Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: vaste pomp of dompelpomp  (gelezen 5024 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marruc

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 78
vaste pomp of dompelpomp
« Gepost op: juli 19, 2011, 09:49:38 pm »

Ik overweeg om in onze in aanbouwzijnde HK Flyer keuken een vaste waterpomp te bouwen. Deze zgn. "zelfaanzuigende pomp" heeft als groot voordeel dat je alleen een simpele waterslang naar de buitenkant van de keuken hoeft te leiden. Bij een dompelpompje heb je de slang, de pomp en de voedingskabel. Daarnaast moet je voor een dompelpompje een jerrycan met grote opening gebruiken. Aangezien vaste inbouwpompen nogal aan de prijs zijn vroeg ik me af of iemand hier ervaring mee heeft?
Ik zit te denken aan een pomp van rond de 10l/min met een max. vermogen van >5 amp. Bij de meeste pompen die ik zie wordt de aanvoer geregeld door een druk verschil wanneer de kraan geopend wordt, mij lijkt het handiger om de pomp aan te sturen dmv een kraantje met een 12V schakelaar. Iemand enig idee of deze bestaan?

Alvast bedankt!

Gr. Marc


vaste pomp


dompelpompje
Gelogd
...zolang het rammelt zit het nog vast...

nikkel1964

  • Gast
Re:vaste pomp of dompelpomp
« Reactie #1 Gepost op: juli 20, 2011, 12:49:53 am »

De meeste kraantjes die ik ken voor kampeerdoeleinden werken met een schakelaar en niet met drukverschillen.

Voorbeeld:

http://www.de-wit.nl/nl/koudwaterkraan
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.629
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:vaste pomp of dompelpomp
« Reactie #2 Gepost op: juli 20, 2011, 08:45:34 am »

Het nadeel van een vaste pomp is dat je ook een vaste tank hebt. Is wel schoon te maken, maar wat ingewikkelder dan een jerrycan. Daarnaast heb je 'iets' nodig om de tank te vullen: een gieter oid. Volgens mij ben je dan op de verkeerde weg... Je bespaart marginaal ruimte, maakt maximale kosten en moet nog steeds de tank vullen.

Ik zou voor de dompelpomp kiezen, samen met een caravan-jerrycan (met zo'platte deksel met een sleuf om de slang door te voeren).
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

marruc

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 78
Re:vaste pomp of dompelpomp
« Reactie #3 Gepost op: juli 20, 2011, 08:59:22 am »

De meeste kraantjes die ik ken voor kampeerdoeleinden werken met een schakelaar en niet met drukverschillen.

Voorbeeld:

http://www.de-wit.nl/nl/koudwaterkraan

Kraantjes met een schakelaar ken ik, het gaat mij erom dat de pomp hier geschikt voor is...
Gelogd
...zolang het rammelt zit het nog vast...

marruc

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 78
Re:vaste pomp of dompelpomp
« Reactie #4 Gepost op: juli 20, 2011, 09:02:16 am »

Het nadeel van een vaste pomp is dat je ook een vaste tank hebt. Is wel schoon te maken, maar wat ingewikkelder dan een jerrycan. Daarnaast heb je 'iets' nodig om de tank te vullen: een gieter oid. Volgens mij ben je dan op de verkeerde weg... Je bespaart marginaal ruimte, maakt maximale kosten en moet nog steeds de tank vullen.

Ik zou voor de dompelpomp kiezen, samen met een caravan-jerrycan (met zo'platte deksel met een sleuf om de slang door te voeren).


Waarom heb je voor een vaste pomp ook een vaste tank nodig? Zo'n pomp heeft een losse slang voor de invoer van water en deze kan je toch gewoon in een losse jerrycan hangen, of mis ik iets?
Gelogd
...zolang het rammelt zit het nog vast...

nikkel1964

  • Gast
Re:vaste pomp of dompelpomp
« Reactie #5 Gepost op: juli 20, 2011, 10:14:06 am »

Kraantjes met een schakelaar ken ik, het gaat mij erom dat de pomp hier geschikt voor is...

Je vraag was dubbel uitlegbaar..  ;)

Hou er wel rekening mee dat dergelijke kraantjes waarschijnlijk niet om kunnen gaan met de (aanloop)stromen van deze pompen. De stroomsterkte ligt wat hoger dan die van de dompelpompjes en daar brandt de schakelaar al regelmatig van door. Er doen verschillende schema's de ronde op internet om met behulp van een paar electronicacomponenten daarvoor een geschikte schakeling te maken waarbij de hoofdstroom niet meer door de schakelaar stroomt.
« Laatst bewerkt op: juli 20, 2011, 10:16:48 am door NielsP »
Gelogd

marruc

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 78
Re:vaste pomp of dompelpomp
« Reactie #6 Gepost op: juli 20, 2011, 10:29:32 am »

super, dank je wel!
Gelogd
...zolang het rammelt zit het nog vast...

nikkel1964

  • Gast
Re:vaste pomp of dompelpomp
« Reactie #7 Gepost op: juli 20, 2011, 10:57:39 am »

Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.629
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:vaste pomp of dompelpomp
« Reactie #8 Gepost op: juli 20, 2011, 11:24:24 am »

Waarom heb je voor een vaste pomp ook een vaste tank nodig? Zo'n pomp heeft een losse slang voor de invoer van water en deze kan je toch gewoon in een losse jerrycan hangen, of mis ik iets?

Kijk, dat had ik nou finaal over het hoofd gezien. Excuses daarvoor.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

marruc

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 78
Re:vaste pomp of dompelpomp
« Reactie #9 Gepost op: juli 20, 2011, 11:35:33 am »

Even gezocht waar die schakeling ook al weer stond:

http://ncc.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=533%3Anooit-meer-nieuwe-kranen-nodig&catid=36%3Acaravan-tips&Itemid=1

Wat ik uit de tekst en schema begrijp gaat het erom dat het kraantje eraan gaat omdat de pomp wordt gevoed door een zeer zware (caravan-)accu. Omdat ik een pompje heb gezien van max. 1,2 amp denk ik niet dat het kraantje hieronder zal leiden. Wat me opvalt als ik de specs van dergelijke pompjes lees is dat de pomp aanslaat wanneer er een groot druk verschil ontstaat (bijv. wanneer je de kraan opent) Ik ken alleen de kraantjes die dmv ingebouwde schakelaar de bij openen de pomp voorzien van 12V waardoor deze aangaat. Ik ben erg benieuwd of het systeem wat werkt dmv drukverschil degelijk is. In dat geval is de keuze aan pompjes veel groter.

In ieder geval hartelijk dank voor het schema!
Gelogd
...zolang het rammelt zit het nog vast...
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal