Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omlaag

Auteur Topic: Kavango uit Polen?  (gelezen 24342 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Kavango uit Polen?
« Reactie #60 Gepost op: juli 01, 2014, 09:22:30 am »

Als we de prijzen van Aart Kok afzetten tegen de prijzen en de horrorverhalen over  Holtkamper die hier de ronde gedaan hebben, dan doet Aart Kok het m.i. echt zo slecht nog niet.

Ongetwijfeld waar. Maar als je daar tegenover Theun1957's Dacia zet met een garage die wel doet wat je mag verwachten en de top of the class in de vouwwagen branche niet dan zit er iets mis. Kennelijk is men van mening dat het allemaal wel goed gaat zoals het gaat en leunt men lekker achterover. Dat is ook jaren zo geweest in de autobranche en daar is nu duidelijk te zien wat daar de gevolgen van zijn: de ene na de andere garage valt om terwijl een paar jaar geleden de hemel de grens was.
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Kavango uit Polen?
« Reactie #61 Gepost op: juli 01, 2014, 10:05:47 am »

Maar als je daar tegenover Theun1957's Dacia zet met een garage die wel doet wat je mag verwachten en de top of the class in de vouwwagen branche niet dan zit er iets mis.
Waarom
1. stel je deze dealer als norm
Het gaat zoals je al aangaf ontzettend slecht in de autobranche. Terwijl de vouwwagenmarkt groeit. Autodealers moeten zowat op onoirbare voorstellen van klanten ingaan om nog een auto te slijten. Aart Kok is van één naar twee trailers per transport gegaan. Bovendien heeft hij z'n dealerschappen ingetrokken. Dat brengt groeistuipen met zich mee.

2. ga je uit van 'wat je mag verwachten'? Wat feitelijk een onjuiste definitie is. Er is niet zo iets wat je 'mag verwachten'. Er is hooguit zoiets als 'wat je verwacht'. En zoals ik al eerder aangaf: verwachtingen zijn meer dan eens  persoonsgebonden.

daar is nu duidelijk te zien wat daar de gevolgen van zijn: de ene na de andere garage valt om terwijl een paar jaar geleden de hemel de grens was.
Klopt. Maar het is niet per definitie zo dat het ene merk beter scoort dan het andere. Hooguit dat de ene dealer beter scoort dan de andere.

De bult van het geld dat voor continuïteit zorgt wordt bij dealers ook niet primair verdiend met de verkoop, maar met de daarna verkochte beurten c.q. de garage die naast die showroom staat. Ook daarom gaat die vergelijking autodealer/vouwwagenmerk niet op.

Het zal ook nog lang duren voordat klanten in plaats van een Aart Kok een ander merk kiezen. Als dat al ooit gaat gebeuren. Je koopt bij een vouwwagen zoals ik bij het Consumentenbondverhaal al  aangaf, namelijk niet alleen een ding van prijs X met een service Y. Zoals bij zoveel producten overigens. Theun1957 Heeft die Dacia als merk tenslotte niet primair gekozen vanwege de aftersales service van de dealer.
Gelogd

MJB

  • Gast
Re: Kavango uit Polen?
« Reactie #62 Gepost op: juli 01, 2014, 11:12:17 am »

Het verdienmodel van een autodealer/garage draait om onderhoud, niet om verkoop. Dus doet de garagist veel om een verkochte auto bij hem in onderhoud te krijgen. Je zaait om te oogsten, niet uit verveling.

Ik denk niet dat het verdienmodel van Aart Kok draait om onderhoud, feitelijk is het een dozenschuiver.

Kijk uit met vergelijkingen die je maakt om je verwachtingen op te baseren (tenzij het beleven van teleurstellingen je doel is).
Gelogd

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Kavango game drive
Re: Kavango uit Polen?
« Reactie #63 Gepost op: juli 01, 2014, 11:26:04 am »

Theun1957 Heeft die Dacia als merk tenslotte niet primair gekozen vanwege de aftersales service van de dealer.

Nee maar wel de dealer bij de Dacia  gekozen, gebaseerd op ervaringen van kennissen en dat is niet de dealer die het dichtst in de buurt zit.
De Kavango heb ik gekozen omdat ik het  een top vouwwagen vindt en mij aansprak.

Gelogd

villeke

  • Gast
Re: Kavango uit Polen?
« Reactie #64 Gepost op: juli 01, 2014, 12:42:53 pm »

Als je die prijs 'zeer pittig' is, moet je ook kunnen aangeven wat een prijs is die niet pittig is en waarvoor je geen kwaliteit hoeft te verwachten. Probleem is dat je dat dus niet kunt, als je niet aan kunt geven uit welke componenten de prijs opgebouwd is. 'Pittig geprijsd' is in absolute zin een volkomen slag in de lucht.

Nou laten we zeggen, alles boven de 10000 euro is zeer pittig en bij dat soort bedragen worden de componenten 'design', 'coolness', 'hip', 'trendy', 'gewild', etc... van grote invloed op de prijs van de VW. Pin mij niet vast op specifiek dit bedrag want deels subjectief, maar dat het veel geld is staat buiten kijf.

En dat geeft in principe niets. Ik ben groot fan van Apple. Bij een iPhone/iMac/iPad weet ik dat ik grotendeels betaal voor 'het Merk', maar ik weet ook dat ik betaal voor sublieme afwerking, fantastische functionaliteit, enorm gebruiksgemak en (m.i.) prachtig design. De filosofie is er ook op gericht een topkwaliteit product af te leveren wat een gedegen ontwerp- en productiefase vereist maar ook dito eindcontrole.

De HK (en de topmodellen van AK en CC) zijn dan de iPhone's in de VW branche en dus vind ik dat de afwerking dan top moet zijn en, zoals ik al eerder schreef, dat in dat geval een slordige afwerking en/of slechte eindcontrole echt niet kan.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.685
  • Merk: kampeermiddel : Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Kavango uit Polen?
« Reactie #65 Gepost op: juli 01, 2014, 12:45:14 pm »

Citaat
Wanneer vouwwagens in zelfde aantallen als auto's gemaakt zouden worden, zou de kwaliteit en prijs heel anders uitzien. Het opbouwen van een vouwwagen en het maken van de tent blijft enigszins ambachtelijk, ook als is het een industrieel product.

Kwaliteit is naar mijn mening niet direkt afhankelijk van prijs of hoe het gemaakt wordt. In mijn werk heb ik al heel vaak gezien dat kwaliteitsverbeteringen vaak ook juist kostenbesparend werken. Ga maar na: als de kwaliteit direkt goed is, hoef je minder te controleren én hoef je niet te repareren. Als iets makkelijker te monteren is, is de kans op beschadigingen kleiner, enz. Daarbij heeft elk product wel te maken met handwerk. (Voor een auto moet de bekleding ook genaaid worden, net als een tent van de vouwwagen.)

Het is naar mijn ervaring ook meer, wat vindt je belangrijk en waar heb je je aandacht bij. Natuurlijk zijn fouten nooit 100% te voorkomen, maar door daar wel naar te streven, voorkom je wel 9 van de 10 problemen die de klant ervaren. Dat streven wil ik graag merken bij degene die mij een product levert. Als dat er is, accepteer ik dat ene probleem, anders ga ik liever naar een ander.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Kavango uit Polen?
« Reactie #66 Gepost op: juli 01, 2014, 01:02:44 pm »

Kwaliteit is naar mijn mening niet direkt afhankelijk van prijs of hoe het gemaakt wordt. In mijn werk heb ik al heel vaak gezien dat kwaliteitsverbeteringen vaak ook juist kostenbesparend werken. Ga maar na: als de kwaliteit direkt goed is, hoef je minder te controleren én hoef je niet te repareren.
Dat is beslist waar. Maar er zijn talloze definities van kwaliteit in diverse fasen van het ontwerp- productie- en verkoopproces.
Jij hebt het nu over kwaliteit(sborging) van de productie. Een ander heeft het weer over de kwaliteit van de gebruikte materialen. Weer een ander over de kwaliteit van de afwerking. De volgende weer over kwaliteit als in  de deugdelijkheid en verwachte levensduur. Er is niets zo aan discussie onderhevig als de definitie van 'kwaliteit'. En niet al die definities werken per definitie kostenbesparend.

Daarbij heeft elk product wel te maken met handwerk. (Voor een auto moet de bekleding ook genaaid worden, net als een tent van de vouwwagen
Ga er maar vanuit dat bij een vouwwagen feitelijk alles handwerk is.
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2014, 12:20:45 am door Frankie »
Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Kavango uit Polen?
« Reactie #67 Gepost op: juli 05, 2014, 08:58:08 pm »

Leuke discussie, die oneindig door kan gaan. Gaan we hem nog interessanter maken.. De prijs..

AK zoekt Polen ook al op voor de productie van de wagens zo lees ik hier. Allemaal om de kosten te drukken / meer winst te maken.
Wat zal de winstmarge op een gemiddelde AK zijn? Qua onderhandeling wordt je namelijk al snel met je rug tegen de muur geduwd en kun je alleen met wat opties vaak nog wat regelen.
Is de marge dan echt zo dun? Lijkt mij stug..
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Kavango uit Polen?
« Reactie #68 Gepost op: juli 05, 2014, 10:04:49 pm »

Is de marge dan echt zo dun? Lijkt mij stug..
Daar horen de volgende vragen bij:

- Wat vind jij 'dun' en wat 'dik' en waarom?
- Wat denk je dat de kostprijs van een vouwagen is, of liever: wat denk je dat Aart Kok in Polen voor een wagen moet betalen?
- Als we er vanuit mogen gaan dat de tent en het doek in Nederland geproduceerd worden en dat handwerk is, wat mag dat dan kosten?
- Hou je er rekening mee dat Aart Kok bij verkoop al begint met het aan de fiscus afdragen van de 21% BTW?

Bottom line: zolang niemand een zinnig woord kan zeggen over de productiekosten van een vouwwagen (van Aart Kok) kun je noch stellen dat de marges dun zijn, noch dat ze ruim zijn.

En a propos onderhandelen:  Als je met een leverancier van een product onderhandelt over de prijs, onderhandel je effectief over zijn inkomen. Denk daar voor de aardigheid eens over na en vraag je af wat jij zou doen als je elke dag dat je op je werk komt moet onderhandelen over wat je die dag precies gaat verdienen.  KK
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.685
  • Merk: kampeermiddel : Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Kavango uit Polen?
« Reactie #69 Gepost op: juli 05, 2014, 10:42:27 pm »

Citaat
En a propos onderhandelen:  Als je met een leverancier van een product onderhandelt over de prijs, onderhandel je effectief over zijn inkomen. Denk daar voor de aardigheid eens over na en vraag je af wat jij zou doen als je elke dag dat je op je werk komt moet onderhandelen over wat je die dag precies gaat verdienen.  KK
Klopt helemaal, maar bij elke aankoop die je doet, heeft invloed op het inkomen & arbeidsomstandigheden van een heleboel mensen, dat is de kracht van jouw eigen 'inkoopbeleid'. Denk bijvoorbeeld aan 'Fair trade'. En als een leverancier moeite met dat feit heeft, dan moet hij naar mijn mening stoppen ondernemer te zijn. En daarnaast moet ik ook hard werken om dat geld bij elkaar te krijgen en kan ik het ook maar één keer uitgeven.

Overigens is Roden overgestapt naar Aart Kok, omdat hij daarbij betere marges heeft (volgens zijn eigen woorden :J )
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Kavango uit Polen?
« Reactie #70 Gepost op: juli 06, 2014, 12:02:39 am »

En daarnaast moet ik ook hard werken om dat geld bij elkaar te krijgen en kan ik het ook maar één keer uitgeven.
Ja, maar dan heb je het al verdiend. (of althans, gekregen. ;) ) En op jouw beurt wellicht ook weer doordat een verkoper geprobeerd heeft via een nette marge het salaris voor anderen binnen te slepen.  :#
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 814
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone
Re: Kavango uit Polen?
« Reactie #71 Gepost op: juli 06, 2014, 01:50:29 am »

Kostprijs, deze kan ik vanuit mijn kennis en ervaring redelijk inschatten. Maar als je alleen naar de kostprijs kijkt ga je aan nogal wat punten voorbij. Zo gaan ook bij Aart Kok eerst de kosten voor de baten uit. De vouwwagen moet ontwikkeld worden wat de nodige voorinvestering met zich mee brengt. En dit gaat ook niet allemaal in 1x goed. Je zal garantie moet geven, dus ook een stroppen pot hoort erbij. Dan is het zover, je gaat de eerste serie van 10 bestellen in Polen. Die Polen zeggen ook niet, meneer Kok u hoeft pas te betalen als u ze verkocht hebt. Dus meneer Kok moet naar de bank of heeft zelf nog wat gespaard en kan zo de Polen betalen. Iemand loopt er dus risico en wil daar wat premie over ontvangen. Uit eindelijk is het zover en kan de vouwwagen verkocht worden. Doe je dat dan tegen kostprijs? Nee natuurlijk niet, je wil uiteindelijk toch wat verdienen en opnieuw kunnen investeren. Maar tegen welke prijs ga je je product verkopen, het is maar wat de gek er voor geeft? Of toch niet? In het geval van aandelen is het inderdaad vaak zo. Maar als het om een product gaat zijn de winst marges vaak niet zo wild. Zeker als het om een product gaat met beperkte complexiteit. Want voor je het weet begint iemand anders een vouwwagenbedrijf en verkoopt net wat onder jou prijs en biedt net wat meer functionaliteit. Dat heet concurrentie.

Al met al de verkoopprijs wordt door de markt bepaald, en wanneer daar boven gemiddelde marges gemaakt worden komt er iemand die het voor minder doet en daar sta ja dan met je mooie vouwwagen.

Ik denk dat familie Kok een leuk bedrijf heeft en dat ze samen met hun personeel er flink voor moeten werken om de marge instant te houden, bij de beste prijs/kwaliteit verhouding voor hun klanten.

Maar als je er van overtuigd bent dat je voor de helft van het geld het zelfde kwalitatieve product kan leveren, met het zelfde service en garantie niveau, zou ik de vakantie maar skippen dit jaar en gaan investeren in je eigen vouwwagenbedrijf.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Kavango uit Polen?
« Reactie #72 Gepost op: juli 06, 2014, 08:05:25 am »

Want voor je het weet begint iemand anders een vouwwagenbedrijf en verkoopt net wat onder jou prijs en biedt net wat meer functionaliteit. Dat heet concurrentie.

Al met al de verkoopprijs wordt door de markt bepaald, en wanneer daar boven gemiddelde marges gemaakt worden komt er iemand die het voor minder doet
Die soep wordt iets minder heet gegeten dan je hem hier opdient. Zoals je zelf al aangeeft is door allerlei zaken de drempel om vouwwagens te maken (of preciezer: een concurrerend vouwwagenbedrijf te starten) vrij hoog. Zo'n concurrent staat dus niet zo snel op. Niet in de laatste plaats vanwege een factor die je hier nog achterwege hebt gelaten en dat is marketing. Aart kok (en in mindere mate Holtkamper) heeft rond zijn product een stijl en sfeer  hangen waarmee hij zich onderscheidt. Oneerbiedig gezegd: 'het Afrikasfeertje', dat onderstreept wordt door de vormgeving van de wagens. En die factor valt niet zomaar 1-2-3 te beconcurreren. Om die reden staat er ook niet morgen een autofabrikant op die BMW ff van de markt drukt.

Overigens moet van de bruto marge nog een reeks van kosten af zoals transport, marketingkosten, huur en personeelslasten, automatisering, financieringskosten etc. etc. die ook allemaal door blijven lopen als er even een tijdje minder of geen vouwwagens verkocht worden. Die kosten in stille tijden moeten betaald kunnen worden uit de marge in drukkere tijden.

Afijn. zo kun je waarschijnlijk nog een dik boek schrijven over de ins en outs van het vouwwagenproductie- en verkoopbedrijf.

Eén ding is zeker. Wij zijn in Nederland nogal calvinistisch. En dan graag en vooral in ons oordeel over anderen. Ook als we eigenlijk te weinig informatie hebben om een goede beoordeling te kunnen maken.
En dat resulteert in een sfeer waarin we vooral van anderen al heel snel vinden dat ze (en dan met name ondernemers) vast wel (te) veel zullen verdienen en dat daar dus door afdingen best wel een flink bedrag vanaf kan (ten gunste van de portemonnee van degene die de uitspraak doet, uiteraard. Dat dan weer wel...)

« Laatst bewerkt op: juli 06, 2014, 08:12:23 am door Frankie »
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.685
  • Merk: kampeermiddel : Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Kavango uit Polen?
« Reactie #73 Gepost op: juli 07, 2014, 09:09:07 am »

Citaat
Ja, maar dan heb je het al verdiend. (of althans, gekregen. ;) ) En op jouw beurt wellicht ook weer doordat een verkoper geprobeerd heeft via een nette marge het salaris voor anderen binnen te slepen.  :#

Ja, gelukkig wel :O

Citaat
Eén ding is zeker. Wij zijn in Nederland nogal calvinistisch. En dan graag en vooral in ons oordeel over anderen. Ook als we eigenlijk te weinig informatie hebben om een goede beoordeling te kunnen maken.
En dat resulteert in een sfeer waarin we vooral van anderen al heel snel vinden dat ze (en dan met name ondernemers) vast wel (te) veel zullen verdienen en dat daar dus door afdingen best wel een flink bedrag vanaf kan (ten gunste van de portemonnee van degene die de uitspraak doet, uiteraard. Dat dan weer wel...)

En een goede verkoper zet er dan een extra marge op, zodat hij jou die 'korting' kan geven.  :#
Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Kavango uit Polen?
« Reactie #74 Gepost op: juli 26, 2014, 08:35:02 am »

Zo, vanwege een welverdiende vakantie niet eerder alles kunnen lezen en reageren.

Nog wel een leuke aanvulling op deze discussie is het volgende... Onze Kampala uit 2010 heeft een onderstel wat gemaakt is door Gerjak Tago. En dat geldt voor heel veel Aart Koks uit die periode (denk totdat ze failliet zijn gegaan) De Gerjak Tago vouwwagens lijken qua indeling (dus bak, opzetsysteem, bedden, keuken (!!) ) exact op die van Aart Kok. Het enige verschil is het type tent wat er over de bak heen getrokken wordt. Deze combinatie was prijstechnisch natuurlijk zeer interessant..

De dealer in Roden heeft indd de overstap gemaakt naar AK, o.a. vanwege de hogere marge. Dat blijkt geen echt groot geheim te zijn, maar geeft dus duidelijk aan dat er mer dan voldoende marge op zit!  De stijl die AK hanteert is iets waarmee ze zich proberen te onderscheiden, maar wees eerlijk.. ik heb dat Afrikaans gevoel echt niet. Dat is puur een marketingding voor AK zelf zodat ze er een beleving aan kunnen hangen.

Wat de productiekosten etc. zijn, dat zal lastig achterhalen zijn. Maar reken maar dat ook zij hierover goed hebben onderhandeld. Als je AK volgt op FB dan zie je met regelmaat berichten voorbij komen over meerdere volgeladen trailers met allemaal onderstellen (veel Zambezi overigens).

Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal