Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Waterpas ?  (gelezen 18941 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bede

  • Gast
Waterpas ?
« Gepost op: juli 31, 2010, 10:22:19 am »

Hoe zet je de vouwwagen waterpas ?
Op de dissel of op de bak zelf ?

Alvast bedankt,

Bert
Gelogd

Sidecarmaniac

  • Gast
Re:Waterpas ?
« Reactie #1 Gepost op: juli 31, 2010, 11:31:31 am »

Hoe zet je de vouwwagen waterpas ?
Op de dissel of op de bak zelf ?

Alvast bedankt,

Bert
Mijn kleine vouwwagen zet ik "waterpas" op het oog, figuurlijk dan h?.  ::)
Ik kijk eerst tegen de lengte richting aan of het redelijk vlak staat, en daarna tegen de breedte van het klapkarretje. Daarbij kijk ik dan wel naar de randen aan de bovenzijdes, want als het beneden een beetje verkeerd staat is dat een stuk hoger al een grotere afwijking geworden.
Aan de dissel schenk ik wat dit betreft geen aandacht. Daar zit bij mijn vouwwagen geen steunpoot of wieltje aan vast.
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2010, 11:44:48 pm door Sidecarmaniac »
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:Waterpas ?
« Reactie #2 Gepost op: juli 31, 2010, 11:42:59 am »

Hoe doen wij het... Het waterpas zetten dan. Wij hebben een Jamet Louisiana.

* Redelijk vlak stuk grond kiezen. (of anders de wagen redelijk recht zetten).
* Wagen plaatsen, met neuswiel in de lengterichting waterpas zetten. Daarna neuswiel een klein stukje naar beneden en de achterpootjes uitdraaien.
* Neuswiel weer omhoog tot een fractie voorbij waterpas
* Voorpootjes uitdraaien.
* Neuswiel weer naar waterpas. De wagen steunt nu op 7 punten, 2 wielen (iets minder dan normaal), 4 pootjes en 1 neuswiel.
* Neuswiel houden we minimaal tot na het opzetten op de grond: scheelt wat stabiliteit als je op de dissel gaat staan (om doek goed te leggen oid).
* Nu de breedte checken. Meestal staat die wel goed, anders bijstellen met de pootjes. Je kunt nu als het om heel weinig gaat, eventueel ook het te hoge pootje een klein stukje indraaien.

Er zijn hier en door nog topics over, e.e.a. is natuurlijk erg afhankelijk van het type klapper dat je hebt.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Hans-K

  • Gast
Re:Waterpas ?
« Reactie #3 Gepost op: juli 31, 2010, 10:53:33 pm »

Wij hebben een Camplet en stellen deze altijd met de waterpas juist af. Kost niet veel tijd extra maar met een keuken aan de wagen vast moet dit wel omdat anders de keuken scheef staat. Dit afstellen gaat op de wagen en niet op de dissel
Gelogd

Leonard1948

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 54
  • Es hat geklapt
Re:Waterpas ?
« Reactie #4 Gepost op: augustus 03, 2010, 01:11:19 pm »

Het belangrijkste vind ik dat het bed enigszins waterpas staat,
dus daar leg ik eerst mijn kleine waterpasje op. Evt. mag het hoofdeinde van
het bed iets hoger zijn dan het voeteneinde.
[andersom wordt je smorgens met een rood hoofd wakker]
Gelogd

antonva

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 67
  • Merk Vouwwagen: Gerjak Tago Settler
  • Gerjak Tago Settler Crossing 2010 (model 2009)
Re:Waterpas ?
« Reactie #5 Gepost op: augustus 05, 2010, 07:30:24 pm »

ik heb een waterpasje waarbij ik op de dissel check of 'ie waterpas staat in de lengterichting, kan ik mooi gelijk bijstellen met 't neuswiel. Waterpas in de breedterichting trachten we al zo goed mogelijk te doen op moment dat we een plekkie zoeken; dat moet idealiter mooi vlak zijn. Als dat niet al te mooi vlak is stellen we eventueel nog iets met de pootjes. 
Gelogd
"due to the current economic situation the light at the end of the tunnel will be turned off until further notice"

geertje68

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 206
  • smitveld ruebist
Re:Waterpas ?
« Reactie #6 Gepost op: augustus 08, 2010, 12:32:19 am »

Manlief besteedt zéér veel tijd aan het waterpas stellen! Record is een kwartier ofzo. (ik ondertussen  :O want ik wil klappen en dan zitten!) Hij legt een waterpasje op de dissel, volgens mij ligt het bed dan vaak nog niet waterpas maar ach...laatst een discussie met hem gevoerd of de wielen wel of niet op de grond moeten blijven. We hebben een keer gehad dat de bak alleen op de pootjes rustte...En ik maar afvragen waarom het allemaal zo kraakte bij het omdraaien in bed. Volgens hem zijn de pootjes sterk genoeg om ons gewicht te kunnen dragen. Mij lijkt het niet best. :?
Gelogd
echte kampeerders slapen onder doek!

Gerda, Rokus, Ezrie en Tiemo

Hans-K

  • Gast
Re:Waterpas ?
« Reactie #7 Gepost op: augustus 08, 2010, 01:13:45 am »

Het lijkt mij niet zo best om een wagen alleen op de 4 pootjes te laten rusten De wielen laten meesteunen is beter volgens mij.
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.281
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re:Waterpas ?
« Reactie #8 Gepost op: augustus 15, 2010, 01:31:16 am »

Zou de wagen ook niet op de pootjes zetten.
De wielen moeten de boel ook ondersteunen.


De breedte richting op de dissebak en keuken.
Lengte richting op het bed en keuken.

De dissel bleek niet recht te zijn bij onze jametic 
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

screech

  • Gast
Re:Waterpas ?
« Reactie #9 Gepost op: augustus 18, 2010, 01:32:53 pm »

grappig hoe iedereen het nét weer anders doet.

Voordat ik begin haal ik eerst de keuken eraf. dat scheelt weer een hoop gewicht met manouvreren.
- dan zet ik hem eerst in de breedte zoveel als mogelijk waterpas. Dus alleen nog op de wielen. Één of twee plankjes onder een wiel.
- dan zet ik de wagenbak in de lengte richting waterpas, alleen maar door het neuswiel te laten zakken of hoger te draaien.
Nu staat de wagenbak dus nagenoeg waterpas (op natuurlijk torderen na).
- dan gaan de pootjes uit. Vast is vast, en dan een halve slag extra. Dus niet te stevig doordraaien.
- dan de bedden open klappen, en de poten (om het bed te steunen) op de juiste hoogte vast zetten zodat elk bed in lengte en breedte richting waterpas is.

Zo simpel is het,.... bij mij. En daar ben ik dus echt geen kwartier mee bezig.  :)

Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Waterpas ?
« Reactie #10 Gepost op: augustus 21, 2010, 07:18:17 pm »

De Jamet moet je inderdaad niet in de lengte waterpas zetten op de dissel. Die zit er n.l. niet waterpas onder. In de breedte kan het wel.
Ik zorg eerst dat de bak in de breedte waterpas staat. In Hongarije had ik een hoogte verschil van ca. 10 cm tussen b eide wielen. Dankzij mijn gele keggen ging het ophogen vrij gemakkelijk. Had beide nodig. De wagen heeft er 2 weken op gestaan zonder verschuiven. Ik zag een caravan klooien met balken, maar die ging bijna door de bodem. Daarna in de lengte waterpas. En dan het bed nog waterpas zetten.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

waiter

  • Gast
Re:Waterpas ?
« Reactie #11 Gepost op: augustus 25, 2010, 12:03:22 am »

Ik zet hem op de bak waterpas, Laat de wielen meesteunen maar wel heel licht. Als je alleen de poten laat steunen merk ik dat er toch altijd wat beweging in de bak zit.

Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re:Waterpas ?
« Reactie #12 Gepost op: augustus 25, 2010, 02:11:21 am »

Je moet zorgen dat je bed waterpas staat.... De rest maakt niet zo heel veel uit.

Voor de breedte-klappers onder ons dus alleen in lengte richting de boel wat recht zetten. Ik vind waterpas zetten behoorlijk overschat. Dat is iets voor caravans met hun compressie-koelkasten en keukens erin.
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Waterpas ?
« Reactie #13 Gepost op: augustus 25, 2010, 06:17:33 am »

Je moet zorgen dat je bed waterpas staat.... De rest maakt niet zo heel veel uit.

Voor de breedte-klappers onder ons dus alleen in lengte richting de boel wat recht zetten. Ik vind waterpas zetten behoorlijk overschat. Dat is iets voor caravans met hun compressie-koelkasten en keukens erin.
Je zult toch moeten zorgen dat bed en wagen gelijk staan, al dan niet waterpas. Anders zit er een knik in je tent en is de boel niet strak te zetten. Verder ben ik het met je eens dat het waterpas staan niet het belangrijkste is, maar is wel handig als hulpmiddel om alles gelijk te stellen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re:Waterpas ?
« Reactie #14 Gepost op: augustus 25, 2010, 08:21:26 am »

Moet dan persee alles gelijk strak staan?

Ik zou best eens iemand willen uitnodigen om de boel minder waterpas te zetten, de tent redelijk op te zetten en de volgende dag pas verder af te spannen. Ik denk dat je hem dan best goed krijgt namelijk. Doek kan vaak best ietsie uitrekken/werken namelijk. Die eigenschap kun je dus ook gebruiken...
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal