Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: De fiets voor of achterop de vouwwagen.  (gelezen 12088 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

peertjes

  • Gast
De fiets voor of achterop de vouwwagen.
« Gepost op: november 16, 2013, 02:15:30 pm »

Extra constructie achteraan, lees gewicht, buiten zwaartepunt , geeft bewezen instabiele combinatie met auto.
Bovenop vw en voorop dissel is al snel positiever betreft stabiliteit en dus rijveiligheid. Gemak hebben van laag tillen ed mn aan achterzijde zou ondergeschikt moeten zijn aan rijgedrag van de combinatie.

Verzin ikzelf niet maar de demonstraties van een beroepskenner toonden dit aan: op anwb en kck beurzen laat de beste man alle bij-effecten van verkeerde gewichtsverdeling zien, dmv een schaalmodel met auto en aanhanger (vw of cara..) op een rolbank te laten rijden. Weet zijn naam niet, maar denk wel dat zijn ervaringen en films te googlen zijn of via kck.
« Laatst bewerkt op: november 17, 2013, 02:00:49 pm door Alex »
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.383
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Aero Wind®Force 2020 / Beachy 360 2023
  • Welk kampeermiddel : Vouwwagen/Caravan
    • Fortuin
Re: De fiet voor of achterop de vouwwagen.
« Reactie #1 Gepost op: november 16, 2013, 02:24:31 pm »

Je zegt het zelf al.
Verkeerde gewichtsverdeling geeft problemen.
Dit staat los van fietsen wel of niet achterop.

Heb zelf een keuken voorop staan dus kan wel wat tegengewicht achterop gebruiken.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk: kampeermiddel : Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: De fiet voor of achterop de vouwwagen.
« Reactie #2 Gepost op: november 16, 2013, 03:18:59 pm »

Je zegt het zelf al.
Verkeerde gewichtsverdeling geeft problemen.
Dit staat los van fietsen wel of niet achterop.

Heb zelf een keuken voorop staan dus kan wel wat tegengewicht achterop gebruiken.
En toch ben ik heel benieuwd hoe dat in de praktijk gaat bevallen Alex. Die keuken is af fabriek, daar zal best rekening mee gehouden zijn.  Die extra constructie achterop is echter buiten de fabriek om, achteraf er op gemonteerd en geeft dus, volgens mij, een heel andere gewichtsverdeling.
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

peertjes

  • Gast
Re: De fiet voor of achterop de vouwwagen.
« Reactie #3 Gepost op: november 16, 2013, 03:39:07 pm »

juist, het blijft een extra constructie, en ook benieuwd hoe dit bevalt,
schattend kom je op 40-48 kg extra incl. drager en 2 gemiddelde fietsen
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.383
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Aero Wind®Force 2020 / Beachy 360 2023
  • Welk kampeermiddel : Vouwwagen/Caravan
    • Fortuin
Re: De fiet voor of achterop de vouwwagen.
« Reactie #4 Gepost op: november 16, 2013, 05:11:49 pm »

fiets is maar 9 kilo dus zal meevallen.
Er gaat er maar 1tje mee.

Maar een cc heeft een keuken achterop de wagen is die niet zwaar dan? :?
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

WimS

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 427
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Kyte 2022
Re: De fiet voor of achterop de vouwwagen.
« Reactie #5 Gepost op: november 16, 2013, 05:14:15 pm »

Wij hebben de Aero MTT met het standaard vaste fietsenrek.  Dit volstaat prima als je maar twee fietsen mee wilt nemen. Qua gewichtsverdeling werkte dit ook goed,  met dien verstande dat ik twee lichtgewicht racefietsen op de drager heb staan.
Mijn twinnyload is in elk geval veel zwaarder dus dat zal gevolgen voor de gewichtsverdeling hebben.
Ik kan overigens geen voordeel van de trekhaakdrager (op de dissel) boven de standaard drager bedenken.
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 813
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone
Re: De fiet voor of achterop de vouwwagen.
« Reactie #6 Gepost op: november 16, 2013, 05:14:27 pm »

Jongens niet zo pessimistisch, wat het belangrijkste is dat het gewicht goed verdeeld is en je een goede kogeldruk hebt (zeker niet te licht!). En hou het gewicht zo laag mogelijk en het zwaartepunt eveneens zo laag mogelijk.
Daarbij biedt holkamper zelf de optie aan met extra kogel en fietsendrager. Wanneer dit per definitie een slecht weggedrag op levert, zouden ze dit niet aanbieden. Lijkt mij.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: De fiet voor of achterop de vouwwagen.
« Reactie #7 Gepost op: november 16, 2013, 05:25:58 pm »

Heb zelf een keuken voorop staan dus kan wel wat tegengewicht achterop gebruiken.
Dat is waar als je het alleen over kogeldruk hebt. Dat is ook niet het "probleem" (als je daar al van zou kunnen spreken).

Wat er met dat (beladen) fietsenrek gebeurt, is dat zich daarmee een massa op een grotere afstand van de as bevindt. In theorie (en daarmee ook in de praktijk, want die zijn één als het goed is) betekent dat dat als het geheel zou gaan slingeren (bijvoorbeeld bij een uitwijkmanouvre) de massa op dat fietsenrek sterker aan de wagen trekt omdat hij ver van de as zit. Of dat in de praktijk echt problematische vormen aanneemt, kan alleen met een test beoordeeld worden. Maar dat is meer iets voor de ANWB.  :#

fiets is maar 9 kilo dus zal meevallen.
Er gaat er maar 1tje mee.

Maar een cc heeft een keuken achterop de wagen is die niet zwaar dan? :?
Het gaat niet zozeer om het gewicht zelf, maar om de afstand die dat gewicht ten opzichte van de as heeft en dus de kracht waarmee die massa aan de wagen gaat 'trekken' als het geheel zou gaan slingeren. Maar een fietsenrek met 9 kilo erop lijkt me nou niet niet direct een levensgroot probleem. :)

Jongens niet zo pessimistisch, wat het belangrijkste is dat het gewicht goed verdeeld is en je een goede kogeldruk hebt (zeker niet te licht!). En hou het gewicht zo laag mogelijk en het zwaartepunt eveneens zo laag mogelijk.
Het zwaartepunt is bij een vouwwagen altijd laag. Dat speelt praktisch gesproken alleen bij cara :ca s. Maar de gewichtsverdeling is wel belangrijk voor de wegligging. Zoals ik hierboven al aangaf: een grote massa ver achter de as van de klapper gaat bij slingeren zijwaarts aan de achterkant van de vouwwagen trekken waardoor de wagen sterker en langer blijft slingeren bij een plotselinge uitwijkmanouvre.
Het is altijd goed om zoveel mogelijk van de te transporteren massa op of rond de as te plaatsen.
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.383
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Aero Wind®Force 2020 / Beachy 360 2023
  • Welk kampeermiddel : Vouwwagen/Caravan
    • Fortuin
Re: De fiet voor of achterop de vouwwagen.
« Reactie #8 Gepost op: november 16, 2013, 05:27:41 pm »




Maar lees trouwens nu pas dat de topic starter dit eigenlijk helemaal niet bedoelde.
Ligt er trouwens aan of je nog een goede drager hebt of niet.
Die van mij was niet geschikt voor mijn mtb dus moest een andere hebben.
Maar kan me voorstellen dat als je een goede hebt gaat voor een adapter.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk: kampeermiddel : Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: De fiet voor of achterop de vouwwagen.
« Reactie #9 Gepost op: november 16, 2013, 05:33:35 pm »

fiets is maar 9 kilo dus zal meevallen.
Er gaat er maar 1tje mee.

Maar een cc heeft een keuken achterop de wagen is die niet zwaar dan? :?
Zeker is die keuken zwaar. Maar daarom staat de as van de CC ook een een stuk verder naar achter. Ziet er vreemd uit maar is niet voor niets   gedaan.

Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: De fiet voor of achterop de vouwwagen.
« Reactie #10 Gepost op: november 16, 2013, 05:39:44 pm »

Zeker is die keuken zwaar. Maar daarom staat de as van de CC ook een een stuk verder naar achter. Ziet er vreemd uit maar is niet voor niets   gedaan.

Yep. Kijkend naar het plaatje voel je bijna wat de plaatsing van die as voor oorzaak en gevolg heeft.   :J

Wat dat betreft vraag ik me af of er ooit nog een vouwwagenleverancier komt die een schamelwagen als basis gaat gebruiken. Stabieler kan niet.  :# :#
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: De fiet voor of achterop de vouwwagen.
« Reactie #11 Gepost op: november 16, 2013, 06:11:56 pm »

Je zegt het zelf al.
Verkeerde gewichtsverdeling geeft problemen.
Dit staat los van fietsen wel of niet achterop.

Heb zelf een keuken voorop staan dus kan wel wat tegengewicht achterop gebruiken.
Een vw met de keuken achterop heeft vaak de as iets meer naar achteren voor de gewichtsverdeling. Als je een trekhaak achterop monteert maak je de vw langer achter de as. Het gewicht zit vrij ver achter de as en zal als een hefboom werken, ook al mik je veel gewicht in je keuken of disselbak. Een combinatie kan daardoor makkelijker gaan slingeren.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.363
Re: De fiet voor of achterop de vouwwagen.
« Reactie #12 Gepost op: november 16, 2013, 06:34:12 pm »

Zoals zo vaak zit de sleutel gewoon in verantwoord beladen. Een sportfiets/mtb achterop zal echt geen problemen geven, zeker niet als je die zo dicht mogelijk op de wagen plaatst. Een compachge drager als de in een ander topic al voorbijgekomen spinder is echt wel veranwoord te gebruiken.
Een e-bike daarentegen zou ik niet achterop willen hebben.

Er zijn mensen die zich al snel zorgen maken die vinden dat fietsen op de dissel te veel invloed heeft op de kogeldruk. Ik heb een adapter en daar mijn fietsdrager op, bevalt me echt uitstekend! (hele andere wagen dat wel)


Gelogd
Adventure Awaits

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.383
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Aero Wind®Force 2020 / Beachy 360 2023
  • Welk kampeermiddel : Vouwwagen/Caravan
    • Fortuin
Re: De fiet voor of achterop de vouwwagen.
« Reactie #13 Gepost op: november 16, 2013, 06:44:12 pm »

Ik wacht ook lekker op reacties van Cocoon bezitters want die weten het uit ervaring.
Want als je de Cocoon goed bekijkt zie je dat het spul niet zover naar achteren steekt dus we kunnen er wel allemaal theorieën op los laten.
Maar de praktijk zal het uitwijzen.
Jammer genoeg duurt die voor mij nog veel te lang. :(

En Holtkamper zal er zelf ook wel over nagedacht hebben. ;)

Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: De fiet voor of achterop de vouwwagen.
« Reactie #14 Gepost op: november 16, 2013, 06:56:00 pm »

Maar de praktijk zal het uitwijzen.
Jammer genoeg duurt die voor mij nog veel te lang. :(
Uhhh....  eerlijk gezegd hoop ik voor je dat  het moment waarop de praktijk uitwijst wat de invloed is nog heel lang op zich laat wachten. Zoals ik al zei: laat een praktijktest met een bewuste uitwijkmanouvre met je klapper maar liever aan de ANWB over. :P
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal