Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Stekkerverbinding vervangen.  (gelezen 3028 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

outlaw

  • Gast
Stekkerverbinding vervangen.
« Gepost op: mei 23, 2013, 09:36:19 am »

Op onze pas verworven klapkar zit een stekkerverbinding die de verlichting koppelt aan de bakwagen vanuit de bermkeuken.
Nu heeft deze stekker zijn beste tijd gehad en wil deze vervangen voordat er problemen ontstaan, heeft iemand dit al eerder gedaan? zo ja welke stekkers zijn hiervoor gebruikt. Hebben jullie ideeen over hoe je dit aan zou pakken?
Gelogd

Alberik

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 365
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
  • Holtkamper Nano
Re: Stekkerverbinding vervangen.
« Reactie #1 Gepost op: mei 23, 2013, 10:37:14 am »

Ik heb een zelfde soort stekker ooit vervangen door een aanhangerstekker. Deze zijn los te koop. Je hebt dan ook een contrastekker nodig. Aansluiten is niet moeilijk en ik vindt deze stekkerverbinding beter dan wat je nu er aan hebt zitten. Succes.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Stekkerverbinding vervangen.
« Reactie #2 Gepost op: mei 23, 2013, 10:56:43 am »

Ik heb de bestaande stekkers vervangen door een jager stekker en controstekker, deze zijn 13 polig, zodat ook je mistachterlicht en achteruitrijverlichting werkt (mits je ook 13 polig op je auto hebt). Het voordeel van de jager stekkerverbinding is dat de stekker mbv een bajonet verbinding vergrendelt en dus ook niet zomaar los kan los trillen. Let er wel op dat je voordat je de keuken loshaalt je wel de stekker afkoppelt.
Ik heb op het forum ook al oplossingen gezien waarbij een jager stekkerdoos vast op de wagenbak is gemonteerd, je moet dan wel de kabelboom verlengen omdat je meestal of aan de wagenkant of aan de bermkeuken zijde lengte te kort komt om de stekker onder een hoek in de stekkerdoos te steken. Bij een losse stekker / contra stekker, hoefde ik bij onze trigano geen kabels aan te passen.
Al met al is vervangen goed zelf te doen
Gelogd

outlaw

  • Gast
Re: Stekkerverbinding vervangen.
« Reactie #3 Gepost op: mei 23, 2013, 11:54:43 am »

Bedankt voor de reacties, denk idd dat ik de boel ga vervangen voor jager stekkers,
Heb op de auto nog steeds het oude systeem (dacht 7 polen) maar dat moet ook te vervangen zijn neem ik aan.
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2013, 11:59:31 am door outlaw »
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re: Stekkerverbinding vervangen.
« Reactie #4 Gepost op: mei 23, 2013, 12:07:56 pm »

Niet zomaar. Het kan zijn dat je boordcomputer enige herprogrammering nodig heeft.

Verstuurd van mijn Nexus 4

Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Stekkerverbinding vervangen.
« Reactie #5 Gepost op: mei 23, 2013, 05:15:40 pm »

Ik heb meteen na aankoop van onze nieuwe vw de boel al vervangen. Zie Topic elders op dit forum. Eerst door 7 polig Multicon. Stekkerdoos gemonteerd onder de vw aan een alu hoekprofiel die ik onder de achterste dwarsbalk had geschroefd. Onlangs alles vervangen door 13 polig Jaeger omdat onze nieuwe auto ook 13 polig heeft en ik toch graag het achteruitrijlicht wilde gebruiken nu dat mogelijk was. Jaeger spul is goedkoper dan Multicon. Het is even wat gepruts, maar prima zelf te doen met schema's bij de hand. Ik had geen 8 aderig snoer en heb dus 2 van 4 aderen gebruikt.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal