Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Onze zelfbouw tenttrailer  (gelezen 6321 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ber

  • Klap fanaat
  • *
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 184
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon 2024 + zelfbouw tenttrailer
Onze zelfbouw tenttrailer
« Gepost op: juni 12, 2022, 09:28:58 am »

Dank je muis voor het aanmaken van een nieuw onderwerp.

Tja, waar te beginnen....

Zoals zovelen zijn we eerst met de tent begonnen. Op een gegeven moment wil je iets meer luxe, dus een vouwwagen. Na veel uitzoeken en kijken, hadden we een Cabanon Mercury gekocht. Daar hebben we 3 jaar heel veel plezier gehad. Omdat wij best veel weggaan ook vroeg en laat in het seizoen, had ik genoeg van nat inpakken en thuis weer aan de slag te kunnen. Dus de overstap naar een caravan.

De 1e 2 jaar met de caravan bleven we toch kijken naar vouwwagens, is toch wat meer kamperen :) maar de luxe van een caravan is toch ook wel fijn. Omdat vooral onze jongste en ik bleven verlangen naar 'spartaans' kamperen onstond het idee on zelf iets te gaan maken. Wel iets stoers, uniek en wat erg snel staat. De zoektocht kon beginnen.

Al snel wist ik dat het geen standaard aanhanger ging worden. Na veel zoeken kwam ik uit bij een polynorm leger aanhanger. Deze worden regelmatig aangeboden op MP, maar zijn best duur. Tot ik er 1tje tegenkwam via MO in Ommen, een opknapper. Het was er een uit 1953 en dat was te zien. Toch eerst maar eens vrijblijven kijken, ja hoor dit moest 'm worden.

Begonnen met het volledig strippen van de aanhanger. Nieuwe rubbers, `banden, lagers, remmen, etc....

Omdat ik er een lade in de bak wilde maken, moest ik uit de achterkant een luik slijpen. De verstevigd met een metalen framewerk, hele grote stoere schanrnieren. Ook moesten er steunen gemaakt worden voor de verlichting, deze heb ik van traanplaat gemaakt. Alles aan de aanhanger voldoet aan de wettelijke norm. en als afsluiting heb ik hem hoogglans zwart geschilderd.

Toen een grote bak achterin gemaakt waar de la in en uit kon schuiven. Aan de achterkant van de la zitten wieltjes om het makkelijk te maken om hem eruit te halen. Het begin van de la is een keukentje met een vast kookplaatje, een klein laatje en een klein kastje. Dit was een mooie en leuke klus.

Toen moesten we een tent gaan uitkiezen, heb gekeken voor een gordigear, een snelle opzetter maar toch niet wat ik zocht. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een daktent, nooit geweten dat daar zoveel aanbod voor is. Via Daktent.nl heb ik een JimbaJimba van Sheepie gekozen. Een mooie stoere tent die erg snel staat, ik schat inclusief het af halen van het dekzeil, 2 minuten. Geen haringen. De grote luifel hierbij genomen. Deze kan ook je ook zo opzetten dat deze als voortent fungeert.

Inmiddels zijn we, de jongste en ik, er al een behoorlijk aantal weekendjes mee weggeest. Vooral naar de Ardennen. Hij bevalt prima. Door zijn grote wielen ligt als lekker stevig achter de auto.

Deze zomer gaat ie mee naar Corsica, kunnen we lekker de bergen in, waar je met de caravan niet kunt komen.

Ik zal best nog iets vergeten zijn, dus als er vragen zijn laat maar weten.

Groet,
Ber
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Onze zelfbouw tenttrailer
« Reactie #1 Gepost op: juni 12, 2022, 09:35:22 am »

Wauw ik ben sprakeloos. Wat een erg gaaf ding. Ik zou zeggen merk naam registreren en op de markt brengen. Zal best veel vraag naar zijn

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk

Gelogd

tupp

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 93
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2.1 (2022)
Re: Onze zelfbouw tenttrailer
« Reactie #2 Gepost op: juni 12, 2022, 09:42:55 am »

Heel gaaf! En wat moet het heerlijk zijn om elke keer als je op pad gaat te weten 'dit heb ik zelf gemaakt'.
Gelogd
Na een paar jaar testkamperen in een bejaarde Jamet Louisiana, overgestapt op een gloednieuwe Trigano Odyssee.

muis

  • Gast
Re: Onze zelfbouw tenttrailer
« Reactie #3 Gepost op: juni 12, 2022, 09:46:58 am »

 WW wat een gaaf project zeg :J dank je voor het delen en de foto's erbij :J :J

Veel plezier ermee  :>
Gelogd

de Coxies

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 363
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Onze zelfbouw tenttrailer
« Reactie #4 Gepost op: juni 12, 2022, 10:17:21 am »

Gaaf gaaf gaaf!
Gelogd

Camplet-WTB

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 133
  • Merk Vouwwagen: Camp-let
  • Camp-Let Passion
Re: Onze zelfbouw tenttrailer
« Reactie #5 Gepost op: juni 12, 2022, 10:24:52 am »

Wat een ontzettend gaaf verhaal en mooi uitgevoerd!!!
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Onze zelfbouw tenttrailer
« Reactie #6 Gepost op: juni 12, 2022, 10:40:12 am »

Voor  mensen die dit interessant vinden kun je ook kijken bij daktentenfestival. Dat zijn diverse soorten zelfbouw die daar door de eigenaars met trots worden gepresenteerd op de open dag. Er staat o.a. een filmpje van 2018 op YouTube. Ben daar een keer geweest en veel inspiratie opgedaan.
Gelogd

Ber

  • Klap fanaat
  • *
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 184
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon 2024 + zelfbouw tenttrailer
Re: Onze zelfbouw tenttrailer
« Reactie #7 Gepost op: juni 12, 2022, 11:34:17 am »

Wauw ik ben sprakeloos. Wat een erg gaaf ding. Ik zou zeggen merk naam registreren en op de markt brengen. Zal best veel vraag naar zijn

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk
Dankjewel! We aan gedacht om op de markt te brengen, maar daar heb ik toch vanaf gezien. We genieten er zelf heel erg van.
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Onze zelfbouw tenttrailer
« Reactie #8 Gepost op: juni 12, 2022, 12:50:39 pm »

Mooi project en super dat je dit met uitleg en foto’s deelt.
Wat is de totale massa van deze (ongeremde) vouwwagen?
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

Ber

  • Klap fanaat
  • *
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 184
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon 2024 + zelfbouw tenttrailer
Re: Onze zelfbouw tenttrailer
« Reactie #9 Gepost op: juni 12, 2022, 01:54:59 pm »

Mooi project en super dat je dit met uitleg en foto’s deelt.
Wat is de totale massa van deze (ongeremde) vouwwagen?

Ongeveer 450kg.
Gelogd

henkt

  • Gast
Re: Onze zelfbouw tenttrailer
« Reactie #10 Gepost op: juni 12, 2022, 05:14:25 pm »

Grote klasse WW
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Onze zelfbouw tenttrailer
« Reactie #11 Gepost op: juni 12, 2022, 07:15:24 pm »

Super gaaf geworden.
Je schrijft alles vervangen incl. remmen, maar het ziet er uit alsof er geen oplooprem op zit?
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.379
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Onze zelfbouw tenttrailer
« Reactie #12 Gepost op: juni 12, 2022, 07:53:46 pm »

Iets waar mijn vader altijd van gedroomd heeft om te doen, zelf een vouwwagen bouwen. Had het als technisch directeur, veiligheidschef en directeur infrastructuur van de hele groep Palm Breweries het veel te druk om het ooit te realiseren. Hij heeft wel onze toenmalige keukenblok gemaakt en een campingtafeltje dat wij meer dan 40 jaar later nog steeds gebruiken.


Dit is echt gaaf! Op zulke dingen ben ik echt jaloers!


Altijd al veel respect gehad voor mensen die dit kunnen. Ik ben daar zelf niet handig genoeg voor, die handigheid heb ik niet van mijn vader geërfd.


Ook gaaf is dat ik op de foto's zie dat je een kast hebt met een temp 100 keuring  :#
Gelogd

Ber

  • Klap fanaat
  • *
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 184
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon 2024 + zelfbouw tenttrailer
Re: Onze zelfbouw tenttrailer
« Reactie #13 Gepost op: juni 12, 2022, 08:06:48 pm »

Super gaaf geworden.
Je schrijft alles vervangen incl. remmen, maar het ziet er uit alsof er geen oplooprem op zit?

Hij is inderdaad ongeremd, maar er zit wel een handrem op. Ik wilde hem geremd maken,maar door het lage gewicht is dar niet nodig.
Gelogd

Ber

  • Klap fanaat
  • *
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 184
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon 2024 + zelfbouw tenttrailer
Re: Onze zelfbouw tenttrailer
« Reactie #14 Gepost op: juni 12, 2022, 08:19:22 pm »

Ook gaaf is dat ik op de foto's zie dat je een kast hebt met een temp 100 keuring  :#
Haha heel scherp....

En dankje voor het compliment
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal