Vouwwagenclub.info
(Openbaar)De vouwwagen => vouwwagenmerken informatie => Holtkamper => Topic gestart door: gateman op maart 25, 2014, 01:51:50 pm
-
Beste allemaal. Kan iemand mij ook helpen aan detail foto/foto's van de trailerhitch? Ik heb onderstaande foto kunnen vinden maar waarnaar ik vooral benieuwd ben is hoe de trailehitch op de wagen is bevestigd. Ik weet dat hij in de uitsparingen achter gaat. Daar zit echter een moer die de draaisteunen vasthoudt. Het lijkt mij dat hij niet echt diep er in kan. Graag hulp. Alvast bedankt.
-
Trekhaak aan de vouwwagen?
(oh, sorry, tenttrailer geen vouwwagen!! Tenttrailer is minder de kleur oranje/bruin en minder oubollig ;) )
Handig! kun je er een caravan achter hangen ;)
-
Trekhaak aan de vouwwagen?
(oh, sorry, tenttrailer geen vouwwagen!! Tenttrailer is minder de kleur oranje/bruin en minder oubollig ;) )
Handig! kun je er een caravan achter hangen ;)
Zou kunnen... Maar meestal wordt het voor een fietsendrager oid gebruikt ;)
-
Precies.....of je kunt er box opzetten. Maar goed dat was mijn vraag niet.
-
Je hebt pech.
Ik heb de wagen nog niet bij huis.
-
Je hebt pech.
Ik heb de wagen nog niet bij huis.
Ik kan niet wachten tot je hem thuis hebt :)
-
Dan zijn er dus 2. ;)
Maar als de planning doorgaat komt hij pas in mei weer voor de deur te staan.
-
Als je deze vergroot zie je hem een beetje van de zijkant.
-
Dank voor de moeite maar helaas kan ik net niet datgene zien waar het mij om gaat. Ik wil heel graag weten hoe de hitch in de cocoon of astro zit. Heb je trouwens geen problemen met de zekeringen van je auto als je er een fietsrek op zet? Ik las daar n.l. iets over.
-
Zou het niet weten.
Ben nog niet zover gekomen.
Maar verwacht het eigenlijk niet.
-
Dank voor de moeite maar helaas kan ik net niet datgene zien waar het mij om gaat. Ik wil heel graag weten hoe de hitch in de cocoon of astro zit. Heb je trouwens geen problemen met de zekeringen van je auto als je er een fietsrek op zet? Ik las daar n.l. iets over.
Ik kijk lekker mee omdat wij onze toekomstige Cocoon willen voorzien van een keuken achterop. We willen liefst geen dissel onder de luifel. Tenzij ik zelf een keuken bouw waar je van de dissel geen tot weinig last hebt. door Kookplaat helemaal links en koelbox helemaal rechts te houden. Op MP staan een aantal met al reeds de tent andersom op de wagen.
Overigens heb ik laatst in Bunnik even gekeken, maar jammer genoeg geen foto gemaakt. Maar de armen van de trailerhitch waren iets van 3 kante koker geloof ik. Maar ze zaten gewoon aan het frame vastgebout. Eigenlijk stelde het niet zo heel veel voor. Ik denk zelf als ik een keuken achterop ga maken, ik niet eens een trekhaak ga oplassen, maar alleen 2 draagarmen op het frame bout en daar de keuken, of disselkoffer op bevestig. Daarnaast vraag ik mij af (jij wellicht ook) of de tent niet een stukje naar voren moet om het extra gewicht te compenseren. Anders wordt de wagen erg licht op de trekhaak.
-
wij zijn bezig met een carrosserie bedrijf want wij willen dit ook heel graag. onze fietsen mee op vakanties in Nederland. ik had van iemand van hier een adres gekregen die dat ook wel zou kunnen maken maar die ben ik door een computer crash kwijt geraakt helaas. ik weet ook niet meer wie het is geweest. maar over het erin schuiven.... er zit inderdaad een bout en een verdikking maar... er is daarnaast wel ruimte om iets langs te schuiven. Ik zal even de foto voor de verduidelijking bij doen. je hebt dus niet veel speling maar er kan wel iets langs heen geschoven worden. Ik hoop dat jullie mijn gebrabbel een beetje kunnen begrijpen. wij hebben gevraagd naar een prijs indicatie zodra wij dat hebben wil ik dat wel hier melden als daar behoefte aan is.
-
I Maar de armen van de trailerhitch waren iets van 3 kante koker geloof ik. Maar ze zaten gewoon aan het frame vastgebout. Eigenlijk stelde het niet zo heel veel voor.
Misschien moet ik ook eens naar Bunnik rijden en foto's maken..........stiekum :O ............Ik denk n.l. ook dat de koker niet dezelfde vorm heeft als de koker waar de hitch ingeschoven wordt. Mede omdat er aan beide kanten een bout zit die de draaisteunen vast houdt. En als hij vastgebout zit kan hij er ook weer af. Makkelijk. Ik vind de prijs die ze vragen echt.....maar dan ook echt veel te hoog. Weet iemand die dit voor mij in klein momentje last. Over het gwicht: Ik heb nu in de Astro achter een rechthoekige bak waar de stokken (meer als de cocoon) in zitten. Die gaat naar voren en tussen de keuken en de wagen past nog een gasfles. Verder is het denk ik een kwestie van de keuken en vooral koelkast flink volgooien bier! Ik denk dat je met een juiste verdeling van het gewicht een heel eind komt. Ik vind de keuken leeg nu al behoorlijk op gewicht. Maar goed foto's, foto's, foto's, blijven welkom.
-
er zit inderdaad een bout en een verdikking maar... er is daarnaast wel ruimte om iets langs te schuiven. Ik zal even de foto voor de verduidelijking bij doen. je hebt dus niet veel speling maar er kan wel iets langs heen geschoven worden.
Dank voor de reactie. Juist de beperkte ruimte zet me aan het denken. Ik had het ook al bekeken. Er moet toch een flink gewicht op kunnen. Ik hou me zeker aanbevolen als je een offerte hebt gekregen. Mag ook als PM.
-
http://www.mijnalbum.nl/Foto-B8F7OWX4.jpg (http://www.mijnalbum.nl/Foto-B8F7OWX4.jpg)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-W74DU7ZN.jpg (http://www.mijnalbum.nl/Foto-W74DU7ZN.jpg)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GS46HNTM.jpg (http://www.mijnalbum.nl/Foto-GS46HNTM.jpg)
Volgens mij komen deze fotos van dit forum
pm mij maar ,als je ze groter wilt.
-
http://www.mijnalbum.nl/Foto-B8F7OWX4.jpg (http://www.mijnalbum.nl/Foto-B8F7OWX4.jpg)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-W74DU7ZN.jpg (http://www.mijnalbum.nl/Foto-W74DU7ZN.jpg)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GS46HNTM.jpg (http://www.mijnalbum.nl/Foto-GS46HNTM.jpg)
Volgens mij komen deze fotos van dit forum
pm mij maar ,als je ze groter wilt.
Die laatste is lekker duidelijk. Precies wat ik als laatste dacht dat zou kunnen, gewoon aan de buitenkant van de U=balken vastbouten.
-
Ik kan je deze foto's laten zien.
ik heb zelf een trailerhitch gemaakt, had de steunen losgedraaid, dwarsprofiel eraf.
vervolgens de trekhaak er ingeschoven, voorzien van passende gaten waarin de steunpoten passen en de bout/moeren precies door konden.
-
wauh dank je wel voor het delen!! ziet er goed uit!!
-
@/retteketet. Welk materiaal heb je precies gebruikt? Dikte etc. In principe ziet het er vrij eenvoudig uit. En waar heb je de kogel vandaan? Ben ook al aan het zoeken geweest, maar kon nog niet zo snel iets vinden. w.s. niet het juiste zoekwoord. En is het geheel sterk genoeg om een 50 kg te houden?
-
@/retteketet. Welk materiaal heb je precies gebruikt? Dikte etc. In principe ziet het er vrij eenvoudig uit. En waar heb je de kogel vandaan? Ben ook al aan het zoeken geweest, maar kon nog niet zo snel iets vinden. w.s. niet het juiste zoekwoord. En is het geheel sterk genoeg om een 50 kg te houden?
de trekhaak en materialen heb ik via een garagehouder uit ons dorp, vergelijkbaar als http://www.aanhangerstore.nl/detail/120733/kogelkoppeling-muurbevestiging-.htm
hij heeft ook het ijzer verzorgt, vervolgens heb ik die op maat gemaakt, even vast gelast.
Vervolgens heeft een prof .lasser de zaak netjes vast gezet. en wist een locatie om de zaak te verzinken.
materiaaldikte was +/-4mm
er is getest met een heuse aanhanger aan de vouwwagen.
Vervolgens heb ik zelf meerdere vakanties met 2 stadsfietsen rond gereden en het gaf geen krimp.....
-
@retteketed: ik heb je al persoonlijk bedankt voor het delen van de foto's en zo te zien maken we meer mensen blij. Helemaal goed. Binnenkort de kar ophalen en beginnen met klussen........Heb je nog tips betreffende elektra? Ik las in een bericht van jou dat de zekeringen in je auto de extra fietsdrager niet aan konden? Nogmaals super bedankt.
-
de trekhaak en materialen heb ik via een garagehouder uit ons dorp, vergelijkbaar als http://www.aanhangerstore.nl/detail/120733/kogelkoppeling-muurbevestiging-.htm
hij heeft ook het ijzer verzorgt, vervolgens heb ik die op maat gemaakt, even vast gelast.
Vervolgens heeft een prof .lasser de zaak netjes vast gezet. en wist een locatie om de zaak te verzinken.
materiaaldikte was +/-4mm
er is getest met een heuse aanhanger aan de vouwwagen.
Vervolgens heb ik zelf meerdere vakanties met 2 stadsfietsen rond gereden en het gaf geen krimp.....
Dank je, dat vergemakkelijkt de klus enorm. Nu eerst nog een Cocoon scoren en zien welke van de 2 ik ga maken. Overigens meen ik me te herinneren dat je de wagenbak op het chassis naar voren hebt geplaatst. Was dat nodig om het gewicht van de fietsen te compenseren? Ik kan me voorstellen dat dit weer nadelig is als de fietsen niet mee gaan.
-
Als je daar één of meerdere fietsen op hangt, ben je dan niet je kogeldruk kwijt?
Ik heb altijd begrepen dat je minimaal een kilo of 60 aan kogeldruk moet hebben...
-
Als je daar één of meerdere fietsen op hangt, ben je dan niet je kogeldruk kwij
Hang er van af wat je op de dissel hebt staan. De dissel keuken heeft ook een flink gewicht. Wat ik me nu opeens afvraag. Past de trailer wel op de Astro met hardtop? Ik begrijp dat bij uitklappen eerst de fietsen er af moeten :) maar kan het deksel dan het kantelpunt nog maken? Hij wordt bij Holtkamper wel als optie gegeven. Iemand ervaring mee?
-
Trailerhitch past gelukkig ook op de Astro. Verder hoeven er, volgens Holtkamper, in 95 % van de gevallen geen aanpassingen aan de auto gedaan te worden als je gaat rijden met extra verlichting van bijvoorbeeld de fietsdragers.
-
Het ziet er allemaal best mooi uit maar 1 ding vraag ik mij af. Waarom niet een fietsdrager maken die direct aan de vouwwagen kan. Deze zou dan op dezelfde manier er ingeschoven kunnen worden.
Nu wordt er iets gemaakt met een kogel en daar dan weer een fietsdrager op, lijkt mij een beetje dubbel. Ook denk ik dat een fietsdrager direct aan de wagen een stuk stabieler is dan 1 op een kogel.
Misschien een leuke uitdaging voor iemand ?
-
Het ziet er allemaal best mooi uit maar 1 ding vraag ik mij af. Waarom niet een fietsdrager maken die direct aan de vouwwagen kan. Deze zou dan op dezelfde manier er ingeschoven kunnen worden.
Nu wordt er iets gemaakt met een kogel en daar dan weer een fietsdrager op, lijkt mij een beetje dubbel. Ook denk ik dat een fietsdrager direct aan de wagen een stuk stabieler is dan 1 op een kogel.
Misschien een leuke uitdaging voor iemand ?
Had het hierboven ergens al kort omschreven. Simpel 2 draagarmen vastbouten aan de U-balken en daar een alu dissel fietsdrager op. stevig en wat betreft gewicht veel lichter dan een stalen fietsdrager op de trekhaak. Eventueel kun je ook 2 kokerbalken vastzetten op het frame en daar kleinere kokers in die je borgt met een bout of borgpen. Met fietsdrager en al inschuiven is toch van een heel andere aard, maar wellicht best te realiseren.
Het idee van HK is echter dat je de fietsdrager ook op de auto kunt gebruiken tijdens vakantie.
-
Het idee van HK is echter dat je de fietsdrager ook op de auto kunt gebruiken tijdens vakantie.
Dat is inderdaad een voordeel
-
Mijn trekhaak is bijna klaar. Gekozen voor RVS. Er moeten nog een paar gaten geboord worden en dan kan hij gebruikt worden.
-
ziet er goed uit. Heb je ook detail foto's vanaf de zikant hoe het op het frame zit gemaakt.
-
Ziet er goed uit!
-
ziet er goed uit. Heb je ook detail foto's vanaf de zikant hoe het op het frame zit gemaakt.
Ik heb dit (natuurlijk) niet zelf gedaan. Kan niet lassen. Wagen staat bij een kennis en vrijdag haal ik hem op. Dan zet ik er nog wat foto's op. In ieder geval is er voor gekozen het frame niet in de kokers te schuiven. maar met bouten aan de zijkant te monteren. Er moest anders een stuk van de dwarsbalk afgeslepen worden omdat het frame anders niet onder de dwarsbalk zou passen. Dan zou er ook weer gegalvaniseerd moeten worden (of zinkspray). Elektra is makkelijk zelf te doen. Onder de wagen zit een zwart kastje waar de draden zo ingeprikt kunnen worden. Ik heb nog een foto bijgevoegd van een andere mooie oplossing.
-
kijk, dat mag ik graag zien!
ben benieuwd hoe je astro openklapt met de trekhaak/knobbel...
zal net gaan .
hou rekening met het instappen dat je niet telkens je (scheen)been stoot....
succes, maar dat komt goed, dat zie ik wel. :J :J
-
ben benieuwd hoe je astro openklapt met de trekhaak/knobbel...
zal net gaan .
:) Ik heb eerst Holtkamper gevraagd of het überhaupt kan met een Astro. De trekhaak steekt iets verder uit dan de kentekenverlichting dus dat komt denk ik wel goed. Ben alleen nieuwsgierig hoeveel kilo het geheel kan hebben. Is namelijk niet een hele dikke buis geworden. Nu hoeft de trekhaak ook alleen maar twee lichte (race) fietsen te dragen maar toch............
-
Misschien kun je het nog even laten berekenen door iemand die werktuigbouwkunde heeft gedaan.
-
Misschien kun je het nog even laten berekenen door iemand die werktuigbouwkunde heeft gedaan.
Dat wordt een leuke berekening. Dynamische belasting, versnellingen, vlaktedruk en wrijvingsweerstand. I: Ik waag mij er niet aan.
Alleen gevoelsmatig heb ik wel mijn twijfels met (te) dunne buis. Niet vanwege de 'sterkte' van de buis maar meer vanwege de bevestiging, (de genoemde vlaktedruk / wrijvingsweerstand) Deze moet tenslotte de krachten overbrengen.
-
We gaan het zien. Hij is klaar op het elektra aansluiten na. Het is een 50x20 koker. Aan een 50x50 hoeklijn. Met een minimale overspanning.
Dit moet met gemak 50 kilo kunnen houden. Voor de extra stevigheid zitten er buisjes in de koker gelast waar de bouten van de trekhaak doorheen gaan.
-
Ziet er heel goed uit.
-
mooi hoor
-
Als ik het goed heb gezien heb je gekozen voor een 7 polige stekkerdoos en geen 13 polig, heeft dit een reden?
-
Als ik het goed heb gezien heb je gekozen voor een 7 polige stekkerdoos en geen 13 polig, heeft dit een reden?
Als er geen achteruitrijlamp op zit, heb je ook niet meer nodig. Alhoewel Jaeger spul wat goedkoper is dan Multicon.
-
Als er geen achteruitrijlamp op zit, heb je ook niet meer nodig. Alhoewel Jaeger spul wat goedkoper is dan Multicon.
Klopt. Er zit op mijn fietsdrager geen achteruitlamp dus waarom draden aansluiten die ik toch nooit ga gebruiken. Nu net de wagen opgehaald en de fietsen er op gezet. Staat als een huis.
-
Foto?
-
Zal ik zo even maken........ :)
-
Hierbij nog wat foto's. Ik heb de fietsen nog wel met een spanband vastgemaakt aan de wagen Dit omdat de fietsen best wel wat wiebelen door het veren van de wagen. Nu zo vast als een huis.......
-
Pas je op voor cable rub op je frame van je fiets. Die spanbanden zijn best hard. Zou zonde zijn van krassen in de toptube. Even een doekje omheen. Of verwarmingsbuis isolatie
-
Pas je op voor cable rub op je frame van je fiets. Die spanbanden zijn best hard. Zou zonde zijn van krassen in de toptube. Even een doekje omheen. Of verwarmingsbuis isolatie
Dank voor de tip WW
-
Mooi resultaat.
probeer de spanbanden aan de zijkanten te spannen.
mijn ervaring was dat de spanbanden bovenlangs tijdens de rit begonnen te klapperen. dit heeft invloed op je zeil.
langszij klappert het minder.
En stop een (stukje foam, of iets dergelijks) bescherming tussen de beide fietsen en je klapwagen, dan trek je deze makkelijker aan!
-
Fietsen staan ook mooi achter de wagen, zullen dus niet zo veel extra wind vangen.
-
Hoi,
vraagje kan je ook een foto laten zien waar te zien is hoe en waar je de kabel voor de verlichting in gestoken hebt.
bedankt ik begrijp ergens aan de onderkant van de trailer
-
Zit er niet ergens een doos onder je vw? En anders zelf 1 aanleggen en de kabels splitten.
-
ik zie de doos onder de wagen zitten zit netjes met een dekstel en aandraai schroef :K
-
ik zie de doos onder de wagen zitten zit netjes met een dekstel en aandraai schroef :K
Van daaruit zou je dus draden kunnen trekken voor de aansluiting. Overigens is het wel handig om een contactdoor ertussen te zetten. dan is alles makkelijk los te halen en aan te sluiten als je de boel verwijdert. Jaeger stekkers etc. zijn het goedkoopst.
-
Top mooi klusje voor in maart
-
Top mooi klusje voor in maart
Ga je zelf een trailerhitch maken? Voor fietsen, of voor de keuken? Hou wel rekening met het gewicht achterop.
-
Ik laat de hitch lassen en met het gewicht van de keuken moet het wel lukken
-
Ik laat de hitch lassen en met het gewicht van de keuken moet het wel lukken
Verkijk je er niet op. Heb er ervaring mee met de Alutec achterop. Het is allemaal zwaarder dan je denkt. En de Cocoon krijgt te neiging iets te zwalken bij hogere snelheid, hou daar wel rekening mee. Zeker nu je de Cocoon gaat verhuren. Jij hebt er een stevige auto voor staan. Een ander wellicht niet.
-
Bedankt voor de tip ga er zeker rekening mee houden
-
We gaan het zien. Hij is klaar op het elektra aansluiten na. Het is een 50x20 koker. Aan een 50x50 hoeklijn. Met een minimale overspanning.
Dit moet met gemak 50 kilo kunnen houden. Voor de extra stevigheid zitten er buisjes in de koker gelast waar de bouten van de trekhaak doorheen gaan.
bestaat er een tekening van deze constructie? Ksn je die anders plaatsen
-
Helaas geen tekening.......
-
yes, eindelijk mijn eigen trailer hitch,fietsjes kunnen mooi mee achterop. :>
-
Ziet er goed uit, is er iemand die ook zo iets voor de aart kok livingstone heeft?
Sent from my iPad using Tapatalk
-
Ziet er goed uit, is er iemand die ook zo iets voor de aart kok livingstone heeft?
Sent from my iPad using Tapatalk
Daar kan het toch alleen maar op de dissel of bedoel je dat ook?
-
Ziet er goed uit, is er iemand die ook zo iets voor de aart kok livingstone heeft?
Sent from my iPad using Tapatalk
Yep, maar dan op de dissel
http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=16277.0
-
Yep, maar dan op de dissel
http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=16277.0
En daar zit nu een grote disselbak:)57]:)57], vandaar mijn interesse voor achterop
-
Is het niet zelf te maken achter op een AK?
Je hebt nu foto's van de Cocoon van Ed. IK neem aan dat het chassis van de AK ook doorloopt tot achter. Of zit de keuken achterop?
-
Keuken zit achterop inderdaad bij de Livingstone.
-
Keuken zit achterop inderdaad bij de Livingstone.
Iemand met een Holtkamper met Kyte kitchen heeft ook zoiets zelf gemaakt. Een makkelijk verwijderbare drager achter de keuken. Ik moet zeggen dat de Kyte wel een langer chassis heeft, waar de keuken op rust.
-
Leuk om te zien zo'n trailerhitch. Alleen op de plek waar de grootste spanningen komen is het L-profiel wel heel erg verjongd! Twijfel of dat wel goed gaat.
-
Het origineel zit in de koker van de achterbalk
-
Ik heb ze voor de drager aan de binnenzijde van het chassis gehouden en langer L profiel gebruikt wat verder in het chassis loopt. Mocht er een bout losgaan, dan is er nog steun in het chassis. Wat bedoel je met "verjongd"? Verzwakt?
-
En er is weer een variant bij, zie onderstaande foto's. Dit is van de 'pas'-sessie. Het frame is nu op weg naar de verzinkerij, dan kan ik daarna mooi aan het knutselen met de elektra.
-
Dat ziet er degelijker uit.
'Verjongen' is materiaal weghalen. Ed heeft erg veel materiaal weggehaald op een kritische plek waar de L- profieltjes belast worden. Of het sterk genoeg, is wat mij betreft op basis vd foto's niet te zeggen.
Heb wel meer vertrouwen in de oplossing van DrogeR.
-
Leuk om te zien zo'n trailerhitch. Alleen op de plek waar de grootste spanningen komen is het L-profiel wel heel erg verjongd! Twijfel of dat wel goed gaat.
Is inderdaad een grote hap ijzer weggehaald. Dat zou ik zo niet durven doen.
coleman - cheyenne
-
Kun je nog oplossen door dikke strip in het profiel te bouten.
-
Dat zou een oplossing kunnen zijn. Ook de uitsparing rond maken. Geen happen in het ijzer. Echt, hier moet je wat aan doen.
coleman - cheyenne
-
Dikke strip er overheen heeft alleen zin als die strip voldoende lang is. Echter, het is dan nog steeds geen L-profiel (dus een halve koker) en dus relatief zwak. Beter is een strip over de verjonging vast te lassen aan drie zijden (2 korte kanten en lange zijde aan de ligger). Daarmee komt de halve koker weer terug.
Probleem met een trailerhitsch is grote moment van de belasting. Het korte profieltje heeft een lange hefboom die belast wordt. Dat maakt dat de krachten veel groter zijn dan je misschien zou verwachten op basis van belasting met 1 of 2 lichte fietsen.
-
Ik ben het er mee eens dat er wat aangedaan moet worden. Dit is constructief niet goed. Er af vallen zal het waarschijnlijk niet doen, maar verbuigen zou wel kunnen.
Jammer want het is wel mooi gemaakt!
Een eenvoudige oplossing heb ik zo niet, het is allemaal redelijk ingrijpend.
Het was al beter geweest wanneer het hoekprofiel anders gebruikt was. De lip aan de bovenkant en dan deels uitsparen. Dan blijft het profiel verbonden en kan het niet uitbuigen. En er blijft geen water in staan.
(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160531/e2c5cbb998a6c43a174220378e68a3f3.jpg)
-
Als ik kijk naar de constructie is het geheel niet de meest logische constructie:
- boutgaten in een frame doe je in het midden van het profiel (in het midden zijn de minst grote krachten werkzaam in een profiel, dus daar vezwak je het minste)
- boutgaten doe je op 1 lijn. (dus naast het gat wat er al inzit voor de bevestiging van de bak)
- Hoogte is belangrijker dan breedte. Tegen buigen werkt namelijk hoogte tot de 3de macht , breedte 1x
Als je nu kijkt naar de constructie moet je goed kijken wat het zwakste deel is. Naar mijn mening is dit de bout die het meeste kracht moet opnemen. Kan hij dit op afschuiving? En dan nog de vlaktedruk van het originele frame. Is deze bestand daartegen?
Vergis je overigens niet in de krachten: Je moet met behulp van moment de kracht op de bout bepalen, waarbij de kracht niet het gewicht is van de fietsendrager+ fietsen, maar dit gewicht vermenigvuldigt met de G-krachten die er tijdens het rijden opkomen, denk hier bijvoorbeeld aan remmen / optrekken, of een bult/gat in de weg. Dit tesamen met een veiligheidsfactor praat je snel over 7,5kN waar je rekening mee moet houden. Of dit nu kan moet je een volledige berekening er op los laten.
-
Nou wordt het leuk :P, ik reken normaal aan stilstaande gebouwen, dus de dynamische factor is even gokken.
Zie de bijlage voor het rekenschema van onze trailerhitch. Bij een kogeldruk van 80 kg (0,8 kN) en een moment van 0,3 kNm (een 'arm' van 375 mm) en opzichte van de trekhaak treden de krachten als in de bijlage op.
Het maximaal buigend moment in de langsliggers is 0,2 kNm -> met een dynamische factor van 3 is dat 0,6 kNm.
Er is dan een weerstandmoment van 2,55 x 10³ mm³ benodigd (in staalkwaliteit S235, standaard constructiestaal).
Mijn U-profiel van 40x30x3 heeft een elastisch weerstandmoment van 3,3 x 10³ mm³.
Het hoeklijn dat HK gebruikt heeft (volgens mij +/- 50x30x3) heeft 'slechts' 1,8 x 10³ mm³ (en kan de dynamische factor van 3 dus niet aan bij maximale belasting (voor mij deels reden om niet de originele oplossing te kiezen)). NB: Het kan ook goed zijn dat de constructie van HK niet zozeer rekentechnisch is bepaald maar is beproefd, en dat deze daardoor wel degelijk degelijk is (het is niet mijn bedoeling om hier wat van te vinden).
Een rechte strip heeft een weerstandmoment van 1/6 x b x h² -> bijvoorbeeld 8x50 geeft een capaciteit van 1/6 x 8 x 50² = 3,3 x 10³ mm³ en zou voldoende zijn, maar een 'verjongde' doorsnede van bijvoorbeeld 4 x 40 is maar 1,1 x 10³ mm³.
Wat betreft de maximale kracht in de bout: deze is in mijn geval 1,1 kN. De toegepaste M10 8.8 kan ongeveer 0,4 x 800 x 50 = 16 kN hebben, dus dat heeft wel wat over. In mijn geval is de hefboomarm vanaf de trekhaak tot de eerste (zwaarst belaste) bout 20 cm, en de afstand tussen de eerste en de volgende bouw 31,5 cm. Hoe groter de hefboom of hoe kleiner de afstand tussen de twee bouten hoe hoger de afschuiving op de eerste bout wordt. Bij het heel dicht bijelkaar plaatsen van de bouten kan dit hard oplopen.
-
Oeps, dubbel
-
Mijn reactie is ook niet op de constructie van DrogeR maar op die van EdHeeren.
De constructie van DrogeR lijkt mij okay.
-
Mijn reactie is ook niet op de constructie van DrogeR maar op die van EdHeeren.
De constructie van DrogeR lijkt mij okay.
Dat is mooi 8), ik reageerde ook niet specifiek op jou, maar ik het algemeen op de vragen over krachtwerking.
-
DrogeR, ikzelf zou uitgaan van een iets hogere factor, want 5G zit je zo op. Mrt een veiligheidsfactor van 2 zou ik dan uitgaan van 10x het gewicht. Maar zoals je al berekend en aangeeft heeft de constructie genoeg over.
Moet wel zeggen dat mijn bereken kunsten ietwat roestiger zijn als die van jou ;-)
-
Wij hebben het opgelost door het plaatje wat in de weg zit los te frezen van de bak en los te schroeven, de trailerhitch (met ook wel een langere poot en meer moeren) vast te zetten met een langere moer en dan hierop weer het plaatje te plaatsen en deze weer te lassen aan de wagenbak. Wel heel voorzichtig gedaan met het zeil van de wagenbak, maar ons inziens is de trailerhitch nu een stuk steviger dan dat je er een grote uitsparing in maakt en de verbinding met de bak is toch al gelast dus die verliest (dachten wij) verder geen extra kracht.
-
En er is weer een variant bij, zie onderstaande foto's. Dit is van de 'pas'-sessie. Het frame is nu op weg naar de verzinkerij, dan kan ik daarna mooi aan het knutselen met de elektra.
Netjes gemaakt DrogeR, hopelijk lees je dit mee
Heb je toevallig iets van maatvoeringen, diktes materiaal en/of tekeningetje op papier gezet op te delen?
-
Hij is al sinds december niet meer online geweest, een mail werkt mogelijk sneller
-
Hij is al sinds december niet meer online geweest, een mail werkt mogelijk sneller
onder zijn profiel heb ik enkel de opties
[Voeg toe aan vriendenlijst]
Stuur een PM
Toon bijdragen
Toon statistieken
-
Onder de profielfoto staat ook een envelop , dat is de mail
-
Onder de profielfoto staat ook een envelop , dat is de mail
Helaas niet bij Droger...
-
Dan wil hij dat dus niet, keuzes keuzes keuzes
-
Zo heb ik 'm bevestigd.
-
Dag Balboa,
dank voor je uitgebreide en duidelijke foto's, en complimenten, het ziet er netjes uit!
Welk type staal en dikte heb je toegepast?
Heb je het nabewerkt met verf of eventueel verzinkt?
-
Ziet er inderdaad goed uit en vooral erg praktisch.
Echter doet het me wel een andere vraag opwerpen. Moet de wagen dan een keuring krijgen voordat het gebruikt mag worden? Ik weet dat auto's die een trekhaak hebben in België ook als ze splinternieuw zijn, naar de keuring moeten voor die trekhaak. Indien deze gekeurd zou worden voor een gewicht boven de 750 kg, moet de keuring elk jaar opnieuw terwijl je met een nieuwe wagen anders pas na 4 jaar naar de keuring moet. Keur je hem voor een gewicht onder de 750 kg hoeft een tweede keuring ook pas na 4 jaar.
Daarom dat ik me afvraag of een aanhangwagen ook gekeurd dient te worden als je daar dergelijke opstelling op doet?
Wat geeft dat met de kogeldruk? Denk dat het zo wel wat oefening zal vragen om voldoende kogeldruk bij de auto te hebben in plaats van teveel?
-
Hier in NL is er een type goedkeuring voor de trekhaak afgegeven. Er volgt dus geen extra keuring. Bij de Apk word er wel naar de staat en de montage gekeken als het goed is.
Zo’n trailerhitch mag je volgens mij zo monteren.
Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
-
Dag Balboa,
dank voor je uitgebreide en duidelijke foto's, en complimenten, het ziet er netjes uit!
Welk type staal en dikte heb je toegepast?
Heb je het nabewerkt met verf of eventueel verzinkt?
Weet het niet helemaal zeker, maar geloof UNP 65. Nadat we de trailerhitch klaar hadden heb ik hem laten verzinken. Al met al een aardig gewicht.
-
Ik had vandaag nog contact met Holtkamper ivm een Trailerhitch, prijs was 895 incl installeren, eisen waren wel dat je een keuken op de dissel moest hebben en geen e-bikes. Zijn er ook mensen die een Trailerhitch gebruiken voor e-bikes en geen keuken hebben.
-
Als je de trailerhitch wilt gebruiken zul je gewicht op je kogel moeten hebben.
Dus je zult gewicht op je dissel moeten maken.
-
Contragewicht lijkt me inderdaad wel logisch, maar elektrische fietsen waarvan je de accu eraf haalt moet toch wel kunnen.?
-
Ligt er natuurlijk aan hoe zwaar ze dan zijn.
Ze mogen niet boven de voorgeschreven kogeldruk komen.
-
Even off topic...........grappig.......ik ben dit topic 8 jaar geleden gestart. Nadat we de Astro verkocht hadden 2 caravans en een camper gehad. Nu toch weer terug bij een vouwwagen en een Astro gekocht :H Het bloed kruipt.........
-
Even off topic...........grappig.......ik ben dit topic 8 jaar geleden gestart. Nadat we de Astro verkocht hadden 2 caravans en een camper gehad. Nu toch weer terug bij een vouwwagen en een Astro gekocht :H Het bloed kruipt.........
Klopt toch wat ze zeggen eens een vouwwagen altijd een vouwwagen
Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk
-
Hoe lang hebben jullie die 2 U of L-profielen gemaakt die aan de vouwwagen worden bevestigd.
-
Ik heb 8 jaar geleden ook zelf zoiets gemaakt voor achter onze Cocoon. Alleen niet als trailerhitch maar als een drager waarop ik een grote Alutec kist van 400 liter had gemonteerd. Die kist kon er snel af en worden vervangen door een Fiamma dissel fietsendrager. Overigens had ik de constructie niet van U profiel gemaakt, maar van hoek profiel van 4 of 5 mm. De maker zegt zelf al dat de constructie erg zwaar is. Ik had dus gewoon in principe eenzelfde soort frame gemaakt, maar dan langer omdat er een kist op moest. En de constructie was sterk genoeg. Had wel bouten gebruikt met een grotere breeksterkte en bij de vakhandel gehaald. Wij hadden de keuken voor op. Maar moesten heel erg op het gewicht letten. en de Cocoon was gevoeliger geworden voor slingeren. 130 km/uur was niet meer haalbaar. Maar bij 100 km/uur was er niets aan de hand.
-
Is er iemand die de maten van zijn hitch trailer op wil meten, mijn cocoon staat in de staling, dus kan er moeilijk bij.
-
ik heb hier nog een trailerhitch, laten maken bij staalbedrijf, maar gebruiken het toch niet. inclusief aansluiting 13 polig. Heeft op cocoon Aero gezeten, past vermoedelijk op alle gelijke. typen. vraagprijs 150 euro.
-
Iemand nog behoefte aan een trailerhitch? vorig jaar gebouwd door staalconstructiebedrijf, maar ik gebruik em alsnog niet. Heeft op Cocoon Aero gezeten (maar past mogelijk op andere typen houtkamper met zelfde chassis. vraagprijs 150.-- inclusief bedrading, kogel en 13 polige aansluiting.[/img]
-
Zet hem even in het te koop gedeelte, daar valt het iets meer op
-
Is er nog iemand die een Trailerhitch voor Holtkamper cocoon aero 2010 te koop heeft?
-
https://www.keeskampeert.nl/product/5317405/trailerhitch-gebruikt