Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Handrem knopje  (gelezen 3747 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dvan

  • Gast
Handrem knopje
« Gepost op: augustus 19, 2013, 10:26:19 pm »

Hoi vouwwagenbezitters.

Aangezien de meeste Belgen niet veel gaan kamperen, vindt je er maar weinig informatie omtrent het onderhoud van een vouwwagen in Belgiƫ. Dankzij de NL websites kan ik gelukkig al iets terugvinden. Nu, ik beschik over een Cabanon Manga vouwwagen (geremd) van 4 jaar oud.

Na de zomervakantie in de zonnige steken staat de vouwwagen altijd opgeborgen in de garage. Op reis trek ik altijd een plastiek zak over de dissel (en handrem) ter bescherming tegen regen. Er komt dus maar weinig regen aan de vouwwagen.

Sinds afgelopen maand heb ik een probleempje met de handrem. Het knopje van deze handrem springt immers niet terug na indrukken. Met andere woorden: het knopje zit momenteel net volledig in de stang ingedrukt. Als ik de handrem wil lossen, dan dien ik dit knopje een cm in de handrem te drukken. Daarna veert dit knopje terug tot net niet buiten de stang. Wat kan hier aan de hand zijn?

Nu, ik lees op het forum dat ik jaarlijks wat vet op de nippels van de trekhaak moet doen. Dit heb ik tot nu toe nog niet gedaan. En ga ik de komende dagen zeker uitvoeren. Ik zou ook wat vet op de andere bewegende delen doen.
Gelogd

EdwinMerks

  • Gast
Re: Handrem knopje
« Reactie #1 Gepost op: augustus 19, 2013, 10:31:15 pm »

Denk dat het inderdaad kwestie van onderhoud is. Maar mocht het stuk zijn...zo duur zijn de hendels niet.
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.356
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Handrem knopje
« Reactie #2 Gepost op: augustus 19, 2013, 11:07:40 pm »

Het knopje is voor de ontgrendeling van de rem. Bewegende delen hiervan en langs het knopje eens goed inspuiten met wd40 zou ik zeggen..
Gelogd

abbes008

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 571
Re: Handrem knopje
« Reactie #3 Gepost op: augustus 19, 2013, 11:11:26 pm »

Het knopje is voor de ontgrendeling van de rem. Bewegende delen hiervan en langs het knopje eens goed inspuiten met wd40 zou ik zeggen..

Voor het geval dat. WD40 is vloeibare olie, teflon.  WW Verkrijgbaar bij de bouwmarkten en Action.
Gelogd
Groeten,

Erik

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Handrem knopje
« Reactie #4 Gepost op: augustus 20, 2013, 12:02:42 am »

Wat ik weleens heb gehad is dat het rode handvat iets naar voren was geschoven en dat daardoor het knopje niet geheel (of geheel niet) naar buiten kwam. Het handvat kon ik achteraf zo wat terug duwen, ik zou zeggen: 'Kijk daar eens naar'
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Handrem knopje
« Reactie #5 Gepost op: augustus 20, 2013, 05:44:27 am »

WD 40 langs het knopje tussen de delen spuiten en heen en weer bewegen. Met een beetje geduld is de kans groot dat het steeds beter gaat en uiteindelijk weer goed zal gaan. Voel je nog wel weerstand van de veer als je het knopje indrukt? Normaliter is dit een onderdeel wat nooit onderhoud krijgt.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Handrem knopje
« Reactie #6 Gepost op: augustus 20, 2013, 12:51:49 pm »

Daarom geef ik al aan: Wellicht is het rode handvat naar voren geschoven; dat geeft nl. het omschreven 'effect'
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Handrem knopje
« Reactie #7 Gepost op: augustus 20, 2013, 01:05:21 pm »

Daarom geef ik al aan: Wellicht is het rode handvat naar voren geschoven; dat geeft nl. het omschreven 'effect'

En is inderdaad niet denkbeeldig. Ik heb met hetzelfde probleem al eens bij de dealer gestaan. Die met enige kracht het handvat op z'n plek wist te schuiven: probleem opgelost!
Gelogd

dvan

  • Gast
Re: Handrem knopje
« Reactie #8 Gepost op: augustus 20, 2013, 09:54:35 pm »

Aan iedereen: heel erg bedankt voor de tips!

Het probleem is ondertussen opgelost. Het rode handvat was inderdaad iets naar voren geschoven waardoor het knopje om de rem te lossen niet goed bereikbaar was. Dit was me totaal niet opgevallen. Met een stevige duw ertegen, zit het terug op zijn plaats.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal