Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: COC certificaat  (gelezen 1832 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nynkes

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3
COC certificaat
« Gepost op: juni 07, 2023, 04:00:49 pm »

Wij overwegen om een tweedehands campooz aan te schaffen. Om helemaal in orde te zijn zouden we ook graag het COC certificaat willen. Verkoper heeft het niet. Zit dit niet bij de aanschaf van een nieuwe wagen? Waar zou het te krijgen zijn?

Reden heeft om te maken met aankoop vanuit België in Nederland.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: COC certificaat
« Reactie #1 Gepost op: juni 07, 2023, 06:42:01 pm »

Is dat nodig voor een aanhanger <750kg? Hebben die überhaupt een CVO/COC? De technische specs moeten te vinden zijn op een chassisplaat, meer is volgens mij niet nodig
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 861
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: COC certificaat
« Reactie #2 Gepost op: juni 07, 2023, 07:24:21 pm »

In Nederland kennen we deze verklaring niet.
In Belgie is deze wel nodig.
Volgens mij is deze alleen bij de fabrikant verkrijgbaar.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: COC certificaat
« Reactie #3 Gepost op: juni 08, 2023, 09:31:52 am »

Geen idee wat een COC certificaat is maar ik heb in NL 2 nieuwe wagens gekocht bij een dealer en daar krijg je niks anders mee dan een bon met chassisnummer. Misschien kan je het wel via een NL dealer of importeur regelen?
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: COC certificaat
« Reactie #4 Gepost op: juni 08, 2023, 03:37:24 pm »

Punt is dat we in Nederland een groot onderscheid kennen tussen <750kg en >750kg. Het coc/cvo is bv nodig om een buitenlandse aanhanger op kenteken te krijgen en vv. Maar aanhangers tot 750 kg hebben in Nederland een heel andere status. Ik vraag me dus af of je onder de 750 kg überhaupt een coc krijgt. Toen ik mijn camplet heb omgebouwd naar tempo 100 en deze zelf heb laten keuren bij de tuv, werd me zowel bij de tuv als het strassenverkehrsambt gevraagd om de papieren van de aanhanger. Bij beide organisaties moest er iemand bijkomen om uit te leggen dat we dat in Nederland niet hebben.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: COC certificaat
« Reactie #5 Gepost op: juni 08, 2023, 04:38:48 pm »

Eerlijk gezegd is ook als Belg de eerste keer dat ik er van hoorde en ben dus wat online gaan zoeken.


Ten eerste, ook in België wordt er veel verschil gemaakt tussen onder en boven 750 kg en wat ik er over vindt gaat dat over Europese reglementering dus vermoed ik dat dit in de meeste landen ook zo is. In Frankrijk maken ze blijkbaar het verschil op 650 kg, waardoor heel wat Franse vouwwagens ook dat als MTM hebben.


Ook op een Nederlandse site vondt ik info over het gelijkvormigheidsattest dat vanaf 2012 verplicht zou zijn:
Praktische informatie over uw aanhangwagen | Aanhangcars.nl
Hier wordt geen onderscheid gemaakt tussen meer of minder dan 750 kg.


Op de site van de politie in België wordt eerst wel gemag gemaakt van een verschil maar staat verder op de pagina dat het verplicht is vanaf 2012 voor ALLE aanhangwagens. Er wordt ook telkens bij vermeld dat dit in principe bij elke aanhangwagen wordt meegeleverd die in de EU na die datum wordt verkocht. Zou afmetingen en chassinummer bevatten evenals een europees erkenningsnummer.
Wettelijke vereisten aanhangwagen | Lokale Politie K-L-M


Zelfde informatie ook op de site van Vlaanderen:
Aanhangwagens | Vlaanderen.be
Telkens wordt er gesteld dat dit Europese reglementering is. Echter wat me opvalt is dat men spreekt van een europees nummer en niet altijd van het certificaat. Het kan dus zijn dat als dat nummer samen met het chassisnummer op het chassis is vermeld, men daarmee online in een europese databank de nodige info van het certificaat kan opvragen. Denk dus dat het belangrijkste is dat dit nummer mee bij het typeplaatje is vermeld.


Nu ik heb ook niet alle papieren meer nagekeken of kan ze me niet herrinneren die ik bij de aanhangwagen heb gekregen. Dus mogelijk zit die wel in mijn vouwwagen. Als hij terug uit onderhoud is zal ik er een keer naar kijken. Ik ga het dan in de auto leggen, daar de wagen openklappen als de politie er naar vraagt mij niet de meest handige oplossing lijkt  ::)
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: COC certificaat
« Reactie #6 Gepost op: juni 08, 2023, 09:49:24 pm »

@FriedelP: ook nog eens nagekeken, klopt helemaal. Sinds 2012 mag je dus ook niet meer zo maar zelf een aanhanger bouwen, mede omdat er een COC aanwezig moet zijn.
Gelogd

Nynkes

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3
Re: COC certificaat
« Reactie #7 Gepost op: juni 08, 2023, 09:51:16 pm »

Ik heb bij campooz nagevraagd, en dealer kan het certificaat verstrekken, tegen kostprijs.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: COC certificaat
« Reactie #8 Gepost op: juni 08, 2023, 11:28:58 pm »

Vindt het vreemd dat een bij wet verplicht document dat altijd bij een wagen die verkocht wordt moet afgeleverd worden pas krijgt tegen kostprijs.
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: COC certificaat
« Reactie #9 Gepost op: juni 09, 2023, 01:37:51 pm »

Wel raar idd dat die niet bij de vouwwagen zit, tenminste bij de onze niet en zo te horen heeft bijna niemand hem hier.
Krijg je die COC tegenwoordig dan ook als je een nieuwe auto koopt?
Gelogd

Nynkes

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3
Re: COC certificaat
« Reactie #10 Gepost op: juni 09, 2023, 01:39:08 pm »

Wel raar idd dat die niet bij de vouwwagen zit, tenminste bij de onze niet en zo te horen heeft bijna niemand hem hier.
Krijg je die COC tegenwoordig dan ook als je een nieuwe auto koopt?
In België wel!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: COC certificaat
« Reactie #11 Gepost op: juni 09, 2023, 01:43:10 pm »

Bij de auto zit dat zeker. Is het gelijkvormigheidsattest en daar ben ik zeker van dat dit ook in andere landen er bij zit.


Ik heb mijn vouwwagen in België gekocht en zoals eerder gezegd, ik kan me niet herinneren dat ik het gekregen heb. Maar kan ook zijn dat dit wel degelijk tussen de papieren zat dat ik gekregen heb, maar omdat daar geen aandacht op gevestigd is, me dat gewoon niet opgevallen is dat ik het heb. Ga het in ieder geval nog eens nakijken nu.
Gelogd

ArjenVT

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi 2.0 De Luxe (2023)
Re: COC certificaat
« Reactie #12 Gepost op: juni 09, 2023, 02:51:31 pm »

Ongeveer drie weken geleden hebben we onze nieuwe Cabanon opgehaald bij de Wit in Schijndel en daar kregen we keurig netjes een "certificat de conformite" bij  :J
Gelogd

steve.v

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 30
  • Merk Vouwwagen: RACLET VillaNova
Re: COC certificaat
« Reactie #13 Gepost op: juni 09, 2023, 03:17:35 pm »

Wij hebben onze 2dehands vouwwagen gekocht en de vorige eigenaar heeft er netjes het gelijkvormigheidsattest bij gegeven.

De vouwwagen  komt origineel van camping zorro dus zij leveren het ook af   :#
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: COC certificaat
« Reactie #14 Gepost op: juni 09, 2023, 03:44:26 pm »

Dan hebben wij het zeker ook gekregen, onze wagen komt er ook van.


Denk dat bij velen het gewoon niet bij stilstaan dat ze het gekregen hebben. Maar wel degelijk het gekregen hebben.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal