijk ik met iets meer detail, maar ook nooit 100% waterpas, maar redelijk goed gelukt waterpas. Ga er zeker geen half uur gaan in steken om hem waterpas te gaan krijgen. Met een leveler gaat dat ook redelijk vlot. Eventueel kan je op een elektrische schroefmachine de kop voor het opdraaien zetten en dan gaat het nog vlotter. Neemt wel wat ruimte in.


Buiten de bergen heb ik zelden nog deze leveler dienen te gebruiken.
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #103 Gepost op: april 09, 2023, 08:10:57 pm »

Het enige waarom wij waterpas zetten is om te zorgen dat we niet ons bed uit rollen.
We zetten hem eerst in de lengte goed met het neuswiel en daarna in de breedte. Dit hebben we op verschillende manieren geprobeerd ( wig, maar ook een schaarkrik onder de as.) Maar meestal lukt het prima met alleen de poten.
Gelogd

Lars

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 353
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort XL LL
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #104 Gepost op: april 14, 2023, 09:09:42 pm »

Ik zeg potkrik onder de as.

Oftewel eerst in de lengterichting waterpas met het neuswiel, zo gebeurd. Dan potkrik onder de as aan de zijde die omhoog moet. Minuutje werk.
Poten uitdraaien ter stabilisatie.

Bier  :#
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal