Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Neuswiel en verkeersdrempels  (gelezen 9441 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MichaelD

  • Gast
Neuswiel en verkeersdrempels
« Gepost op: juni 19, 2010, 11:34:41 pm »

Het neuswiel van onze Jamet Louisiana is een paar keer bij verkeersdrempels op de grond geslagen en beschadigd. Het neuswiel kan je niet erg hoog vastzetten.

Dus ik ging (als de ir. die ik ben) op zoek naar een oplossing. Ik heb stijvere veren van M.A.D. overwogen, maar toch maar voor kunststofringen van niveauplus (niveauplus.nl) gekozen. Maar bij het bevestigen kreeg ik niet het idee dat het op mijn Laguna (nieuw model) veel uit zou maken.

Bij Vervat een nieuw neuswiel gekocht (15 euro, belachelijk goedkoop) en gevraagd of zij een oplossing weten. Natuurlijk, zei de man, en liet zien dat je het neuswiel ook binnen 10 seconden los kan nemen om in de disselbak te leggen.

 ::) ::) ::) ::) ::)

Zo'n simpele oplossing!!

Michael
Gelogd

HarryV

  • Gast
Re:Neuswiel en verkeersdrempels
« Reactie #1 Gepost op: juni 20, 2010, 12:07:56 am »

Nooit problemen gehad, eerst een Arizona, nu een kentucky. wij zetten het neuswiel altijd zo hoog mogelijk. geeft dan al geen problemen meer, maar om zeker te zijn dat de moer niet lostrilt zetten we hem altijd vast met een tyrap
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Neuswiel en verkeersdrempels
« Reactie #2 Gepost op: juni 20, 2010, 12:58:24 am »

Het verschilt nogal per auto hoe hoog de koppeling en dus de dissel van de grond staat.
Ik heb een verschil van ruim 5 centimeter gezien tussen mijn auto en een andere auto dus dat kan al het verschil uitmaken tussen het raken van een drempel en er gewoon overheen rijden.

Als je overigens vaak met een volle kofferbak en/of vaak met een aanhanger rijdt dan zijn hulpveren/vervangings veren van MAD een investering die z'n geld absoluut waar is.
Ik wil eigenlijk niet meer zonder. Geen enkele personenauto is gemaakt om met een volle kofferbak en een aanhanger rond te rijden en met een set andere veren corrigeer je dit weer.
Bijgevoegd een foto van de combinatie waarmee wij op vakantie zijn geweest. De vouwwagen had een kogeldruk van 55kg en de kofferbak was aardig gevuld, evenals de achterbank.
De MAD vervangingsveren zorgen er voor dat alles netjes recht blijft staan.



Kijk nu naar de volgende foto van mensen die achter ons op de boot stonden te wachten met een 3DOG vouwwagen.



Met een setje hulpveren had deze Touran gewoon netjes recht gestaan.
Gelogd

MichaelD

  • Gast
Re:Neuswiel en verkeersdrempels
« Reactie #3 Gepost op: juni 21, 2010, 12:05:08 am »

Helemaal eens met meeder hierboven. Onze vorige auto (Megane Grand Tour) zag er met vouwwagen zo uit:



Je kan zien dat er weinig doorveren na een verkeersdrempel nodig is om de grond te raken. Na het plaatsen van MAD vervangende veren was dit probleem opgelost en reed de auto ook beter (eh... meestal dan):



Maar de Laguna die we nu hebben heeft al veel hardere schokdempers. Het monteren van stijvere veren zou ervoor zorgen dat de kinderen alle comfort kwijt zijn.

Het raken van de grond heeft volgens mij ook vooral te maken met de 'overhang' aan de achterzijde, hierdoor zit het neuswiel boven het hoogste deel van de verkeersdrempel wanneer de achtervering maximaal ingeveerd is.

Michael
« Laatst bewerkt op: juni 21, 2010, 12:08:07 am door MichaelD »
Gelogd

famprima

  • Gast
Re:Neuswiel en verkeersdrempels
« Reactie #4 Gepost op: juni 21, 2010, 08:40:12 am »

Ik ben een beetje een dombo op dit gebied maar hebben we het hierbij nu over de auto of over de aanhanger?
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Neuswiel en verkeersdrempels
« Reactie #5 Gepost op: juni 21, 2010, 07:33:20 pm »

Ik ben een beetje een dombo op dit gebied maar hebben we het hierbij nu over de auto of over de aanhanger?

De auto. Auto's met een grote overhang (lengte achter de achteras) hebben vaak last van ver doorhangen bij het rijden met een aanhanger omdat ze de vering niet te stijf willen maken omdat het comfort dan slechter kan worden. De grote overhang werkt als een hefboom dus je hebt minder kracht nodig om de vering verder in te duwen dan bij een auto met een korte overhang.

Hulpveren worden in of naast de originele veren geplaatst en vervangingsveren worden in plaats van de originele veren geplaatst. Als de mogelijkheid er is zijn vervangingsveren het beste omdat je daar bij normaal rijden zonder belading of aanhanger bijna niets van merkt. Deze veren werken progressief dus hoe verder ze ingedrukt worden hoe stijver ze worden.

MAD is een Nederlandse fabrikant die het gros van alle hulp- en vervangingsveren levert.
http://www.mad-tooling.com/wm.cgi?type=content&lng=NL&id=3&main=1
Gelogd

coinoperator

  • Gast
Re:Neuswiel en verkeersdrempels
« Reactie #6 Gepost op: juni 21, 2010, 09:08:19 pm »

Same here,
Onder onze Scenic heb ik ook hulpveren laten zetten en bovendien een stel stuggere schokbrekers.

Als straks de Defender klaar is dan wordt het lekker allemaal academisch  ;D
(helaas zit er nog wel een jaartje of twee werk aan maar dan.............)
Gelogd

famprima

  • Gast
Re:Neuswiel en verkeersdrempels
« Reactie #7 Gepost op: juni 21, 2010, 10:09:56 pm »

Same here,
Onder onze Scenic heb ik ook hulpveren laten zetten en bovendien een stel stuggere schokbrekers.

Als straks de Defender klaar is dan wordt het lekker allemaal academisch  ;D
(helaas zit er nog wel een jaartje of twee werk aan maar dan.............)

oh wauw, een Defender... gefeliciteerd!
Gelogd

coinoperator

  • Gast
Re:Neuswiel en verkeersdrempels
« Reactie #8 Gepost op: juni 21, 2010, 10:20:05 pm »

Hmmmz
wacht nog maar ff met de felicitaties want er zit nog vreselijk veel werk aan dat ouwe ding....
Maar 't schiet gestadig op.
De motor is trouwens net terug van de revisie en lust nu zelfs bijna frituurvet dus das alvast 1...
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re:Neuswiel en verkeersdrempels
« Reactie #9 Gepost op: juni 21, 2010, 10:30:29 pm »

Hmmmz
wacht nog maar ff met de felicitaties want er zit nog vreselijk veel werk aan dat ouwe ding....
Maar 't schiet gestadig op.
De motor is trouwens net terug van de revisie en lust nu zelfs bijna frituurvet dus das alvast 1...

Is het dan wel een Defender? Dat model is nog geen 20 jaar oud namelijk. Of is ie gewoon 'afgeleefd'...



* PaneVino heeft zelf een 8 jaar oude Discovery
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

coinoperator

  • Gast
Re:Neuswiel en verkeersdrempels
« Reactie #10 Gepost op: juni 21, 2010, 10:32:11 pm »

Laten we zeggen flink gebruikt en met nogal wat elektroliseschade.
Maar verder best oke en de prijs was er ook naar, bovendien is ie 100% bushkompleet* dus dat scheelt straks ook flink.

* ook de dakwatertank van een halve kuub en die heeft de vorige eigenaar nooit gebruikt in is nog supah...
« Laatst bewerkt op: juni 21, 2010, 10:37:27 pm door coinoperator »
Gelogd

famprima

  • Gast
Re:Neuswiel en verkeersdrempels
« Reactie #11 Gepost op: juni 22, 2010, 11:41:52 pm »

Is het dan wel een Defender? Dat model is nog geen 20 jaar oud namelijk. Of is ie gewoon 'afgeleefd'...



* PaneVino heeft zelf een 8 jaar oude Discovery

jaja.... maak me maar jaloers.... mopper mopper... :(
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal