Onze beide auto's zijn E10 geschikt. Spark van 2011 op Bifuel en C4 van 2016. Het is de C4 waar de dealer 1x per jaar spul door de benzine gooit voor reiniging. Zelfs mijn motor van 2009 is geschikt, maar die heeft geen injectie.
De C4 is vast een 1.2 thp of een 1.6 thp ? Die motoren (vooral de 1.6) staan nu eenmaal bekend om interne vervuiling. Heeft niks met e10 of e5 te maken.
In het westen van de VS rijdt men overigens met e15. Die angsten voor e10 zijn hier ingebakken door de ADAC die een test deed met een ongeschikte Opel Signum 2.2. Ze wisten dat die ongeschikt was, maar daarna praatte iedereen ze na dat het je motoren wel kapot zou maken.
Wat betreft een phev heb ik niet zoveel te melden, wel ervaring met een EV (Tesla model 3), al rijd ik tegenwoordig een vuile Peugeot 308 2.0hdi. Die doet wel 1:20 bij 100kmh met de vouwwagen erachter.