Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Wel of geen keuken bij nieuwe vouwwagen? Help!  (gelezen 2846 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

elskevandermolen

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 13
  • Merk Vouwwagen: geen
Wel of geen keuken bij nieuwe vouwwagen? Help!
« Gepost op: februari 06, 2024, 07:57:11 pm »

Hoi!
Nieuw hier! Kreeg het advies van Frankrijk Forum om mijn gestelde vraag hier te plaatsen, vandaar!

Onze vraag:


Wij hebben een nieuwe vouwwagen gekocht! (Combi-Camp Flexi) Superblij mee uiteraard!

Er zitten opties bij waar we niet uit komen…

*Optie 1: kleinere kar, zonder keukentje, hoger overblijvend laadgewicht.

*Optie 2: grotere kar, met keukentje, lager overblijvend laadgewicht.

Optie 2 is uiteraard duurder. Waar we over twijfelen: is het kooktoestel sowieso niet te klein om een beetje normaal mee te koken? Ervaringen? Wanneer we voor optie 1 kiezen moeten we sowieso een kooktoestel aanschaffen (naar eigen wens) en waarschijnlijk ook een kastje oid (qua prijs zal dat niet in de buurt komen van de duurdere optie 2). Bij optie 1 dus qua ruimtebeperking dubbelop: kleinere kar én een los kooktoestel meenemen in diezelfde kar.

Het zit ‘m dus in het koken met zo’n keuken van een vouwwagen…

Wie heeft ervaringen en/of tips?
Gelogd

sevenup

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 190
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Wel of geen keuken bij nieuwe vouwwagen? Help!
« Reactie #1 Gepost op: februari 06, 2024, 08:14:00 pm »

Wij koken niet vaak op de keuken van onze Aart Kok Livingstone, maar hij is wel heel handig qua opslag en als werkblad. Koelbox, werkblad en kastjes direct te gebruiken, alleen klep omhoog.
Gelogd

kimopo

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 352
  • Merk Vouwwagen: Keizer Weekender 2021
  • Kimopo & Rumi zijn nu ook klappers
Re: Wel of geen keuken bij nieuwe vouwwagen? Help!
« Reactie #2 Gepost op: februari 06, 2024, 08:25:50 pm »



Hoi!
Nieuw hier! Kreeg het advies van Frankrijk Forum om mijn gestelde vraag hier te plaatsen, vandaar!


Welkom ☺️



Onze vraag:


Wij hebben een nieuwe vouwwagen gekocht! (Combi-Camp Flexi) Superblij mee uiteraard!

Gefeliciteerd 👍




*Optie 1: kleinere kar, zonder keukentje, hoger overblijvend laadgewicht.

*Optie 2: grotere kar, met keukentje, lager overblijvend laadgewicht.

Bij optie 1 dus qua ruimtebeperking dubbelop: kleinere kar én een los kooktoestel meenemen in diezelfde kar.


Optie 1 is dan toch méér laadgewicht ?

Wij hebben écht een kleine wagen (1,50mx1,00m) en geen keuken.
We zijn samen en gebruiken de Omnia op de Campingaz PartGrill 400 en kunnen daar prima mee uit.
Als "keuken" hebben wij een opvouwbare kast gekozen waar die PartGrill op staat.

Gelogd
Leef vandaag, je weet nooit of er nog een morgen komt


metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: Wel of geen keuken bij nieuwe vouwwagen? Help!
« Reactie #3 Gepost op: februari 06, 2024, 08:36:38 pm »

Welkom en proficiat! Ik zou altijd een keuken erbij nemen.
Een werkend kraantje, ingebouwde koelkast, gasfles erin, al je servies en eetgerief heeft een vaste plek.

Wij koken er altijd op, al nemen we nog een extra grillplaat mee.
Zonder keuken moet je een kastje meenemen dat vaak open geplooid moet, en je zit met je hele leukeninboedel die toch ergens moet liggen, zwaar is, en dus telkens in-en uitgeladen dient te worden. Bij een vaste keuken hoef je die nooit te verplaatsen.

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk
Gelogd

Frank-2.0

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 38
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama-up GL 2023
Re: Wel of geen keuken bij nieuwe vouwwagen? Help!
« Reactie #4 Gepost op: februari 06, 2024, 08:41:18 pm »

Helemaal eens met Metalpe. Hier ook team keuken!

Verstuurd vanaf mijn SM-A315G met Tapatalk

Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Wel of geen keuken bij nieuwe vouwwagen? Help!
« Reactie #5 Gepost op: februari 06, 2024, 08:56:12 pm »

Hier ook liefst een vaste keuken. Ik ken de keuken van de flexi niet precies maar volgens mij is dat een doorloopkeuken. Zoals al genoemd is het houden van al je keukenspullen op een vaste plek voor ons een groot voordeel. We koken bijna altijd met de gasplaat van de keuken.
Nadeel van een losse keuken is dat je een keukenkast moet opbergen en opbouwen steeds, dat daar nog een krat bijkomt met keukenspullen en dat dat alles weer ten koste gaat van je laadruimte. Ik weet niet precies hoeveel laadgewicht er overblijft bij jullie wagen, maar ik zou meer naar het laadvolume dan naar het laadgewicht kijken en daarbij is een keuken in het voordeel.
Maar je hebt hem al gekocht zeg je? Meestal kun je dan niet nadien nog een keuken toevoegen in verband met de gewichtsverdeling?
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 932
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Wel of geen keuken bij nieuwe vouwwagen? Help!
« Reactie #6 Gepost op: februari 06, 2024, 09:24:16 pm »

Ik heb bewust een vouwwagen met vaste keuken gekozen, de vorige was zonder.
Bij het model wat je kiest zou ik denk ik met keuken kiezen.

Handig dat je een plek hebt voor je keukenspullen maar die kunnen ook in 2 kratten. Voordeel is dat je een plek hebt voor vervoer van de lompe koelbox.
Ik zou hem denk ik wel aan de wagen laten hangen tijdens gebruik en dus als doorloopkeuken gebruiken waar enkel aardappelen, soep en groenten op gekookt worden. Het is een lomp ding om mee te slepen.
Maar is zo’n doorloopkeuken wel fijn of stoot je elke ochtend je knieën aan het ding.
Gelogd

Arent

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 29
  • Merk Vouwwagen: CAMPwerk Family *Besteld
    • Arentschaap
Re: Wel of geen keuken bij nieuwe vouwwagen? Help!
« Reactie #7 Gepost op: februari 06, 2024, 09:51:16 pm »

Wij hebben er bewust voor gekozen om geen keuken mee te bestellen. Zien er de meerwaarde niet van in. Wel hebben wij de mogelijkheid om deze later er alsnog bij te plaatsen.

We hebben nu een kooktoestel en een skottelbraai. De laatste wordt door ons voornamelijk gebruikt. Denk dat we in 3 jaar tijd maar 1x gekookt hebben op ons gaskookplaatje.
We hebben een kastje speciaal voor de gaskookplaat waar meer in past dan in de keuken die we er bij konden bestellen en een soortgelijk kastje voor proviant.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Wel of geen keuken bij nieuwe vouwwagen? Help!
« Reactie #8 Gepost op: februari 06, 2024, 10:41:02 pm »

Is uiteraard persoonlijk en hangt sterk af van hoe je met de keuken wil omgaan uiteraard.


Wij vinden de keukens die meestal worden meegeleverd niet erg praktisch. De verschillende pitten staan zo dicht bij elkaar dat je wel drie pitten hebt, maar zeker geen drie potten en pannen op krijgt. Misschien 2 maar ook dat lijkt me al niet praktisch. De spoelbakjes nemen veel plaats in waardoor er minder ruimte is om dingen weg te steken en vindt die ook niet echt bruikbaar. Maar dat is persoonlijk uiteraard.


Je kan een deel van de voordelen die worden vermeld ook vinden in losse bermkeukens die dan praktischer zijn en je ook niet zoveel opzetwerk aan hebt.
Wij hebben iets in de trant van dit:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170415/b599701c80ac188cda9773eed7e04dc7.jpg
Drie praktische ruime vuren en heel veel ruimte om alles weg te steken. Licht van gewicht en dus makkelijk van de ene naar andere plaats te verhuizen en makkelijk op te bergen.


Je mist daarin een koelbox, maar die staat bij ons op een vaste plaats en verhuizen we minder van binnen naar buiten. Staat op een plaats waar het koeler is in de tent.


En uiteraard kan je altijd iets praktisch zelf maken waar je ruime gasvuren hebt, ruimte om weg te steken en niet te zwaar is. Dat aangepast is aan de ruimte om in de wagenbak weg te zetten en zo meer. Dan heb je iets dat voor jou praktisch is en niet de nadelen van de standaard keukens.

Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Wel of geen keuken bij nieuwe vouwwagen? Help!
« Reactie #9 Gepost op: februari 06, 2024, 11:46:59 pm »

Wij hebben een Flexi T&T dus zonder de keuken. Die keuze hebben wij om meerdere redenen gemaakt.
1: wij vinden deze uitvoering mooier.
2: naar onze mening en ervaring is een vouwwagen keuken het altijd net niet.
3: wij zien de meerwaarde niet van een doorloop keuken. Als je hem er niet af wilt halen moet je alsnog de koelkast eruit pakken om in het bed te kunnen klimmen en ipv de volle breedte om in en uit bed te klimmen houd je ongeveer 50 cm over.

Wij hebben een oude vouwwagen keuken op marktplaats gescoord en deze op de dissel (demontabel) geplaatst.

Gelogd

Caspers

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 84
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Flexi T&T
Re: Wel of geen keuken bij nieuwe vouwwagen? Help!
« Reactie #10 Gepost op: februari 07, 2024, 12:41:56 am »

We hebben een Flexi T&T met losse dissel keuken. Gevallen voor het model en daar zit geen keuken bij. Voor avondeten hebben we een skottel en aparte brander. De keuken is er voor koffie en thee, koelkastje en makkelijke opbergruimte.

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk

Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.572
Re: Wel of geen keuken bij nieuwe vouwwagen? Help!
« Reactie #11 Gepost op: februari 07, 2024, 01:31:24 am »

Wij hadden de CCC met keuken, en hebben daarvan veel gemak en plezier gehad.
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

LarsNL

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 332
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Gamedrive Classic (2021)
Re: Wel of geen keuken bij nieuwe vouwwagen? Help!
« Reactie #12 Gepost op: februari 07, 2024, 07:38:38 am »

Keuken jaaaa! Daarom onze vouwwagen mede gekozen, waren in de running voor een Kavango met doorloopkeuken (vergelijkbaar met jullie wagen) en tja… onhandige plek. Of zwaar om er af te tillen. Zagen wij onszelf dus niet zo snel doen. Daarom uiteindelijk voor een andere vouwwagen gekozen (mede daarom). Ik zou onze keuken niet snel willen missen.

De 3 pitten zijn wel te dicht op elkaar en dus eigenlijk 2 pitten, maar 2 pitten en een grill (buiten de keuken) is voor 3 weken prima te doen voor 4 personen.
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Wel of geen keuken bij nieuwe vouwwagen? Help!
« Reactie #13 Gepost op: februari 07, 2024, 08:52:36 am »

Ik zou het wel doen; ooit hadden wij een Conway Mirage met keuken. Dat ding was loeizwaar en steeds een heel gedoe om deze ervan af te halen en er weer terug op te zetten. In 2012 maakte wij de overstap naar een CCV. Nog met het idee van de zware keuken van de Conway in het achterhoofd hadden wij hem zonder keuken besteld. oh, oh, wat hadden wij daar spijt van. Ik wist niet hoe snel ik er een keuken aan moest hangen, wat bij een Valley gelukkig ook mogelijk is. Wij gebruiken het wasbakje en kraantje overigens niet.
Het scheelt (in ieder geval bij een CCV en een CCC) toch een heel gedoe.


Onze huidig CCCX is uiteraard ook met keuken en het is gewoon een genot dat je na het opklappen meteen geheel up en running bent.
Gelogd

elskevandermolen

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 13
  • Merk Vouwwagen: geen
Re: Wel of geen keuken bij nieuwe vouwwagen? Help!
« Reactie #14 Gepost op: februari 07, 2024, 10:12:19 am »

Jeetje! Ik ben overdonderd van de vele reacties! Wat FIJN! Haha! En zo leuk om te zien dat iedereen mega verschillende meningen heeft! Ik snap het wel, er zijn voor én nadelen inderdaad, misschien juist daarom ook zo'n lastige keuze!

We neigen nu ietsjes meer naar mét keuken. Ik denk vooral gemakzucht, je hebt alles op een vaste plek (geen bakken meer met potten/pannen etc) en ik (lees: manlief) hoef geen apart kastje meer in elkaar te zetten met 38 graden fikk..  8) Er blijft meer ruimte over in de laadbak. Daarnaast levert de vouwwagen bij verkoop na verloop van tijd meer op met keuken werd ons verteld.

Next question  8) :
Wanneer je redelijk goed geoefend bent, hoe lang doet iedereen erover om de Flexi op te zetten (zonder voorluifel)?
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal