Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Lagerbussen/glijbussen aanhangerkoppeling vervangen  (gelezen 6034 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Lagerbussen/glijbussen aanhangerkoppeling vervangen
« Gepost op: juli 07, 2014, 10:04:34 pm »

Ik heb na het opknappen van onze Camp-let Royal nog één mankement over. De aanhanger remt prima, maar er zit een kleine opwaartse en zijwaartse speling in de trekstang tussen de trekhaakkoppeling en de dissel. De trekstang heeft wat speling in de glijbussen. Die laatste zullen dus in elk geval moeten worden vervangen. Het betreft een Kotz&Sohne koppeling, maar deze lijkt technisch veel op bv de Knott KF7.5. Nu kan ik natuurlijk het hele oploopremmechaniek wisselen. De flensplaat is redelijk recht toe recht aan voor een V-dissel, alleen zit de handrem bij een Camp-let niet op de koppeling, maar onder de rechter chassisbalk. Dit zou dus passen:

https://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de/auflaufeinrichtung-fuer-vierkant-und-v-deichsel/auflaufeinrichtung-knott/auflaufeinrichtung-v-deichsel-ohne-stuetzrad-konsole/auflaufeinrichtung-knott-auflaufbremse-kf13-e-1400-kg/a-106/

Al is de uitvoering wat zwaar voor een Camplet van 500kg. Een andere, goedkopere, maar misschien omslachtigere oplossing is om de antieke glijbussen te vervangen. De vraag is alleen of ik daar nog de goede voor kan krijgen en vooral, hoeveel werk is het om ze te vervangen? Een nieuwe cilinderkop in de auto zetten is geen punt, maar hier heb ik geen ervaring mee. Iemand tips?
« Laatst bewerkt op: juli 07, 2014, 10:06:40 pm door sanderv »
Gelogd

herrwillem

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 383
  • Merk Vouwwagen: Combi-camp Flexi T&T 2017
Lagerbussen/glijbussen aanhangerkoppeling vervangen
« Reactie #1 Gepost op: juli 11, 2014, 07:29:28 am »

Tegenwoordig gebruikt camp-let knott koppelingen... En glijbussen vervangen is wel eenheden klus, allé voor zo ver ik het mij herinner.
En 150 euro vind ik nog niet zo duur... Mss ebay eens checken...
Gelogd
Voor alles is een oplossing...
Officiële sponsor van het pajottenland en zijn geuze stekers....

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Lagerbussen/glijbussen aanhangerkoppeling vervangen
« Reactie #2 Gepost op: juli 11, 2014, 09:12:51 am »

Dat is inderdaad ook mijn afweging. Wat alleen een beetje jammer is, is dat Camplet een koppeling met een grote montageplaat heeft gebruikt. Nou zijn die makkelijk te krijgen, maar ze zijn vaak voor 1,5 ton en meer geschikt. De "kleine" koppelingen voor 750kg en meer hebben kleinere afstanden tussen de flensgaten zitten. Nou is zwaarder op zich niet erg, alleen weet ik niet hoe stug de oploopdemper dan wordt.
Gelogd

eptver

  • Gast
Re: Lagerbussen/glijbussen aanhangerkoppeling vervangen
« Reactie #3 Gepost op: juli 11, 2014, 11:53:57 am »

Een laten maken is ook een optie. Maar of dat echt goedkoper is dan een hele oploopreminrichting???
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Lagerbussen/glijbussen aanhangerkoppeling vervangen
« Reactie #4 Gepost op: juli 11, 2014, 11:25:05 pm »

Een laten maken is ook een optie. Maar of dat echt goedkoper is dan een hele oploopreminrichting???

Laten maken is geen optie, dan ben ik net zo duur uit en heb ik nog steeds een opgelapte reminrichting. Dan kan ik beter voor 150 euro die nieuwe bestellen, met meteen een nieuwe koppeling en een nieuwe oploopdemper. Maar ik ben nog steeds benieuwd hoe lastig het is om die nylon bussen zelf te vervangen.
Gelogd

eptver

  • Gast
Re: Lagerbussen/glijbussen aanhangerkoppeling vervangen
« Reactie #5 Gepost op: juli 11, 2014, 11:37:59 pm »



Er zijn dus wel losse onderdelen van te verkrijgen! Althans voor je nieuwe keuze. Mijner inziens is het een kwestie van de kop los nemen, demper aan de achterkant los nemen, buis van achter verwijderen dan zijn de bussen los te nemen. Wel oppassen met gas veren! Daar kunnen behoorlijke spanningen op staan. Maar herkansing het proberen waard zijn om toch naar losse onderdelen te zoeken.  Probeer eens www.smits-aanhangwagens.nl . Die zitten in Kapel Avezaath, vlak bij het mooi en o zo gezellige Tiel! Die kunnen je vast wel helpen!
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Lagerbussen/glijbussen aanhangerkoppeling vervangen
« Reactie #6 Gepost op: december 08, 2014, 11:53:25 pm »

Nou, deze week een poos heen en weer gebeld en gemaild met Wiedemann. Probleem lijkt opgelost. Er bestaat dus een Knott KF7.5 "Camplet C Ausführung". Niet spotgoedkoop, 200 euro thuis op de mat, maar dan is het wel een exact pasklare kop met de goede oploopdemper. Ben ik meteen in één keer van de versleten lagerbussen, de ovalen glijstang én de defecte oploopdemper af en als bonus meteen een verse koppeling. De oude was nog ok, maar wel oud, veelgebruikt en roestig van binnen. Overigens was de speling in juli voor de grote vakantie nog klein, inmiddels is de speling meer te omschrijven als 'heel serieus'. De koppeling kan ongeveer een halve centimeter naar boven en naar beneden. Bovendien in de Alpen de remmen tegen oververhitting aan gehad. Even gas geven in de afdaling om de rem te lossen werkt niet meer als de oploopdemper niet meer functioneert. Voldoende reden dus om de boel per direct te vernieuwen.
De technische PDF kan ik helaas niet bijvoegen.
Velgen zijn gespoten in de kleur gietijzer en afgedekt met 2k epoxylak, nieuwe Falken-banden gaan er in het voorjaar op (met een verse DOT) en dan is ons bakkie wel definitief klaar.
« Laatst bewerkt op: december 08, 2014, 11:57:52 pm door sanderv »
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal