Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Holtkamper Kyte  (gelezen 153747 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henk1973

  • Gast
Re:Holtkamper Kyte
« Reactie #15 Gepost op: augustus 24, 2010, 08:35:38 pm »

Hoelang heb je trouwens moeten wachten voor je het bericht kreeg dat je naar Emmen kan voor een workshop opzetten??

Ja, wij hebben 31 juli gekocht en mogen hem 17 september in ontvangst nemen. Best wel snel, al hebben wij aangegeven geen haast te hebben (hij is voor volgend jaar, maar ze hebben nu een flinke korting lopen, en ik kon nog gunstig een Holtkamper Utopia XL inleveren)

Ja, hij is duur, maar dat was onze tent ook, en iedere cent waard!!! Het comfort en omarmde gevoel was erg hoog.

De vraag of er nadelen zijn: ja, die zijn er:
- de koelkast is niet bereikbaar in gesloten toestand (zoals al aangegeven)
- er is geen apart zitgedeelte (waar wij oorspronkelijk wel naar zochten), echter dit is een keuze
- je hebt een grote plek nodig op een camping, maar dat had ik ook met de tent nodig (ook die had zeer veel ruimte nodig)
- er is een beperkte ruimte voor kinderen, immers er is een tentje achter de VW (die wij dus ook hebben met een ruimte van 1.40 bij 2.10 en 1.40 bij .80. Er zijn ook VW's met twee ondertenten bijvoorbeeld.
-hoogte van het bed (hoge instap, en mijn vrouw is 1.54 hoog, dus effe een sprongetje nodig.

Aldus hebben wij veel overwogen, maar de vorm en de prachtige luifel en keuken (echt TOP afgewerkt, bij geen enkele andere VW gezien) hebben ons overtuigd.
Gelogd

tommybol

  • Gast
Re:Holtkamper Kyte
« Reactie #16 Gepost op: augustus 25, 2010, 10:37:06 am »

Ervaringen gevraagd op hyves. Oke
We hebben hem nu sinds april, op vakantie gewest met slecht en warm weer. Voorheen hadden we een combicamp. De kyte gekozen vanwege de zeer mooie keuken, helaas inderdaad niet onderweg te gebruiken, maar bij de combicamp was get gebruik daarvan ook marginaal, de uitstraling, het is niet effe een standaard hutje, opzetsysteem, weinig palen en zoals bij elke nieuwe vw moet je hem een paar keer opzetten om er snelheid in te krijgen, en het pack-n-go, da's echt een uitvinding in de vw wereld, lekker thuis in de garage of vlak voor vertrek zonder openklappen alles laden. ook de hoeveelheid ramen met horengaas, platstic luikjes en doek is prima. We hebben ook ernstig naar de zambezi riverlodge gekeken, die dit ook heeft, maar waarvan de binnenruimte kleiner is (twee kids). De keuken vonden we daarvan ook iets minder icm de dissel in je tent. De Kyte voldoet gewoon aan ons hele wensenlijstje, behalve de prijs dan, maar voorlopig gaan we toch nog een jaar of 15 kamperen, dus teruggerekend zijn de kosten aanvaardbaar voor het pakket aan luxe dat we willen.
En ja.....je koopt er een caravan voor, die kennen we nu wel. Maar wel veel meer ruimtegevoel !

Met name de luifel zal je verrassen als het regent of de zon schijnt. Wat een ruimte ! Andere vw bieden inderdaad meer slaapruimte, maar laten we eerlijk zijn, wat doen kinderen in de slaapruimte als ze in de binnentent, onder de luifel en buiten spelen ?

Nadelen ? Ja hoor, natuurlijk. In je eentje opzetten vraagt wat handigheid bij het uitklappen van de 2 binnenpalen om de binnentent op spanning te brengen. Ander vw doen opzetten makkelijker, zoals de cocoon, flyer, zambezi original, combi camp etc. Mede denk ik door de kleinere binnenruimte van die wagens die 2 meter is ipv dik 3 bij de kyte. Mogelijk gaat het bij de kyte S makkelijker. En natuurlijk het schoonmaken van het grondzeil. Is makkelijk te doen tijdens het inklappen, maar zoals bij bele vw moet het wel gebeuren. Vw met vaste deksel (zoals combicamp) zijn daarin makkelijker, maar heb je ook weer een grondzeil voor de gastencabine en voortent....en als je van privacy houdt kun je de aandacht op de camping ook als nadeel zien.
De grootte kan je zien als nadeel, maar ook als voordeel. Je hebt geen scheerlijnen en als je die ruimte meetelt bij andere vw....
een angst hebben we nog wel: er zitten veel ritsen in de tent, maar we gaan uit dat de Holtkamperkwaliteit extreem goed is.

Aanrader als je je het kan veroorloven. :#

Tommy

« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2010, 10:52:13 am door tommybol »
Gelogd

screech

  • Gast
Re:Holtkamper Kyte
« Reactie #17 Gepost op: augustus 25, 2010, 01:28:28 pm »

Nou Tommy, super dat je deze ervaring met ons wilde delen.  :J
Welkom op het forum trouwens.

Dat van die ruimte in de kinderslaapcabines ben ik helemaal met je eens. Bij ons (Trigano) slaapt een van de meiden in een ondertentje, nou als je ergens weinig ruimte hebt... Maar goed, daar kregen ze het ook voor elkaar om met 3 meiden (7, 4 en 2 jaar)  te spelen. Dus dat zou ik niet als nadeel zien.

Wel vond ik dat bij de demonstratie van HK dat ze veel ongelooflijk haringen nodig hadden om hem af te spannen.
Heb je die echt allemaal nodig? of is het net als bij een De Waard tent dat je die alleen maar bijzet als het weer slechter word (voorspeld)?
Gelogd

tommybol

  • Gast
Re:Holtkamper Kyte
« Reactie #18 Gepost op: augustus 25, 2010, 09:37:27 pm »

4 haringen voor de basis, 2 goeie haringen (ik gebruik T-haringen hiervoor, staat op de luifelhoeken veel spanning) voor de voorluifel, 2 haringen voor de achterluifel (een optie bij Kyte die wij hebben) en 3 haringen voor de achteruitbouw (ook optie). Tijdens het onweer deze zomer maar voor de zekerheid aan de zijkant een paar bijgezet, staat ie natuurlijk ook mooier van.

als je dus niet de opties hebt, ben je feitelijk met 6 haringen klaar om het strak te zetten. Valt dus wel mee geloof ik....
Gelogd

Henri_H

  • Gast
Re:Holtkamper Kyte
« Reactie #19 Gepost op: augustus 25, 2010, 11:22:07 pm »

Tja, dat valt mee, zeker i.v.m. onze (ex-)Erdman Schmidt Giraffe: 70 haringen ongeveer!  ::)
Gelogd

Henna

  • Gast
Re:Holtkamper Kyte
« Reactie #20 Gepost op: augustus 26, 2010, 10:16:22 am »

Nou laat ik ook maar eens reageren.

Wij hebben sinds dit voorjaar ook een Kyte wij vinden hem echt super, maar ik zal open en eerlijk zijn over wat er wel en niet bevalt. Even als reactie op enkele genoemde punten:

Haringen:
Zoals hierboven vermeld, zou een stuk of zes haringen voor een zeer korte periode voldoende moeten zijn. Ik vind het wat weinig, vooral als je het grondzeil goed wilt afspannen. Voor een nachtje is het prima. Voordeel is natuurlijk dat je op dag twee van de vakantie rustig de tijd hebt om verder te gaan.

Wagenhoogte en -grootte:
Het is een flinke bak, dat klopt. Vanuit een normale auto zal er bijna niet overheen te kijken zijn. Wij hebben een SUV, dus hebben dat probleem niet. De bodemspeling is verhoogd, door montage van grotere banden (14 inch) en andere poten. Wij hebben hier geen problemen mee gehad. Overigens is met onze combinatie 140 km/u (in Frankrijk natuurlijk  ;)) geen enkel probleem; heb niet gemerkt dat ie erachter hing, behalve aan het verbruik  ::).

De binnenpalen moet je inderdaad eigenlijk met 2 personen doen.

De koelkast en keuken zijn bij ingeklapte staat niet bereikbaar, maar de koelkast mag toch niet aan tijdens het rijden. De ruimte onder de keuken is wel bereikbaar via het Pack 'n Go.

De luifel is erg groot, maar biedt m.i. toch iets minder praktische ruimte dan op het eerste gezicht lijkt, door de schuin aflopende zijkanten.

Het aantal ritsen is enorm. Je moet haast drs. in de Ritskunde zijn, maar als je het een keer doorhebt, valt het ook wel weer mee.

De ruimte- en kwaliteitsbeleving zijn enorm goed. Tijdens flinke stormen in Frankrijk stond ie als een huis en konden we vanuit het slaapvertrek door de geopende ramen (ventilatie!) droog naar buiten kijken door de overhang boven de ramen. Ook het Pack 'n Go is ideaal.

Ik zou de volgende keer eentje zonder watervoorziening bestellen, wij hebben het niet gebruikt en het kost in verhouding veel aflegruimte in de keuken. Overigens was het destijds! bij ons een standaardoptie in de "Top Edition" (of zoiets) die wij hebben.

Het opzetten in de praktijk kost ons tussen een half uur en 45 minuten, exclusief achteruitbouw. Omdat je daar het grondzeil aan moet ritsen, ben je daar ook een kwartiertje mee kwijt. De uitleg en service van Holtkamper vind ik tot nu toe super. Maar laten we eerlijk zijn, daar betaal je ook wel voor.

Samenvattend: Op wat op- en aanmerkingen na vind ik het een superding, hoewel mijn tekst hierboven op het eerste gezicht misschien iets anders doet vermoeden.

Gelogd

Henri_H

  • Gast
Re:Holtkamper Kyte
« Reactie #21 Gepost op: augustus 26, 2010, 10:43:33 am »

.......De koelkast en keuken zijn bij ingeklapte staat niet bereikbaar, maar de koelkast mag toch niet aan tijdens het rijden........
Ik zou het woordje "maar" eerder vervangen door het woordje "en", oftewel, nog een nadeel erbij. ;)

Niet dat ik de Kyte wil afkraken hoor, integendeel, vind het een geweldig ding, maar kan hem me helaas niet veroorloven.

Ik heb Jelle Holtkamp laatst een mailtje gestuurd met o.a. als vraag of het misschien een idee is om de Kyte kleiner (ter grootte v.d. Cocoon ongeveer), eenvoudiger, en evt. zonder keuken aan te bieden voor een prijs rond de ?8000,-.
Ik kreeg een keurig mailtje terug met als (ietwat diplomatiek) antwoord dat een dergelijke Kyte op dit moment nog niet in het assortiment zit, maar dat het misschien iets is wat er in de toekomst gaat komen.

Ik zou b.v. de Kyte wel wat kleiner, zonder keuken en zonder dat ingewikkelde dak met die overhang boven de ramen willen.
Gelogd

screech

  • Gast
Re:Holtkamper Kyte
« Reactie #22 Gepost op: augustus 26, 2010, 03:18:09 pm »

Dat de koelkast niet aan mag tijdens het rijden is natuurlijk logisch omdat de warmte die de koelkast afgeeft niet weg kan. Alleen vind ik dat dus wel een héél groot nadeel.
Als je gaat verkassen wil je toch wel dat je vleeswaren goed blijven. Of gaan de kyte-eigenaren meteen na aankomst (en snel opzetten) naar de winkel. Want dat zou inhouden dat je dus niet op zondag kan verkassen omdat je dan geen boodschappen meer kan doen.'

Het aantal haringen valt me echt mee. Op de demaonstratie die wij egzien hebben waren ze toch behoorlijk wat haringen aan het weg slaan. Maar dat zal wel komen omdat ie mooi moest staan voor alle foto's die genomen werden.  8)
Gelogd

tommybol

  • Gast
Re:Holtkamper Kyte
« Reactie #23 Gepost op: augustus 26, 2010, 08:12:31 pm »

Leuk zo'n forum. Henna noemt inderdaad het nadeel van de hoogte van de aanhanger. Wij hebben geen suv en kunnen er net niet overheen kijken. Tja, veel bergruimte (1500 l) moet ergens vandaan komen. Het nadeel van henna van het grondzeil achteruitbouw herken ik niet. Met de gratis beschikbaar gestelde extra strook om het afdekzeil ruimter te maken, blijft bij ons de achteruitbouw en de achterluifel aan de tent zitten.

De koelkast...wij hebben een combi camp gehad. Beter dan de bereikbaarheid van die koelkast is er natuurlijk niet, maar verkassen gaat goed hoor, het blijft in de koelbox lang genoeg koud. Nadeel vind ik wel dat je bij de combi camp thuis je koelbox aan kon zetten en kon laden met kaas, boter etc...en je dat bij de kyte niet kan. Heb bij holtkamper wel gehoord dat ze wel aan het nadenken zijn over bereikbaarheid hiervan, maar is de uitlaat van warmte met het zeil een lastigheidje. Nu vinden wij die 33 liter vw-inbouwkoelboxen toch nooit groot genoeg met gepland warm weer en hebben we in de achterbak door de bergruimte in de kyte voldoende ruimte voor een extra box die we toch altijd meenemen. De waterkraan is persoonlijk, wij vonden het een must, niet op elke camping is er een waterkraan op de kampeerplek en voor effe je handen om te spoelen ed......
Hanna: door de 2 palen goed neer te zetten, samen met de 4 hoekharingen span je de boel goed strak en kun je ook voor meer dagen met 6 haringen klaar zijn. Ik denk dat we vanwege de mooiheid toch te snel veel meer willen neerzetten.

Oh henri....de overstekken van de kyte maken de kyte juist. Anders regent het binnen. Kijk ook eens naar de kyte S of koop een cocoon, want met het erafhalen van genoemde onderdelen gaat ie daar erg op lijken en die kan je ook zonder keuken nemen.

 
Gelogd

Henri_H

  • Gast
Re:Holtkamper Kyte
« Reactie #24 Gepost op: augustus 26, 2010, 09:25:47 pm »

Leuk zo'n forum. Henna noemt inderdaad het nadeel van de hoogte van de aanhanger. Wij hebben geen suv en kunnen er net niet overheen kijken. Tja, veel bergruimte (1500 l) moet ergens vandaan komen. Het nadeel van henna van het grondzeil achteruitbouw herken ik niet. Met de gratis beschikbaar gestelde extra strook om het afdekzeil ruimter te maken, blijft bij ons de achteruitbouw en de achterluifel aan de tent zitten.

De koelkast...wij hebben een combi camp gehad. Beter dan de bereikbaarheid van die koelkast is er natuurlijk niet, maar verkassen gaat goed hoor, het blijft in de koelbox lang genoeg koud. Nadeel vind ik wel dat je bij de combi camp thuis je koelbox aan kon zetten en kon laden met kaas, boter etc...en je dat bij de kyte niet kan. Heb bij holtkamper wel gehoord dat ze wel aan het nadenken zijn over bereikbaarheid hiervan, maar is de uitlaat van warmte met het zeil een lastigheidje. Nu vinden wij die 33 liter vw-inbouwkoelboxen toch nooit groot genoeg met gepland warm weer en hebben we in de achterbak door de bergruimte in de kyte voldoende ruimte voor een extra box die we toch altijd meenemen. De waterkraan is persoonlijk, wij vonden het een must, niet op elke camping is er een waterkraan op de kampeerplek en voor effe je handen om te spoelen ed......
Hanna: door de 2 palen goed neer te zetten, samen met de 4 hoekharingen span je de boel goed strak en kun je ook voor meer dagen met 6 haringen klaar zijn. Ik denk dat we vanwege de mooiheid toch te snel veel meer willen neerzetten.

Oh henri....de overstekken van de kyte maken de kyte juist. Anders regent het binnen. Kijk ook eens naar de kyte S of koop een cocoon, want met het erafhalen van genoemde onderdelen gaat ie daar erg op lijken en die kan je ook zonder keuken nemen.

 
Ik vind een forum ook wel leuk.  8)
Temeer omdat je dus mensen ontmoet met Kyte-ervaringen.
[moeilijke zin mode]
De Kyte heeft, voor mij althans, teveel "issues" (sorry, kan er geen NL-woord voor vinden), waardoor ik het minder jammer vind dat ik hem niet kan kopen/wil kopen. [/moeilijke zin mode]

De oversteken boven de ramen maken idd de Kyte, maar de luifel is toch waar het om gaat heb ik het idee.
Daarom vind ik het jammer dat er niet een "gestripte" Kyte is, gewoon een fatsoenlijk uitziende VW zonder toeters of bellen.
Een goed bed, en een fijne plek om te bivakkeren is alles wat je nodig hebt.
De koelbox kan prima in de auto, Het kooktoestel en tafeltje zijn ook zo uitgeklapt, en passen prima in de wagenbak.
Het Pack 'n' Go System vind ik eigenlijk wel een must, maar het werkt niet vlekkeloos.
Dit heb ik gezien in de showroom van Holtkamper Emmen.
Het is vrij lastig om de haken los en vast te maken, dat moet grotendeels op de tast, zal wat handigheid vergen misschien, maar werkt niet eenvoudig.

Op dit moment ben ik hard op zoek naar een Cocoon, maar die vind ik minder mooi.
Ik ben dan ook wel verwend geweest met een Flyer, Erdmann Schmidt, en een De Waard.  :)
« Laatst bewerkt op: augustus 26, 2010, 09:27:56 pm door Henri_H »
Gelogd

muis

  • Gast
Re:Holtkamper Kyte
« Reactie #25 Gepost op: augustus 26, 2010, 09:31:38 pm »

Ik had het berichtje op hyves achtergelaten, ik wil de nieuwe leden even bedanken voor de reactie's. Welkom op het forum :J
Gelogd

tommybol

  • Gast
Re:Holtkamper Kyte
« Reactie #26 Gepost op: augustus 27, 2010, 08:54:54 pm »

Henri: over welke haken heb je het die je op de tast moet bedienen ? Wij zijn erg tevreden met het pack-n-go. Elke vw heeft issues, ik denk dat de kyte er door de bank genomenminder heeft dan anderen als ik de laatste jaren om me heen heb gekeken en ervaringen met andere vw en de enthousiaste reactie op de camping van andere vw-eigenaren.
Tja, smaken verschillen, maar als je de overstekken op de kyte niet hebt, loopt de boog die je vanaf de zijkant ziet vanaf de voorrluifel niet door en wordt het, met alle respect, weer een vierkant hok zoals vele vw. Wij hebben ook de achterluifel en dan zie je van voor tot achter een boog lopen van de grond aan de voorkant tot de grond aan d achterkant. Functioneel: ja, dat moet een vw zijn, maar voor die 'centen' wil ik wel iets moois en da's gelukt, inclusief de achterluifel dan wat ons betreft. Heb foto's op de holtkamper hyvespagina staan.http://holtkamper.hyves.nl/album/8459765/Holtkamper/VFyvMhBL/fotos/1065608671/0/sF_y/?ga_campaign=photoItemEntry_PhotoBox_HUB_Photo#media_navigator_1=1&media=11.960777072.BlLd&__state__=1

Tommy  
« Laatst bewerkt op: augustus 27, 2010, 09:00:58 pm door tommybol »
Gelogd

Henri_H

  • Gast
Re:Holtkamper Kyte
« Reactie #27 Gepost op: augustus 27, 2010, 10:29:05 pm »

Tommy, ik bedoel de haken waarmee je het bed losmaakt van de bak, zodat je bij de bagageruimte kunt.
Tijdens ons bezoek aan de showroom in Emmen vond ik dat vrij lastig, en ook de verkoopster had er moeite mee.
Het betrof trouwens een Cocoon, dus misschien dat het bij de Kyte beter gaat?

Wat smaak betreft ben ik het wel met je eens dat de Kyte er enorm mooi uitziet, ook met die achterluifel en oversteken, maar de functionaliteit van vooral de achterluifel ontgaat me een beetje, tenzij je op plekken staat waar je flink de ruimte hebt.
Op een aantal van jouw foto's op je Hyves lijkt het erop dat je die ruimte had, mooie foto's hoor!
« Laatst bewerkt op: augustus 27, 2010, 10:31:02 pm door Henri_H »
Gelogd

Henk1973

  • Gast
Re:Holtkamper Kyte
« Reactie #28 Gepost op: augustus 28, 2010, 03:08:59 pm »

Henri: over welke haken heb je het die je op de tast moet bedienen ? Wij zijn erg tevreden met het pack-n-go. Elke vw heeft issues, ik denk dat de kyte er door de bank genomenminder heeft dan anderen als ik de laatste jaren om me heen heb gekeken en ervaringen met andere vw en de enthousiaste reactie op de camping van andere vw-eigenaren.
Tja, smaken verschillen, maar als je de overstekken op de kyte niet hebt, loopt de boog die je vanaf de zijkant ziet vanaf de voorrluifel niet door en wordt het, met alle respect, weer een vierkant hok zoals vele vw. Wij hebben ook de achterluifel en dan zie je van voor tot achter een boog lopen van de grond aan de voorkant tot de grond aan d achterkant. Functioneel: ja, dat moet een vw zijn, maar voor die 'centen' wil ik wel iets moois en da's gelukt, inclusief de achterluifel dan wat ons betreft. Heb foto's op de holtkamper hyvespagina staan.http://holtkamper.hyves.nl/album/8459765/Holtkamper/VFyvMhBL/fotos/1065608671/0/sF_y/?ga_campaign=photoItemEntry_PhotoBox_HUB_Photo#media_navigator_1=1&media=11.960777072.BlLd&__state__=1

Tommy  

Wij hebben de achterluifel (helaas) niet genomen: het was of de uitbouw voor de kinderen of de luifel. Je kunt niet beide tegelijk opzetten. Hij blijft mooi, ook zonder de achterluifel.
Gelogd

tommybol

  • Gast
Re:Holtkamper Kyte
« Reactie #29 Gepost op: augustus 28, 2010, 05:47:42 pm »

Henri, dat pack-n-go werkt dan denk ik anders. Heeft de kyte geen last van. Misschien omdat het bij de cocoon op een bestaand ontwerp is gezet ?. De achterluifel heeft deze zomer zijn functionaliteit bewezen door de zon en regen van de achtertent te houden en de dissel + fietsendrager uit de regen te houden. verder hebben we hem dus met name vanwege de uitstraling. Zoals ik al zei: voor die centen moet ie ook naar mijn zin en dus mooi zijn. Hij kost niet meer ruimte dan de achteruitbouw zelf, vanaf de zijkant gezien loopt ie dus iets verder dan de dissel, die je normaal gesproken ook niet de bosjes in rijdt. Hij oogt dus met name groter. Hk verkoopt hem met name dus als luifel om er onder te zitten, daar is ie voor. Ons gebruik verbaasde ze ook een beetje, maar begrepen ze wel.
Henk, als je onze foto's bekijkt zie je dat je wel een achterluifel kan combineren met een achtertent. Je moet dan echter de achtertent zonder stokken hebben (geenstoksachteruitbouw), combineren met de achtertent met stokken ('meerstoksachteruitbouw), die jullie denk ik hebben, gaat niet. In onze achtertent zit standaard een doorvoer voor de luifelstok. Enige verschil tussen beide is de stahoogte en de stoksuitbouw heeft meer ventilatie, maar dat gaan wij oplossen met een stukje 'maatwerk'.
« Laatst bewerkt op: augustus 28, 2010, 05:59:09 pm door tommybol »
Gelogd
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal