Eh,......oké dan here we go:
Omdat bij ons het vouwwagentje meestal achter de zijspancombinatie hangt is het gewicht en de verdeling daarvan erg belangrijk.
Waarschijnlijk gelden de volgende punten min of meer in alle gevallen:
- Het zwaartepunt dient zo laag mogelijk, en zoveel mogelijk op de lengte as (het midden van de vw) te worden gehouden om het minste effect te hebben op het stuurgedrag van het trekkend voertuig.
- Hoe lager de zware spullen liggen hoe beter.
- Als de zwaarste spullen dicht bij of tussen de as (tussen de wielkasten) zijn geplaatst is de invloed op het stuurgedrag minimaal.
- De kogeldruk mag niet boven een bepaalde opgegeven waarde komen bij auto's, bij motoren is dit een onbekend gegeven.
- Een te lichte kogeldruk is ook niet gewenst.
- Om de kogeldruk te be?nvloeden kan je met de bagage "verplaatsen" tot dat de gewenste druk is bereikt.
- De wielen zijn het scharnierpunt, je kunt het zien als een wip (nee ik ben nu echt even serieus). De koppeling die op de kogel past zit aan de ene kant van de wip en de achterkant van de vw zit aan de andere kant van de wip.
Meer gewicht (bagage) achter de wielen plaatsen geeft een lagere kogeldruk. Meer gewicht vóór de wielen plaatsen (dus aan de dissel kant) geeft een hogere kogeldruk. Het omgekeerde geldt als je gewicht weghaald op die plaatsen.
Hoe groter de afstand van het gewicht tot aan het draaipunt (de wielen), hoe groter het effect op de kogeldruk.
- Dan dient het gewicht ook nog zoveel mogelijk symmetrisch verdeeld te zijn ten opzichte van de lengte-as, dus evenveel gewicht aan de linker en rechter zijde van de vw. Ook hier geldt hoe dichterbij de lengteas het zwaarste spul ligt hoe beter het is voor de stuur eigenschappen.
- Bagage mag beslist niet gaan schuiven tijdens het rijden.
Natuurlijk is het niet zo eenvoudig om hier allemaal aan te voldoen. Bv. omdat de plaats er gewoonweg niet altijd voor aanwezig is, om beschadigingen te voorkomen enz. Maar bij het beladen van de vw of andere aanhanger is het wel verstandig om hier over na te denken.
Ook maakt het enorm verschil hoe zwaar en breed het trekkende voertuig is omdat even grote krachten op bv. een Hummer natuurlijk minder effect hebben dan op een Daihatsu Cuore.
Maar ook al merk je het misschien niet in de auto, een verkeerd beladen aanhangwagen zal de trekhaak, de constructie van de aanhanger, de lagers, wielen en banden ongelijkmatig belasten met mogelijke schades tot gevolg.
Ik hoop dat het een beetje duidelijker is zo.
Morgen, als m'n triple-
is uitgewerkt zal ik het nog eens doorlezen of ik het zelf ook nog begrijp.
Sidecarmaniac heeft namelijk wat te vieren, want hij heeft een Mini Camp vouwwagentje door de Duitse TUV keuring gekregen !
YES!