Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 »   Omlaag

Auteur Topic: wie navigeert er bij jullie?  (gelezen 37930 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.347
Re: wie navigeert er bij jullie?
« Reactie #90 Gepost op: juni 04, 2012, 09:19:16 pm »

Toen ik in 2002 een Stilo mocht bestellen met als een van de eersten een multimedia/navigatie ingebouwd in de auto (Connect Nav+)en daarmee naar Oostenrijk ben gereden, wist ik het.  Dat wil ik altijd! nog nooit ben ik zo gemakkelijk naar een bestemming gereden. Het was heel bevorderlijk voor de sfeer in de auto :o 
Toen ik de Stilo weer in moest leveren, had ik dus ook geen navigatie meer.  Ik heb toen een Garmin gekocht.  die heb ik wel al een keer vervangen maar ik heb nog steeds een Garmin. Het fijne van een Garmin is dat je er ook open streetmap kaarten op kunt zetten. Je bent dus niet afhankelijk van de update's van de leverancier.

Maar we vergeten nooit dat de navigatie een hulpmiddel is.  vooraf bekijk ik wel in hoofdlijnen de route en er gaan ook kaarten mee. Maar ook dat is niet altijd afdoende, weten we inmiddels uit ervaring.

Een paar jaar geleden was ergens de situatie grandioos gewijzigd. Dat kwam met de navigatie dus niet goed, maar met de ook verouderde kaart ook niet. We hadden toen een caravan en kwamen met dikke Multipla en caravan door een dorpskern die waarbij dat echt maar net paste! overhangende balkons en hele smalle straatjes. vervolgens over een weg wat eigenlijk niet veel meer was dan een trekkerspoor. om uiteindelijk weer uit te komen op de weg waar ook de mevrouw in de Garmin opgelucht ademhaalde.  :nl Zij was moe van het "herberekenen" :#

Gelogd
Adventure Awaits

solex

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 591
  • Merk Vouwwagen: ex trigano odyssee 2015. Ex raclet tropicana en Ex walker doublette
  • nooit te oud om te leren.
Re: wie navigeert er bij jullie?
« Reactie #91 Gepost op: november 02, 2013, 09:15:53 pm »

Hallo

Wij gebruiken de tom tom altijd.

Wel mis ik de tijd van de landkaarten,vrouwlief moesten we hier niet af,nee natuurlijk niet,ik denk het wel,neeeeeee,dus maar naar de volgende afslag en 60km terug aangezien we daar wel afmoesten.
De bemerking kan jij wel kaartlezen schat werd me nooit in dank afgenomen.  :H :H :H

Is een grapje natuurlijk alhoewel er vroeger meer gevloekt werd dan nu met de tom tom.
Gelogd
Mvgr

Als je schrijffouten vind mag je die houden.

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: wie navigeert er bij jullie?
« Reactie #92 Gepost op: november 02, 2013, 09:45:30 pm »

Op de gok!
Vorig jaar voor vertrek naar Spanje eerst uitgebreid de kaart bekeken(wel al 4 jaar oud) en Tom Tom ingesteld op onze eerste stop in Cromary, Frankrijk. Eenmaal op weg waren we nog niet voorbij Utrecht of we kregen kortsluiting in de auto, toen moesten we nog 2100 km. Bedrading Tom Tom doorgebrand, dus verder op de kaart en de borden boven de weg. Die paar jaar daarvoor al dezelfde weg gereden, is nog wel wat van blijven hangen. Uiteindelijk was de kaart ook niet meer up to date, dus alles op de borden gereden. Op de kaart wel de grote plaatsen aangehouden en mijn zoon als navigator.  Ook de terugweg uitsluitend op borden moeten rijden.

Afgelopen jaar 3 weken Ardennen waar we al jaren komen, dus geen Tom Tom of kaart nodig.

Komend jaar een uitdraai van Google maps, Tom Tom en een nieuwe kaart en mijn zoon als navigator.

Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: wie navigeert er bij jullie?
« Reactie #93 Gepost op: november 03, 2013, 07:10:13 am »

Onlangs een goede kaart van Frankrijk er bij gekocht voor het overzicht. In frankrijk zelf al zo'n boek gekocht, maar die is te gedetailleerd om de route naar en van huis mee te rijden. Vinden we alleen makkelijk voor als we er zijn. Verder wel rijden op de Navi in de auto. De eMyWay doet het heel goed. Alleen door onwetendheid stond deze afgelopen zomer niet goed ingesteld en vermeed het ding de tolwegen. Daarom is een goede kaart altijd belangrijk, want vrouwlief had het meteen in de gaten dat we niet goed gingen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

H Poulssen

  • Gast
Re: wie navigeert er bij jullie?
« Reactie #94 Gepost op: november 03, 2013, 08:26:37 am »

Na jaren als vertegenwoordiger met een A4 boekformaat stratenboek van Nederland op schoot te hebben gereden kreeg ik dan in 2005 bij de Volvo V50 een Tom Tom. Wat een genot en vooral wat een veiligheid. Toch was ook dat wennen want ook door de navigatie werd je afgeleid.

De eerste vakantie dan maar eens ingeprogrammeerd maar de kaart bij de hand. Geweldig !!! :>
Het werke wonderbaarlijk goed. Zelfs zo goed dat we tijdens een ritje van Uzes naar Nimes een binnendoor weggetje hadden gereden. Vrienden die achter ons aan reden...met kaart .... hebben deze na 10 minuten al weggelegd en hebben het jaar daarop ook maar een navigatie gekocht.

Nu krijg ik binnenkort een nieuwe BMW met Navigatie professional en Concierge Services. Gigantisch navigatie systeem met 3D weergave in de stad, Google Maps, weerberichten en Facebook erop en een persoonlijke telefoniste die je tijdens de rit ook je volgende Hotel, restaurant of camping kunt laten reserveren. Waar gaat de tijd heen !!!
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.347
Re: wie navigeert er bij jullie?
« Reactie #95 Gepost op: november 03, 2013, 08:52:09 am »

een persoonlijke telefoniste die je tijdens de rit ook je volgende Hotel, restaurant of camping kunt laten reserveren. Waar gaat de tijd heen !!!

Dat had kon met de connect nav+ in mijn Stilo destijds ook al. Ik heb het zelf nooit gebruikt.
Gelogd
Adventure Awaits

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: wie navigeert er bij jullie?
« Reactie #96 Gepost op: november 03, 2013, 09:20:11 am »

De Navigon doet het grote werk maar de hand en spandiensten blijft te kaart verlenen. Ik heb altijd een berg kaarten en boeken bij me en afgelopen jaar was dat maar goed ook want eerst gaf de Navigon een weg aan die er helemaal niet was en daarna ging het oplaadstekkertje stuk en liep de Navigon leeg. En in beide gevallen keurig met de kaart verder gereden. Wij wisselen trouwens wel van taak: normaal rij ik bijna 80% van de kilometers maar als er kaart gelezen moet worden rijdt mijn vrouw.   :#
Maar wij houden de traditie erin om op de camping het kaartenboek te pakken en zo lekker te kijken waar we nu weer heen gaan, hoe de route loopt of we de voorgestelde route van de Navigon wel moeten volgen etc.

Vroeger stonden we tijdens de rustpauze's op de motorkap kaart te lezen, motorkap overleg noemen we dat.  KK En na de pauze ging de kaart mee op schoot en reden we naar de volgende pauze. Lekker ontspannen! Toen las mijn vrouw trouwens wel kaart want we tekende op de kaart aan welke weg we gingen nemen.  ;)
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

John Boender

  • Gast
Re: wie navigeert er bij jullie?
« Reactie #97 Gepost op: november 03, 2013, 09:39:12 am »

Wel grappig dat een topic van 2009 weer boven water komt, hou ik wel van want het blijft actueel.

Hoe doen wij (ik) het. In de voor pret naar de vakantie, gebruik alle diverse mogelijkheden. kijk zowel digitaal, Tom Tom, Google maps als de gewone kaart.
Tijdens de reis haal ik altijd de globale route kaarten van de ANWB, voor de grove route. Tijdens de rit gebruiken wij een Tom Tom, maar hebben ook altijd
kaarten bij ons en ik schrijf zelf kort de route even op een kladje.
Ja gaat het goed dan vertrouw ik op de Tom Tom, maar vind het ook belangrijk om niet afhankelijk te zijn van onze elektronische ondersteuningen.

Groeten,
John
Gelogd

Muilwijk

  • Gast
Re: wie navigeert er bij jullie?
« Reactie #98 Gepost op: november 03, 2013, 11:03:54 am »

Ik kijk van te  voren naar de route op internet, hij wordt ingesteld in de Mio, en we hebben kaarten bij ons.

Vorig jaar ging ik sinds lange tijd weer naar Hongarije, voor het eerst met mijn eigen gezin. Toen we echter in de buurt van de Hongaarse grens kwamen en ik het volgende punt in wilde voeren, kwamen we erachter dat onze Mio Hongarije nog niet kent...
Dus toen werd het navigeren met de kaart, welke meer dan 25 jaar oud was, aangezien niemandsland er nog op stond... Gelukkig heb ik de route in mijn jeugd elk jaar gereden,  en kon ik met behulp van mijn herinnering de weg vinden naar het stadje. In dat gedeelte van Hongarije heeft mijn oma nog een huisje, dus gelukkig ken ik dat stuk ook behoorlijk goed, aangezien snelwegen er nauwelijks zijn en het meer rijden van dorpje naar dorpje is.

Afgelopen jaar is er navigatiesoftware op de telefoon gezet, en dit werkt geweldig. Deze kent ook Hongarije!
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.270
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: wie navigeert er bij jullie?
« Reactie #99 Gepost op: november 03, 2013, 12:34:47 pm »

Onze nep tom tom doet alle werk en heb een garmin op reserve in de kofferbak liggen. :P
Kaarten nemen we niet mee.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

herowebe

  • Global modderklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.566
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Spacer Expedition
  • Carpe Diem
Re: wie navigeert er bij jullie?
« Reactie #100 Gepost op: november 03, 2013, 01:05:35 pm »

We bekijken thuis de route op Google maps, en stellen deze meestal wat bij!
Dan wordt deze route in de Navigon gezet! De grote route gaat altijd wel goed!
Ter plekke, bekijken we brochures en toeristische kaarten voor iets interessants en zetten dan de gekozen route weer in het navigatiesysteem!
maar we nemen wel de kaarten mee! Afgelopen jaar hadden we een wegversperring en de Navigon stuurde ons steeds weer richting de afgesloten weg. Dan is het toch handig dat je een alternatief op de kaart kunt zoeken!
Wij rijden of navigeren beiden, net zo als het uitkomt!
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: wie navigeert er bij jullie?
« Reactie #101 Gepost op: november 03, 2013, 01:27:51 pm »

Onze nep tom tom doet alle werk en heb een garmin op reserve in de kofferbak liggen. :P
Kaarten nemen we niet mee.
Wij nemen ook altijd de reserve mee. Die is draagbaar en soms handig  in de stad o.i.d. En vindt deze soms wel een straat waar de ander het laat afweten. Is overigens een oude ViaMichelin die door een kundig persoon is omgebouwd naar Igo met hele recente kaarten en een veel betere routeplanning dan de ViaMichelin ooit deed. ViaMichelin is overigens verleden tijd, al een jaar of 5.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: wie navigeert er bij jullie?
« Reactie #102 Gepost op: november 03, 2013, 02:07:51 pm »

Hier TomTom op de iPhone (en Google maps op de Samsung als noodreserve) en daarnaast altijd de routekaarten mee van de ANWB. Ook altijd het grote Michelin boek van Frankrijk bij ons en vanaf februari ook nog ingebouwde navigatie in de nieuwe leaseauto.
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Re: wie navigeert er bij jullie?
« Reactie #103 Gepost op: november 08, 2013, 10:21:37 am »

Tja, in de huidige leasebak (skoda) een Columbus die dramatisch is op lange afstanden, dus naar Italie of Spanje. De eerste 1000 kilometer vooral de navigatie negeren en hij blijft herrekenen en je blijft eerder aankomen. Wat een onding! Dus diverse kaarten en het grote boek voor de details in Frankrijk en Italie.

Op de motor een Zumo en ook dat is niet ideaal al zit er wel een lifetime update op. Voor de tweede auto een TomTom en dat is redelijk okay.

Volgend jaar nieuwe leaseauto met navi. Benieuwd hoe dat gaat, maar de kaart gaat altijd mee en zal leidend blijven voor de lange stukken, de navi is vooral handig voor de laatste kilometers.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: wie navigeert er bij jullie?
« Reactie #104 Gepost op: november 08, 2013, 11:48:07 am »

Ook wij navigeren met de TomTom, echter zonder deze blind te vertrouwen en te volgen. Voor aanvang van de trip ook eerst op papier de route laten bepalen (met de belangrijkste alternatieve routes) en een setje (meestal) recente kaarten in het de auto.
Moet eerlijk zeggen dat, mits de TomTom, upto date wordt gehouden hij vrij nauwkeurig is, maar je weet maar nooit en het blijft een electrisch apparaat wat er zomaar mee kan ophouden.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal