Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3   Omlaag

Auteur Topic: Opzoek naar wat snellers  (gelezen 4004 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CJ-Petra

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 369
  • Merk Vouwwagen: Polynorm met Gordigear Taiga
Re: Opzoek naar wat snellers
« Reactie #30 Gepost op: augustus 08, 2019, 08:40:25 am »

Het ligt er ook aan met hoeveel personen je bent. Of je met tweeën of vijven bent, dan heb je toch wat meer op te ruimen en ben je snel wat langer bezig.

Jammer dat de ts niet aangeeft met hoeveel personen zij kamperen.

Als je met vijf personen bent en iedereen helpt mee, kan je soms zelfs sneller zijn.  :J
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Opzoek naar wat snellers
« Reactie #31 Gepost op: augustus 08, 2019, 09:02:31 am »

Binnen een half uur (serieus). Ik zal morgen, vanaf mijn laptop het verder toelichten, typt wat makkelijker dan een tablet

Zoals beloofd:
Als je trekkend gaat kamperen, moet je je daar ook op instellen. Wij waren dat al gewend van de caravan en daarvoor de (niet georgainseerde) rondreizen naar meestal verre bestemmingen. We zijn een koppel zonder kinderen, dus 2 personen.

Ten eerste hebben we de vouwwagen er echt op uitgezocht. Een huidige Kyte staat zeer snel, terwijl je voldoende ruimte en een goede luifel hebt. Dat laatste is voor mij zeer belangrijk. We zetten de Kyte op, zoals wij dat prettig vinden:
- dat oranje keukenschort vind ik oprecht lelijk en heeft geen toegevoegde waarde voor ons, dus dat ligt op zolder
- de 2 stangen die de hoogte bijj de keuken verhogen liggen op zolder: ik ben 1.77m en mijn vrouw haalt de 1,70 niet, dus ook zonder die toestand hoogte genoeg bij de keuken
- de boog in de luifel ligt wel nog in de kar, maar nooit gebruikt. De luifel vind ik persoonlijk zelfs mooier zonder en het scheelt weer een handeling
- een Kyte mag je met de poten waterpas zetten, desnoods met een wiel van de grond. Scheelt veel tijd en het uitdraaien doen we met een accu boor. Ook voor de haringen gebruiken we meestal schroefharingen. Accu boor toch bij ons
- we gebruiken de hoeveelheid haringen die nodig zijn, er gaat geen haring in omdat het doek dan ietsje strakker staat. Meestal zijn dat 2 x 3 haringen bij de luifelpunt en 1 bij de deur (gaat hij makkelijker open) en 0 tot maximaal 4 voor de rest van de tent
- we hebben een kleine tafel, 2 stoelen en 2 krukjes bij ons. Als we 's avonds binnen willen zitten,, moeten we dus de stoelen en tafel verplaatsen
- in de wagenbak staat 1 kunstof bak met spullen die we zo vaak nodig hebben dat het niet handig is om die in de wagenbak te laten. Die bak til ik er in zijn geheel uit ter plaatse en weer erin als we vertrekken.
- kleding zit in een grote weekendtas: 1 tas per persoon. Die staat in de tent op de camping en onderweg in de kofferbak van de auto
- indeling van de wagenbak houden we gelijk gedurende de vakantie. Dus kogeldruk is hetzelfde als bij vertrek dus meten we niet meer
- tijdens de vakantie de boel netjes houden. Een tent vol spullen krijg je nooit in 30 minuten ingepakt. Als we weten dat we vertrekken dan ruimen we de avond van te voren nog wat netter op, zodat er geen losse kleding meer op een tas ligt bijvoorbeeld.
- belangrijk: samen werken. We hebben beiden onze taken. Zowel bij in als bij uitpakken.

In een ander topic heb ik een keer een overzichtje gemaakt van min of meer de activiteiten in de tijd:
Citaat
Ruwweg bij het opzetten:
5 minuten - Op de plek rijden, afkoppelen en de vouwwagen het laatste stukje op de juiste plek en positie neerzetten door te duwen
5 minuten - Ik stel hem waterpas, terwijl mijn vrouw de stroomkabel aansluit en meterstand noteert of fotografeert, Windforce poort openzet en het afdekzeil al los haalt
2 minuten - stoelen, trapje en tafel halen we van de vouwwagen af en zetten we neer waar de luifel komt. Ook ligt bovenop een tenttapijt dat we onder het kuipzeil leggen als bescherming. Deze leggen we samen neer
3 minuten - het daadwerkelijk opblazen van de tent het vast zetten van de stokken. Mijn vrouw pakt in de tussentijd de haringen, accuboormachine en wat losse spullen uit de auto
5 minuten - luifel opzetten (doen we samen), 3 haringen per luifel punt, 3 haringen aan de zijkant van de tent (niet noodzakelijk bij rustig weer), 1 naast de deur vanwege het gemak met open en dicht ritsen, zijluifels vast klikken, ratel bevestigen aan de achterkant, in de tussentijd legt mijn vrouw het tenttapijt in de tent.
5 minuten - kleding tassen in de tent zetten, box eruit halen, keuken open maken en het lampje daar neer zetten, stroomslof in de lus hangen waar de luifelstok in zit tijdens het rijden, boog in de binnentent bevestigen

We gebruiken dus niet het keukenschort, boogje om de luifel bij de keuken hoger te maken of de boog in de luifel.
Bij het inpakken in omgekeerde volgorde, maar je bent dan iets meer tijd kwijt met inpakken, maar het waterpas stellen vervalt en aankoppelen gaat sneller dan afkoppelen en precies neerzetten waar je wil. Totaal blijft ook dan circa 25 minuten.

Oftewel: circa 25 minuten als er geen dingen tegen zitten. Een flink aflopende plaats, lege accu die gewisseld moet worden, nat doek wat wat zwaarder is om te hanteren, enzovoorts duurt het wat langer. Maar dan hebben we het over 5 tot maximaal 10 minuten langer.

Wellicht nog een grappig dingetje over onze manier van reizen: we hebben 10 dagen Florida gedaan in 2017 met alleen handbagage in het vliegtuig  :#
Nog even een foto voor hoe het dan erbij staat: dit was dit jaar juni in Noord Italië in de Dolomieten. Zo stond het dus erbij na een 25 minuten. Mooie van een Kyte is, dat deze netjes strak staat, ook al staan er bijna geen haringen in.
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2019, 09:18:02 am door RDDR »
Gelogd

carvers

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 222
  • Merk Vouwwagen: Rettenmaier Strada Gordigear Taiga 2018
Re: Opzoek naar wat snellers
« Reactie #32 Gepost op: augustus 08, 2019, 09:57:02 am »

Leuk om te lezen, die organisatie. Hoe hebben jullie de spullen in de wagenbak georganiseerd? De Kyte heeft waarschijnlijk ook een vaste keuken..... dus geen losse spullen. Worteldoek onder het tentzeil, extra beschermingsdoek op het tentzeil, schoonmaken, vegen, dan vind ik het knap onder de 25 minuten :J
Zo'n Kyte heeft (bijna) geen losse stokken, dat scheelt echt veel.
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2019, 09:59:01 am door carvers »
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Opzoek naar wat snellers
« Reactie #33 Gepost op: augustus 08, 2019, 10:05:26 am »

Klopt, Kyte heeft een vaste keuken, een vast grondzeil en behalve de luifelstok in principe geen losse stokken. Wij monteren meestal 1 losse stok in de tent zelf, hoewel die ook zeker niet noodzakelijk is.Wat ook helpt is dat de toppers, kussens en dekens gewoon op het bed kunnen blijven liggen. Die dikte is geen probleem voor invouwen en uitvouwen.
Onder het grondzeil gebruiken we een tenttapijt met van die gaatjes. Beschermd beter dan folie denken we, maar blijft ook gewoon liggen als je de tent uitvouwt, dus geen haringen in dat ding.

Schoonmaken doen we alleen het absoluut noodzakelijke bij verplaatsing. Thuis (we hebben een vrij ruime tuin) zetten we hem eind van het seizoen even een keer op voor de grotere schoonmaak.
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Opzoek naar wat snellers
« Reactie #34 Gepost op: augustus 08, 2019, 10:17:01 am »

Ik zie dat ik 1 vraag niet beantwoord heb: in de wagenbak hebben wij ruimte over.
Staan AH kratten in met spullen, gesorteerd op soort. Dus 1 krat met pannen, spatels, etc 1 met biologisch afbreekbare borden en bekers (wegwerp dus), 1 krat met handdoeken enz. Ook handig: 1 lege krat voor de vuile was.

Tenttapijt dat binnen ligt gaat in de wagenbak, tenttapijt dat onder de luifel ligt, stoelen, tafel en trapje liggen op de tent onder het afdekzeil. Accuboor, stroomkabel, matje voor op te zitten met de knieën en dat soort spul in 1 grote tas in de kofferbak van de auto.
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.965
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Opzoek naar wat snellers
« Reactie #35 Gepost op: augustus 08, 2019, 10:20:49 am »

@RDDR die stok in de tent is zeker de boog stok?
Die hebben wij juist nooit gebruikt.
En vind ik juist de luifel met boog mooier dan zonder.
Dat is juist de persoonlijke dingen van een vouw wagen.

Verder goed georganiseerd hoor.
Wij gebruiken voor de kleding bakken.
Tassen kan je vaak wel compacter maken.
Maar in de kyte heb je ruimte genoeg.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Opzoek naar wat snellers
« Reactie #36 Gepost op: augustus 08, 2019, 10:34:40 am »

Klopt, dat is die boog in de tent die je met die schoefverbinding vast maakt. We hebben het idee dat de tent dan strakker blijft staan als er wat wind op staat. Minder beweegt zeg maar. Soms laten we die eruit, meestal zetten we die erin.

De boog in de luifel is deels smaak inderdaad. Geeft ook wat meer ruimte onder de luifel, dus ik kan me voorstellen als je met 4 of 5 personen daar wil zitten het sowieso handig is om hem wel te gebruiken. Met 2 personen en een vrij kleine tafel (dacht 80 x 60cm) heb je ruimte te over, ook zonder die boog.
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.965
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Opzoek naar wat snellers
« Reactie #37 Gepost op: augustus 08, 2019, 10:39:39 am »

Ok.
Keukenboog plaatsen wij ook altijd maar ik ben ook 1,94 dus daar zit het verschil ook wel :)
Denk met wind aan de zijkant dat het wat minder beweegt aan die zijde met de boog binnen erin.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Ceel

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 110
  • Merk Vouwwagen: CombiCamp Country
Re: Opzoek naar wat snellers
« Reactie #38 Gepost op: augustus 13, 2019, 10:39:19 pm »

Na een digitale zoektocht zijn wij uitgekomen op een Combi Camp Valley: snelle klapper, vaste keuken, veel opbergruimte en geïntegreerde luifel (buizen in het basisframe; de luifel zelf ligt op de basistent (aangeritst en wel) en klapt mee). Basisdeel kan zonder haringen staan, dus je zit snel aan een  W:
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: Opzoek naar wat snellers
« Reactie #39 Gepost op: augustus 14, 2019, 08:55:29 am »

Ik zou de digitale zoektocht uitbreiden naar een zoektocht in de echte wereld.


Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 897
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Opzoek naar wat snellers
« Reactie #40 Gepost op: augustus 14, 2019, 10:26:27 am »

De digitale wereld is prima voor een eerste kennismaking. Daarna bij dealers rondkijken. Ik dacht eerst ook dat combicamp voor mij de ideale wagen zou zijn. Bleek toch niet zo.
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Opzoek naar wat snellers
« Reactie #41 Gepost op: augustus 14, 2019, 10:31:06 am »

De basis van een CC Valley / Country staat echt supersnel. Kan bijna niets tegenop.
Als je echter ook een fatsoenlijke leefruimte en luifel wil denk ik dat een Camplet, CC Flexi, HK Aero, HK Kyte enzovoorts sneller zijn.
Dat is verder niet erg, maar is net wat je zoekt. Wil je heel snel kunnen overnachten op weg naar je bestemming dat is de CCV / CCC de betere optie. WIl je trekkend kamperen, dan wil ik in ieder geval ook een fatsoenlijke luifel. Ook voor 1 of 2 nachten en dan is de CCV / CCC minder ideaal.

Dat was althans mijn mening / conclusie. Zal wel niet iedereen het mee eens zijn, maar dat hou je toch. Wensen van gebruikers wijken op details vaak toch zoveel van elkaar af dat je op andere wagens uit komt. En maar goed ook.
« Laatst bewerkt op: augustus 14, 2019, 10:38:23 am door RDDR »
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.965
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Opzoek naar wat snellers
« Reactie #42 Gepost op: augustus 14, 2019, 11:42:15 am »

Weet wel meer nadelen van d CCC en de CCV de deksel moet je gelijk leggen dus onder de deksel plankjes leggen als het teveel afloopt.
binnen ruimte erg klein als je alleen de luifel gebruikt.
instappen in de wagenbak is altijd bukken.
oudere types hebben alleen uitdraai pootjes achter om de keuken te ondersteunen en niet om waterpas te zetten.

Dat waren naast RDDR zijn opmerkingen ook de reden dat we niet voor de CCC zijn gegaan (naast het uiterlijk wat wij minder vinden maar dat is weer persoonlijk)
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.346
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Opzoek naar wat snellers
« Reactie #43 Gepost op: augustus 14, 2019, 06:35:50 pm »

@RDDR; heb je de luifelstok altijd zo laag staan? Ik heb hem meestal iets lager dan de door HK geadviseerde hoogte (aangegeven op de extra luifelstok) maar dan staat hij een stuk hoger als deze.
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Opzoek naar wat snellers
« Reactie #44 Gepost op: augustus 14, 2019, 07:59:55 pm »

Nee, normaal staat hij hoger. Eigenlijk min of meer bij toeval hier zo ontstaan door hetzelfde gaatje op de stok te gebruiken als bij de vorige camping. Daar liep de plek wat schuin af en hier is het helemaal vlak. Het viel ons een uurtje later op dat hij wel vrij laag stond, maar door de avond zon die er vrij ver onder schijnt (zie je ook op de foto) vonden we het wel prima. Wat meer schaduw. Dus niet de moeite genomen om aan te passen. Maar zo hoort het niet.

We zijn luie kampeerders  :P  Mede doordat we normaal niet langer dan een nacht of 3 a 4 op 1 camping blijven.

Overigens geeft HK 2,50 meter aan, ik heb hem een keer opgemeten toen we hem normaal hadden staan en zat ik op 2,30 meter. Nog hoger moet je flink kracht zetten op de hijsconstructie.
« Laatst bewerkt op: augustus 14, 2019, 08:03:19 pm door RDDR »
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal