Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: 3e Steun voor Holtkamper Cocoon  (gelezen 15290 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eelco2

  • Gast
3e Steun voor Holtkamper Cocoon
« Gepost op: november 22, 2015, 10:29:02 am »

Na onze eerste (super leuke) zomer met onze nieuwe Cocoon M MTT bleef ik met een onrustig gevoel zitten over de steun aan de disselzijde van de wagen. Ik had aan de keukenzijde van de wagen al Alko Bigfoots geplaatst (zeer eenvoudig klusje), maar de andere kant van de wagen moest nog steunen op het neuswiel.

Omdat ik een extra trekhaak op de dissel heb (Holtkamper) en een grote fietsdrager gebruik (Hapro Atlas 2 Premium E-bike) past het allemaal maar net. Maar ook perfect. De fietsen kunnen zonder het stuur scheef te zetten of trapper te verwijderen mee en de vouwwagen kan gewoon in- en uitgeklapt worden met de fietsen nog op de fietsdrager. Dat werkt super.

Ik was alleen niet blij met het wiel. Omdat het allemaal zo precies past, moet het wiel heel hoog in de klem zitten om uit te kunnen draaien. Want, het is natuurlijk niet de bedoeling om de fietsen en de drager er steeds af te halen. Door het hoog houden van het wiel in de klem moest het wiel bijna helemaal uitgedraaid worden en dat is niet lekker stabiel. Bovendien heeft een wiel een kleine voetafdruk waardoor hij snel wegzakt in het gras e.d. wanneer je met de Bigfoots aan de keukenzijde druk zet of gaat slapen.

Ik heb Holtkamper gevraagd of het ook mogelijk is om extra steunen aan de disselzijde van de wagen te maken, maar kreeg te horen dat dit bij de Cocoon niet kan. Dan zelf maar iets maken.

Nu had ik natuurlijk een losse oplossing onder het wiel kunnen maken, maar ik hou niet van losse dingen. De Cocoon is er tenslotte voor het gemak. Ik heb daarom een extra steun met Bigfoot aan de dissel gemaakt. Ben er erg tevreden over en heb daarom even een paar foto's geplaatst. Goede oplossing voor weinig. Het gemak van de Cocoon is weer iets toegenomen. Zie voor betaalbare onderdelen soer.nl
 :)



Gelogd

noggeenklapalleenkar

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: 3e Steun voor Holtkamper Cocoon
« Reactie #1 Gepost op: november 22, 2015, 12:32:22 pm »

Lekker druk daar op de dissel! Mooie oplossing, ziet er degelijk uit. Maar of het nu echt minder werk is dat even een plankje onder het neuswiel schuiven vraag ik me een beetje af. Kun je het paaltje van het neuswiel niet zo laat zetten dat je onder de fietsdrager door kan draaien? Lijkt met de bigfoot net te lukken op de foto. Of zie ik dat niet goed?
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.862
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: 3e Steun voor Holtkamper Cocoon
« Reactie #2 Gepost op: november 22, 2015, 02:12:36 pm »

Mooi bedacht.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Gait

  • Gast
Re: 3e Steun voor Holtkamper Cocoon
« Reactie #3 Gepost op: november 22, 2015, 11:50:40 pm »

Netjes en stevig!
Gelogd

edheeren

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 122
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon M Membrane Airco Sunrise Pack 2007
  • Holtkamper Cocoon M Membrane Airco Sunrise 2007
Re: 3e Steun voor Holtkamper Cocoon
« Reactie #4 Gepost op: november 23, 2015, 09:11:11 pm »

 Wat kost z, n disselhoes eigelijk :sL
Gelogd

Eelco2

  • Gast
Re: 3e Steun voor Holtkamper Cocoon
« Reactie #5 Gepost op: november 23, 2015, 09:27:31 pm »

Ja ik weet het, een plankje onder het neuswiel kan ook, maar ik hou niet van losse onderdelen. :-)
Het neuswiel verplaatsen lost denk ik het probleem niet op. Ik wil het neuswiel graag bedienen zonder de fietsdrager er af te halen, dat kan eigenlijk alleen met het wiel zo hoog in de houder.

De disselhoes bij Holtkamper erbij gekregen, kan dus niet zeggen wat het kost.
:-)
Gelogd

edheeren

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 122
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon M Membrane Airco Sunrise Pack 2007
  • Holtkamper Cocoon M Membrane Airco Sunrise 2007
Re: 3e Steun voor Holtkamper Cocoon
« Reactie #6 Gepost op: november 23, 2015, 10:27:14 pm »

 WW  WW WW
Gelogd

Gerrit1000

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 15
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero windforce (2020)
Re: 3e Steun voor Holtkamper Cocoon
« Reactie #7 Gepost op: januari 23, 2016, 01:22:39 pm »

Eelco,

Het is een goed idee om daar een stabiele uitdraaipoot te plaatsen.
En het ziet er goed en stevig uit.
Wij hebben ook een Holtkamper Cocoon M, maar mijn vrouw heeft last van mij als ik ‘s nachts omdraai.
Zij zegt dat ze daar zeeziek van wordt.
Ik denk dat een vaste uitdraaipoot het geheel stabieler maakt.
Zijn er nog meer klappers die hier last van hebben en wat hebben zij daar tegen gedaan?
Heb jij misschien bestelnummers van de onderdelen die je gebruikt hebt?
Wij hebben op de dissel een disselbak staan, het zal moeilijk zijn om daar ruimte te vinden om daar een vaste uitdraaipoot kwijt te kunnen, wij gaan het over een aantal maanden proberen.

Groet,
Gerrit
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.862
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: 3e Steun voor Holtkamper Cocoon
« Reactie #8 Gepost op: januari 23, 2016, 02:19:04 pm »

Eelco,

Het is een goed idee om daar een stabiele uitdraaipoot te plaatsen.
En het ziet er goed en stevig uit.
Wij hebben ook een Holtkamper Cocoon M, maar mijn vrouw heeft last van mij als ik ‘s nachts omdraai.
Zij zegt dat ze daar zeeziek van wordt.
Ik denk dat een vaste uitdraaipoot het geheel stabieler maakt.
Zijn er nog meer klappers die hier last van hebben en wat hebben zij daar tegen gedaan?
Heb jij misschien bestelnummers van de onderdelen die je gebruikt hebt?
Wij hebben op de dissel een disselbak staan, het zal moeilijk zijn om daar ruimte te vinden om daar een vaste uitdraaipoot kwijt te kunnen, wij gaan het over een aantal maanden proberen.

Groet,
Gerrit
Holtkamper heeft zelf ook een soort steunen. Gewoon een soort krikjes die je onder de dissel zet. Maar die moet je dan wel los meenemen en zitten nog steeds relatief ver in het midden van de wagen vanaf de kant gezien. Overigens denk ik dat de Cocoon amper stabieler wordt. Bekijk het maar eens goed op de foto hierboven. Het neuswiel en de steun zitten iets van 30 tot 40 cm uit elkaar. wat voegt dat precies toe? weinig. Wij hadden voor de Cocoon een Jametic. daar werd je pas zeeziek in als ik me met mijn 82 kg omdraaide in het bed op de fragiele pootjes. Vergeleken bij de Jametic, staat de Cocoon als een huis. Misschien moet je wat rustiger omdraaien. :)
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2016, 02:21:24 pm door Yella »
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

cewi

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 413
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon MTT
  • HK Cocoon MTT
Re: 3e Steun voor Holtkamper Cocoon
« Reactie #9 Gepost op: januari 23, 2016, 04:13:49 pm »

Verwacht ook dat de stabiliteit niet veel zal toenemen met een steunpoot op de dissel. Dan zou je op de hoeken voor een extra draaipoot moeten monteren, net als bij de Kyte. Weet niet of je dan rustig in bed kan draaien zonder dat jouw partner er last van heeft.
Gelogd

Eelco2

  • Gast
Re: 3e Steun voor Holtkamper Cocoon
« Reactie #10 Gepost op: januari 23, 2016, 04:35:20 pm »

Inderdaad, het blijft een steun op drie punten, dus stabieler wordt het niet. Het voorkomt alleen dat de twee steunen onder de keuken en/of het gewicht op het bed het neuswiel verder in de grond drukt. Voor stabiliteit zou je de wagen goed op de keuken poten en het neuswiel kunnen stellen en dan vervolgens zorgen dat de wielen van de wagen ook goed steun geven. Maar ja, slapen op een aanhangwagen, wat de vouwwagen natuurlijk is, zal altijd wel wat beweeglijk zijn.
:-)
Gelogd

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: 3e Steun voor Holtkamper Cocoon
« Reactie #11 Gepost op: januari 23, 2016, 04:46:17 pm »

Dan zou je op de hoeken voor een extra draaipoot moeten monteren, net als bij de Kyte. Weet niet of je dan rustig in bed kan draaien zonder dat jouw partner er last van heeft.

De Kyte beweegt nauwelijks als die eenmaal staat - daar zal niemand zeeziek in worden. Weet niet hoe het chassis van de Cocoon is opgebouwd en wat de opties zijn. Denk inderdaad dat voor maximale stabiliteit de voorzijde op de hoeken ondersteund zal moeten worden.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.862
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: 3e Steun voor Holtkamper Cocoon
« Reactie #12 Gepost op: januari 23, 2016, 05:13:25 pm »

Inderdaad, het blijft een steun op drie punten, dus stabieler wordt het niet. Het voorkomt alleen dat de twee steunen onder de keuken en/of het gewicht op het bed het neuswiel verder in de grond drukt. Voor stabiliteit zou je de wagen goed op de keuken poten en het neuswiel kunnen stellen en dan vervolgens zorgen dat de wielen van de wagen ook goed steun geven. Maar ja, slapen op een aanhangwagen, wat de vouwwagen natuurlijk is, zal altijd wel wat beweeglijk zijn.
:-)
OP de keukenpoten zou ik maar niet rekenen. Die zijn daar niet op gebouwd en zullen het gewicht niet houden en welllicht de keuken kunnen beschadigen. Ik heb een kunststof balk onder het steunwiel liggen van iets van 30 bij 12 cm. Die zakt niet in de grond en geeft voldoende steun aan het neuswiel.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.862
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: 3e Steun voor Holtkamper Cocoon
« Reactie #13 Gepost op: januari 23, 2016, 05:17:56 pm »

De Kyte beweegt nauwelijks als die eenmaal staat - daar zal niemand zeeziek in worden. Weet niet hoe het chassis van de Cocoon is opgebouwd en wat de opties zijn. Denk inderdaad dat voor maximale stabiliteit de voorzijde op de hoeken ondersteund zal moeten worden.
Zie de oplossing bij de Kyte. Die poten zitten veel dichter op de hoeken van het bed. En hebben kennelijk een ander bevestigingspunt. Wellicht een subframe aan het schuine draagbalken van het onderstel. De buizen van de bak zijn beslist niet sterk genoeg. De Kyte is ook wat langer dan de Cocoon, dus het kanteleffect ook wat groter. Vandaar de extra steunen denk ik. Maar nogmaals, voor ons voldoen 3 steunen prima.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2016, 05:19:33 pm door Yella »
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Gerrit1000

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 15
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero windforce (2020)
Re: 3e Steun voor Holtkamper Cocoon
« Reactie #14 Gepost op: januari 24, 2016, 10:19:04 am »

Iedereen bedankt voor zijn of haar reactie.
Ik zie er vanaf om een stabiel uitdraaipoot te plaatsen.
Wij kunnen geen steunen kwijt zoals bij Yella.
Ik zit nu te bekijken of het mogelijk is om een aluminium koker te plaatsen tussen de wagenbak en de disselbak vast te maken aan de liggers en die dan ondersteunen door hydraulische krik.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal