Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Rendement van je koelkast verbeteren  (gelezen 7120 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Belgskes

  • Gast
Rendement van je koelkast verbeteren
« Gepost op: juli 01, 2008, 02:19:35 pm »

Wij hebben een tweedehands koelkast van electrolux (met de deuropening bovenaan) gekregen van een kennis die ze niet meer nodig had.
Ik had zo een klein beetje mijn twijfels of dit "eenvoudig" koelkastje het wel zou halen in de broeierige spaanse hitte  O0
Daarvoor heb ik in een doe-het-zelf zaak een hoogwaardige isolatieplaat van 4 cm dikte gekocht en de platen zelf op maat gezaagd zodat alle zijden, behalve de achterzijde (de warmte moet nog weg kunnen ook) een extra laagje van 4cm hebben. (niet vast kleven, gewoon met een spanband vasthouden.)
In het voorjaar lekker getest door op een zonnige dag de koelkast in de veranda te laten draaien.
resultaat: bij een temperatuur van 37°C was het binnenin de koelkast 6°C op stand 5 (van de 7)
Toch vrij goed geslaagd zou ik zeggen.
En doe de spanband los en je hebt 5 losse platen van 4 cm dik die je wel altijd ergens tussen krijgt.
Gelogd

mr4hughz

  • Gast
Re: Rendement van je koelkast verbeteren
« Reactie #1 Gepost op: juli 01, 2008, 04:07:32 pm »

Ik betwijfel of isolatie het gaat trekken.

wat je beter kan doen is een ventilator plaatsen zodat de warmte van de achterkant wordt weggeblazen. ...

..doordat je de warmte wegblaast en dus gelijkertijd koelere lucht  aanvoert zal de werking van je koelkast verbeteren ..

je moet niet een in de richting van achteren naar voren maar in de blaasrichting van links naar rechts .. 
Gelogd

HarryV

  • Gast
Re: Rendement van je koelkast verbeteren
« Reactie #2 Gepost op: juli 01, 2008, 11:06:16 pm »

Klopt als een bus, warmte afvoeren van de achterkant
Gelogd

Belgskes

  • Gast
Re: Rendement van je koelkast verbeteren
« Reactie #3 Gepost op: september 16, 2008, 03:48:21 pm »

Zo, dus zoals gezegd had ik enkele isolatieplaten mee om onze koelkastjes extra te isoleren. Ik had er wel op gelet dat de koelkasten op een goed geventileerde plaats in de voortent stonden, en als ik een rits wat op zette stond de achterkand lekker in de wind zelfs. Dus de afvoer van warmte was ook wel voorzien.
En het resultaat was zeer bevredigend: op het heetst van de dag (+/-37°C) maximaal een 11 graden in de koelkast en tegen 's morgens rond het vriespunt zelfs. Dus de drankjes bleven lekker koel, er groeide geen gras op de yoghurtjes en de boter in mooie vaste toestand  :P
Gelogd

stkl

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 149
  • Merk Vouwwagen: Tago Settler -> Camplet Concorde -> AK Prestige
Re: Rendement van je koelkast verbeteren
« Reactie #4 Gepost op: augustus 17, 2010, 03:50:24 pm »

Klopt als een bus, warmte afvoeren van de achterkant
met ventilators... die heb ik op koelkastje gebeunt  ::)
12V exemplaartjes uit oude PC's. Het 12V voedingtje zit onder de achterplaat gelijmd.
Helaas net te dik om onder het rooster te plaatsen. Geen nood, het heeft allemaal niet echt vermogen dus als je er je vingers in steekt blijft het topje er gewoon aan.  :H
Let op de de schakelaar als detail...
Gelogd

jari

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.476
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL
Re:Rendement van je koelkast verbeteren
« Reactie #5 Gepost op: augustus 17, 2010, 06:02:25 pm »

he stkl dit ziet er goed uit!!
Gelogd
Jevipro

NiBiRo

  • Gast
Re:Rendement van je koelkast verbeteren
« Reactie #6 Gepost op: augustus 25, 2010, 08:04:57 pm »

Verleden jaar in Italie hhad ons koelkastje overdag ook flink de moeite om alles koud te houden.
Dit loste wij als volgt op. Van huis af hadden we twee middel grote koelblokken mee.
Deze heb ik in de vriezer van de camping gegooid en elke ochtend als ik de versre broodjes ging halen wisselde ik er in om die 24 uur in de vriezer gelegen had.
Zo had je wat extra koeling in je koelkastje overdag en 's avonds en 's nachts deed de koelkast het zelf. werkte perfect, altijd koud bier gehad....
Gelogd

Sadkingbilly

  • Gast
Re:Rendement van je koelkast verbeteren
« Reactie #7 Gepost op: september 12, 2010, 01:22:18 pm »

Heeft er iemand ervaring met het meenemen van een normale "keuken" koelkast? Ik heb er wel de ruimte voor achterin de auto volgend jaar zomer maar ik vraag me af of een (tafelmodel) koelkast het wel prettig vindt om in een tent te staan waar het zomaar 40 graden kan worden in de zuid-franse zon. Een tweedehands koelkast kan ik hier in de buurt al voor vier tientjes krijgen dus het kost niets - maar als ik er dan na 1000 kilometer rijden achter kom dat de koelkast het niet trekt.. (onderweg kan deze gewoon aan de omvormer)

Ik vind de speciale koelkastjes voor op de camping niet alleen fors aan de prijs maar ook nogal aan de kleine kant ;)
Gelogd

stkl

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 149
  • Merk Vouwwagen: Tago Settler -> Camplet Concorde -> AK Prestige
Re:Rendement van je koelkast verbeteren
« Reactie #8 Gepost op: september 12, 2010, 01:44:05 pm »

Een normale compressor koelkast trekt het zeker; werkt effiecienter nl.
Bij de georganiseerde fiets-kampeer-reizen van Cycletours ging er ook altijd een (gebutste) flinke keukenkoelkast mee. Werkte prima.
Dus als je 'm kwijt kunt / wilt... wat let je?
Gelogd

Sadkingbilly

  • Gast
Re:Rendement van je koelkast verbeteren
« Reactie #9 Gepost op: september 12, 2010, 01:52:50 pm »

Wat me let, nou vooral dat dit jaar het eerste campingbezoek in voor mij tien jaar en voor mijn vrouw in vijftien jaar was.. En we het dus een beetje verleerd zijn ;)

Wel kan ik zeggen dat ik ontzettend blij ben dat ik die idioot grote tent gekocht heb (4,5x8,5 meter, vijfpersoons tunneltent met keukenuitbouw) want die ruimte heb je zomaar nodig. Dit jaar hebben we voor het eerst proefgedraaid een half uur rijden van huis en ondanks het zeer matige weer (tweede en derde week augustus) hoefde ik maar één keer naar huis te rijden voor iets dat we vergeten waren. Volgend jaar willen we met vrienden naar zuid frankrijk (als het er maar iedere dag mooi weer is!) en dan rijd je niet even naar huis, vandaar.

Nu alle kampeerspullen in onze Alpenkreuzer liggen - met ruimte over voor kleding en niet-bederfelijk voedsel - hoef ik dus alleen nog een koelkast (aan de omvormer zodat ik 'm onderweg ook kan gebruiken) en wat spullen voor onderweg in de auto te laden. heerlijk! Voor ons geen dure hotels meer in ieder geval.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal