Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Laserkachel?  (gelezen 4026 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lars

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 353
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort XL LL
Laserkachel?
« Gepost op: januari 31, 2020, 09:37:35 pm »

Ik ben al een tijd aan het twijfelen om een (Qlima) laserkachel aan te schaffen. Niet zozeer vanwege het merk, dat wil zeggen, Zibro of Qlima (of Tectro), maar meer vanwege de ontstane verbrandingsgassen die ontstaan en uiteraard de zuurstof die nodig is om de boel te laten branden.

Ik ben bekend met het principe van een laserkachel, ik ben scheikundige, dus ik ben vooral benieuwd naar jullie eventuele letterlijke ervaringen. Hebben jullie last van de gassen/geuren die ontstaan bij de verbranding van de olie? In welke mate, en hoe ventileren jullie (of helemaal niet)? In welke mate hebben jullie last van vocht?
Maakt zon kachel herrie (wij zijn gewend aan elektrische verwarming met ventilator...)?

En ook, wat zijn jullie ervaringen, indien van toepassing, met het bewaren van de stookolie? Qlima geeft aan dat het niet verstandig is, ivm geuroverlast, om de olie langer dan 1 jaar te bewaren?

Mocht je afvragen waarom, wij willen de mogelijkheid hebben om te gaan kamperen op momenten dat het weer minder goed is, zonder afhankelijk te hoeven zijn van minimaal 10A stroom. Dat is nu eenmaal het minimum dat wij nodig hebben om de boel met elektrische verwarming warm genoeg te hebben (2250 W aan elektrische verwarming). 6A is vast voor sommigen genoeg, voor ons niet  :)

Alvast bedankt  WW
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.847
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Laserkachel?
« Reactie #1 Gepost op: januari 31, 2020, 09:43:06 pm »

wij gebruiken deze al een paar jaar zonder problemen of kou te hebben

https://www.hornbach.nl/shop/EUROM-Keramische-kachel-Safe-t-Heater-1500-Watt/8783855/artikel.html

Gelogd

muis

  • Gast
Re: Laserkachel?
« Reactie #2 Gepost op: januari 31, 2020, 11:34:10 pm »

Ik heb een Zibro, geluid maakt hij wel maar ik vind het niet storend.  Bij de ontsteking komt er wat geur vrij maar voor de rest ruik je hem niet.  Ventilatie is wel nodig natuurlijk maar omdat ik,  als het koud is, alleen de voorwand en slikranden er in zet ventileert het wel dus doe ik dat niet nog extra.

Ik heb hiervoor zowel een ventilator kacheltje en een halogeen kachel gehad, beide kunnen niet op tegen de Zibro :J
Gelogd

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: Laserkachel?
« Reactie #3 Gepost op: januari 31, 2020, 11:41:19 pm »

Wij hebben de Kero, een zibro look-a-like, super ding, bij het aanzetten en uitzetten geeft ie een poefje, dat stinkt een beetje, voor ons niet storend. Ik vind de  thermostaat , omval beveiliging  en co beveiliging wel eerg fijn. Hij stookt de tent goed warm. Ventileren doen we niet extra, de deur gaat geregeld even open voor een toiletbezoek of een van de kinderen. Hij gaat wel altijd uit voor de nacht.
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.024
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Laserkachel?
« Reactie #4 Gepost op: februari 01, 2020, 12:09:24 am »

Ik gebruik een Kero voor m'n thuisbioscoop. Die ruimte (50m2) stookt hij in notime warm. Ik stook gewone petroleum uit de pomp in België, je ruikt het ding eigenlijk niet, alleen bij opstarten en afschakelen. Thermostaat werkt goed, evenals de traploze regeling. Stil is hij niet, geluid is harder dan de beamer. Heb geen geluidsmeting gedaan, maar volgas staat hij redelijk te blazen. Eenmaal terug gemoduleerd is hij een stuk stiller. Co melder moet je er wel bij hebben.
Gelogd

hoek_tre

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Laserkachel?
« Reactie #5 Gepost op: februari 01, 2020, 12:17:01 am »

Wij hebben een Zibro laserkachel. We gebruiken 'm bij heel koud weer voor in de voortent overdag en in de avond. De boel krijg je met de Zibro echt snel lekker warm. 's Nachts gebruiken we onze Ecomat elektrische kachel.

Bij het aansteken ruik je eventjes de petroleum-geur. Maar erna eigenlijk niet echt meer. Bij doven ruik je vaagjes soms de petroleum. Deze geur vinden wij niet hinderlijk.

Ventileren doen we niet extra. Een vouwwagen is geen geïsoleerde en gesloten huiskamer. Onze eerste vouwwagen had ontzettend veel kieren, de tweede vouwwagen wat stukken minder. Die kieren stonden in verbinding met buitenlucht. Maar we hebben meestal wel een of twee  raamdelen op kierstand open. Dit is meer voor de nachtelijke condens, dan specifiek voor de dampen van de Zibro. Bij onze derde vouwwagen zal dit ff afwachten zijn, al kan deze CampooZ Lazy Jack uitstekend geventileerd worden door de diverse mogelijkheden daarvoor.

We hebben geen last van dat de petroleum verbranding hinderlijk is voor onze luchtwegen, terwijl we dit wel hebben bij het branden van kaarsen e.d.

Vochtigheid door gebruik hebben we niet bemerkt. Wel hebben wij ooit in het verleden onze eerste (b/v)ouwwagen met de Zibro op +27°C van binnenuit drooggestookt, toen we zouden opbreken, maar er een zwak zonnetje stond, na stortbuien. Tent was redelijk rap droog, dus konden we doorreizen.

Qua geluid, de toetsen van het bedieningspaneel geven een piepgeluidje bij intoetsen. Verder is onze Zibro aardig stil, tenzij de booster-stand ff gebruikt.

De petroleum (geen Qlima) bewaren wij nu al een paar jaren in gesloten jerrycans onder het luik bij de voordeur, in de kruipruimte. Deze ruimte is redelijk goed droog, en heeft een constante temperatuur. Van geurhinder totaal geen last van.
We hebben deze jerrycans ooit via een bedrijf gekocht die ze ook in deze jerrycans verstuurde. Ze lekken dus geen geur/olie.

Het maakt niet uit of het vriest, met de Zibro krijg je het wel warm. Het enigste waar je wel rekening mee moet houden is je voorraad. OP=OP Als je alles hebt verstookt, wat je vanuit huis hebt meegenomen...

... is het handig dat je een winkel-adres hebt waar je doordeweeks of in het weekend jouw type petroleum kunt kopen!
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Laserkachel?
« Reactie #6 Gepost op: februari 01, 2020, 08:39:16 am »

Goedemorgen,

Wij gebruikten de Tonysun Foetsie. Maar vonden het verbruik en de geuroverlast toch teveel.

Daarom een Zibro Laser LC 320 gekocht. De geur is een beetje bij opstarten en uitgaan, daarna voor ons vrijwel geurloos. Komt ook door de naverbranding van gassen in de laser kachels. En let op, de laserkachels hebben wel een stopcontact/stroom nodig. Niet veel.. maar met kamperen zonder electrisch heb je er dus niks aan O0

Je moet wel gefilterde en geurarne petroleum gebruiken.  Wij halen die bij de Welkoop.

Het geluid is minimaal van de ventilator die de warmte verspreid.  In no time de tent op 20 graden met grondvorst. We ventileren met een flapje/raampje in de nok. Verder is de kachel beveiligd voor slechte verbranding maar we gebruiken er altijd een CO melder extra bij.

Gekozen voor Zibro omdat deze in de recensies minder storingen geeft dan Clima. Deze is iets minder gevoelig. Let op Clima en Zibro zijn 2 verschillende merken en worden beide ergens anders gemaakt.

Gelogd

Lars

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 353
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort XL LL
Re: Laserkachel?
« Reactie #7 Gepost op: februari 01, 2020, 09:06:03 am »

Bedankt voor jullie reacties, klinkt allemaal positief!

Gebruiken jullie ook allemaal de 'geurarme' petroleum, of zoals sanderv en hoek_tre gewoon de goedkopere normale variant?
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Laserkachel?
« Reactie #8 Gepost op: februari 01, 2020, 10:14:06 am »

Ik heb momenteel de geurarme van Qlima maar heb eerder ook wel een normale variant gebruikt.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Laserkachel?
« Reactie #9 Gepost op: februari 01, 2020, 10:25:42 am »

De zuivere petroleum is beter voor de kachel en levert minder storingen op. De laser is anders dan de kous variant, gevoeliger. Anders toch sneller roetvorming ook. Verder ruik je gewone petroleum meer en zitten er volgens mij meer/hogere schadelijke stoffen/gassen in. Voor in een tent zou ik het niet gebruiken.  De foetsie in de blokhut/overkapping thuis brand er prima op en is meer ventilatie.
Gelogd

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: Laserkachel?
« Reactie #10 Gepost op: februari 01, 2020, 05:30:53 pm »

Bedankt voor jullie reacties, klinkt allemaal positief!

Gebruiken jullie ook allemaal de 'geurarme' petroleum, of zoals sanderv en hoek_tre gewoon de goedkopere normale variant?

Wij hebben beide gebruikt, net wat er in de buurt te koop was, heb geen verschil gemerkt, ook nog nooit storing gehad
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

Lars

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 353
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort XL LL
Re: Laserkachel?
« Reactie #11 Gepost op: februari 01, 2020, 09:12:08 pm »

Dank voor jullie bevindingen, knoop is doorgehakt. Zojuist een Qlima SRE3531C2 besteld  :) Nu wachten op een goede aanbieding voor petroleum  :#
Gelogd

hoek_tre

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Laserkachel?
« Reactie #12 Gepost op: februari 02, 2020, 12:25:37 am »

Wij hebben TurboHeat 20 Liter jerrycans bij Haveka.eu besteld destijds. Ze hebben ze gewoon thuis afgeleverd.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Laserkachel?
« Reactie #13 Gepost op: februari 02, 2020, 01:59:36 pm »

Gelogd

Lars

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 353
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort XL LL
Re: Laserkachel?
« Reactie #14 Gepost op: februari 02, 2020, 04:03:24 pm »

Top  :)
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal