Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Afdekzeil ergernis en oplossing  (gelezen 11396 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TrailerFan

  • Gast
Afdekzeil ergernis en oplossing
« Gepost op: juni 19, 2015, 02:33:45 pm »

Hallo allemaal,

Wie herkent het volgende scenario?

Je klapt de Kyte in (ongeveer 10 minuten werk).
Je plaatst het dekzeil en start het dichtritsen en het trekken aan het zeil.
Na een uur is het dekzeil geplaatst, niet mooi maar het zit (Je gemoedstoestand: Stress en frustratie. Het liefst wil je het 'onding' verkopen).
Je nagels beschadigd en eigenlijk wil je dat zeil er nooit meer afhalen, want dan begint de ellende opnieuw.

Wij constateren:
Het zeil is simpelweg te krap bemeten.
De rits werkt slecht (5 cm dichtritsen en vervolgens 6 cm openritsen omdat de tandjes niet goed zitten)

Bij Holtkamper erkent men dat het zeil strak zit en dat het ritsen wel erg moeizaam gaat.
Bij de volgende servicebeurt wordt hier naar gekeken (oktober 2015)

Hebben hier meer 'Kyters' last van of zijn wij uniek?


« Laatst bewerkt op: januari 15, 2016, 11:28:26 pm door TrailerFan »
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.175
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Afdekzeil ergernis
« Reactie #1 Gepost op: juni 19, 2015, 02:35:30 pm »

Niet met de rits maar wel met zijn elastieken.
Bij Holkamper moet altijd alles strak zitten. :P
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

WimS

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 421
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2022
Re: Afdekzeil ergernis
« Reactie #2 Gepost op: juni 19, 2015, 02:37:36 pm »

Bij onze Cocoon Aero ging de rits soepel.
Wij hadden hem echter niet zodanig opgevuld dat hij erg strak stond.
Gelogd

GertjanA

  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 782
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2010
Re: Afdekzeil ergernis
« Reactie #3 Gepost op: juni 19, 2015, 03:00:39 pm »

Hallo,

Hier hebben wij geen last van (gelukkig). voor het zeil erover gaat, eerst de elastieken los maken. Nou hebben wij wel zo een dekzeil met een extra randje (softtop extender?), maar als de rist dichtzit, dan eerst goed over de hoeken trekken, elastieken vast, en wegwezen.

Ben benieuwd of dat opgelost kan worden.
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.346
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Afdekzeil ergernis
« Reactie #4 Gepost op: juni 19, 2015, 03:16:01 pm »

Had ik ook in het begin. Het probleem met de rits echter niet. Dit heeft te maken met het goed 'uittlijnen' van de softtop met de bak. Rits is ijkpunt. Verder zit de softtop idd strak. Hoe ik het nu doe, na extra instructies van HK:
1. Eerst de softtop extension over de kar trekken tot de ritsthoogte van de kar. Doe dit hoek voor hoek.
2. Vastritsen rits onderzijde extender aan kar.. Voor de duidelijkheid: de extender blijft altijd vastgeritst aan het dekzijl.
3. Nu per hoek het de softtop erover. Evt. in twee stappen. Dus niet de ene hoek al helemaal naar beneden en de volgende erna. Begin met de hoeken die lastig gaan. Doe dit door aan het elestiek naar beneden te trekken.
4. Bij het er af halen de punt bovenop vastpakken en gelijktijdig die punt/hoek en het elastiek eronder aantrekken. Gaat dan zonder moeite.
Na enig gebruik zul je merken dat je weet hoe het moet. Het zeil zal ook nog wel iets soepeler worden. Laat ze je bij servicebeurt nog eens goed uitleggen hoe je de softtop het best plaatst. Ik heb hier toen veel aan gehad.
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2015, 03:48:03 pm door GJT »
Gelogd

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Afdekzeil ergernis
« Reactie #5 Gepost op: juni 19, 2015, 03:32:06 pm »

Herken het wel maar het is makkelijk op te lossen. De instructie van GJT zal zeker werken maar ik wil niet eerst de extender vastritsen en daarna de softtop. Hoeft bij ons ook niet terwijl we de softtop behoorlijk vullen.

Onze manier: het belangrijkste is dat de tent van de hoeken weg is. Zorg ervoor dat de mee-invouwende stokken van de roof-extenders niet te ver uitsteken en netjes binnen de afmetingen van de wagen blijven. Trek de tent goed omhoog op de hoeken zodat er niet onnodig veel stof langs de hoeken blijft steken (dat is eigenlijk het belangrijkste!). Wij ritsen altijd de softtop met extender van de wagen, alleen het korte schortje blijft achter. Nu de zaak inderdaad hoek voor hoek ongeveer goed leggen maar er nog niet overheen trekken. Begin nu te ritsen. Als het ritsen zwaar gaat zoals je beschrijft, dan lopen de ritsen boven en onder niet synchroon. Oftewel, trek even aan de softtop (dus de bovenste rits) in de ritsrichting (dus niet naar boven of beneden maar parallel aan de ritsrichting en weg van de rits). Je zult merken dat het ritsen ineens weer soepel gaat. Zo'n 40cm voor de hoek trek je de hoek over de rand. Bij 3 hoeken gaat dat makkelijk, bij de laatste hoek soms wat lastiger maar dan kun je zoals GJT al schreef gewoon aan het elastiek trekken, scheelt afgeklemde vingers en gescheurde nagels. Die laatste hoek floept er dan eigenlijk makkelijk overheen en vervolgens verder dichtritsen.

Het allerbelangrijkste is zorgen dat de hoeken 'zo compact mogelijk' zijn. Dus stof naar boven wegtrekken en zorgen dat er geen stokken uitsteken die de wagenrand oversteken. Ik heb de eerste keren flink lopen klooien maar nadat ik eens rustig de tijd nam gaat het makkelijk.

Succes!! Matthijs
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2015, 03:35:27 pm door Matthijs_164 »
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Afdekzeil ergernis
« Reactie #6 Gepost op: juni 19, 2015, 06:27:31 pm »

Zit het bij de Kyte dan anders dan bij de Cocoon? Want wij hebben geen last, terwijl anderen wel weer klagen over hun Cocoon.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

campingloge

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 385
  • Merk Vouwwagen: Opblaasbare Kyte Full Options
Re: Afdekzeil ergernis
« Reactie #7 Gepost op: juni 19, 2015, 07:34:16 pm »

Ik heb er ook over geklaagd bij Holtkamper toen we de Kyte net hadden. Toch denk ik nu dat het zeil precies goed is. De manier van GJT gebruik ik ook en de instructies van Mathijs_164 zijn het geheim van de smid. Zorg dat er niks uitsteekt buiten de wagen, dan past het zeil precies. Belangrijk is ook dat de carbon mast van de luifel op het RVS frame ligt en aan de onderkant uit de ijzeren huls steekt (het deel wat je op het stompje plaatst om de mastlengte te bepalen). Dan weet je zeker dat de mast niet korter kan. Hij past dan precies binnen de lengte van de wagen en krijg je de hoes er redelijk makkelijk overheen. Dan zit ie rondom mooi strak.
Gelogd

cewi

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 413
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon MTT
  • HK Cocoon MTT
Re: Afdekzeil ergernis
« Reactie #8 Gepost op: juni 19, 2015, 09:32:14 pm »

Zit het bij de Kyte dan anders dan bij de Cocoon? Want wij hebben geen last, terwijl anderen wel weer klagen over hun Cocoon.

Blijkbaar zit het bij de Kyte anders dan bij de Cocoon, wij hebben er geen last mee.
Gelogd

TrailerFan

  • Gast
Re: Afdekzeil ergernis
« Reactie #9 Gepost op: juni 20, 2015, 09:24:25 am »

Iedereen bedankt voor zijn/haar reactie(s).

Wij gaan over een aantal weken de Kyte weer van stal halen.
Dan zullen we een aantal interessante tips zeker gaan uitproberen.

Wat betreft de hoogte van onze Kyte: Wij plaatsen geen extra zaken op de trailer.
De Holtkamper medewerker heeft ons de tip gegeven om het zeil niet eerst over alle hoeken te trekken, maar hoek voor hoek te werk te gaan.
Dit hebben we geprobeerd, maar zonder succes.
Verder is het zo dat aan de keukenkant, de hoekpunten van het keukenblad steeds weer voor problemen zorgen tijdens het ritsen.
HK overweegt om deze "bij te schaven" zodat ze minder uitsteken.
Deze optie wordt onderzocht op haalbaarheid/uitvoerbaarheid/consequenties (In Emmen moet men hierover een uitspraak over doen).

De buizen van de roof-extentions blijft ons na inklappen wel bezig houden.
Moeten deze nu los blijven hangen (naast de bak zeg maar) of mogen deze tussen het buizenframe gestopt worden.

Wat is de beste keuze?
Los hangen:
Zo klapt de Kyte in en uit (de 'natuurlijke' gang van zaken), maar nu hangen ze naast de bak (kromming omhoog/omlaag is wisselend per klapbeurt). De Kyte is hierdoor iets breder.

Tussen het frame stoppen na inklappen:
De roof-extention hangt nu niet meer naast de bak, maar het totale buizenpakket is nu hoger en voor het uitklappen moet ik er aan denken ze weer tussen het frame uit te halen.


Wat verder opvalt is dat de ritsdelen van het afdekzeil en softtop-extender meestal strak maar recht zitten, terwijl het ritsdeel van de bak losjes zit, maar een golvende beweging maakt.
Het omhoog trekken/omlaag trekken, in de lengterichting van het ritsen trekken helpt allemaal niet of nauwelijks om het dichtritsen soepeler te laten verlopen.


Service-afspraaknieuwtje:
Tijdens ons bezoek hebben wij uiteraard gesproken over het plannen en afhandelen van een service-afspraak en onze onvrede hierover.
De medewerker van HK Bunnik bevestigd dat de tot dan toe gehanteerde methode (verzamelen van aanvragen en dan pas gaan plannen) niet werkt en resulteert in lange wachttijden (wachten op reactie HK, wachten op inplandatum en wachten op de uitvoerdatum).
Daarom is dit proces aangepast.
Een afspraak loopt nu altijd via de service-afdeling van Bunnik. Er wordt direct een datum afgegeven.
Dat klinkt als muziek in mijn oren.







« Laatst bewerkt op: juni 20, 2015, 09:36:38 am door TrailerFan »
Gelogd

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Afdekzeil ergernis
« Reactie #10 Gepost op: juni 20, 2015, 12:40:17 pm »

De buizen van de roof-extentions blijft ons na inklappen wel bezig houden.
Moeten deze nu los blijven hangen (naast de bak zeg maar) of mogen deze tussen het buizenframe gestopt worden.

Wat is de beste keuze?
Los hangen:
Zo klapt de Kyte in en uit (de 'natuurlijke' gang van zaken), maar nu hangen ze naast de bak (kromming omhoog/omlaag is wisselend per klapbeurt). De Kyte is hierdoor iets breder.

Tussen het frame stoppen na inklappen:
De roof-extention hangt nu niet meer naast de bak, maar het totale buizenpakket is nu hoger en voor het uitklappen moet ik er aan denken ze weer tussen het frame uit te halen.


Wat verder opvalt is dat de ritsdelen van het afdekzeil en softtop-extender meestal strak maar recht zitten, terwijl het ritsdeel van de bak losjes zit, maar een golvende beweging maakt.
Het omhoog trekken/omlaag trekken, in de lengterichting van het ritsen trekken helpt allemaal niet of nauwelijks om het dichtritsen soepeler te laten verlopen.


Die extensions zeer zeker tussen het frame stoppen omdat je anders inderdaad veel te veel tent 'buiten de wagen' hebt. Ik heb de kromming altijd naar beneden (als een smiley dus) en zorg dat de nokbuizen die 90 graden gedraaid moeten worden voldoende van de hoeken blijven. Bij het uitpakken hoef je nergens aan te denken, zodra je de tent over de kop slaat en de zijkant omhoog drukt, vallen die extensions op hun plek.

Het kan natuurlijk dat je rits niet in orde is, met wat welgemikte rukken aan het dekzeil krijg ik de zaak makkelijk en netjes synchroon en loopt de rits als een speer. Inderdaad hoek voor hoek, niet proberen meteen alle hoeken naar beneden te trekken.

Die verandering van afspraak plannen klinkt als muziek in de oren, we hebben nog geen servicebeurt gehad maar het proces klonk ongelukkig (en het is voor mij toch zo'n 6,5 uur rijden dus beetje flexibiliteit is wel zo prettig).
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.346
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Afdekzeil ergernis
« Reactie #11 Gepost op: juni 20, 2015, 08:24:20 pm »

Ik meende dat je die extension het beste bovenop kunt leggen nadat ook het 'beddeel' plat ligt. HK heeft hem daar ook liggen als ze hem opzetten op de 12 min video op Youtube. Zorg er daarbij idd voor dat er niets uitsteekt. Bij het opzetten hang je de extension naar beneden waarna je het frame omhoog laat gaan. Ik zorg er ook altijd voor dat het hulpframe netjes kan zakken en dat hiervoor niets in de weg zit.
« Laatst bewerkt op: juni 20, 2015, 08:33:06 pm door GJT »
Gelogd

Wammus

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 121
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper kyte windforce
Re: Afdekzeil ergernis
« Reactie #12 Gepost op: juni 21, 2015, 10:19:06 am »

heb hier inderdaad ook mee zitten te stoeien nu rits ik het zeil (zowel extender als bovenzeil) van hoek naar hoek dicht. ik trek hem dus pas over de hoek heen als ik aangekomen ben met de rits door de hoek trek ik hem even vanaf de volgende hoek straks. moet zeggen dat dit een verademing is........
Gelogd

GertjanA

  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 782
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2010
Re: Afdekzeil ergernis
« Reactie #13 Gepost op: juni 21, 2015, 12:08:21 pm »


De medewerker van HK Bunnik bevestigd dat de tot dan toe gehanteerde methode (verzamelen van aanvragen en dan pas gaan plannen) niet werkt en resulteert in lange wachttijden (wachten op reactie HK, wachten op inplandatum en wachten op de uitvoerdatum).
Daarom is dit proces aangepast.
Een afspraak loopt nu altijd via de service-afdeling van Bunnik. Er wordt direct een datum afgegeven.
Dat klinkt als muziek in mijn oren.

MUZIEK! He he eindelijk!
Gelogd

wipenati

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3
  • Merk Vouwwagen: holtkamper
Re: Afdekzeil ergernis
« Reactie #14 Gepost op: juni 28, 2015, 09:29:02 am »

Beste kyters, ik begrijp jullie probleem maar lees dit met verbazing. Wij ritsen namelijk de bovenste rits open en laten dus altijd de extension aan de kar zitten. Zodra de softtop eraf is geritst dan trekken we de extension naar beneden over de hoeken, dan zit ie nergens in de weg. Als we gaan inpakken werkt dit heerlijk want het pijnpunt zit qua spanning niet op de rits maar halverwege de extension en die trekken we eerst hoek voor hoek weer omhoog. Zodoende valt alles al in een soort opstaande rand en ritsen we daarna met gemak de hele softtop vast. Ik snap eigenlijk dus  niet waarom die extra extension rand eraf moet bij het opzetten en wat het voordeel daarvan is. Graag jullie reactie
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal