Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: brandstof in het buitenland  (gelezen 8466 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Combicamper

  • Gast
brandstof in het buitenland
« Gepost op: september 13, 2011, 09:09:13 pm »

Even over benzine in Frankrijk bij de grote supermarkten: ik rij nu al meer dan 15 jaar op en neer in Frankrijk en ben tot de conclusie gekomen dat de benzine en diesel die je goedkoop bij de super en hypermarches koopt van mindere kwaliteit is dan aan de snelweg. Ik heb het bij gehouden met zowel diesel als benzineauto's. Een meer verbruik tot 20 % is mogelijk. Dit jaar weer met een Honda Civic 1.8i 2009 met CombiCamp Country. BP, Esso en Agip gaf gewoon 1 op 12 en twee keer door omstandigheden bij de supermarkt: 1 op 10. Ik tank nu altijd de merkbenzine en zie het duidelijk in het verbruik. Ik ben benieuwd of andere mensen die ook is opgevallen.
« Laatst bewerkt op: september 15, 2011, 10:01:27 pm door screech »
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
benzine in het buitenland
« Reactie #1 Gepost op: september 13, 2011, 09:20:33 pm »

Even over benzine in Frankrijk bij de grote supermarkten: ik rij nu al meer dan 15 jaar op en neer in Frankrijk en ben tot de conclusie gekomen dat de benzine en diesel die je goedkoop bij de super en hypermarches koopt van mindere kwaliteit is dan aan de snelweg. Ik heb het bij gehouden met zowel diesel als benzineauto's. Een meer verbruik tot 20 % is mogelijk. Dit jaar weer met een Honda Civic 1.8i 2009 met CombiCamp Country. BP, Esso en Agip gaf gewoon 1 op 12 en twee keer door omstandigheden bij de supermarkt: 1 op 10. Ik tank nu altijd de merkbenzine en zie het duidelijk in het verbruik. Ik ben benieuwd of andere mensen die ook is opgevallen.
Daar geloof ik nada van. Bijna alle brandstoffen komen van dezelfde leverancier.
Afgelopen jaar heb ik zelf de heen weg binnen door gereden en bij goedkope tanks getankt, en de terug weg via de tolweg en daar langs de weg getankt.
De heenweg en terug weg was bijna evenveel km 1140 de heen weg had ik iets minder verbruikt dan de terug weg zelfs.
Verder als je wat meer wil weten van brandstoffen moet je eens kijken bij uitzending gemist en keuringsdienst van waarde (nee niet waren).

Edit ff link gezocht http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1002232-benzine
« Laatst bewerkt op: september 13, 2011, 09:22:53 pm door spikehome »
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
benzine in het buitenland
« Reactie #2 Gepost op: september 13, 2011, 09:27:03 pm »

neen, ik als frankofiel hen ook aardig wat tank ervaring, peage, dorppomp en bij de hypermarché.
Ik merk geen verschillen, ik hou voor mezelf alle, jaja alle km en tankbeurten bij (noem het een tic).
Uit het bestand waar ik met dezelfde auto nu zo'n 6 jaar mee op vakantie ga, geen verschillen zie.
Kortom....geen verschil in brandstof tussen peage en hypermarché.

wellicht kan het kleine verschil zitten het tanken bij peage is de motor goed heet en verbruikt ie wat minder ten opzichte een koude motor en tanken bij hypermarché.

roept u maar
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
benzine in het buitenland
« Reactie #3 Gepost op: september 13, 2011, 10:58:28 pm »

Je zult op de snelweg ook eerder weer een constante snelheid gaan aanhouden, waarbij die niet voor elke trekauto op 130km zal liggen. Dit rijdt ook zuiniger dan het rijden door dorpjes en steden.
Gelogd

mvdkant

  • Gast
benzine in het buitenland
« Reactie #4 Gepost op: september 13, 2011, 11:39:23 pm »

en toch klopt het verhaal van combicamper wel :J

er zit wel degelijk verschil in benzine van de witte pomp en die van bijvoorbeeld shell en esso.
wij tanken in de regel esso benzine
Gelogd

Combicamper

  • Gast
benzine in het buitenland
« Reactie #5 Gepost op: september 13, 2011, 11:56:18 pm »

Ik kan er ook niks aan doen maar mijn werk is nu eenmaal olie en gas aanboren en weet van de hoed en de rand hoe de energiewereld in elkaar zit. Raffinaderijen verkopen wel degelijk mindere kwaliteit brandstof en dat merk je. Maar goed ik ga niemand tegen de haren instrijken, ik zie het alleen met mijn auto's. Als ik toch een dikke 1600 km naar Spanje rij met een Lexus V-8, dezelfde dag, zelfde gemiddelde snelheid en ik zie een verbruik van 1 op 10 bij Total Excellium en 1 op 8 bij Leclerc benzine? En dit heb ik niet 1 keer gemeten maar vaker. De Duitse Aral benzine is ook veel beter van kwaliteit dan de Nederlandse Shell. Je merkt verschil in verbruik. Ik heb 300000 km in een Fiat Croma gereden in DLD en Nederland. 1 op 18-20 in DLD op Aral en in Nederland 1 op 15-16. En dit elke keer weer gemeten. Nederland en benzine is Shell, die bepalen de prijs en hebben de grootste hap van de brandstofmarkt. Geloof me de brandstof handel is een zeer grijs gebied waar enorm veel verdiend wordt door de overheid en Shell. Die 18 miljard winst komt ergens vandaan. Maar ik blijf het bijhouden gewoon voor mezelf.
Gelogd

mars

  • Gast
benzine in het buitenland
« Reactie #6 Gepost op: september 14, 2011, 09:21:28 pm »

ff offtopic....
Zelf heb ik er nooit iets van gemerkt. Maar er spelen allerlei factoren een rol, zoals bandenspanning, (tegen)wind, café in zicht e.d. You name it.....
Maar dat bijv. Total Excellium zuiniger is mag ook wel, kost ook iets van 10 cent/liter méér!
« Laatst bewerkt op: september 14, 2011, 09:25:22 pm door mars »
Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
benzine in het buitenland
« Reactie #7 Gepost op: september 15, 2011, 11:07:31 am »

Even over benzine in Frankrijk bij de grote supermarkten: ik rij nu al meer dan 15 jaar op en neer in Frankrijk en ben tot de conclusie gekomen dat de benzine en diesel die je goedkoop bij de super en hypermarches koopt van mindere kwaliteit is dan aan de snelweg. Ik heb het bij gehouden met zowel diesel als benzineauto's. Een meer verbruik tot 20 % is mogelijk. Dit jaar weer met een Honda Civic 1.8i 2009 met CombiCamp Country. BP, Esso en Agip gaf gewoon 1 op 12 en twee keer door omstandigheden bij de supermarkt: 1 op 10. Ik tank nu altijd de merkbenzine en zie het duidelijk in het verbruik. Ik ben benieuwd of andere mensen die ook is opgevallen.
Uit testen is gebleken dat dit onzin is, zie onderstaande link voor een verslag en een filmpje over de testen die gedaan zijn met de dure zg. Premium brandstoffen t.o.v. een merkloze brandstof, er is GEEN VERSCHIL gemeten.

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/dure-premium-benzine-rijdt-niet-zuiniger/speel/1/

Lees dat verslag op die website maar eens goed.
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
benzine in het buitenland
« Reactie #8 Gepost op: september 15, 2011, 06:19:53 pm »

Even over benzine in Frankrijk bij de grote supermarkten: ik rij nu al meer dan 15 jaar op en neer in Frankrijk en ben tot de conclusie gekomen dat de benzine en diesel die je goedkoop bij de super en hypermarches koopt van mindere kwaliteit is dan aan de snelweg. Ik heb het bij gehouden met zowel diesel als benzineauto's. Een meer verbruik tot 20 % is mogelijk. Dit jaar weer met een Honda Civic 1.8i 2009 met CombiCamp Country. BP, Esso en Agip gaf gewoon 1 op 12 en twee keer door omstandigheden bij de supermarkt: 1 op 10. Ik tank nu altijd de merkbenzine en zie het duidelijk in het verbruik. Ik ben benieuwd of andere mensen die ook is opgevallen.
Toch schijnt het zo te zijn. weet niets over Frankrijk, maar heb wel al vaker gehoord dat goedkope aanbieders als Tinq en Tango de laatste restanten opkopen. De benzine heeft vaak wat minder energiewaarde. Oude auto's en motoren merken daar niet veell van, maar moderne motoren meten de verbrandingsgassen in de katalysator. alles wordt electronisch geregeld. Dus mindere brandstof, wordt er meer ingespoten. Simpel en klaar. Heb het bovendien zelf ervaren met onze nieuwe auto. We tankten altijd bij de Tinq. vanwege de prijs en omdat die op de route lag. Tot we het verhaal hoorden. Zijn toen merkbenzine gaan tanken en inderdaad liep  het verbruik wat terug.
De dure soorten benzine die zogenaamd beter voor je auto zijn, zou ik niet tanken. Was laatst een heel verhaal op tv dat dit wel enigszins waar is, maar dat het meer kost dan het oplevert aan bezuiniging.
« Laatst bewerkt op: september 22, 2011, 07:25:56 pm door jellejawa »
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Alberik

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 365
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
  • Holtkamper Nano
benzine in het buitenland
« Reactie #9 Gepost op: september 15, 2011, 09:57:14 pm »

Mijn ervaring is dat mijn auto op brandstof getankt bij BP express zuiniger rijdt dan op brandstof van Tinq. Dit voor ongeveer dezelfde lage prijs.
Gelogd

Klepklap

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 198
  • Merk Vouwwagen: HK Spacer 2003
Re:brandstof in het buitenland
« Reactie #10 Gepost op: september 15, 2011, 11:58:44 pm »

Hmmm, ik voel me soms geneigd om eens een duurdere benzine te kiezen aan de pomp, maar ik kan me meestal beheersen gelukkig ;). Maar eerlijk gezegd kan ik soms niet zoveel met kassatesten of radartesten. Ik vind ze vaak vrij rechtlijnig. Ik heb er even geen ander woord voor. Ik begrijp dat ze een half uur rond hebben gereden en daar een conclusie aan verbinden. Als daar dan een verwaarloosbaar verschil uit tevoorschijn komt, dan lijkt me dat wel logisch. De afstand is veel te kort. Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen de zogenaamde voordelen van de luxere varianten benzine opwegen tegen de veel goedkopere gewone benzine.
Jaren geleden, toen er nog geen sprake was van crisis en toen alleen v-power nog maar bestond in NL, heb ik op fora wel eens reacties van monteurs gelezen die beweerden dat de motor van een auto die op v-power rijdt, er schoner uitzag. Maar die auto zou er dan maandenlang op gereden hebben. In het testje moet het ter plekke gebeuren, dat schoonspoelen. Dat geeft toch ook wat aan over het vertekende beeld van zo'n test van Kassa.

In Frankrijk hebben we bij Carrefour nog voor 1.47 euro95 getankt en daar was ik toch wel errug blij mee!
Gelogd

az

  • Gast
Re:brandstof in het buitenland
« Reactie #11 Gepost op: september 16, 2011, 06:09:42 pm »

Ja, hier in de buurt merkloos  rij je ook niet zo ver mee.
Gelogd

PaulPaul

  • Gast
Re:brandstof in het buitenland
« Reactie #12 Gepost op: september 18, 2011, 02:00:26 pm »

Ik sluit me bij Combicamper aan. Dat verschil is er wel degelijk. Ik woon in het grensgebied met Duitsland. Tank dan ook jaren zo nu en dan in D. Er was een tijd dat het meer dan 20 cent scheelde, dus........
Maar vooral al mijn Alfa's gingen er sneller en meer van "pingelen". Hetgeen door mijn garage simpel werd verklaard: Russische benzine met minder dan 95 octaan. Ik kan het dus door 20 jaar ervaring bevestigen.

Maar: heb afgelopen vakantie in Engeland hetzelfde gemerkt met onze Volvo V70 170 pk. Dat ding heeft vast een pingelsensor. Maar toen ik had getankt bij een supermarkt(Robinson) kon ik de rest van de vakantie genieten van dat gepingel. En dat hoor je dan in Wales/Engeland door al die muurtjes langs de weg extra goed. En dan kan je daar niet na 200 km snel even super 98 tanken. Dat is niet te koop.
Gelogd

PeterKr

  • Gast
Re:brandstof in het buitenland
« Reactie #13 Gepost op: september 21, 2011, 03:41:39 am »

Het prijsverschil van de benzine zit in de dopes die worden toegevoegd aan de benzine en diesel.
De basis is overal het zelfde deze moet voldoen aan een internationale standaard.
Daar naast worden er door de diverse oliemaatschapijen dopes ontwikkeld die bijvoorbeeld de motorschoonhouden en de verbranding optimaliseren.
deze dopes hebben ook een bepaald kosten plaatje die in de benzine prijs word door berekend.


Gr Peter
Samen met mijn collega`s raffineren wij uit Crude (aardolie) oa benzine dielolie op de grootste raffinadrij van Europa ( die met die gele schelp) :)
Gelogd

Van_looney

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 213
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Country
Re:brandstof in het buitenland
« Reactie #14 Gepost op: september 21, 2011, 04:47:27 pm »

Wij rijden al jaren op diesel en merken geen verschil tussen de diverse diesels.

Onze auto is een oudje uit 1998 zonder regelelectronica, wellicht dat het daar aan ligt.

Het enige wat ik wel weet uit ervaring is dat de bio-diesel in Duitsland niet geschikt voor een Renault Trafic. Deze heeft voor 1600 euries op de kop gehad toen het dieselfilter vol met prut bleek te zitten en de verstuivers en piezo kapot waren... oeps..
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal