Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4   Omlaag

Auteur Topic: vouwwagen op z`n plek zetten.  (gelezen 22470 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fam-gulikers

  • Gast
vouwwagen op z`n plek zetten.
« Gepost op: juni 05, 2011, 12:57:40 pm »

Hallo,

ik heb al eerder een vraag op het forum gezet, maar ik zal me nu eerst even voorstellen.
Ik ben 30jaar, getrouwd en we hebben een dochter van 3. We hebben op het voorjaar besloten om een vouwwagen te gaan kopen.
Het kamperen leek ons met een kind erg aantrekkelijk, zeker aangezien wij niet zo houden van vliegvakantie, hotels, appartementen enz enz.
We hebben al meerdere malen een stacaravan gehuurd, maar zijn toch op zoek naar iets anders. Uiteindelijk uitgekomen bij een vouwwagen.

Tja, dan koop je zo`n ding en dan ::) Alles is voor ons nieuw, er zullen dus nog heel wat vragen van onze kant komen. Maar ik denk dat de doorgewinterde kampeerders onder jullie, ons vast en zeker willen helpen :J

Ik vraag me af, op het moment dat je de vouwwagen op z`n plek zet op de camping, en je hebt alle 4 de pootjes uitgedraaid, moeten de wielen dan gewoon op de grond blijven staan, of juist niet?? Misschien een domme vraag, maar ja.
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re:Re: Re:vouwwagen op z`n plek zetten.
« Reactie #1 Gepost op: juni 05, 2011, 01:05:30 pm »

Ik vraag me af, op het moment dat je de vouwwagen op z`n plek zet op de camping, en je hebt alle 4 de pootjes uitgedraaid, moeten de wielen dan gewoon op de grond blijven staan, of juist niet?? Misschien een domme vraag, maar ja.
Welkom! En om je vraag te beantwoorden, je wielen blijven gewoon aan de grond. De pootjes en de wielen zorgen samen voor balans. De wagen is best zwaar en om die helemaal op te tillen is best veel kracht nodig en een hele stevige constructie.

Laat je hier niet tegen houden met 'domme' vragen. Ik heb al regelmatig vragen van anderen gezien die ik niet wilde stellen want ik dacht dat het een domme vraag was. En dan kwamen er toch goede antwoorden! Spijt dat ik het niet eerder gevraagd had.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re:vouwwagen op z`n plek zetten.
« Reactie #2 Gepost op: juni 05, 2011, 01:10:09 pm »

De wielen en het neuswiel dragen samen het gewicht van de wagen. Meestal dienen de pootjes alleen voor de balans, dus om het wiebelen tegen te gaan.

En welkom hier!  :)

Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re:vouwwagen op z`n plek zetten.
« Reactie #3 Gepost op: juni 05, 2011, 05:22:04 pm »

Welkom hier! Houdt er rekening mee dat bij veel vouwwagens wordt gewaarschuwd dat de uitdraaipootjes niet als krik gebruikt kunnen worden. Met andere woorden, water pas zetten met het neuswiel, eventueel plankjes/wigjes onder de wielen (door ´m er op te trekken of een potkrik onder de as te gebruiken). Ik weet niet hoe nauw dit luistert (volgens de verkoper kon het bij onze Alpha niet zoveel kwaad om de kar toch te tillen met de poten), maar een gewaarschuwd mens...

Veel plezier met je zoektocht!
Gelogd

leeuw

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 550
  • Kyte S
Re:vouwwagen op z`n plek zetten.
« Reactie #4 Gepost op: juni 05, 2011, 05:31:01 pm »

Bij onze hk cocoon heb ik gevraagd of het nodig was een krik aan te schaffen vanwege het mogelijk wisselen van het reservewiel.
Dit was niet nodig vanwege de uitdraainpootjes, deze kunnen de wagen dragen bij het wisselen. Heb ikeen potkrikje over. Nog iemand interesse ::)
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re:vouwwagen op z`n plek zetten.
« Reactie #5 Gepost op: juni 05, 2011, 05:46:55 pm »

Wielen blijven gewoon op de grond staan.
Gelogd

smulbeer

  • Gast
Re:vouwwagen op z`n plek zetten.
« Reactie #6 Gepost op: juni 05, 2011, 08:05:00 pm »

let op dat als je weer weg gaat en dus de pootjes moet indraaien, dat je niet heel je wagen moet inladen en er dan achter komt dat je moersleutel in de wielkasten ligt. Hou deze dus altijd bij de hand! beginnersfoutje?! :H
Gelogd

leeuw

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 550
  • Kyte S
Re:vouwwagen op z`n plek zetten.
« Reactie #7 Gepost op: juni 05, 2011, 08:21:36 pm »

Inderdaad een goede tip. Bij hk was bij de instructie het eerste wat ze deden de moersleutel én de wielbouten voor de stalen velg apart laten leggen binnen handbereik. Wel handig als er lm velgen onder zitten.
Gelogd

biccie

  • Gast
Re:vouwwagen op z`n plek zetten.
« Reactie #8 Gepost op: juni 06, 2011, 09:02:34 am »

kijk, geen domme vraag, want ik krijg nu antwoord op mijn twijfel! ik twijfelde of we het neuswiel in moesten draaien of niet en ik lees hier dat je die gewoon uit moet laten staan! thnx!!
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re:vouwwagen op z`n plek zetten.
« Reactie #9 Gepost op: juni 06, 2011, 09:19:22 am »

let op dat als je weer weg gaat en dus de pootjes moet indraaien, dat je niet heel je wagen moet inladen en er dan achter komt dat je moersleutel in de wielkasten ligt. Hou deze dus altijd bij de hand! beginnersfoutje?! :H

Bij onze wagen heeft de fabrikant daarom standaard een eigen plekje voor die sleutel aan de binnenkant van de keukenklep gemaakt, waar je altijd bij kunt. En dus ben ik eigenwijs en bewaar ik 'm in de disselkast...  ::)  :P

Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:vouwwagen op z`n plek zetten.
« Reactie #10 Gepost op: juni 06, 2011, 10:24:23 am »

De zwengel ligt bij ons gewoon in de disselbak, voor nood kan ik ook altijd de kruissleutel gebruiken van de auto, zit namelijk dezelfde maat op.

Het neuswieltje gaat er bij ons wel vanaf want in die beugel zet ik de buis voor het droogmolentje, lekker stevig, die zal nooit omwaaien.

Op zich zou je als je een wiel moet verwisselen de uitdraaipootjes moeten kunnen gebruiken maar zwengel ze dan wel een beetje gelijk op, niet eerst de ene helemaal en daarna de andere, dat is dan natuurlijk ook maar voor korte duur.
Als de wagen in gebruik is horen de banden (bij de meeste) op de grond want dan komt er vaak meer gewicht in (wijzelf) en dat gewicht is ook nog constant aan het bewegen.

Succes ermee
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

fam-gulikers

  • Gast
Re:vouwwagen op z`n plek zetten.
« Reactie #11 Gepost op: juni 06, 2011, 04:36:53 pm »

oke!

Helemaal duidelijk 8)

Bedankt.
Gelogd

Miss BBQ

  • Gast
Re:vouwwagen op z`n plek zetten.
« Reactie #12 Gepost op: juni 06, 2011, 07:38:47 pm »

kijk, geen domme vraag, want ik krijg nu antwoord op mijn twijfel! ik twijfelde of we het neuswiel in moesten draaien of niet en ik lees hier dat je die gewoon uit moet laten staan! thnx!!

Overigens ligt dit wel aan het type/merk vouwwagen. Bij de roadmaster moet het neuswiel na het waterpas stellen en uitvalpootjes vastgezet te hebben, gewoon opgedraaid worden (dus vrij van de grond). Anders staat ie niet stabiel.
Gelogd

FamilieKnots

  • Gast
Re:vouwwagen op z`n plek zetten.
« Reactie #13 Gepost op: juni 06, 2011, 08:10:30 pm »

Overigens ligt dit wel aan het type/merk vouwwagen. Bij de roadmaster moet het neuswiel na het waterpas stellen en uitvalpootjes vastgezet te hebben, gewoon opgedraaid worden (dus vrij van de grond). Anders staat ie niet stabiel.

Plus, de wielen staan vrij van de grond. :J :J

Gelogd

biccie

  • Gast
Re:vouwwagen op z`n plek zetten.
« Reactie #14 Gepost op: juni 06, 2011, 09:46:58 pm »

Overigens ligt dit wel aan het type/merk vouwwagen. Bij de roadmaster moet het neuswiel na het waterpas stellen en uitvalpootjes vastgezet te hebben, gewoon opgedraaid worden (dus vrij van de grond). Anders staat ie niet stabiel.

wij hebben de cabanon en het waterpas zetten is voor ons het leukte van de vouwwagen :( NOT
ik denk dat het dus bij deze vw scheelt als je je neuswiel uit laat staan. na het stellen van de pootjes, draaide we hem in en dan staat ie ineens niet meer waterpas en liggen we heel overdreven met de voeten omhoog, of andersom ;)
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal