Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Industriebrander en gas  (gelezen 146 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rachel

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 5
  • Merk: kampeermiddel : Campooz Lazy Jack
Industriebrander en gas
« Gepost op: mei 11, 2024, 10:03:42 pm »

Wij hebben sinds mensenheugenis gekampeerd met Campingaz. Nu met tweemaal een 907-tank en Super Carena R.
We overwegen nu de aanschaf van een industriebrander (of industriekomfoor/industriewok) met een hoge capaciteit, pakweg 8 of 9 kw i.p.v. de 3 kw met de Campingaz Carena. Gewoon om echt te kunnen wokken...
Maar dan het gas. We kunnen een 907 aansluiten op zo'n brander, maar waarschijnlijk jagen we het gas er binnen een week doorheen, gezien de capaciteit van een industriebrander. Uiteraard kunnen we overgaan naar een grotere tank, van Benegas of Antargaz of zo, van die kunststof of stalen flessen met een inhoud van 5 of 10 kg.
Het grote nadeel van die laatste twee is dat ze groot zijn maar vooral ook, het schijnt dat die niet in het buitenland (wij gaan meestal naar Frankrijk) te verkrijgen of in te ruilen zijn. En wat doe je als je lekker aan het wokken bent en het gas is op? Met Campingaz ga je naar de campingwinkel of naar een supermarkt. Altijd wel raak.
We moeten een afweging maken: gaan we over op een flinke industriebrander of blijven we bij Campingaz? En als we switchen, wat gebruiken we dan als energiebron?
Heeft iemand ervaring met het gebruik van niet-Campingazflessen, al dan niet in combinatie met een industriekomfoor?
Gelogd

LarsNL

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 345
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone Gamedrive Classic (2021)
Re: Industriebrander en gas
« Reactie #1 Gepost op: mei 11, 2024, 10:47:35 pm »

Tja Campinggaz ik wil er eigenlijk van af…… achterlijk duur. En alleen in Frankrijk goed verkrijgbaar.

Vraag is of mijn kleine normale 4,5 kg fles in t keukenkastje past. Kost 5 euro om bij te vullen, andere drukregelaar voor 9 euro er op en in 1 vakantie terug verdient. Ik zou dan gewoon 2 4,5 kg flessen meenemen op vakantie meer dan genoeg. Gebruik er thuis 1 voor de pizza oven. Maar dus geen ervaring met een wok brander en verbruik
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.656
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Industriebrander en gas
« Reactie #2 Gepost op: mei 12, 2024, 08:13:11 am »

Een industriebrander met 8 a 9 kW capaciteit. Ik weet natuurljk niet met hoeveel mensen je gaat kamperen, maar dat lijkt me wat overkill. Die gebruiken we bij Scouting als we voor de hele groep (100 mensen) gaan koken.

Los daarvan: verbruik van gas valt mij meestal mee. Maar je wil ook niet zonder zitten, dus: voldoende mee. Zelf koken we op gas en hebben een Skottelbraai, waar we best veel op maken. Dat is niet direct een zuinig apparaat, maar ik (let op: mening alert) vind hem prima geschikt om te roerbakken voor 5 personen.

(In het onderwerp van mijn wagen  is te zien hoe e.e.a. is aangesloten: geen geklooi met gas!)

Wij hebben 1 hervulbare lichtgewicht gasfles met een capaciteit van 5 kg gas. Als we ook in het voorseizon zijn weggeweest, moeten we maximaal 3 kg gas bijvullen. Wel laatik hem altijd voor de zomervakantie bijvullen, dat voelt toch lekkerder.

Mijn ervaring is dat je eigenlijk best weinig gas verbruikt.

Maar: als je overstapt heb je nog een werkende verdeler van campingaz lijkt me, als je nog een complete gasslang hebt, wordt het nog iets eenvoudiger. Dan neem je van het nieuwe systeem 1 fles mee en kan je redelijk eenvoudig terug naar campingaz op vakantie. Zodat je voor volgend jaar beter kunt inschatten wat je daadwerkelijk nodig hebt.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal