Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3   Omlaag

Auteur Topic: 3e Steun voor Holtkamper Cocoon  (gelezen 15345 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: 3e Steun voor Holtkamper Cocoon
« Reactie #30 Gepost op: februari 03, 2016, 06:40:58 pm »

Kan het niet zo zijn dat je aan één kant iets verzakt ben?
Zou het eigenlijk niet weten. Is niet goed te zien, maar zou wel kunnen uiteraard. Ik draai de Cocoon altijd goed stevig op. Maar je kunt je voorstellen dat als je de tent uitvouwt, er veel gewicht naar die kant gaat. Dat ga je op een gegeven moment wel ondersteunen met het frame in de voortent, maar dan staat de boel al iets schuin. Overigens is het erg weinig en met slapen merk je er niets van.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: 3e Steun voor Holtkamper Cocoon
« Reactie #31 Gepost op: februari 03, 2016, 06:43:38 pm »

dat heb ik ook daarom plaats ik onder de uitgeschoven keuken een assteun. Ik kan dat omdat mijn keuken verschuift op een frame en dus ook (een beetje) kan dragen.
Wij verschuiven de keuken nooit. Uiteraard kan het wel zoals bij iedere Cocoon. Overigens zou ik geen krik onder de keuken durven zetten. Die is daar niet op gebouwd. In feite werk je met een grote hefboom aan je keuken. Of steun je alleen de keuken? Maar daar zijn de pootjes voor.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

h2o

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 250
  • Merk Vouwwagen: HK Kyte S 2012
Re: 3e Steun voor Holtkamper Cocoon
« Reactie #32 Gepost op: februari 03, 2016, 06:46:19 pm »

Ik heb zelf (met hulp) onze whitebox op een schuifbaar frame gezet met behulp van 2 autostoel onderstellen en een handige lasser :)12]
Daar kan ik wel een Asten onderzetten zodat de cocoon niet richting de keuken gaat verzakken
Gelogd
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car....

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: 3e Steun voor Holtkamper Cocoon
« Reactie #33 Gepost op: februari 03, 2016, 07:22:05 pm »

Ik heb zelf (met hulp) onze whitebox op een schuifbaar frame gezet met behulp van 2 autostoel onderstellen en een handige lasser :)12]
Daar kan ik wel een Asten onderzetten zodat de cocoon niet richting de keuken gaat verzakken
Geen idee hoe het aan de dissel zit bevestigd, maar daar komen best forse krachten op denk ik. Je project kan ik me inderdaad herinneren.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

h2o

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 250
  • Merk Vouwwagen: HK Kyte S 2012
Re: 3e Steun voor Holtkamper Cocoon
« Reactie #34 Gepost op: februari 03, 2016, 07:33:23 pm »

Klopt, daarom zet ik de steun onder het vaste gedeelte van het frame, dus niet het uitgeschoven deel. Ijzer frame van 4x4 cm, dar kan wel wat hebben. Daarnaast is het puur als extra steun, het meeste gewicht staat op het neuswiel en achtersteunen
Gelogd
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car....

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: 3e Steun voor Holtkamper Cocoon
« Reactie #35 Gepost op: februari 05, 2016, 12:32:25 am »

Bij onze River Lodge liep ik na het opzetten de pootjes nog even na en gaf ze indien nodig nog een zetje. Als het gewicht van de tent er af is komt de wagen meestal wel iets omhoog.
Als we meer dan 2 nachten op een camping stonden liep ik ze nog een keer na.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: 3e Steun voor Holtkamper Cocoon
« Reactie #36 Gepost op: februari 05, 2016, 05:19:06 pm »

Bij onze River Lodge liep ik na het opzetten de pootjes nog even na en gaf ze indien nodig nog een zetje. Als het gewicht van de tent er af is komt de wagen meestal wel iets omhoog.
Als we meer dan 2 nachten op een camping stonden liep ik ze nog een keer na.
Is dus bij meerdere klappers met vergelijkbaar klapsysteem een probleempje. Heb ze ook wel eens nog wat bijgesteld na een aantal dagen. Je ziet het niet, maar vaak op de keuken in de koekenpan dat die iets scheef staat.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: 3e Steun voor Holtkamper Cocoon
« Reactie #37 Gepost op: februari 07, 2016, 06:35:48 pm »

Heb nog eens wat nagedacht over extra steun voor de Cocoon. Ik denk dat het nog wel goed mogelijk is om vrij eenvoudig onder de voorkant van de wagenbak een subframe/draagbalk tussen de chassis balken te maken. En daaronder 2 uitdraaisteunen te bevestigen. Dusdanig dat ze vanaf de zijkant zijn op te draaien. Ik heb al uitdraaisteunen tot 500 kg gezien voor 22,50 per stuk. Binnenkort even de Cocoon in de stalling goed bekijken, opmeten en foto's maken.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

R1chard

  • Gast
Re: 3e Steun voor Holtkamper Cocoon
« Reactie #38 Gepost op: oktober 10, 2016, 05:09:16 pm »

Heb nog eens wat nagedacht over extra steun voor de Cocoon. Ik denk dat het nog wel goed mogelijk is om vrij eenvoudig onder de voorkant van de wagenbak een subframe/draagbalk tussen de chassis balken te maken. En daaronder 2 uitdraaisteunen te bevestigen. Dusdanig dat ze vanaf de zijkant zijn op te draaien. Ik heb al uitdraaisteunen tot 500 kg gezien voor 22,50 per stuk. Binnenkort even de Cocoon in de stalling goed bekijken, opmeten en foto's maken.

Ben erg benieuwd naar de oplossing. Ik ben nu 1 keer weg geweest met de Holtkamper en liep meteen tegen dit fenomeen aan.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: 3e Steun voor Holtkamper Cocoon
« Reactie #39 Gepost op: oktober 10, 2016, 06:24:13 pm »

Ben erg benieuwd naar de oplossing. Ik ben nu 1 keer weg geweest met de Holtkamper en liep meteen tegen dit fenomeen aan.
Helaas hebben we geen Cocoon meer. Afgelopen zomer verkocht. We hebben namelijk een huisje gekocht in Hongarije om de komende jaren vakantie te houden en over een jaar of 10 daar te gaan wonen. Ik heb er dus verder niets meer mee gedaan. Maar mijn idee was een stevig stuk metaal tussen de disselbalken te maken met daaraan bevestigd in ieder geval 1 uitdraaisteun.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: 3e Steun voor Holtkamper Cocoon
« Reactie #40 Gepost op: oktober 10, 2016, 09:06:01 pm »

Kun je niet gewoon 2x een steunpoot er extra neer zetten aan weerzijde van de dissel vlakbij de wagenbak?
Bijvoorbeeld: https://www.trailerplus.nl/detail/42371/steunpoot-uitdraaibaar-bovenspindel-simol.htm.
Als de hendel een probleem is, of als je dichter bij de wagenbak wilt neerzetten, deze vervangen door een moer 19, zodat je hem met dezelfde sleutel kunt verdraaien als waarmee de de 2 andere steunen omhoog draait. Geen moeilijke constructie en flexibel.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: 3e Steun voor Holtkamper Cocoon
« Reactie #41 Gepost op: oktober 11, 2016, 07:48:48 am »

Kun je niet gewoon 2x een steunpoot er extra neer zetten aan weerzijde van de dissel vlakbij de wagenbak?
Bijvoorbeeld: https://www.trailerplus.nl/detail/42371/steunpoot-uitdraaibaar-bovenspindel-simol.htm.
Als de hendel een probleem is, of als je dichter bij de wagenbak wilt neerzetten, deze vervangen door een moer 19, zodat je hem met dezelfde sleutel kunt verdraaien als waarmee de de 2 andere steunen omhoog draait. Geen moeilijke constructie en flexibel.
Gaat niet zomaar. Je moet de steun zo breed mogelijk neer zetten, dus zo dicht mogelijk bij de wagenbak. De keukens zitten meestal op de dissel, dan moet een steun al bij het neuswiel, dus bijna in de middellijn van de Cocoon. dan werkt zo'n steun al niet echt meer. Hoe verder de steun uit de aslijn zit, des te beter de werking. Op het forum zijn een paar die een dergelijk steun als in je link hebben gemonteerd, maar dan vlakbij het neuswiel.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: 3e Steun voor Holtkamper Cocoon
« Reactie #42 Gepost op: oktober 11, 2016, 09:23:31 am »

Tussen de wagenbak en de keuken zit volgens mij ook bij de cocoon wel snel 5 cm. Met een moer erop gelast ipv de hendel zou het moeten kunnen zonder moeilijke constructie aan je wagen. Is al een stuk verder uit de middellijn van de wagen.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: 3e Steun voor Holtkamper Cocoon
« Reactie #43 Gepost op: oktober 11, 2016, 09:48:01 am »

Tussen de wagenbak en de keuken zit volgens mij ook bij de cocoon wel snel 5 cm. Met een moer erop gelast ipv de hendel zou het moeten kunnen zonder moeilijke constructie aan je wagen. Is al een stuk verder uit de middellijn van de wagen.
Ik kon amper mijn hand tussen keuken en wagenbak krijgen. Krijg je echt geen spindel of iets anders gedraaid op een makkelijke manier. Constructie hoeft helemaal niet moeilijk, zie mijn eerdere beschrijving. Er wordt meestal te moeilijk gedacht.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: « 1 2 3   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal