Schimmel op kampeerstoel maar gelukkig niet op de tent

Gestart door steve.v, juli 10, 2024, 08:00:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

steve.v

Hoi iedereen,

Gisteren haalde ik onze raclet villanova uit de garage om hem nog eens even te inspecteren voor een tripje volgende week. Onze garage is niet altijd droog en ik heb altijd al wat angst voor mogelijke schimmelvorming. Tot hiertoe ging het altijd goed.

Ook bij de inspectie gisteren gelukkig geen schimmel op de tent.
MAAR op de 2 decathlon campingstoelen zit wel schimmel  :(

De vraag is nu natuurlijk hoe komt het dat die stoeltjes wel beschimmeld zijn. En wat we extra kunnen doen om de tent en de toebehoren te beschermen.
Wie heeft raad?

LaraS

6ink

Onze garage is ook erg vochtig, met name in de periode november t/m februari. In de winter hebben we de VW dus in een stalling elders staan. Ik merk het vooral aan tennistassen e.d. die in de garage hangen. Daar zit ook binnen no-time schimmel op. Vooral als ze nat zijn geregend. Had je de stoelen onder het zeil van de VW? Misschien vochtig opgeborgen? Ik denk dat je wel geluk hebt gehad.

Ik heb vochtvreters e.d. gekocht, maar voor in garage werkt dat toch minder goed. Of je moet zo'n enorme installatie kopen die constant aan staat. Garage goed isoleren zou ook kunnen helpen.

Ronald1977

Ik heb hiervoor een luchtontvochtiger aangeschaft, daarna geen schimmel problemen meer in de garage.
https://www.hornbach.nl/p/madeira-luchtontvochtiger-notos/6772349/

Yella

Citaat van: 6ink op juli 10, 2024, 12:42:09 PM
Onze garage is ook erg vochtig, met name in de periode november t/m februari. In de winter hebben we de VW dus in een stalling elders staan. Ik merk het vooral aan tennistassen e.d. die in de garage hangen. Daar zit ook binnen no-time schimmel op. Vooral als ze nat zijn geregend. Had je de stoelen onder het zeil van de VW? Misschien vochtig opgeborgen? Ik denk dat je wel geluk hebt gehad.

Ik heb vochtvreters e.d. gekocht, maar voor in garage werkt dat toch minder goed. Of je moet zo'n enorme installatie kopen die constant aan staat. Garage goed isoleren zou ook kunnen helpen.
Ga eerst eens goed ventileren. Dat scheelt enorm. Isoleren helpt niet echt tegen vocht. Hoort ook goede ventilatie bij. Waar komt dat vocht vandaan? wij hebben een onverwarmde en ongeisoleerde garage, maar absoluut geen last van vocht. ventilatie ook niet super, maar toch droog.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Ronald1977

Deze winter was natuurlijk mega nat. Bij mij komt het vocht omhoog via de betonnen vloer en door een halfsteens muur.

Ik heb nog op de planning staan om de muren te impregneren en de vloer te coaten.

Maar dan heb ik nog pubers die natte fietsen in de garage zetten...

steve.v

Dit is bij ons ook ongeveer het probleem. Vocht komt langs de vloer omhoog en iedereen zet zijn fietsen (met fietstassen) in de garage. Zo komt er natuurlijk een hoop vocht binnen.  Ik ga eens kijken of ik een extra ventilatie kan voorzien.

Een stalling willen we niet doen. De vouwwagen kan in de garage, dat is net 1 van de redenen om een vouwwagen te hebben ipv een campervan oid.

CEO

Ik heb in mijn garage een badkamer ventilator aangelegd. Die slaat aan bij vochtige lucht, maar in de praktijk (halfsteens muurtjes) staat hij vrijwel altijd aan. Ik heb er een schakelaar aangemaakt, zodat hij uit kan als ik daar wat ga klussen of als de frietpan aangaat (daar hebben we een afzuigkap voor).

Werkt best goed: eerst zag ik metalen roesten, dat is nu niet meer te zien. Maar het blijft een enigszins vochtige omgeving... De kar mag best even in de garage, maar ik zou hem daar niet permanent willen hebben ivm het vocht. 
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Ronald1977

Ventilator heb ik ook aan gedacht, maar dat werkt alleen in een verwarmde ruimte. Als de temperatuur in de garage ongeveer gelijk is aan de buitentemperatuur en de vochtigheid buiten is 90% dan werk je juist extra vocht naar binnen.

In de afbeelding zie je de luchtvochtigheid in mijn garage en het moment dat ik de luchtontvochtiger heb aangeschaft is duidelijk te zien.

Annemarie

Citaat van: Yella op juli 12, 2024, 06:52:41 PM
Ga eerst eens goed ventileren. Dat scheelt enorm. Isoleren helpt niet echt tegen vocht. Hoort ook goede ventilatie bij. Waar komt dat vocht vandaan? wij hebben een onverwarmde en ongeisoleerde garage, maar absoluut geen last van vocht. ventilatie ook niet super, maar toch droog.
Zou ik ook zeggen, meer ventileren. Onze klapper staat het hele jaar in de schuur/garage. Die is vorig jaar verbouwd, en heeft bewust veel ventilatie. De bouwers adviseerden alles dicht en isolatie, hebben we niet gedaan. Al zet ik de auto er kletsnat in, het is in in de kortste keren droog. Ondanks een oude betonvloer direct op het zand gestort. Dus ja, meer ventileren!