Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Hete remtrommels vouwwagen  (gelezen 2991 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Hete remtrommels vouwwagen
« Gepost op: juni 18, 2015, 06:38:53 pm »

Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Hete remtrommels vouwwagen
« Reactie #1 Gepost op: juni 18, 2015, 08:34:54 pm »

Interessant artikel - nooit bij stilgestaan. Zou die oplooprem ook bij het relatief beperkte gewicht van onze wagens bekrachtigd worden? En als de wagen begint de remmen, wordt dan de oplooprem niet weer deels ontspannen/ gestrekt waardoor de remwerking erg beperkt blijft?
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Hete remtrommels vouwwagen
« Reactie #2 Gepost op: juni 19, 2015, 01:33:22 am »

Absoluut een interessant artikel! Alleen is een caravan 2x zo zwaar als een vouwwagen en ik vraag mij af of de hellingen in europa wel zo lang en stijl zijn dat de remmen daardoor oververhit raken. Uit ervaring weet ik dat je toch flink je best moet doen om een set remmen te laten "verbranden" en aangezien de meeste afdalingen in Europa niet kilometers lang zijn, zal het oplooprem verhaal wel waarheid bevatten maar ....

Uiteraard is het zo dat remmen die niet voldoende kunnen koelen door omgevingstemperaturen oververhit kunnen raken omdat de klapper tijdens een daling continue tegen de auto drukt en daardoor dus remt. Maar de tijd waarin dat gebeurd is zelden zolang dat daardoor de warmte zodanig oploopt dat de remmen verbranden. De gehele temperatuur zal bovenmatig blijven dát geloof ik wel.
Maar mijn mening is dat het verhaal van de remmen net zo goed opgaat als het verhaal van de banden: ze slijten niet door het gebruik maar door de wijze waarop ze gebruikt worden. Slijtage door leeftijd in plaats van door gebruik: remmen door te lang gebruik en banden door te weinig gebruik.

Autoremmen en banden zullen dus in kilometers langer meegaan dan de remmen van een vouwwagen/ caradinges. Qua leeftijd zal het niet veel uitmaken.
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

h2o

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 250
  • Merk: kampeermiddel : HK Kyte S 2012
Re: Hete remtrommels vouwwagen
« Reactie #3 Gepost op: juni 19, 2015, 07:46:56 am »

Ligt vooral aan hoe steil de afdaling is.
Vorig jaar naar castelane gereden met onze 1500 kg caravan en op stukken waren de afdalingen zo steil dat de caravan door zijn eigen gewicht continu bleef remmen.
Dan verbrand je redelijk snel je remmen :)12]
Gelogd
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car....

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.030
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Hete remtrommels vouwwagen
« Reactie #4 Gepost op: juni 19, 2015, 08:20:14 pm »

Meest simpele en heel effectieve oplossing is om waterkoeling op de remtrommels te monteren bij (zware) aanhangers icm rijden in de bergen. Voor een caravan niet al te moeilijk omdat er reeds een watertank aanwezig is. Ruitenspoeierpompje schakelen op de remlichten (met een relaistje) en wat leidingwerk en de temperatuur blijft gegarandeerd laag. Heeft de ANWB/KCK ook ooit een test mee uitgevoerd trouwens, was effectiever dan al die dure systemen die oplopen tijdens remmen op de motor moeten voorkomen.
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2015, 08:25:18 pm door sanderv »
Gelogd

herrwillem

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 383
  • Merk: kampeermiddel : Combi-camp Flexi T&T 2017
Re: Hete remtrommels vouwwagen
« Reactie #5 Gepost op: juli 05, 2015, 06:35:37 am »

Assen met geventileerde schijven??? Dat is volgens mij de oplossing... En nog eens veel makkelijker te onderhouden....
Gelogd
Voor alles is een oplossing...
Officiële sponsor van het pajottenland en zijn geuze stekers....

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.030
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Hete remtrommels vouwwagen
« Reactie #6 Gepost op: juli 05, 2015, 02:41:03 pm »

Assen met geventileerde schijven??? Dat is volgens mij de oplossing... En nog eens veel makkelijker te onderhouden....

Schijfremmen zie ik nog niet zo snel op aanhangers verschijnen eigenlijk. Remtrommels zijn zelfbekrachtigend en dat is toch wel een groot voordeel. Schijfremmen zijn op vrachtwagenaanhangers wel redelijk gebruikelijk, maar dat zijn druksystemen. Elektrisch bekrachtigde remmen kunnen ook makkelijk met schijven worden uitgevoerd, maar die zullen weer niet zo maar warm lopen in de bergen...
Gelogd

herrwillem

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 383
  • Merk: kampeermiddel : Combi-camp Flexi T&T 2017
Re: Hete remtrommels vouwwagen
« Reactie #7 Gepost op: juli 05, 2015, 03:09:06 pm »

Dit bestaat al hoor heel wat betere boottrailers hebben dit nu....
Gelogd
Voor alles is een oplossing...
Officiële sponsor van het pajottenland en zijn geuze stekers....
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal