Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8   Omlaag

Auteur Topic: Welke gezellige lampjes heb je buiten aan je tent / luifel / vouwwagen hangen?  (gelezen 25265 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Welke gezellige lampjes heb je buiten aan je tent / luifel / vouwwagen hangen?
« Reactie #105 Gepost op: september 21, 2023, 09:58:53 pm »

Je moet je een keer inlezen op de problematiek van lichtvervuiling. Heeft heel wat invloed op biodiversiteit, en nachtleven, ook gezondheid van mens leid er onder. Dat laatste heb je meestal wel hogere verlichtingsniveau's nodig maar ook niet zoveel hoor. Voor impact op biodiversiteit gaat het niet over de hoeveelheid licht, maar gewoon op aan of uit of er impact is.
En dan heb je ook nog impact op de sterren. Daar gaat het deel over hoe fel het is, maar ook hoe het gericht is en vooral, de optelsom van zowat alles in een regio van 300km.

Wilt dat zeggen dat licht altijd weg moet, zeker niet. Maar kan wel een pak rationeler gebruikt worden en nagedacht worden wanneer, hoeveel en waar het gebruikt wordt. Heeft zeker geen nut om de hele nacht door te laten branden.

Zelf zoek ik graag donkerdere regio's uit voor vakantie en daar kan het erg storend zijn. En vaak ook niet toegelaten in de dark sky reserves.

Als je op een echt donkere plaats bent en je gebruikt geen licht, je verschiet van hoeveel je ziet met het maan en sterrenlicht. Bij bewolkt weer kan het welk moeilijk worden op een echt donkere plaats.
« Laatst bewerkt op: september 21, 2023, 10:06:40 pm door FriedelP »
Gelogd

f2ride2001

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 68
  • Merk Vouwwagen: Alpenkreuzer Prestige 1991
Re: Welke gezellige lampjes heb je buiten aan je tent / luifel / vouwwagen hangen?
« Reactie #106 Gepost op: september 22, 2023, 09:43:55 pm »

Goedendag, we hebben het over een LED lampje van 0,05W. En dan ga je serieus in over lichtvervuiling.

Ik zou een keer in het kassengebied rond gaan rijden en je verbazen over de kW die daar verstookt worden. Die zijn vanuit de ruimte zichtbaar.
Als je daar nu je verhaal verteld hebt je helemaal een punt.

Nu niet.
Gelogd
AlpenKreuzer Prestige 1991

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Welke gezellige lampjes heb je buiten aan je tent / luifel / vouwwagen hangen?
« Reactie #107 Gepost op: september 22, 2023, 10:09:10 pm »

Hangt er vanaf over welke dingen je praat. Kassen zijn zeker het andere uiterste, maar het is niet omdat je het ene vergelijkt met het andere uiterste dat het, zeker in duistergebieden niet relevant is. Zoals aangegeven gaat het bijvoorbeeld bij de impact op diverse soorten insecten niet over hoeveel licht, maar over wel of geen licht om te misleiden waar ze hun eitjes leggen. Het gaat hier ook niet alleen over de 0,05W LED's, maar over verlichting op camping gebruikt en daar kom je vaak ook heel wat feller tegen dan de lampjes dat je beschrijft.
Gelogd

Ernst

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 58
  • Merk Vouwwagen: Campooz lazy Jack 2024
Re: Welke gezellige lampjes heb je buiten aan je tent / luifel / vouwwagen hangen?
« Reactie #108 Gepost op: december 27, 2023, 02:32:11 pm »

Barebones 3string, 2x
Barebones pendant 2x
Barebones forest 1x
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 932
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Welke gezellige lampjes heb je buiten aan je tent / luifel / vouwwagen hangen?
« Reactie #109 Gepost op: december 27, 2023, 02:48:47 pm »

Hier sinds afgelopen seizoen ook een Barebones 3 string. Geeft mooi licht, ziet er leuk uit en gaat denk ik wel een tijdje mee.
Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.573
Re: Welke gezellige lampjes heb je buiten aan je tent / luifel / vouwwagen hangen?
« Reactie #110 Gepost op: december 28, 2023, 12:37:26 am »

Kamperen is: buiten leven en langzaam de schemering en het donker ingaan, niks lampjes. Binnen een zaklantaarn voor als het nodig is, of een kaarsje op tafel,  dat is het dan wel.
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

LaraS

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 52
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2023
Re: Welke gezellige lampjes heb je buiten aan je tent / luifel / vouwwagen hangen?
« Reactie #111 Gepost op: december 28, 2023, 08:11:07 pm »

Kamperen is: buiten leven en langzaam de schemering en het donker ingaan, niks lampjes. Binnen een zaklantaarn voor als het nodig is, of een kaarsje op tafel,  dat is het dan wel.

Voor mij niet hoor. Voor mij is kamperen lange avondjes voor de vouwwagen met een goeie lamp zodat ik mijn boek lang kan lezen.
Gelogd

Ernst

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 58
  • Merk Vouwwagen: Campooz lazy Jack 2024
Re: Welke gezellige lampjes heb je buiten aan je tent / luifel / vouwwagen hangen?
« Reactie #112 Gepost op: december 28, 2023, 08:58:04 pm »

Voor mij niet hoor. Voor mij is kamperen lange avondjes voor de vouwwagen met een goeie lamp zodat ik mijn boek lang kan lezen.
Of een spelletje (bord of kaart)
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal