Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Hulpveren  (gelezen 16861 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bosi

  • Gast
Hulpveren
« Gepost op: mei 21, 2012, 03:58:36 pm »

Zoals in een aantal topics al beschreven hebben nogal wat stationkarren last van een laaghangende kont  :# als de klapper is aangekoppeld. Zo ook onze trouwe fabia. Gewoon rijden lukt prima maar zo langzamerhand wordt ons mooie Nederland dicht glegd met die venijnige drempels en moet ik in kruipstand deze drempels nemen en dan nog schuurt met trekhaak of neuswiel tegen het asfalt (met name met het afrijden). Op de terug rit vanaf het voorjaarsweekend (was trouwens errig leuk) bij het nemen van de laatste drempel vlak bij ons voor de deur bijna de stekkerdoos onder de auto uit gereden.  Ik ben dus op zoek gegaan naar een betaalbare oplossing (onze fabia is niet echt nieuw meer) en daardoor vielen de MAD veren sets af. Echter heb ik bij Car Support een betaalbaar alternatief gevonden (?124,- incl. BTW), dit zijn veren die in de bestaande veren worden geplaatst en een bevriende garagist zet ze er voor een paar tientjes onder. Totaal prijs zal dus onder de ?200,- komen. Ter vergelijk de MAD vervanging set inclusief montage kost ca. ?450.
Gelogd

mars

  • Gast
Re: Hulpveren
« Reactie #1 Gepost op: mei 21, 2012, 05:37:48 pm »

Toch is de prijs afhankelijk van het merk/type auto.
Ik heb voor de 306 cabrio een set nieuwe MAD hulpveren besteld voor iets van 180 euro. Ik heb ze er wel zelf onder gezet.
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Hulpveren
« Reactie #2 Gepost op: mei 21, 2012, 08:52:11 pm »

Mijn auto is uitgerust met nivomats, ik wist niet eens dat ik ze had...
Ik had op de oprit de auto volgeladen, vw erachter en toen de koplampen omlaag afgesteld. Aan het begin de rit moest ik ze steeds hoger zetten, tot ze weer op het normale niveau stonden waar ik onbeladen ook mee rondrijdt.  ::)
Als ze het ooit begeven, ben ik ook gelijk rond de 800 euro kwijt, maar het werkt perfect.
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Hulpveren
« Reactie #3 Gepost op: mei 21, 2012, 09:11:28 pm »

Ter vergelijk de MAD vervanging set inclusief montage kost ca. ?450.

Dat lijkt me behoorlijk prijzig. Of heb je het dan over volledig nieuwe veren met een progressief veerkarakter (naarmate ze verder inveren worden ze stugger)? Ik heb namelijk onder onze Octavia Combi ook hulpveren laten zetten (MAD's, bij de Skoda dealer) en dat kostte iets meer dan 200 euro.

Mijn auto is uitgerust met nivomats,

Dat is inderdaad een perfect systeem van Volvo. Helaas heeft Skoda/VW zoiets niet in het assortiment, anders had ik ze er direct onder laten zetten. Hoe je de boel ook belast, de auto staat na 100 meter weer keurig recht!

Onder één van mijn Volvo's heb ik Monroe load levelers gehad. Daarmee kon je de achterkant van de auto met een compressor hoger zetten (en weer lager door lucht te laten ontsnappen). Was iets bewerkelijker dan nivomats, maar functioneerde ook erg goed. Geen idee of dat systeem nog verkrijgbaar is.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Hulpveren
« Reactie #4 Gepost op: mei 22, 2012, 11:35:29 am »

Inderdaad, ik heb contact gehad met MAD en voor mijn fabia (2006) hadden ze alleen de vervanging verenset, vandaar dat het wat in de papieren zou lopen, daarna uitgebreid met car support gebeld en mijn probleem uitgelegd, zij hebben toen geadviseerd om standaard (?113,- ex btw) of HD (?138,- ex btw) verenset te nemen, deze worden dan in de bestaande veren geplaatst, zou ongeveer een half uurtje tot max een uurtje montage tijd. Wat betreft het progressief veer gedrag van de MAD veren, volgens car support, klopt van deze bewering in de praktijk weinig en zijn vrijwel alle veren gewoon liniair.
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Hulpveren
« Reactie #5 Gepost op: mei 23, 2012, 10:22:44 am »

Hulpveren bij de skodadealer kosten inderdaad iets van 200 euro. Ik heb ze ook op mijn octavia combi laten zetten.
Ik weet alleen niet wat voor soort of merk. Het belangrijkste is dat het werkt en dat ik er in onbeladen toestand geen last van heb.
Hij staat volgens mij wel een fractie hoger.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Hulpveren
« Reactie #6 Gepost op: juni 08, 2012, 11:59:57 am »

Zo, m'n hulpverenset (van Car support) zitten er sinds gisteren onder en wat een verademing. Heb ze gelijk uitgeprobeerd met onze klapper er achter. En oké het is nog steeds geen offroad kwaliteit en drempels in woonwijken moet je nog steeds niet met volle gang nemen, maar geen trekhaak, neuswiel of stekkerdoos tegen het wegdek of in de kruipstand over verkeers en andere drempels.
Onder bouwen was een eitje en heb ik zelf gedaan met een maatje (ex garage sleuteraar), we hoefde alleen de schokbrekker aan de onderzijde los te schroeven (was ook gelijk het meeste werk want de bouten zaten behoorlijk vast) en de hulpveer in de bestaande veer draaien en een kunststof schotel er onder. Heb voor het gemak in een hobby werkplaats voor twee tientjes het gebruik van een hefbrug gehuurd, omdat je dan net overal wat makkelijker bij kunt en het uitveren ( dus het wiel en draagarm onbelast naar beneden laten hangen) dan het makkelijks gaat. Auto staat nu onbelast ca. 1 cm hoger dan voorheen, maar het valt niet op. IK merk van, eventueel ander weg gedrag onbelast, helemaal niks.
Car support had aangegeven dat plaatsen van de hulpveren ca 15 minuten per kant zou kosten, en voor de profesional zal dat ook kloppen, wij deden er (met pils en plas pauze) iets meer dan een uurtje over.

Samenvattend:

-Standaard hulpveren set incl. BTW en versturen: ?128,-
-Huur hefbrug ?20,-
-Totale werktijd 1.5 uur
-paar keer sprayen met imal (om de bouten los te krijgen)
-kratje pils (gekoeld)
-Dopsleutelset
-Luchtsleutel
Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Hulpveren
« Reactie #7 Gepost op: juni 17, 2012, 11:54:29 am »

Ik wou dat meer mensen zo kritisch keken naar hoe hun combinatie achter de auto ligt. Ik verbaas me daar namelijk enorm over. De auto en de vouwwagen worden volgepropt en het geheel staat in een knikstand achter de auto waarbij de wielen haast in de wielkassen verdwijnen. Overigens ook bij caravanrijders zie je dit bijzonder veel...

Onze Peugeot had hetzelfde euvel. Franse auto's zijn al soepel geveerd en wanneer je de kofferbak volstouwt en daar een zware vouwwagen achter hangt, dan hangt het geheel door. Ik heb toen (was een geluk) via Martkplaats een setje hulpveren overgenomen. De installatie was een fluitje van een cent en het resultaat was verbluffend. De stugge veren zorgden voor een verhoging van ongeveer 5 cm aan de achterkant van de auto. Daarnaast was het doorhangen van de auto ook verleden tijd en hing de vouwwagen kaarsrecht achter de auto.

Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Hulpveren
« Reactie #8 Gepost op: juni 17, 2012, 03:49:54 pm »

Franse auto's zijn al soepel geveerd en wanneer je de kofferbak volstouwt en daar een zware vouwwagen achter hangt, dan hangt het geheel door.
Ik wil daar toch een gunstige uitzondering op laten weten. Mijn Citroën Berlingo bestel heeft een laadvermogen van 600 kg wat ik de 7 jaar dat ik het ding nu heb, echt nog nooit gebruikt heb. Maar het aardige is dat de banden en de vering van het ding daar wel -standaard- op aangepast zijn. Het gevolg is dat ik van de hier beschreven vering-euvels met mijn -Franse- koekblik dus op geen enkele manier last heb. :)
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Hulpveren
« Reactie #9 Gepost op: juni 17, 2012, 04:46:21 pm »

De Berlingo kon je destijds toch krijgen met een groter laadvermogen (en dus stuggere vering) op grijs kenteken? De personenversie heeft dat standaard niet, en zal vermoedelijk net zo door zakken als een andere personenauto.

Maar het is inderdaad te hopen dat meer mensen eens letten op het doorhangen (maar ook het beladen van de combinatie). Gisteren kwam me een auto tegemoet met daarachter een aanhanger "met iets te veel belading", en dan ook nog een fiets op de achterklep van de auto gehangen. De auto zag er uit alsof 'ie elk moment kon opstijgen, de koplampen beschenen riant de boomtoppen (en waren dus nogal verblindend), maar de chauffeur leek daar allerminst mee te zitten. Mensen hebben geen idee wat er met zo'n combinatie gebeurt als het tot stilstand moet komen bij een noodstop of iets dergelijks.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Hulpveren
« Reactie #10 Gepost op: juni 17, 2012, 06:02:13 pm »

De Berlingo kon je destijds toch krijgen met een groter laadvermogen (en dus stuggere vering) op grijs kenteken? De personenversie heeft dat standaard niet, en zal vermoedelijk net zo door zakken als een andere personenauto.
Tegenwoordig kun je alleen nog maar op grijs kenteken rijden als de auto zakelijk gebruikt wordt. Het laadvermogen maakt niet uit. Wel het aantal zitplaatsen (2 of dubbele cabine), de gesloten uitvoering. En dus dat zakelijke gebruik.
 :off En dat laatste is bij mij het geval. Met weliswaar volledige fiscale bijtelling. Maar het ding kost bijna niks. Dus die bijtelling is ook maar heel laag.   I:
Gelogd

villeke

  • Gast
Re: Hulpveren
« Reactie #11 Gepost op: juli 01, 2012, 11:09:50 pm »

ik heb sinds dit weekend MAD hulpveren onder mijn Skoda Oct Combi: in 1 woord fantastisch!
De vouwwagen ligt mooi in lijn erachter (kogeldruk is ongeveer 55 kg). Zaterdag op naar vakantie, de rit wordt al mooi  O0 O0
Gelogd

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Hulpveren
« Reactie #12 Gepost op: juli 02, 2012, 08:40:41 am »

ik heb sinds dit weekend MAD hulpveren onder mijn Skoda Oct Combi: in 1 woord fantastisch!
De vouwwagen ligt mooi in lijn erachter (kogeldruk is ongeveer 55 kg). Zaterdag op naar vakantie, de rit wordt al mooi  O0 O0

Ik ben heel benieuwd hoe onze Octavia Combi zich zal gedragen met de vouwwagen erachter. Ik heb bijna 3 jaar geleden bij de dealer hulpveren laten plaatsen omdat ik met geen mogelijkheid met 2 fietsen op de Twinny Load over verkeersdrempels kon rijden. Daarna scheelde het wel iets, maar ik had niet het idee dat het echt wezenlijk verschil uitmaakte. Ik moet bijv. nog steeds stapvoets over een drempel rijden als er 2 fietsen op staan, anders knalt nog steeds de trekhaak op de drempel. Of is dat normaal?
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

villeke

  • Gast
Re: Hulpveren
« Reactie #13 Gepost op: juli 02, 2012, 08:46:03 am »

drempels zijn voor mij al ellende zonder iets op de trekhaak, dus ik hoop dat het dagelijks gebruik eveneens verbetert na montage van de hulpveren, ben benieuwd. Voor een deel ligt het probleem ook aan de drempels en de lage naar achter stekende "bips" van de Oct. Met de vw erachter schraapte de bodemplaat in sommige gevallen zelfs over de drempels bij ons in de straat. Voorzichtigheid is het devies maar het blijft lastig. Soms denk ik, ik koop een grote landrover, probleem opgelost  :# :#
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Hulpveren
« Reactie #14 Gepost op: juli 02, 2012, 11:18:53 am »

drempels zijn voor mij al ellende zonder iets op de trekhaak, dus ik hoop dat het dagelijks gebruik eveneens verbetert na montage van de hulpveren, ben benieuwd. Voor een deel ligt het probleem ook aan de drempels en de lage naar achter stekende "bips" van de Oct. Met de vw erachter schraapte de bodemplaat in sommige gevallen zelfs over de drempels bij ons in de straat. Voorzichtigheid is het devies maar het blijft lastig. Soms denk ik, ik koop een grote landrover, probleem opgelost  :# :#

Tja, dit is een typische Skoda/Seat kwaal, deze auto's zijn gebaseerd op het VWhatchback onderstel (octv. = VW golf / Fabia = VW polo) , door er een stuk aan de achterkant aan te maken zijn de combi's ontwikkeld. Het probleem is dat de achteras relatief ver na voren staat (afstand vanaf de bumber), waar door de auto onder belading door hangt en de trekhaak laag komt te liggen. De Kia Rio (MK1) had daar ook enorm last van. Een setje hulpveren is dan de oplossing (spreek uit ervaring).
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal