Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: Tips..... (nieuwe Klapper en gecharmeerd van de Kariba/Kavango)  (gelezen 15148 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

LarsNL

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 332
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Gamedrive Classic (2021)
Tips..... (nieuwe Klapper en gecharmeerd van de Kariba/Kavango)
« Gepost op: januari 31, 2021, 11:27:54 am »

Goedemorgen,

wij zijn in de running voor een Aart Kok. Wij zijn 2 volwassenen, 2 kinderen 7 en 5 en soms nog een hond. Hebben nu een de Waard Albatros, maar met mijn rug, de niet kampeer ervaring van mijn vriendin is dit voor ons niet de ideale oplossing. En we willen ook wel wat meer trekken. Zie daar de wens voor een vouwwagen!

Combicamp, en heel veel andere merken vallen af, te vierkant geen tent uitstraling. Livingstone, ja mooie wagen, maar dan moet ik alsnog een tent aanritsen tijdens het overnachten. (maar misschien is dit zo makkelijk dat het geen nadeel is?)
Hond is nog nooit meeg eweest, omdat hij niet in de auto past :) en we hebben geen aanhanger nu. Dus als we dan toch iets achter de auto moeten meesleuren maar een klapper.

Wensen:
- goed bed voor minimaal 2
- 4 slaapplaatsen
- ruime voortent
- snel opgezet (naja dat is het al snel vergeleken bij een de Waard) (maar laten we zeggen de basis dus zonder inrichten 30 minuten)
- Ruimte voor de koelkast, bagage zodat de hond in de (halve)klep kan
- keuken
- 4 fietsen mee (niet een must)
- 220V aansluiting in de tent.

Vragen:
- Loungebank een aanrader of niet?
- Keuken makkelijk af te halen en buiten te zetten (groot nadeel van de livingstone vinden wij)
- verschil in opzet gemak Kariba/Kavango? Hoeveel haringen zijn het nou echt?
- Varioluifel aanrader of overbodig?
- boogluifel aanrader of overbodig?
- hoe rijdt het met een aanhanger? (achteruit vooral, vooruit geloof ik het wel)
- fietsendrager op de dissel? en 2 fietsen bovenop de wagen? of boven op de auto?
- grondzeil? Ik vind dat ideaal bij een de Waard dat je altijd een kuip hebt.
- nog andere tips? En wat zijn de grote verschillen tussen de Kariba en Kavango naast de uitstraling? Ik gok dat de Kariba wat storm vaster is?

Alvast bedankt! (en al veel tips gelezen op het forum waarvoor dank!)


Gelogd

kasper_kavango

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 37
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango Game Drive XL
Re: Tips..... (nieuwe Klapper en gecharmeerd van de Kariba/Kavango)
« Reactie #1 Gepost op: januari 31, 2021, 01:14:56 pm »

Hi, ik heb zelf de Kavango maar laat ik proberen zoveel mogelijk antwoord te geven op je vragen.

Vragen:- Loungebank een aanrader of niet?

Dat hangt er vanaf, het zorgt voor extra binnenruimte en een lekkere zitplek bij wat minder weer. Wij hebben er daarom wel voor gekozen, nadeel is dat wanneer je er wilt slapen het alsnog naar beneden moet (let op dat de binnentent niet blijft haken) en met inpakken heb je geen mogelijkheid tot "open klappen naar de zijkant". Hij gaat dan altijd in de lengte open tijdens het laden/lossen in plaats van in de breedte.

- Keuken makkelijk af te halen en buiten te zetten (groot nadeel van de livingstone vinden wij)

De Kavango en Kariba zijn er beiden in 2 versies, de GameDrive heeft een keuken de standaard versie niet. Deze keuken is betrekkelijk makkelijk eraf te halen en buiten te zetten. Wij hebben de wieltjes erbij genomen zodat je niet het hele gewicht hoeft te tillen. Zeker met een zwakkere rug is dat een aanrader.

- verschil in opzet gemak Kariba/Kavango? Hoeveel haringen zijn het nou echt?

Hoeveel haringen het zijn hangt een beetje van je eigen gevoel af. Ik denk dat ik de Kavango met 6 haringen best oke kan neerzetten maar ik zou altijd alle ringen gebruiken. Maar dat is persoonlijke smaak. Naar wat ik heb gezien is er bij de Kariba en Kavango daarin niet veel verschil.


- Varioluifel aanrader of overbodig?- boogluifel aanrader of overbodig?

Deze pak ik samen. Voor het echte "de Waard" gevoel heeft de vario luifel natuurlijk het meeste de "tent" uitstraling. Het is onder de luifel iets krapper maar je voelt je echt als een kampeerder. De Boogluifel heeft andere voordelen, deze geeft meer ruimte en is uit te breiden met een hor, tegen insecten, of zelfs een voordoek, zodat je een gigantische binnenruimte hebt. Wederom het gaat om je eigen voorkeur.

Als oud de Waard kampeerders hebben wij voor de vario gekozen. Ik keek wel lichtelijk jaloers toen we afgelopen jaar zoveel regen hadden naar de combi-camp (zelfde wagen) met boogluifel. Maar ik ben erg blij met onze keuze.



- hoe rijdt het met een aanhanger? (achteruit vooral, vooruit geloof ik het wel)

Achteruit rijden is een kunst, ik kan het niet. Enige optie is veel oefenen en/of wat lessen nemen. Vooruit merk je er niks van.


- fietsendrager op de dissel? en 2 fietsen bovenop de wagen? of boven op de auto?

Op de dissel of wagen, let wel op de kogeldruk en wat je auto/trekhaak aankan.

- grondzeil? Ik vind dat ideaal bij een de Waard dat je altijd een kuip hebt.

Inritsbaar grondzeil is bij de Kariba en Kavango een optie.

- nog andere tips? En wat zijn de grote verschillen tussen de Kariba en Kavango naast de uitstraling? Ik gok dat de Kariba wat storm vaster is?

Grootste verschillen zijn:
  • uitstraling
  • positionering van de ramen
  • vaste vs niet vaste punt naar voren
Qua stormvastigheid is er weinig verschil.
Als je van plan bent naar warme gebieden te gaan, de kavango heeft een panorama dak, wat geheel van gaas is, waardoor je de tent optimaal kan luchten en het ook in de hitte behoorlijk goed uit te houden is in de tent.


Maar in the end blijft het wat je eigen voorkeur is. Het is volgens mij nog wel mogelijk om een afspraak te maken in Heemstede of Rhoden en anders kan dat sowieso na de lockdown weer.



Succes met je keuze!
« Laatst bewerkt op: januari 31, 2021, 01:17:28 pm door kasper_kavango »
Gelogd

LarsNL

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 332
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Gamedrive Classic (2021)
Re: Tips..... (nieuwe Klapper en gecharmeerd van de Kariba/Kavango)
« Reactie #2 Gepost op: januari 31, 2021, 01:23:59 pm »

Dank alvast!

Afspraak is momenteel niet mogelijk, maar dat komt wel (ben niet van plan in februari te gaan kamperen :)

Aantal haringen lijkt me toch anders bij de Kariba op de afbeeldingen.... mag ik vragen waarom jij voor de Kavango bent gegaan en niet de Kariba?

Groet Lars
Gelogd

kasper_kavango

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 37
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango Game Drive XL
Re: Tips..... (nieuwe Klapper en gecharmeerd van de Kariba/Kavango)
« Reactie #3 Gepost op: januari 31, 2021, 01:26:13 pm »

Ik las je bericht nog een keer en voel me ook genoodzaakt om op je wensen te reageren:
Wensen:
  • - goed bed voor minimaal 2
Aart Kok staat niet bekend om goede bedden, wij hebben zoals heel veel AK eigenaren, een IKEA Topper op het matras gelegd zodat we heerlijk slapen.
  • - 4 slaapplaatsen
Kariba en Kavango hebben de mogelijkheid tot 6 plaatsen, 4 boven en 2 onder het deksel.
  • - ruime voortent
Wat vind je ruim? Voor vouwwagen begrippen is het niet mega ruim, maar ook zeker niet krap. Afmetingen staan op de website.
  • - snel opgezet (naja dat is het al snel vergeleken bij een de Waard) (maar laten we zeggen de basis dus zonder inrichten 30 minuten)
De Kavango Game Drive heb ik in 30 minuten alleen opgezet. Inclusief grondzeil, exclusief luifel.
  • - Ruimte voor de koelkast, bagage zodat de hond in de (halve)klep kan
De Game Drive heeft een "open" keuken, in het midden zit een pad waar je koelbox/kast perfect tussen gaat. Zo is het gewicht achterop en staat de box niet in je auto.
  • - keuken
In het geval Kariba / Kavango moet je dan voor de GameDrive gaan.
  • - 4 fietsen mee (niet een must)
Er zijn mogelijkheden voor.
  • - 220V aansluiting in de tent.
Wij hebben meestal een los snoer, maar ook dit valt te regelen, vooral als je zelf handig bent. Geen idee of AK dit ook voor je wil doen.
Gelogd

kasper_kavango

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 37
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango Game Drive XL
Re: Tips..... (nieuwe Klapper en gecharmeerd van de Kariba/Kavango)
« Reactie #4 Gepost op: januari 31, 2021, 01:27:47 pm »

Aantal haringen lijkt me toch anders bij de Kariba op de afbeeldingen.... mag ik vragen waarom jij voor de Kavango bent gegaan en niet de Kariba?
Door de lichte kleur voelt hij groter en het panoramadak vonden we ook een heel fijne toevoeging. Dus vooral uitstraling en dak.


En inderdaad de Kariba heeft van die stormtent scheerlijnen, dus als je langer dan 1 nacht staat wil je die allemaal vast hebben. De Kavango heeft 1 "storm"-lijn en die trekt ook nog eens de zijkant opzij waardoor de binnenruimte iets groter wordt.
« Laatst bewerkt op: januari 31, 2021, 01:30:49 pm door kasper_kavango »
Gelogd

LarsNL

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 332
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Gamedrive Classic (2021)
Re: Tips..... (nieuwe Klapper en gecharmeerd van de Kariba/Kavango)
« Reactie #5 Gepost op: januari 31, 2021, 01:31:58 pm »

Thx Kasper, ja die 220v had ik al wat mooie plaatjes op het forum gezien en dat moet wel lukken qua handigheid (huis van 100 jaar vooral zelf verbouwd dus wat gaatjes en stroom zal moeten lukken haha)

Dank voor al je antwoorden, we zijn in de Gamedrive editie gëinteresseerd.  Die lichte kleur van het doek had ik dus totaal niet bij stil gestaan als voor/nadeel. Voor beide wat te zeggen trouwens (donker, slapen de kinderen misschien 10 minuten langer, licht... overdag fijner en minder warm mogelijk.

We willen zowel naar landen als Denemarken als Italië, maar dat moet met beide wel lukken!
Gelogd

kasper_kavango

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 37
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango Game Drive XL
Re: Tips..... (nieuwe Klapper en gecharmeerd van de Kariba/Kavango)
« Reactie #6 Gepost op: januari 31, 2021, 01:33:47 pm »


Dank voor al je antwoorden, we zijn in de Gamedrive editie gëinteresseerd.  Die lichte kleur van het doek had ik dus totaal niet bij stil gestaan als voor/nadeel. Voor beide wat te zeggen trouwens (donker, slapen de kinderen misschien 10 minuten langer, licht... overdag fijner en minder warm mogelijk.
Door de binnentent, die wel donkerder is, heb je daar geen verschil in.
Gelogd

broodink

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 51
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2.0
Re: Tips..... (nieuwe Klapper en gecharmeerd van de Kariba/Kavango)
« Reactie #7 Gepost op: januari 31, 2021, 01:37:21 pm »

Kasper, wat voor een topper hebben jullie van de Ikea. Was me al aan het oriënteren, maar nog niet de juiste kunnen vinden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

kasper_kavango

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 37
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango Game Drive XL
Re: Tips..... (nieuwe Klapper en gecharmeerd van de Kariba/Kavango)
« Reactie #8 Gepost op: januari 31, 2021, 01:43:16 pm »

De wagen staat nu in de stalling, maar volgens mij hebben wij deze: https://www.ikea.com/nl/nl/p/tuddal-dekmatras-wit-70298182/
Gelogd

Krizz

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.005
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Tuareg Gamedrive
Re: Tips..... (nieuwe Klapper en gecharmeerd van de Kariba/Kavango)
« Reactie #9 Gepost op: januari 31, 2021, 02:43:09 pm »

Wij hebben al 12 jaar een Kariba Gamedrive.
Dus wij van WC-eend adviseren..
Grootste voordeel van de Kariba ten opzichte van nagenoeg ALLE andere vouwwagens... STRAK
Juist door de extra scheerlijnen is de Kariba superstrak op te zetten.
Dus ben jij zo'n echte de Waardkampeerder  die na de ochtendkoffie even alle scheerlijnen na loopt, gruwelt van onnodige plooien... kies dan Kariba.
Doordat hij zo strak is op te zetten kan er geen panoramadak in.
Ga je graag naar Zuid Frankrijk zou ik voor een panoramadak gaan.
Loungebank vonden onze kinderen heerlijk ... Nu gaan wij altijd ruim boven de rivieren kamperen dus bij regendag is dat top.
Varioluifel en windschermen ALTIJD doen...
Kuipgrondzeil... altijd doen.



Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk

Gelogd
The KubbKing is dead... long live the New King

LarsNL

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 332
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Gamedrive Classic (2021)
Re: Tips..... (nieuwe Klapper en gecharmeerd van de Kariba/Kavango)
« Reactie #10 Gepost op: januari 31, 2021, 03:36:33 pm »

merci :) naja 1x per week zet ik hem wel strak ja haha maar bedankt voor de tips allemaal had niet zo snel zo veel en uitgebreide antwoorden verwacht!
Gelogd

kasper_kavango

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 37
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango Game Drive XL
Re: Tips..... (nieuwe Klapper en gecharmeerd van de Kariba/Kavango)
« Reactie #11 Gepost op: januari 31, 2021, 10:31:55 pm »

merci :) naja 1x per week zet ik hem wel strak ja haha maar bedankt voor de tips allemaal had niet zo snel zo veel en uitgebreide antwoorden verwacht!
We zijn uiteraard zeer benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden :)

Verstuurd vanaf mijn FP3 met Tapatalk

Gelogd

Anneloes

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 18
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango
Re: Tips..... (nieuwe Klapper en gecharmeerd van de Kariba/Kavango)
« Reactie #12 Gepost op: februari 01, 2021, 09:21:04 pm »

Wij hebben een Kavango. Staat superstrak, vooral als je op een mooie vlakke ondergrond staat. Ook wij hebben een topper, die standaard matras vinden we te hard. Die topper kan trouwens niet op de lounge bank, althans als je die er op hebt, kun je bank niet meer opzetten. Bank is zeker in voor seizoen of bij slecht weer fijn. De keuken laten we er altijd op zitten, ik zou niet weten waarom je die uit de tent wilt hebben. Varioluifel vind ik ideaal, altijd goed aan te passen aan de omstandigheden. En het staat gewoon mooi. Panorama dak zou ik niet meer willen missen! Ideaal als het warm is of gewoon om te ventileren.
Gelogd

oost

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 10
  • Merk Vouwwagen: aart kok kavango
Tips..... (nieuwe Klapper en gecharmeerd van de Kariba/Kavango)
« Reactie #13 Gepost op: februari 04, 2021, 02:13:36 pm »

Wij hebben ook een Kavango en zijn daar nog steeds heel blij mee. We kamperen met 4 tieners en dat past prima.
We hebben heel bewust geen loungebank omdat we de ruimte onder het bed gebruiken voor de tassen met kleding ed. Wij hebben daardoor nagenoeg geen losse spullen in de tent staan, alleen wat kratten met eten ed en de koelkast. We blijven vaak maar een paar dagen en trekken dan weer verder, dus dan is het fijn niet steeds alles te hoeven verplaatsen. De keuken laten we dus ook altijd zitten. We koken wel graag buiten, daar hebben we meestal een losse brander voor bij ons.
Op ons bed ligt een topper, maar de kinderen slapen zonder. In de ondertentje past precies een self inflateble matje van 120 breed, dus daar liggen ze ook goed (als het buiten warm is, is dat vaak de koelste slaapplek).
Het panoramadak is heerlijk om de tent even lekker door te luchten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2021, 02:15:16 pm door oost »
Gelogd

LarsNL

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 332
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Gamedrive Classic (2021)
Re: Tips..... (nieuwe Klapper en gecharmeerd van de Kariba/Kavango)
« Reactie #14 Gepost op: februari 05, 2021, 06:47:51 am »

Dank voor al jullie info en tips! Ik lees mee, maar wil de wagens zeker nogmaals in het echt bekijken dus even afwachten tot dat weer mag!

Onder tentje zal bij ons waarschijnlijk de kratten onder het bed(loungebank) gaan bevatten gok ik... (of de hond kan er slapen)

Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal