Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: hoe de lading verdelen, wat zijn de risico's?  (gelezen 4857 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

biccie

  • Gast
hoe de lading verdelen, wat zijn de risico's?
« Gepost op: augustus 08, 2010, 08:48:48 pm »

beste medeklapper,

waarschijnlijk al eerder gevraagd, maar ik kon er niks over vinden.
wij hebben onze vouwwagen vandaag nagekeken en de klepbankjes gelijk afgevuld voor volgende week. dan hoeft hij niet meer opengeklapt te worden om te laden.
maar nu hebben we aan de ene kant alle stokken e.d. liggen (cabanon manga: 2 boogstokken en een luifel) en aan de andere kant handdoeken en boeken en nog wat klein spul.
nu twijfelen we of het gewicht niet verkeerd is. hij staat op het oog niet scheef.
wat zijn eventueel de risico's?
het midden wordt straks gevuld met kratten met kleren en de dekbedden.
we nemen de fietsen niet mee....
de koelbox gaat in de dissel en die staat qua gewicht ietswat meer naar links, tegenover de stokken, om het voor ons gevoel te compenseren.
helpt dat wel?
hoor graag jullie mening,
groetjes,
bianca
Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:hoe de lading verdelen, wat zijn de risico's?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 09, 2010, 09:46:11 am »

links en rechts zouden het fijn vinden als ze in balans zijn tegenover elkaar.
dus de stokken verdelen, of gewoon in het midden, op de anwb site vind je vast nog veel info, en onder mijn bericht komt ook nog wel wat , houd je kogeldruk in de gaten, weeg hem , en kijk wat jou trek haak hebben mag.
er zijn leuke neuswielen met weegschaal in de handel.

succes.
Gelogd

Sidecarmaniac

  • Gast
Re:hoe de lading verdelen, wat zijn de risico's?
« Reactie #2 Gepost op: augustus 10, 2010, 12:19:36 am »

 :? :? :?
Eh,......oké dan here we go:

Omdat bij ons het vouwwagentje meestal achter de zijspancombinatie hangt is het gewicht en de verdeling daarvan erg belangrijk.
Waarschijnlijk gelden de volgende punten min of meer in alle gevallen:
- Het zwaartepunt dient zo laag mogelijk, en zoveel mogelijk op de lengte as (het midden van de vw) te worden gehouden om het minste effect te hebben op het stuurgedrag van het trekkend voertuig.
- Hoe lager de zware spullen liggen hoe beter.
- Als de zwaarste spullen dicht bij of tussen de as (tussen de wielkasten) zijn geplaatst is de invloed op het stuurgedrag minimaal.
- De kogeldruk mag niet boven een bepaalde opgegeven waarde komen bij auto's, bij motoren is dit een onbekend gegeven.
- Een te lichte kogeldruk is ook niet gewenst.
- Om de kogeldruk te be?nvloeden kan je met de bagage "verplaatsen" tot dat de gewenste druk is bereikt.
- De wielen zijn het scharnierpunt, je kunt het zien als een wip (nee ik ben nu echt even serieus). De koppeling die op de kogel past zit aan de ene kant van de wip en de achterkant van de vw zit aan de andere kant van de wip.
Meer gewicht (bagage) achter de wielen plaatsen geeft een lagere kogeldruk. Meer gewicht vóór de wielen plaatsen (dus aan de dissel kant) geeft een hogere kogeldruk. Het omgekeerde geldt als je gewicht weghaald op die plaatsen.
Hoe groter de afstand van het gewicht tot aan het draaipunt (de wielen), hoe groter het effect op de kogeldruk.

- Dan dient het gewicht ook nog zoveel mogelijk symmetrisch verdeeld te zijn ten opzichte van de lengte-as, dus evenveel gewicht aan de linker en rechter zijde van de vw. Ook hier geldt hoe dichterbij de lengteas het zwaarste spul ligt hoe beter het is voor de stuur eigenschappen.
- Bagage mag beslist niet gaan schuiven tijdens het rijden.

Natuurlijk is het niet zo eenvoudig om hier allemaal aan te voldoen. Bv. omdat de plaats er gewoonweg niet altijd voor aanwezig is, om beschadigingen te voorkomen enz. Maar bij het beladen van de vw of andere aanhanger is het wel verstandig om hier over na te denken.
Ook maakt het enorm verschil hoe zwaar en breed het trekkende voertuig is omdat even grote krachten op bv. een Hummer natuurlijk minder effect hebben dan op een Daihatsu Cuore.
Maar ook al merk je het misschien niet in de auto, een verkeerd beladen aanhangwagen zal de trekhaak, de constructie van de aanhanger, de lagers, wielen en banden ongelijkmatig belasten met mogelijke schades tot gevolg.

Ik hoop dat het een beetje duidelijker is zo.
Morgen, als m'n triple- bier bier is uitgewerkt zal ik het nog eens doorlezen of ik het zelf ook nog begrijp.  ;)
Sidecarmaniac heeft namelijk wat te vieren, want hij heeft een Mini Camp vouwwagentje door de Duitse TUV keuring gekregen !
YES!
 bier bier bier bier bier bier bier bier                            bier bier bier bier bier bier bier bier                    bier bier bier bier bier bier bier bier  
« Laatst bewerkt op: augustus 10, 2010, 12:23:31 am door Sidecarmaniac »
Gelogd

biccie

  • Gast
Re:hoe de lading verdelen, wat zijn de risico's?
« Reactie #3 Gepost op: augustus 10, 2010, 08:04:39 pm »

gefeliciteerd met je keurmerk!!!! daar mag zeker op gedronken worden bier W:

het is mij helemaal duidelijk. de kogeldruk zit wel goed. disselbak is gevuld met koelbox en gasfles. bermkeuken hangt als tegengewicht vol met keukenspul. komt aardig overeen.
 het is bij ons echt het links en rechts laden wat moeilijker is. de stokken liggen aan 1 zijde, ander spul (iets lichtere) aan de andere zijde. in het midden staan kratten met kleren en een dekbed. niet echt zwaar... ik heb het idee dat hij rechts dus nu ietsje lager staan (bandje lijkt iets platter)...
we hebben een skoda superb en je merkt hierin amper dat er iets achter hangt... dus ik hoop dat we aardig door kunnen kachelen in frankrijk...

thnx@
bianca
Gelogd

Sidecarmaniac

  • Gast
Re:hoe de lading verdelen, wat zijn de risico's?
« Reactie #4 Gepost op: augustus 11, 2010, 01:27:11 am »

gefeliciteerd met je keurmerk!!!! daar mag zeker op gedronken worden bier W:

het is mij helemaal duidelijk. de kogeldruk zit wel goed. disselbak is gevuld met koelbox en gasfles. bermkeuken hangt als tegengewicht vol met keukenspul. komt aardig overeen.
 het is bij ons echt het links en rechts laden wat moeilijker is. de stokken liggen aan 1 zijde, ander spul (iets lichtere) aan de andere zijde. in het midden staan kratten met kleren en een dekbed. niet echt zwaar... ik heb het idee dat hij rechts dus nu ietsje lager staan (bandje lijkt iets platter)...
we hebben een skoda superb en je merkt hierin amper dat er iets achter hangt... dus ik hoop dat we aardig door kunnen kachelen in frankrijk...

thnx@
bianca
Dankjewel, ik ben erg blij met de TUV papiertjes.  :J :J

Het zou ook nog kunnen zijn dat de banden links en rechts niet helemaal gelijk zijn (type, minder lagen, profiel, druk etc, is mogelijk de reserveband nog gemonteerd), ?f dat de torsievering rechts net iets slapper is dan aan de linkerkant.
Je hebt er in elk geval over nagedacht bij het inpakken en dan is het onderweg makkelijker om te observeren. Waarschijnlijk valt het best wel mee.

Misschien is het de volgende keer toch te proberen om de wat zwaardere spullen aan de linker kant te plaatsen bv. gereedschap wat nu misschien in de auto ligt, een startaccu, blikvoer of dat soort dingen. Of bv. een eventuele PVC tentstokkenbuis / buizen aan de linkerkant onder de vw monteren voor de stokken.
Als de vw nu op een vlakke vloer stond terwijl rechts iets lager was (in rijrichting gezien), dan wordt het tijdens het rijden het optisch meestal nog wat lager doordat de wegen rechts wat lager zijn ivm de afwatering van de weg. (vooral bij binnenwegen). In Engeland is het net andersom.

Groeten en een leuke vakantie toegewenst als je binnenkort al op pad gaat,

John.
Gelogd

biccie

  • Gast
Re:hoe de lading verdelen, wat zijn de risico's?
« Reactie #5 Gepost op: augustus 11, 2010, 09:03:02 am »

badankt voor de tip...
ik ben gerust geteld. met terug rijden gaan we het ietsje anders verdelen.
ik ben bang dat een pvc buis niet gaat met onze stokken, we hebben boogstokken.. maar ze passen wel gamakkelijk over de wielkast! da's dan weer wel gemakkelijk ;)
grtz,
bianca
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal