Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Hoeveel PK moet je auto hebben??  (gelezen 14467 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frankism

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 33
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Venezia
Hoeveel PK moet je auto hebben??
« Gepost op: april 12, 2019, 05:59:32 pm »

Hallo,

We hebben afgelopen najaar een andere auto gekocht. Mijn vriendin wilde graag wat kleiner, en het is een peugeot 206sw 1.4 geworden.

Ik heb toen helemaal niet over de vouwwagen nagedacht, maar nu het voorjaar lonkt en we zitten te denken aan een weekje weg met de vouwwagen krijg ik een beetje twijfel.

Het autootje heeft 75pk. Is dat genoeg om een vouwwagen (combi camp Venezia) te trekken, en krijgt die om ook over de bergen??

Wat voor auto gebruiken jullie voor de vouwwagen en wat is het minimaal aantal pks dat je nodig hebt?
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 802
Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
« Reactie #1 Gepost op: april 12, 2019, 06:09:15 pm »

Geen idee of het genoeg is. Een VW weegt niet zo veel en vangt geen wind dus ik denk het wel.

Mijn vorige auto, een Peugeot 5008 115pk diesel trok hem zonder problemen over de Pyreneeën heen. Onlangs een nieuwe 140pk benzine Renault grand scenic automaat gekocht, daar zullen we het dit jaar mee doen. Dat zal geen probleem zijn.

Je hebt niet zo heel veel pk's, maar als je tijdig terugschakelt in de bergop zal het wel lukken. Op vlakke weg zal het sowieso geen probleem zijn. Er zijn op het forum nog auto's met lichte motoren. Da's net het voordeel van een vouwwagen tegenover een caravan... Dat er geen tractor voor hoeft :) Ik zou me er alleszins geen zorgen over maken.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
« Reactie #2 Gepost op: april 12, 2019, 06:11:13 pm »

Hebben jullie haast om over die berg te komen?
En verder op tijd terug schakelen en niet bang zijn om het motortje 5 of 6000 toeren te laten draaien ( afhankelijk van max toerental) ergens in de buurt van het max pk’s. Dan kom je prima boven.
Mocht je tijdens de klim terug moeten schakelen probeer dat zo te doen dat je weer in het toeren gebied komt van die 5 á 6000 tpm.
Vroeger gingen ze met minder vermogen diezelfde bult over.
Even de gegevens erbij gezocht.



Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
« Reactie #3 Gepost op: april 12, 2019, 06:23:46 pm »

Het ligt er helemaal aan wat je ervan verwacht.
De Peugeot 1.4 is zonder een turbo en daarmee weinig vermogen (pk's), maar belangrijker ook een laag koppel (120 Nm). De vraag of het kan is heel simpel te beantwoorden: zeker! Helemaal in lijn met Theu, je komt wel boven en maak vooral voldoende toeren.

Of ik er blij van zou worden om met een dergelijke combinatie in de bergen te gaan rijden.... nou nee. Ik weet nog dat een paar jaar geleden in Oostenrijk de Arlbergtunnel afgesloten was en de omleiding was over de pas heen, die normaal voor auto's met aanhanger en vrachtverkeer gesloten is. Er stond op de camping een gezin naast ons met een bijna nieuwe Nissan Qashqai 1.5DCI met een redelijk formaat caravan erachter. Het is gelukt, maar een deel in de eerste versnelling met 30 km per uur met een file achter hem.
Nou zal het met een vouwwagen niet zo'n vaart lopen, maar ik zou het niet fijn vinden om met veel toeren op een langzaam tempo mijn eigen file te maken.....
« Laatst bewerkt op: april 12, 2019, 06:50:56 pm door RDDR »
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
« Reactie #4 Gepost op: april 12, 2019, 06:30:45 pm »

Langzaam naar boven? Gaat meevallen. Zeker als je tijdig terugschakelt. Vanuit stilstand wegrijden op een helling gaat iets minder vlot, verwacht ik. Mocht het niet soepel gaan, rijd dan weg met spinnende wielen: een setje banden is aanzienlijk goedkoper dan een nieuwe koppeling.
Wij reden vroeger met een golf 1 (60 pk) met een Alpenkreuzer door de bergen. Geen enkel probleem. Natuurlijk gaat het soepeler met meer vermogen, maar daarvoor betaal je ook het hele jaar!
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
« Reactie #5 Gepost op: april 12, 2019, 06:44:35 pm »

Het kan.. maar of je er ook blij van word? Waar je ook mee zit is het optrekken en gang maken op de invoegstrook. Wij vinden het erg prettig wat extra vermogen te hebben om vlot mee te kunnen komen in het verkeer.
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
« Reactie #6 Gepost op: april 12, 2019, 07:14:50 pm »

https://caravantrekker.nl/index.php op deze site krijg je een vorm van advies. Vul de lichtste in als aanhanger, kip shelter 540 kg, dan krijg je een berichtje. Dit om alleen maar aan te tonen dat een vw niet een sterke auto/ motor vraagt. HK liet ze indertijd in de folder al zien met een kleine auto, adverteerde ze ook mee. En ja, onthaasting komt vanzelf. Gaat echt wel lukken met de Peugeot.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
« Reactie #7 Gepost op: april 12, 2019, 07:15:05 pm »

Toch nog even reageren.
Ook ik vind het prettiger, en kies er ook voor, om met meer vermogen te rijden. Ik rijd nu met 160 pk in de rondte in een auto met een leeg gewicht van ruim 1400kg. Tegenwoordig niet schokkend maar zeker niet te weinig.
Maar ik lees in de vraag de twijfel of er wellicht een andere auto gekocht moet gaan worden. Dan denk ik dat je alleen daarom geen andere auto hoeft te kopen. Je komt echt wel over die berg heen. En tegenwoordig kun je via het wereld wijde web in de gaten houden of er tunnels e.d zijn afgesloten en kan je je plan daarop aanpassen.


Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 802
Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
« Reactie #8 Gepost op: april 12, 2019, 09:30:46 pm »

Langzaam naar boven? Gaat meevallen. Zeker als je tijdig terugschakelt. Vanuit stilstand wegrijden op een helling gaat iets minder vlot, verwacht ik. Mocht het niet soepel gaan, rijd dan weg met spinnende wielen: een setje banden is aanzienlijk goedkoper dan een nieuwe koppeling.
Wij reden vroeger met een golf 1 (60 pk) met een Alpenkreuzer door de bergen. Geen enkel probleem. Natuurlijk gaat het soepeler met meer vermogen, maar daarvoor betaal je ook het hele jaar!
Spinnende wielen. Inderdaad. Al vaak gelezen maar gelukkig nog nooit moeten doen. Dan rijst bij mij de vraag: Ik heb nu voor het eerst een automaat. Hoe kan je dat daarmee doen, moest het ooit nodig zijn?

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Gelogd

Andre69

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 15
  • Merk Vouwwagen: Combi camp "white edition"
Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
« Reactie #9 Gepost op: april 12, 2019, 09:37:42 pm »

Wij hebben een Fiat Panda 1.2 60pk ervoor zitten.
Ik kan zeggen dat dit geen enkel probleem is/geeft.
Moet eerder zeggen dat die het beter doetdan mijn voorgaande auto ( V70n 140pk automaat).
Onderweg naar Frankrijk menig auto ingehaald op de klimmen in oa de ardennen.
Wbt snelheid kan ik F gerust 120 rijden in de vijf zonder dat die snel terugvalt.
Voordeel van een 8klepper t.o.v 16v is mooiere koppelkromme in lager toerengebied.
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
« Reactie #10 Gepost op: april 12, 2019, 09:41:21 pm »

Ik heb ook een automaat. Echter ik kan deze manueel zetten. Als ik berg op gaat kies ik de versnelling dat de toeren ergens rond 2500 toeren zit, koppelverkoop is vlak tussen 1200 en 5700 toeren, dat is makkelijk. Berg af blijf ik in de versnelling staan die gekozen is voor berg op, snelheid blijft zodanig dat echt remmen niet hoeft.
Heb al een keer manueel en op de cruise control gereden, de automaat regelde alles, zelfs het terugschakelen met remmen als de snelheid te hoog werd. Fantastisch stuk techniek wat in de wagen ligt. Ook een CVT heeft een vorm van handbak. Als je echt vintage rijdt dan heb je altijd nog de keuzes van 1 of 2 of 3. Automaat vraagt wel enige gewenning met een aanhanger, maar deze wagen en deze bak worden niet beïnvloed door de aanhanger. Motormanagement weet dat er een aanhanger gekoppeld is zodra de power stekker erin gaat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
« Reactie #11 Gepost op: april 12, 2019, 10:44:15 pm »

Vermogen heb je nodig om rol-weerstand en luchtweerstand te overwinnen en in bergachtige omgeving massa naar boven te brengen. Luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid; bij 130km is dit ruim 2x hoger dan 90km per uur; hoge snelheid vereist echt veel vermogen.
Naar mijn ervaring kost massa naar boven slepen relatief nog meer vermogen. Tot 2 jaar geleden reden wij zonder vouwwagen met een dakkoffer (= hogere luchtweerstand) met onze 150pk sterke (leeg 1420kg zware) auto fluitend in z’n vijf naar zuid Frankrijk, slecht bij enkele klimmetjes moest er teruggeschakeld worden naar z’n 4 (in hoger toerengebied om meer vermogen beschikbaar te krijgen). Nu zonder de dakkoffer maar met een vouwwagen (850kg aan de haak) rijdt ik op vlakke weg vrijwel net zo gemakkelijk 130km per uur, alleen in de bergen moet ik veel eerder terug naar z’n 4 en soms zelfs naar z’n 3 en ook snelheid minderen. Het brandstofverbruik met vouwwagens is ook aanzienlijk hoger.

Terug op je vraag; als je accepteerd dat je snelheid beperkt is en je ook in wat lagere versnellingen (met relatief hoog toerental) moet rijden dan kan je ook met beperkt motorvermogen (vrijwel) overal komen. Houd er wel rekening mee dat je waarschijnlijk regelmatig gebonden ben aan de rechterrijstrook (tussen de vrachtwagens). Ik heb zelf de voorkeur om zelf te kunnen bepalen welke strook het meest relaxed rijd, dit lukt alleen met voldoende motorvermogen.
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
« Reactie #12 Gepost op: april 12, 2019, 11:58:29 pm »

Motormanagement weet dat er een aanhanger gekoppeld is zodra de power stekker erin gaat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Off topic: is leuk als je met een fietsendrager op de knop rijd....
En weer door.


Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
« Reactie #13 Gepost op: april 13, 2019, 08:49:53 am »

Klopt niet, zit een verloop tussen, alle pinnen zijn niet geactiveerd, schakelt alleen de parkeer sensoren uit. Onder motormanagement valt niet alleen de motor maar ook zaken als Hill hold, ESP, ABS en trailer assist. Alles heeft met elkaar te maken


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

Lars

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 353
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort XL LL
Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
« Reactie #14 Gepost op: april 13, 2019, 11:54:07 am »

Ik reed jaren geleden met een Citroën AX (54 pk) met volle aanhanger fluitend omhoog bij Luik.

Wel op de rechter baan in de tweede versnelling, maar ach, vakantie = tijd zat.

Als je je niet druk maakt om snelheid, kom je inderdaad zo'n beetje overal met je auto. Je hebt alleen soms wat geduld nodig, en luister goed naar je motor en/of houd de toerenteller in de gaten (zodat je op het toerental kan rijden waar je maximaal koppel hebt).

@theu: op maximaal vermogen omhoog rijden, dus bij de genoemde auto 5000/6000 toeren is gegarandeerd een kokende motor. Omhoog heb je trekkracht nodig, dus koppel. Hier dus 2800 tpm draaien. Dan kom je fluitend boven.
« Laatst bewerkt op: april 13, 2019, 11:58:46 am door Lars »
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal