Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Welke vorm tarp kiezen?  (gelezen 5561 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

g11ling

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 565
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy II met Ugly Betty
Welke vorm tarp kiezen?
« Gepost op: april 13, 2019, 04:39:12 pm »

Ik ben een beetje aan het zoeken naar een mooie tarp als aanvulling op onze Fat Freddy II. Nu zie ik verschillende tarp-vormen te koop. 3hoekig, vierkant, maar ook 5 en 6hoekig.
Ik wil een tarp gebruiken als extra schaduwplek, mogelijk aan de luifel/voortent van Freddy vastgemaakt. Ik heb wel wat rondgesurfd hier maar ik kom er nog steeds niet goed uit.

Daarnaast wil ik zelf een klein tarpje maken om aan Ugly Betty te bevestigen zodat de kinderen droog de tent in kunnen bij regen, of een schaduw/anti-inkijk hoekje hebben voor de tent. Tips voor tentdoek wat mooi past bij freddy en betty zijn ook welkom
Gelogd
Ik klap, jij klapt, wij klappen

Urgje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 846
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Mercury 2011
Re: Welke vorm tarp kiezen?
« Reactie #1 Gepost op: april 13, 2019, 06:08:19 pm »

Persoonlijk vind ik een driehoekige tarp helemaal niks. Te weinig schaduw door die punten.
Ben zelf heel happy met een rechthoekige. Mijn oude is op, ik denk dat ik een nieuwe ga maken!
Ben benieuwd naar jouw resultaat als je klaar bent!
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Welke vorm tarp kiezen?
« Reactie #2 Gepost op: april 13, 2019, 07:51:28 pm »

Ik heb zelf een driehoekige en een achthoekige, ik gebruik vooral de achthoekige.  Dat komt omdat deze dunner is en dus makkelijker mee te nemen is.
Gelogd

g11ling

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 565
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy II met Ugly Betty
Re: Welke vorm tarp kiezen?
« Reactie #3 Gepost op: april 13, 2019, 09:21:50 pm »

Oja.... 8hoekige zijn er ook nog  ::)

Welk merk/type.gebruik je Muis?
Gelogd
Ik klap, jij klapt, wij klappen

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: Welke vorm tarp kiezen?
« Reactie #4 Gepost op: april 13, 2019, 09:48:57 pm »

Ik gebruik voornamelijk die van de Liddl, ik heb er wel universele stokken bij gekocht
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

muis

  • Gast
Re: Welke vorm tarp kiezen?
« Reactie #5 Gepost op: april 13, 2019, 09:51:52 pm »

Oja.... 8hoekige zijn er ook nog  ::)

Welk merk/type.gebruik je Muis?
Eentje van de Lidl (Crivits), er zitten al stokken bij maar ik heb steviger  en verstelbare stokken gekocht.

Oh nee, hij is 6 hoekig  ::) ::)
« Laatst bewerkt op: april 13, 2019, 10:44:25 pm door muis »
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Welke vorm tarp kiezen?
« Reactie #6 Gepost op: april 13, 2019, 10:05:17 pm »



Voor mij is een gelijkbenige zeshoekige de meest ideale, ik heb er een van 5,2m doorsnede (riblengte is 2,6m). De rib tussen twee tegenover elkaar liggende punten wordt de nok. Twee punten aan een zijde wordt met korte touwtjes naar de grond afgespannen,dit vormt de achterwand met beschutting en privacy. De andere 2 punten staan op 2 stokken waarmee goede leefruimte ontstaat. Voor afwatering span ik nog een extra scheerlijntje tussen de laatst genoemde 2 stokken, zie foto. (de scheerlijn op de voorste stok is hier wat creatief aangebracht i.v.m. beperkte ruimte en gewenste doorloop).
De hoge noklijn is vanwege de zeskant vorm veel langer dan veel lager geplaatste de rib aan voorzijde leefruimte., dit compenseert de beperktere beschutting van de zeer hoge nok waardoor er altijd een ruim en functioneel vierkant oppervlakte droog of in de schaduw blijft. 
Voordat wij met de vouwwagen kampeerden zette ik bij voorkeur een van de ribben tussen nok en een leefruimte-stok over de ingang van de tent, hierdoor kon ik droog de tent in en uit (zie foto 2)
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

AnnekeCornee

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 542
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2008
Re: Welke vorm tarp kiezen?
« Reactie #7 Gepost op: april 15, 2019, 05:12:57 pm »

Gelogd

Urgje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 846
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Mercury 2011
Re: Welke vorm tarp kiezen?
« Reactie #8 Gepost op: april 15, 2019, 06:42:49 pm »

Wat dacht je van een boogvormige? https://www.coleman-shop.nl/coleman-event-shelter.html

Dat is geen tarp maar een partytent!!! Kun je ook voor kiezen, maar is minder flexibel in gebruik
Gelogd

g11ling

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 565
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy II met Ugly Betty
Re: Welke vorm tarp kiezen?
« Reactie #9 Gepost op: april 15, 2019, 07:18:38 pm »

Wat dacht je van een boogvormige? https://www.coleman-shop.nl/coleman-event-shelter.html
Vast heel praktisch.... ...maar ook heel erg lelijk  :X
Gelogd
Ik klap, jij klapt, wij klappen

AnnekeCornee

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 542
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2008
Re: Welke vorm tarp kiezen?
« Reactie #10 Gepost op: april 19, 2019, 03:52:37 pm »

Dat is geen tarp maar een partytent!!! Kun je ook voor kiezen, maar is minder flexibel in gebruik

Niet echt een partytent hoor. Een shelter, dus voor schaduw. Flexibel valt ook mee. Er kunnen heel makkelijk zijwanden in, met of zonder raam (met klittenbandstrips).  En je verplaatst hem makkelijk, slechts 4 haringen (1 per poot) nodig meestal. Geen scheerlijnen.
Gelogd

AnnekeCornee

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 542
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2008
Re: Welke vorm tarp kiezen?
« Reactie #11 Gepost op: april 19, 2019, 03:53:40 pm »

Vast heel praktisch.... ...maar ook heel erg lelijk  :X

Smaken verschillen... Ik vind die losse wapperende doeken met scheve stokken en overal scheerlijnen geen gezicht.
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Welke vorm tarp kiezen?
« Reactie #12 Gepost op: april 19, 2019, 06:07:05 pm »

Smaken verschillen... Ik vind die losse wapperende doeken met scheve stokken en overal scheerlijnen geen gezicht.
Inderdaad smaken verschillen en je mag een partytent mooier vinden dan een tarp. Maar vergis je niet in de stabiliteit van een goed opgezette tarp; met juist (al dan niet scheef) geplaatste stokken en 1 a 2 scheerlijnen per stok staat een tarp zonder klapperen en in hoge mate windbestendig vast. Ik heb in mijn kampeer carriere veel meer partytenten dan tarpen plat zien waaien. In de kofferbak (of vouwwagenbak) neemt een tarp veel minder ruimte in. Voor mij was dit naast dat ik ‘m opgezet veel fraaier vindt en ook als praktischer ervaar, de doorslaggevende reden om voor een tarp te kiezen.
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

g11ling

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 565
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy II met Ugly Betty
Re: Welke vorm tarp kiezen?
« Reactie #13 Gepost op: april 19, 2019, 07:21:08 pm »

Mooie tarp trouwens JanJD. Welk merk is dat?

En smaken verschillen gelukkig. Anders zou t een saaie boel worden.
Gelogd
Ik klap, jij klapt, wij klappen

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Welke vorm tarp kiezen?
« Reactie #14 Gepost op: april 19, 2019, 08:12:07 pm »

Mooie tarp trouwens JanJD. Welk merk is dat?

En smaken verschillen gelukkig. Anders zou t een saaie boel worden.

De tarp is van eigen merk Vrijbuiter maar ze hebben 'm voor zover ik waargenomen heb al enkele jaren niet meer. Ik heb 'm zo'n 7 jaar geleden in Gouda gekocht, er hingen er toen meerdere soorten in de winkel, deze was qua oppervlakte de grootste. Deze Trap is gemaakt van 185gr/m2 polykatoen, en dit bevalt na een negatieve ervaring met 100% polyester tarp erg goed. Bij de polyester tarp ontstond s'nachts (bij koude nachten op camping op 900meter hoogte) veel condens aan de onderzijde, als je s'ochtends per ongeluk een stok aanstootte vielen de dikke condensdruppels op alles wat je nu net onder de tarp droog wilde houden. Bij deze polykatoen tarp heb ik nog nooit condens aan de onderzijde waargenomen.
Een paar jaar geleden heeft deze tarp enkele dagen met windkracht 6-7 op een camping aan de lago maggiore stand gehouden, voor mijn eigen gemoedsrust heb ik 'm uiteindelijk vervangen door een kleinere tarp met minder windvang.
De stokken zijn aluminium luifelstokken die bij de meeste kampeerwinkels los of per 2 te koop zijn.

En inderdaad geniet ook ik van de diversiteit op de camping, ik doe ook (juist) inspiratie op door het zien van de voor en nadelen van andermans kampeerspullen.
« Laatst bewerkt op: april 19, 2019, 10:50:38 pm door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Pagina's: 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal