Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Waterpas ?  (gelezen 18942 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Waterpas ?
« Reactie #15 Gepost op: augustus 25, 2010, 11:16:37 am »

Moet dan persee alles gelijk strak staan?

Ik zou best eens iemand willen uitnodigen om de boel minder waterpas te zetten, de tent redelijk op te zetten en de volgende dag pas verder af te spannen. Ik denk dat je hem dan best goed krijgt namelijk. Doek kan vaak best ietsie uitrekken/werken namelijk. Die eigenschap kun je dus ook gebruiken...
Het doek werkt ook behoorlijk. Als het nat wordt, lijkt het te krimpen en als het opdroogt rekt het weer. Tenminste dat zie ik aan de middenstok in het dak van onze Jametic. Die moet ik wijder zetten als het doek opdroogt.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

belli017

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee
Re: Waterpas ?
« Reactie #16 Gepost op: september 03, 2012, 02:02:03 pm »

Ik zat zo te denken, na het lezen van vele berichten over waterpas zetten van de vw, waarom zijn vw fabrikanten nog nooit op het idee gekomen om kleine waterpasjes te integreren in de vw, bv 1 op de lengterichting van de bak, 1 op de breedterichting en misschien nog 1 op de dissel. Scheelt ws een hoop heen en weer geloop met zo'n miniwaterpasje.
Uiteraard, ben ik niet bekend met alle merken en type vw, en is dit al een keer uitgevoerd, en misschien was het dan geen succes. Of misschien is het al eens eerder geopperd, op een ander forum, zoja, dan moeten jullie dit bericht maar vergeten.
Gelogd

StijnMattheus

  • Gast
Re: Waterpas ?
« Reactie #17 Gepost op: september 03, 2012, 02:11:04 pm »

Gat in de markt die laatste opmerking.
ik ben trouwens nog steeds op zoek naar een waterpas in de vorm van een  +
dat lijkt me lekker makkelijk bij het klusje
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Waterpas ?
« Reactie #18 Gepost op: september 03, 2012, 02:23:48 pm »

Het inbouwen van een waterpas stuit op enige bezwaren. Waar moet dat ding gemonteerd worden? Bijvoorbeeld de keuken van een CombiCamp moet erg waterpas om goed te kunnen kokkerellen. Dus achterop bij de keuken? Blijf je toch nog lopen...

Bij de Odyssée moet er ook een extra bed worden gesteld: leveren die er 2 of 3 ingebouwd? Hoe moet dat met dubbelklappers?

Daarnaast is een klap-kar niet dusdanig stijf dat je met 1 waterpasje kunt volstaan...

Overigens heeft mijn mobiel een waterpas wat piept als hij goed staat. Dat kan helpen met het heen en weer lopen... (kijken, draaien, kijken, draaien). Die kan je dus op gehoor recht zetten. Ik weet nog niet of het in de praktijk werkt.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

nikkel1964

  • Gast
Re: Waterpas ?
« Reactie #19 Gepost op: september 03, 2012, 02:44:29 pm »

Het inbouwen van een waterpas stuit op enige bezwaren. Waar moet dat ding gemonteerd worden? Bijvoorbeeld de keuken van een CombiCamp moet erg waterpas om goed te kunnen kokkerellen. Dus achterop bij de keuken? Blijf je toch nog lopen...

Ik heb op mijn Combi-Camp een driehoeks waterpasje gelijmd op de deksel (aan de kant van de dissel). Bak recht=keuken recht.

Overigens moet ?lke keuken goed waterpas staan wil je de boter ?n de pan houden en niet er naast. Alleen die van de CC zit aan de wagen vast dus stel je 'm gelijk met de wagen pas.

(Klinkt als een open deur, het kwam alleen wat vreemd over dat alleen een CC-keuken waterpas hoeft te staan om goed te kunnen kokkerellen  :P )
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Waterpas ?
« Reactie #20 Gepost op: september 03, 2012, 03:25:17 pm »

Daarnaast is een klap-kar niet dusdanig stijf dat je met 1 waterpasje kunt volstaan...
Of dat een probleem is hangt natuurlijk sterk af van de manier waarop de wagen waterpas gezet moet worden. Als, zoals bij de Holtkampers het geval is, de poten als een soort krik op iedere hoek van de wagen fungeren, komen er aanmerkelijk grotere asymmetrische krachten op te staan dan wanneer de wagen alleen met een keg onder een band en het neuswiel horizontaal gezet wordt, waarna de poten alleen als steun fungeren.

Maar dan nog. Als de wagen werkelijk tordeert onder de krachten van de poten, wordt horizontaal stellen natuurlijk sowieso een onoplosbaar probleem, omdat elke correctie op één hoek dan resulteert in een correctie in de lengte- en breedterichting op alle drie de andere hoeken. En dan blijf je aan de gang.
Dat dat niet zo is blijkt n.m.m. uit de meeste verhalen hier op het forum over horizontaal stellen. De meeste mensen hebben het slechts over "eerst horizontaal zetten in de ene richting en daarna in de andere richting". En niet over het voortdurend moeten corrigeren van alle vier de hoeken ten opzichte van elkaar.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Waterpas ?
« Reactie #21 Gepost op: september 03, 2012, 04:27:27 pm »

Wij gebruiken gewoon één waterpas van ca 30 cm lang.
Nadat we de keuken van onze trigano hebben gehaald, zet ik de wagenbak in de lengte richting waterpas mbv van het neuswiel (handrem aangetrokken), waterpas leg ik op de bakrand (lengte richting) en eventueel een keg onder de wielen. Daarna de stelpoten uitdraaien en daarmee de wagenbak in de breedte waterpas zetten (zowel aan de keukenzijde als de disselkant), ook hier de waterpas op de bakrand (of de vloer van het gangpad aan de keukenzijde). Daarna nogmaals in de lengte richting controleren en eventueel corrigeren met de stel poten. Daarna de bedplanken uitklappen, deze ook weer waterpas zetten mbv de waterpas, maar nu in de breedte en lengte op de rand van de bedplanken, de poten onder de bedplanken kunnen individueel worden versteld (eventueel extra plankje er onder). We hebben hiervoor ca een half uurtje nodig (ik draai aan de poten en mijn vrouw geeft aanwijzingen en leest de waterpas af.
Moet eerlijk zeggen dat goed waterpas zetten een hoop gekraak scheelt en dat het wel zo prettig slaapt.
Gelogd

StijnMattheus

  • Gast
Re: Waterpas ?
« Reactie #22 Gepost op: september 03, 2012, 05:02:48 pm »

Het inbouwen van een waterpas stuit op enige bezwaren. Waar moet dat ding gemonteerd worden? Bijvoorbeeld de keuken van een CombiCamp moet erg waterpas om goed te kunnen kokkerellen. Dus achterop bij de keuken? Blijf je toch nog lopen...

Bij de Odyssée moet er ook een extra bed worden gesteld: leveren die er 2 of 3 ingebouwd? Hoe moet dat met dubbelklappers?

Daarnaast is een klap-kar niet dusdanig stijf dat je met 1 waterpasje kunt volstaan...

Overigens heeft mijn mobiel een waterpas wat piept als hij goed staat. Dat kan helpen met het heen en weer lopen... (kijken, draaien, kijken, draaien). Die kan je dus op gehoor recht zetten. Ik weet nog niet of het in de praktijk werkt.


Lijkt me dat ze dat ding moeten inbouwen zodat het waterpas staat als de wagen 'goed' staat.
lijkt me perfect mogelijk, maar wel afhankelijk van het model dus.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Waterpas ?
« Reactie #23 Gepost op: september 03, 2012, 05:50:47 pm »

Lijkt me dat ze dat ding moeten inbouwen zodat het waterpas staat als de wagen 'goed' staat.
lijkt me perfect mogelijk, maar wel afhankelijk van het model dus.

Nu doen we het zelf. Als we niet goed staan is het ons probleem. Anders het probleem van de producent. Ik kan me zo voorstellen dat het bij wagens uit een bepaald land allemaal maar half gemonteerd wordt, een producent zal het eerst gaan patenteren, een ander monteert het zonder iets te regelen voor aftersales.

Bedenk dat het voor ieder model (ik ga er maar even vanuit dat het productieproces afdoende gestandaardiseerd is om constante kwaliteit te leveren...) dit moet worden gekalibreerd... Lijkt me een grote kostenpost...
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Waterpas ?
« Reactie #24 Gepost op: september 03, 2012, 06:03:41 pm »

Lijkt me dat ze dat ding moeten inbouwen zodat het waterpas staat als de wagen 'goed' staat.
lijkt me perfect mogelijk, maar wel afhankelijk van het model dus.
Oké maar dan doe ik er een schepje bovenop en weet ik hem nog wel luxer: 4 sensoren op de vier hoeken van de vouwwagen die via bluetooth aan een app op je mobiele telefoon de stand van je vouwwagen doorgeven, die vervolgens grafisch op je schermpje wordt weergegeven. :#
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re: Waterpas ?
« Reactie #25 Gepost op: september 03, 2012, 06:07:16 pm »

Aangezien je dan toch stroom nodig hebt om dat te verwezenlijken, sluit een servomotor aan om dan die bak automatisch goed te zetten. En nu dit publiekelijk staat kan HK het niet meer patenteren!
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Waterpas ?
« Reactie #26 Gepost op: september 03, 2012, 06:07:44 pm »

Overigens moet ?lke keuken goed waterpas staan wil je de boter ?n de pan houden en niet er naast. Alleen die van de CC zit aan de wagen vast dus stel je 'm gelijk met de wagen pas.

(Klinkt als een open deur, het kwam alleen wat vreemd over dat alleen een CC-keuken waterpas hoeft te staan om goed te kunnen kokkerellen  :P )

Bij de laatste camping kreeg ik de bak in de lengte richting niet waterpas, liep teveel af. En dus inderdaad de boter aan één kant van de pan (keuken zit ook bij een Alpha vast aan de wagenbak). Met een paar muntjes heb ik vervolgens de pannensteunen waterpas gesteld, en ging het koken weer prima....
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Waterpas ?
« Reactie #27 Gepost op: september 03, 2012, 06:11:18 pm »

En anders is dit natuurlijk een oplossing:

http://www.ep-hydraulics.nl/nl/content/introductie-levelsysteem-caravan

De vouwwagen zet zichzelf waterpas terwijl jij met een  bier in de hand toekijkt  :#.
Gelogd

StijnMattheus

  • Gast
Re: Waterpas ?
« Reactie #28 Gepost op: september 04, 2012, 10:10:05 am »

Die opmerking over de koppeling met een smartphone klinkt me als IT-er als muziek in de oren.
ik blijf erbij: gat in de markt
Gelogd

alkyone

  • Gast
Re: Waterpas ?
« Reactie #29 Gepost op: september 04, 2012, 09:46:49 pm »

Ik heb de eerste keer de wagen met een waterpas goed gezet.
Toen deze voor mij 100% was heb ik zo'n klein waterpasje op de dissel geplakt.
Lekkere dikke lijmlaag en dan zorgen dat de belletjes goed staan.
Ik was op de camping nooit langer bezig dan 5 minuten inclusief het uitdraaien van de pootjes.
Martin.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal