Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Is er iets dat wèl werkt tegen wespen?  (gelezen 3715 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tupp

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 93
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2.1 (2022)
Is er iets dat wèl werkt tegen wespen?
« Gepost op: augustus 19, 2022, 09:54:10 am »

Tja, daar zit je dan heerlijk onder je luifeltje te ontbijten. En dan zijn ze er weer: wespen. Ze doen eigenlijk niks, maar weten mijn ontbijtpret toch wel te vergallen. Of misschien zijn het niet zozeer de wespen die de pret verpesten, maar mijn panische kinderen die beginnen te piepen en weigeren nog een hap te eten of een slok te drinken, voordat hun zwart-gele nemesis zich ver buiten ons domein heeft teruggetrokken.

Wat speurwerk op internet leverde op dat kruidnagel toch wel HET ultieme middel zou zijn om de snodaards op afstand te houden. We hebben dus een heerlijk geurende citroen met kruidnagel op ons campingtafeltje staan, nostalgische kerstgevoelens staken onmiddellijk de kop op. Dus dat is leuk. Helaas lijken de wespen niet onder de indruk.

Iemand nog een andere tip zodat wij veilig en vreedzaam onder de luifel kunnen eten? Ik heb niet zo'n zin om in een hermetisch afgesloten voortent te gaan zitten. De lol van kamperen is tenslotte: veel buiten zijn. En ja, daar hoort dat vliegende volkje ook wel bij en dat probeer ik mijn nageslacht ook te leren. Maar zij zijn daarvan nog minder onder de indruk dan wespen van kruidnagel. Dus ik hoop toch nog op tips.
Gelogd
Na een paar jaar testkamperen in een bejaarde Jamet Louisiana, overgestapt op een gloednieuwe Trigano Odyssee.

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 932
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Is er iets dat wèl werkt tegen wespen?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 19, 2022, 09:57:19 am »

Ik heb meerdere mensen op internet gezien die een soort van grote klamboe over hun luifel hebben gelegd.
Gelogd

Kevin2

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 96
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2.2
Re: Is er iets dat wèl werkt tegen wespen?
« Reactie #2 Gepost op: augustus 19, 2022, 10:19:48 am »

Ik heb een tijdje geleden de HG elektrische vliegenmepper gekocht en die werkt super tegen wespen. In tegenstelling tot andere elektrische rackets heeft deze geen beschermende roosters (pas op met de kinderen) waardoor een groot beest als een wesp er makkelijk mee gepakt wordt.

Zorg wel dat je de wesp nog een keer plat stampt en dat je het kadaver verderop in de bosjes gooit. Andere wespen worden namelijk agressief van de geur van geplette wesp.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.636
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Is er iets dat wèl werkt tegen wespen?
« Reactie #3 Gepost op: augustus 19, 2022, 10:37:27 am »

De elektrische vliegenmepper is daar inderdaad top voor. Ook bij ons in de familie een aantal mensen meer dan angstig voor wespen. Door ze rustig te scheppen (in plaats van woeste mep-taferelen) werden de betreffende familieleden gedurende de vakantie ook minder panisch voor wespen... win-win.

Er waren dit jaar veel wespen, iedere maaltijd kwamen er wel een aantal langs. Rustig met je hand wegslaan werkte ook: ze waren vooral nieuwsgierig, niet agressief. Ook als er toch een wesp aan moest geloven, hebben we niets gemerkt van extra agressie van zijn of haar soortgenoten. We zaten aan een verhard pad, zonder overburen, zodat we aan de overkant van die weg de wespen kwijt konden, dit tot grote vreugde van een kolonie mieren. Houden we toch nog een beetje de kringloop des levens in stand.  :O

Ook onze ervaring is dat huismiddeltjes niet of nauwelijks helpen. Chemische oplossingen zien we niet zitten, net als een wespenval: zolang er geen serieuze overlast is, proberen we ze zoveel mogelijk met rust te laten. (Ja, elders op het forum staat een bouwinstructie voor een wespenval van mij, uit de tijd dat de schatjes nog klein en kwetsbaar waren).
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 932
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Is er iets dat wèl werkt tegen wespen?
« Reactie #4 Gepost op: augustus 19, 2022, 10:38:52 am »

Ik zou toch niet alle wespen die je tegenkomt dood maken. Wespen zijn erg nuttige beesten die vliegen en muggen opruimen. Gewoon je luifel dicht maken met een muggennet en je hebt er geen last meer van.
Gelogd

Klavertjes

  • Global modderklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.784
  • Merk Vouwwagen: Opus Camper all-road 2022
  • Opus Camper all-road 2022
Re: Is er iets dat wèl werkt tegen wespen?
« Reactie #5 Gepost op: augustus 19, 2022, 10:46:16 am »

Niet iets gevonden wat ze allemaal weghoudt maar kruidnagel olie in een beetje water met een kaarsje eronder reduceert absoluut. Aromabrander of iets dergelijks.
Gelogd
Geluk ontstaat als wat je denkt, wat je zegt en wat je doet in harmonie zijn
(geleend van Mahatma Ghandi)

Kevin2

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 96
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2.2
Re: Is er iets dat wèl werkt tegen wespen?
« Reactie #6 Gepost op: augustus 19, 2022, 11:13:21 am »

Ik zou toch niet alle wespen die je tegenkomt dood maken. Wespen zijn erg nuttige beesten die vliegen en muggen opruimen. Gewoon je luifel dicht maken met een muggennet en je hebt er geen last meer van.

Helemaal mee eens. Alleen als ze al een tijd lang irritant om ons hoofd vliegen, steeds op het eten gaan zitten en dergelijke, dan wordt de vliegenmepper ter hand genomen. Ik moet wel zeggen dat ik ook wat sneller maatregelen neem nu we 3 kleine kinderen hebben. Die zijn nog niet zo handig en hebben nog wel eens de neiging om insecten vast te pakken. Bij de meeste insecten lukt dat niet, bij een wesp is dat een keer wel gelukt. Één keer raden wat het resultaat was :N
Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Is er iets dat wèl werkt tegen wespen?
« Reactie #7 Gepost op: augustus 19, 2022, 11:36:42 am »

Andere wespen worden namelijk agressief van de geur van geplette wesp.

Hoe kom je daar bij?
Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.573
Re: Is er iets dat wèl werkt tegen wespen?
« Reactie #8 Gepost op: augustus 19, 2022, 02:19:00 pm »

Als je een wesp doodslaat, let dan extra op. Het gif van wespen bevat namelijk een feromoon dat andere wespen ook agressiever maakt.
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

g11ling

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 565
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy II met Ugly Betty
Re: Is er iets dat wèl werkt tegen wespen?
« Reactie #9 Gepost op: augustus 19, 2022, 02:42:14 pm »

Een spuitbus water, jeweetwel, zo'n vernevelaar (ik vond t altijd be-la-che-lijk dat ze dat verkochten.  Is eigenlijk bedoeld voor verkoeling in de hitte.  Wordt verkocht bij een drogist/apotheek.

Hier de verklaring:
https://www.linda.nl/nieuws/binnenland/wexit-is-dit-de-uitvinding-tegen-wespenoverlast-veilig-voor-mens-en-dier/
Gelogd
Ik klap, jij klapt, wij klappen

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Is er iets dat wèl werkt tegen wespen?
« Reactie #10 Gepost op: augustus 19, 2022, 06:42:58 pm »

Ik pak altijd een krant ofzo. Ze hebben er een enorme hekel aan in de lucht een klap te krijgen, waardoor ze zegmaar een paar meter verderop weer 'wakker' worden. Niet afdoende, maar wel insectenvriendelijk.
Gelogd

tupp

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 93
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2.1 (2022)
Re: Is er iets dat wèl werkt tegen wespen?
« Reactie #11 Gepost op: augustus 19, 2022, 10:09:01 pm »

Ik ben niet zo van het doodslaan. Maar met wat water sprayen ga ik wel proberen. Zo'n spuitbusje heb ik toch al voor wat verkoeling op hete dagen (heerlijk in combinatie met een ventilator!)

Vanavond zorgde de regen gelukkig al voor een wespenvrije maaltijd.
Gelogd
Na een paar jaar testkamperen in een bejaarde Jamet Louisiana, overgestapt op een gloednieuwe Trigano Odyssee.

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.224
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Is er iets dat wèl werkt tegen wespen?
« Reactie #12 Gepost op: augustus 19, 2022, 10:33:23 pm »

Een spuitbus water, jeweetwel, zo'n vernevelaar (ik vond t altijd be-la-che-lijk dat ze dat verkochten.  Is eigenlijk bedoeld voor verkoeling in de hitte.  Wordt verkocht bij een drogist/apotheek.

Hier de verklaring:
https://www.linda.nl/nieuws/binnenland/wexit-is-dit-de-uitvinding-tegen-wespenoverlast-veilig-voor-mens-en-dier/
Planten spuit op nevelen. Wesp wordt vochtig en gaat terug naar de korf.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

tupp

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 93
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2.1 (2022)
Re: Is er iets dat wèl werkt tegen wespen?
« Reactie #13 Gepost op: augustus 21, 2022, 08:37:40 am »

Planten spuit op nevelen. Wesp wordt vochtig en gaat terug naar de korf.

Geprobeerd. Onze wesp bleef onverstoord tussen ons broodbeleg neuzen.
Gelogd
Na een paar jaar testkamperen in een bejaarde Jamet Louisiana, overgestapt op een gloednieuwe Trigano Odyssee.

Mirri74

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Combi camp venezia
Re: Is er iets dat wèl werkt tegen wespen?
« Reactie #14 Gepost op: augustus 21, 2022, 11:05:03 am »

Wij brandden een beetje filterkoffie. Dat leek wel wat te werken.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal