Vouwwagenclub.info
(Openbaar)De vouwwagen => Vragen algemeen. => Topic gestart door: Hemertje op augustus 01, 2016, 03:36:21 pm
-
Ben benieuwd hoe anderen met een beladen klapkar op vakantie gaan.
Normaliter bedraagt het maximaal gewicht van een beladen wagen zo'n 650kg.
Blijven jullie onder dit gewicht of zelfs erover heen en dan hoever eroverheen?
-
Mijn Camp-let zelf weegt 250 kilo. Qua bagage gaat er een 100 á 150 kilo in en op (ligt eraan wat er aan fietsen meegaat). Dus met 350 á 400 kilo blijf ik er nog ver onder.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Mijn Roadmaster mag 750 kilogram hebben. Laatst gewogen en ik zat geladen op 650 kilo.
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
-
Onze RM kan tot 650 hebben, maar meestal ligt het tussen 500 en 550kg.
-
Nog nooit op de weegbrug gehad.
Maar geschat incl keuken en fietsen max 500-550 kg.
Gewicht gaat snel omhoog, maar de kleding tassen hebben we nog steeds in de auto.
275 kg vouwwagen + fietsen incl rek 50 kg + keuken 100 kg incl volle koelbox?? + nieuw matras = dikker dan origineel 10 kg+ snoeren en andere rommeltjes in de bak kom ik op de schatting van max 500-550 kg afhankelijk of de fietsen wel of niet mee gaan.
-
Vele hebben het gewicht niet in de gaten..... Wij hebben op het werk weegbrug en ik zit meestal tussen 600-640 kg.....
-
De Zambezi heb ik nooit op de weegbrug gehad maar die zal beladen rond de 600 tot 650kg zijn geweest bij ons.
In de folder weegt hij 250kg leeg maar dat is zonder kookeiland en zonder luifel/voortent dus dan kom je snel aan 350kg denk ik.
-
Ik heb eerlijk gezegd geen idee! :H
Nog nooit op de weegbrug gezet...Onze cabanon mag max 600 kilo wegen, en ik denk heel eerlijk gezegd dat we dar ook wel ook komen...
-
Mijn jametic uit 2008 weegt ledig zo'n 400kg en mag beladen zo'n 650kg wegen
Vanmiddag op de weegbrug gehad, totaal met keuken, imperial en vakantiespullen zonder fietsen een 620kg
De koffers gaan bij ons in de koffer van de auto mee
Met de fietsen er vervolgens bij dus op het maximaal gewicht
-
De Raclet Safari van ons mag ook 650kg wegen. En dat halen we met gemak. Nog wel meer ook. De laatste keer dat hij gewogen is (2014) woog de klapper 685kg. Tralala....
Maar dat is reis klaar. Alleen nog de kleding in de auto en gaan.
Oh ja. Dan staat er nog geen fiets op het fietsenrek.
-
De Raclet Safari van ons mag ook 650kg wegen. En dat halen we met gemak. Nog wel meer ook. De laatste keer dat hij gewogen is (2014) woog de klapper 685kg. Tralala....
Maar dat is reis klaar. Alleen nog de kleding in de auto en gaan.
Oh ja. Dan staat er nog geen fiets op het fietsenrek.
ik ben dus niet de enige :#
-
Blijkbaar. ;-)
-
Tja nog nooit gewogen, maar de Polynorm weegt 250 kg en de Gordigear-tent 120 kg, en daar komen alle spullen nog bij....
-
Onze Jamet heeft een plaatje waarop staat 650kg, maar op het onderstel staat 750kg.
Dus mijn vraag is: wat mag het maximale gewicht zijn?(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240309/d30a6aa9a7bdac72958155282d50d86b.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240309/8165a55b9f98340440d77da38bcf490c.jpg)
Verstuurd vanaf mijn 22101320G met Tapatalk
-
650 kg. Dat is de type goedkeuring.
Het heeft te maken met de Franse wetgeving. Wij kennen de grens van 750 kg, maar Frankrijk 650 kg. Vandaar dat alle Franse vouwwagens max 650 kg. mogen wegen.
-
Inderdaad 650kg. Maar de nieuwste Trigano’s mogen 750kg.
-
650 kg. Dat is de type goedkeuring.
Het heeft te maken met de Franse wetgeving. Wij kennen de grens van 750 kg, maar Frankrijk 650 kg. Vandaar dat alle Franse vouwwagens max 650 kg. mogen wegen.
Niet alle Franse vouwwagens. Cabanon is 750kg. Geldt ook voor een aantal Jamets.
-
Is met onze raclet ook het geval. De nieuwere mogen ook 750.
Heeft te maken met welke vering en banden die ze er onder leggen. Het onderstel mag dan 750 kg voor voorzien zijn, als die twee anderen maar voor 650 kg voorzien zijn, mag je dus ook niet meer dan 650 MTM hebben.
-
En niet alle auto’s mogen 750kg geremd trekken…
-
Mijn Malawi weegt zo’n 450kg met de kampeeruitrusting erin. Dat staat i.i.g. op de werkbon als ik de vouwwagen voor onderhoud breng. Dan heb ik nog 300kg voor kleding en eten. Gelukkig hebben we daar de ruimte niet voor anders vult mijn vrouw die 300kg met gemak. :evil:
-
Mijn Malawi weegt zo’n 450kg met de kampeeruitrusting erin. Dat staat i.i.g. op de werkbon als ik de vouwwagen voor onderhoud breng. Dan heb ik nog 300kg voor kleding en eten. Gelukkig hebben we daar de ruimte niet voor anders vult mijn vrouw die 300kg met gemak. :evil:
Zetten ze de vouwwagen dan op de weegbrug elke keer? Dat is wel luxe :K
Onze ooit vakantie klaar op weegbrug van steen en zand handelaar gezet. Beleeft mooi binnen de grenzen.
-
Bij onderhoud gaat de wagen op de remmenbrug. Deze test de kracht van de remmen, maar geeft geen goed gewicht aan. Is daar niet voor gemaakt en geeikt.
-
Onze Fat Freddy (zonder eigen kenteken) weegt volledig beladen 750 kilo.
Eén keer vol beladen over de weegbrug gereden en nu gebruik ik een Reich weegschaal, dat werkt ook prima.
Mijn Fiesta Ecoboost mag 1.000 kilo geremd aan de haak hebben.
-
Mijn Campwerk gemeten terwijl hij vol beladen was met een Reich meter. Totaal bijna 1000 kg dus heb ik nog 300 kg spelling, want ik mag tot 1300 kg.
Als je je afvraagt waarom dit zo hoog is, dan is dat makkelijk te verklaren door de extra lades in de wagenbak, een complete luxe keuken en een grote dubbele koelbox.
-
Heb je hem op kenteken laren zetten dan? Zo ja kost dat ik gok dat onze Livingstone eigenlijk ook al snel boven de 750kg gaat met al onze bagage, gasfles, stoelen, tafel, extra luifels etc.
-
Ik wordt wel heel nieuwsgierig naar het gewicht van onze Waterfront. ::) Ik las hier eerder dat je met z'n tweeën niet meer zoveel nodig hebt, maar onze bak - met 1000l - is toch écht behoorlijk vol. Deze zomer maar eens gaan wegen.
-
wij zitten met twee personen met de Traildog en fietsen, ook op 750 kg. voortent en stokken zitten daarbij in, koelbox gaat in de auto mee.
-
Vorig jaar de Country maar eens op een weegbrug gezet: 800 kg! Dat is met op de dissel een kogel, daarop een fietsendrager en daarop 2 fietsen, waarvan 1 e-bike.
Dat betekent dat de fietsen weer naar het dak van de auto verhuizen. Dat scheelt al gauw 50 kg (als de kogel blijft zitten) voldoende om weer binnen de wettelijke norm te komen. Plus dat de kogeldruk ook van ca 75 kg naar onder de 50 kg gaat.
-
In het verleden een paar keer gemeten toen onze Reich het nog deed. Tussen de 500 en 550 kg, met 4 fietsen erop. Is meteen ook de toegelaten max van onze Camplet.
-
Ons (ongeremde) ukkie weegt bijna niks, zo'n 165kg (aanhanger + tent) en mag max 500 zijn...
Met alle tentzaken erin zoals ('t best zware) grondzeil, luifel, kastjes etc hebben we 'm 'n keer laten wegen en kwamen op 340kg uit.
De koelkast en kledingtassen gaan in de auto.
-
En niet alle auto’s mogen 750kg geremd trekken…
Welke auto is dit? Zelfs onze vorige auto (fiat panda 60pk) mocht al 800kg trekken.
-
Welke auto is dit? Zelfs onze vorige auto (fiat panda 60pk) mocht al 800kg trekken.
Een Volkswagen 1303 semi automaat.
-
Dat daar een trekgewicht van bekend is... van mijn Fiat 600 is dat niet zo. (Dus hou ik 70% van het eigen gewicht aan)
-
Ga voor de grap maar eens googlen, zijn meer kleine auto’s die niet zoveel mogen “meesleuren”.
-
Ook de elektrische Golf de ID3 mag het niet trekken.
-
Heb je hem op kenteken laren zetten dan? Zo ja kost dat ik gok dat onze Livingstone eigenlijk ook al snel boven de 750kg gaat met al onze bagage, gasfles, stoelen, tafel, extra luifels etc.
Ja hij staat op kenteken, 100km tüv gekeurd en als extra anti-slinger koppeling (was niet verplicht voor de 100km, maar heerlijk stabiel) tesamen ligt hij achter een Skoda Karoq die 1500 mag trekken.
Zelfs een verkeersdrempel 'glij' je gewoon heel rustig overheen, alsof er geen drempel is
-
Welke auto is dit? Zelfs onze vorige auto (fiat panda 60pk) mocht al 800kg trekken.
Geremd of ongeremd gewicht?
Wij mogen 2100kg geremd en 750kg ongeremd trekken.
Gezien het feit dat onze vouwwagen geen oplooprem heeft mogen we dus maar 750kg trekken.......of eigenlijk 650kg want dat staat dus op de vouwwagen ;)
Verstuurd vanaf mijn 22101320G met Tapatalk
-
Ja hij staat op kenteken, 100km tüv gekeurd en als extra anti-slinger koppeling (was niet verplicht voor de 100km, maar heerlijk stabiel) tesamen ligt hij achter een Skoda Karoq die 1500 mag trekken.
Zelfs een verkeersdrempel 'glij' je gewoon heel rustig overheen, alsof er geen drempel is
Weet je zeker dat je voor de tempo 100 geen antislingerkoppeling nodig hebt? Dat ding is nodig als de trailer beladen meer mag wegen dan 80% van het leeggewicht van het trekkende voertuig. Kenteken loze 750kg aanhangers blijven daar doorgaans ver uit de buurt, maar een aanhanger van 1300 kg is andere koek. Jouw karoq zal leeg rond de 1400.kg zitten, 80% daarvan is 1120 kg en dat is lang geen 1300 kg.
-
Geremd of ongeremd gewicht?
Wij mogen 2100kg geremd en 750kg ongeremd trekken.
Gezien het feit dat onze vouwwagen geen oplooprem heeft mogen we dus maar 750kg trekken.......of eigenlijk 650kg want dat staat dus op de vouwwagen ;)
Verstuurd vanaf mijn 22101320G met Tapatalk
Geremd. Volgens mij zijn er überhaupt geen auto's die meer dan 750 kg ongeremd mogen trekken. Wat ook onzinnig zou zijn, aangezien aanhangers boven de 750 kg altijd een eigen (oploop)reminrichting moeten hebben.
-
Weet je zeker dat je voor de tempo 100 geen antislingerkoppeling nodig hebt? Dat ding is nodig als de trailer beladen meer mag wegen dan 80% van het leeggewicht van het trekkende voertuig. Kenteken loze 750kg aanhangers blijven daar doorgaans ver uit de buurt, maar een aanhanger van 1300 kg is andere koek. Jouw karoq zal leeg rond de 1400.kg zitten, 80% daarvan is 1120 kg en dat is lang geen 1300 kg.
Als je de vouwwagen als caravan betitelt, dan is het 80%, als je het betitelt als aanhanger, dan is het 110%. En ik denk toch echt dat het geen caravan is:)41].
Maar eerlijk gezegd zou ik niet meer zonder die antislingerkoppeling willen.
-
Ah, zit er verschil tussen een caravan en een aanhanger. Dat wist ik niet. Ik had het getal van 80% in mijn hoofd zitten. Vreemd eigenlijk dat daar een onderscheid in zit. Alsof een paardentrailer makkelijker is dan een caravan
-
Alsof een paardentrailer makkelijker is dan een caravan
Dat denk ik óók niet.
Maar dat kan (off topic) nog gekker... met 'n paard in 'n trailer mag je maar 80 maar, valt 't tijdens de rit dood neer vervoer je "een ding" en mag je 90
-
Dat is inderdaad tamelijk bizar ja :#
Maar ik ga maar eens een mini weegbrugje in elkaar fabrieken. Ik had ooit een Reich, maar die heeft het niet zo lang volgehouden helaas. Tijd om zelf eens een betere in elkaar te lassen. Kan toch geen kwaad...
-
In het kader van: gissen is missen en meten is weten.
Even naar een weegbrug gereden (kosten: 6 euro) met een redelijk beladen vouwwagen en één skibox erop.
Uitkomst: 570 kg ,dus nog 80kg marge (Jamet mag 650kg hebben).
Toch maar besloten om maar met één skibox op de vouwwagen te gaan rijden en de andere op de auto.
Lijkt mij ook beter voor de Imperial die bij de vouwwagen hoort.
Met twee skiboxen erop vond ik het Imperial toch teveel bewegen (heen en weer swiepen).
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240323/42c2fa0fb117eac93fd6892470b9d96d.jpg)
Verstuurd vanaf mijn 22101320G met Tapatalk
-
Daar ij IJsselstein hebben wij onze vouwwagen ook laten wegen.
-
Mijn vouwagen op de weegbrug gehad de heenreis is die het zwaarste, maar hij zit tussen de 500-550 kilo
-
Naar aanleiding van dit topic maar eens aan het hobbyen geslagen en een weegbrugje in elkaar gefabriekt... Toch eens wat vaker de aanhangers eroverheen rijden :#
-
zo leuk al die inventieve klussers!
-
Onze Trigano heeft een leeggewicht van nagenoeg 400 kilo en is te beladen tot 750 kilo.
Eigenlijk geen idee hoeveel er daadwerkelijk aan gewicht in gaat. Denk dat we al snel naar de 650 a 700 kilo in totaal gaan.
Maar goed, je voelt er niks van, dus wat maakt het uit.
-
Eigenlijk geen idee hoeveel er daadwerkelijk aan gewicht in gaat. Denk dat we al snel naar de 650 a 700 kilo in totaal gaan.
Maar goed, je voelt er niks van, dus wat maakt het uit.
🙄 Nou, tót er iets foutgaat waar gewicht in mee kan spelen... dán maakt 't ws heel veel uit 😉
-
Ben ik niet bang voor. We zitten niet boven de 750 kilo, dus geen probleem. Maar exact weet ik het niet.
-
Hmmm. Wij dachten ook keurig aan het gewicht te zitten, een paar jaar geleden. Bleken we toch 800 KG op de wielen te wegen... Op zich kan dat weinig kwaad, maar je gaat wel aan een marge knagen. We hebben banden die 425 kg aankunnen bij een snelheid van 170, dus nog marge genoeg. Wel voor ons een reden om de wagen op dieet te zetten en te kijken wat er uit kan.
Grootste besparing: lichtere gasfles, reservewiel en houder en stalen tentpalen naar alu. (zie ook 'mijn' knutseltopic: https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=22050.msg346756#msg346756)
Recent, maar dat komt omdat de kids niet meer meegaan, er nog een boel veel kilo's uitgehaald. Dit weekend kijken we of we op keukeninventaris ook nog wat kunnen besparen (wat moet je met zijn 2-en met borden en bestek in 10-voud).
Maar, ooit op de zeevaartschool zeiden we altijd: meten is weten, gissen is missen.
Veilige vakantie toegewenst!
-
Wij hebben sinds de overstap van caravan naar vouwwagen ook drastisch in onze "uitzet" geknipt.
We zijn met zn tweetjes, dus borden, bekers, bestek etc precies genoeg, ook geen excuus meer om met de afwas te wachten.
-
Wij hebben sinds de overstap van caravan naar vouwwagen ook drastisch in onze "uitzet" geknipt.
We zijn met zn tweetjes, dus borden, bekers, bestek etc precies genoeg, ook geen excuus meer om met de afwas te wachten.
Deden wij ook, less is more.
-
Ik heb de Camplet bij een weegbrug in de buurt gewogen: 320 kg (incl. grondzeil, zijcabine, 1x Frolli en reservewiel). Dus geen luifel, disselbak, fietsendrager en gasfles.
Dat wordt bij ons krap, trekgewicht is maar 345 kg, maar gaat vast goedkomen. Bovendien mag je in veel landen het kogelgewicht van je aanhanger bij de auto optellen, zolang je het maximale gewicht van de aanhanger niet overschrijdt (bij ons 500kg).
Overigens kan het, lijkt me, geen kwaad om een vouwwagen te wegen als je alles erin hebt zitten. Zeker als je door een land als Oostenrijk gaat, tenminste ik dacht dat de boete daar behoorlijk hoog is.
-
Die boete vind ik persoonlijk niet zo boeiend, maar de veiligheid.
Ik heb hier eerder een familie-anekdote over gepost: https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=14295.msg184448#msg184448
-
Als de veiligheid in het geding komt volgt de boete vanzelf….
-
345 kilo maximum trekgewicht?
Heb je er een Ebike voor staan? Zonder gein, wat voor auto gaat het om?
-
Zal een hybride zijn, bijv. Toyota zit altijd relatief laag met de trekgewichten. (Dit in tegenstelling tot Ford, die me soms wat overmoedig lijken).
-
Klopt. Toyota Auris Touring met een 1.8 motor. Wat ik heb begrepen is dat Toyota zich met name richt op zuinigheid bij deze auto's. Tot bouwjaar 2015 mocht deze auto helemaal niets trekken.
Die boete vind ik persoonlijk niet zo boeiend, maar de veiligheid.
:J Ben ik met je eens. Ik begrijp dan ook niet waarom je niet af en toe je vouwwagen zou wegen. De meeste ongelukken gebeuren door onjuiste belading of overbelading.
-
Dat maakt het duidelijk. Dat is met name een uitstootbeperkende maatregel bij Toyota. Technisch gezien kan de Auris dat gewicht makkelijk hebben, meent niet weg dat je het wettelijk gezien niet mag overschrijden.
Wat rijden betreft zul je weinig tot niks voelen van 345 kilo (ongeremd) aan de haak.
-
Ik denk eigenlijk dat het vooral verkeerd beladen is wat tot ongelukken leidt, niet zo zeer overbeladen. En verkeerde belading haal je er met een weegbrug niet zo maar uit. Sterker, als ik alleen al op dit forum zie hoe vaak mensen het advies krijgen om veel massa achterin te leggen om de kogeldruk op 50 kg te houden... Een fietsenrek met ebikes achterop een caravan is prima voor de kogeldruk en waarschijnlijk geen issue op de weegbrug, maar het levert een potentieel uiterst gevaarlijke combinatie op. Een zware keuken achterop een vouwwagen idem. Veel erger dan een geremde 1 tons bak die op de as tot 1,3 ton is geladen met zand. Geef mij die overbeladen zandbak maar mee, die ligt als een blok achter de auto.
Ook listig zijn paardentrailers. Doorgaans niet te zwaar, maar wel met een bewegende grote massa. Dat vraagt veel van de trekkende auto, die moet echt overmaat hebben.
-
helemaal eens SanderV.
zoveel mogelijk van het gewicht boven de as en vanaf daar gelijkmatig verdelen.
overbeladen is wat mij betreft nog steeds niet aan te raden.
-
Dat maakt het duidelijk. Dat is met name een uitstootbeperkende maatregel bij Toyota.
...
Wat rijden betreft zul je weinig tot niks voelen van 345 kilo (ongeremd) aan de haak.
@uitstootmaatregel: De electrische BZ4X van Toyota mag ook maar 750 kg trekken. Heeft toch150 of 160 Kw (max 218 pk) en een koppel van 336 nm. Je zou zeggen dat als het om uitstoot gaat, je dan best wat meer mag trekken.
@niet voelen: Volgen mij voel je iedere aanhanger. Zo niet: zorg dan dat deze extreem goed beladen is en houd je strikt aan alle normen en voorschriften. Je kunt dan niet aanvoelen hoe de combinatie zich gedraagd.
Het kan zeker zo zijn dat je vind dat de rij-eigenschappen maar weinig veranderen, of dat je met jouw manier van rijden geen last hebt van de aanhanger. Maar niet voelen?
-
Toyota heeft gewoon vrij slechte trekgewichten in het algemeen.
Een Yaris hybride mag ook niks trekken. Onze 2019 Yaris 1.5 non-hybride 835kg geremd.
Wat betreft vouwwagen gewicht denk ik tussen 600-650 uit te komen op dit moment.
460 leeg. Ding mag 750kg beladen zijn.
Reservewiel, luifel, grondzeil, stokken haringen ->40
Keukengerei -20
Stoelen 20
Tafel 10
Andere zooi ~ 50-100.
Tassen kleding, speelgoed etc zit in kofferbak auto
-
Mijn raclet mag toch echt 750kg wegen, zo frans als maar kan!
In dit geval inderdaad 650kg