Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: vochtvreter in de vouwwagen  (gelezen 15536 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

muis

  • Gast
vochtvreter in de vouwwagen
« Gepost op: juli 12, 2009, 12:13:48 am »

Een vochtvreter in de vouwwagen is handig als hij naar de stalling gaat. Al het vocht dat er nog in zit raak je op die manier kwijt.

Wij hadden ook een vochtvreter in de vouwwagen staan en hij heeft geweldig werk gedaan. We moesten vorig jaar met stortregen inpakken, we hebben alles de dag erna laten drogen en luchten maar het was duidelijk dat niet al het vocht eruit was. Resultaat: de vochtvreter was vol. We hadden bij het uit de stallig niet meer aan de vochtvreter gedacht. Na wat hobbels en drempels is er behoorlijk wat vocht uit het bakje gespat en hadden we een natte vloer, luchtbed en wat er verder op de bodem van de wagenbak lag aan die kant :(.

Onze tip : zet een vochtvreter in bv een afwasbak, mocht je een hobbel tegenkomen blijft het in die bak en niet door de wagen.
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2009, 09:51:45 am door muis »
Gelogd

mr4hughz

  • Gast
Re:vochtvreter in de vouwwagen
« Reactie #1 Gepost op: juli 13, 2009, 10:05:06 am »

goedkope oplossing voor de dure vochtvreters is:

rijst + zout in een 1:1 verhouding in vershoudbakjes met gaatjes in de deksel


ik zou ze erinzetten als ik naar de stalling ga, maar bij vouwwagens met dekzijl denk ik dat je vochtvreters altijd vol zullen zitten
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2009, 10:06:39 am door mr4hughz »
Gelogd

petor

  • Gast
Re:vochtvreter in de vouwwagen
« Reactie #2 Gepost op: juli 13, 2009, 04:32:01 pm »

geldt deze oplosing van zout en rijst ook als je gewoon vocht hebt?

sta nu voor 1,5 maand op de Veluwe en kom er tot mijn vakantie alleen de weekenden.
vorige week maandagochtend weer naar huis en afgelopen zaterdagochtend was ik er weer, maar moet zeggen dat t toch behoorlijk klam en vochtig was binnen...
Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re:vochtvreter in de vouwwagen
« Reactie #3 Gepost op: juli 15, 2009, 11:35:34 am »

Ik heb het meer gehoord en het is zeker aan te raden echter: onze vouwwagen staat in de stalling op kantelbeugels! Je voelt hem al aankomen, dat wordt hem dus niet.. Of je moet de keuken er af laten en in het middenpad vochtvreters zetten.
Gelogd

Joseppe

  • Gast
Re:vochtvreter in de vouwwagen
« Reactie #4 Gepost op: juli 21, 2009, 12:45:59 am »

pas op met vochtvreters het spul dat er inzit is nogal agressief met sommige soorten textiel, schuimrubbers etc. etc.

het gaat goed zolang ze niet vol zijn en dus hun werking doen, echter als ze omvallen en het opgevangen vocht stroomt er middels de opgeloste substantie eruit kan dit de bovengenoemde problemen gaan geven.

Heb dit zelf ervaren bij tenten van klanten destijds op het werk bij een tentenmakerij maar ook met de bekleding/stoelframe/bodemplaat van mijn vorige auto waardoor de vochtvreter de bekleding aangetast werd en er roest ontstond daar de gelekte substantie op de plek zijn werk voortzette en dus alle vocht op die plaats werd vastgehouden.

Dan kan je beter inderdaad met rijst werken, bijv. de rijstbuiltjes en wat oude goedkope zeepjes (deden ze vroeger ook tussen het linnengoed) in katoenen zakjes om de boel droog en fris te houden :J
Gelogd

erupton

  • Gast
Re:vochtvreter in de vouwwagen
« Reactie #5 Gepost op: juli 21, 2009, 07:50:09 pm »

Is een vochtvreter niet hetzelfde als dweilen met de kraan open?
(vochtige) lucht dringt hoe dan ook gewoon in de vouwwagen binnen omdat de (ingeklapte) vouwwagen nou niet bepaald hermetisch sluit. Daarom zal een vochtvreter juist extra vochtige lucht aantrekken. Je bent in principe alle lucht uit de omgeving aan het ontvochtigen. Niet echt zinvol volgens mij.

Gewoon goed droog inklappen en opbergen in een geventileerde ruimte. Want als het 'weer' eenmaal in het doek zit doe je krijg je het er niet meer uit.
Mocht je toch met een vochtvreter willen werken neem dan bijv. kattenbakkorrels of gemalen koffie.
Gelogd

muis

  • Gast
Re:vochtvreter in de vouwwagen
« Reactie #6 Gepost op: juli 21, 2009, 07:58:32 pm »

wij hebben vorig jaar nat in moeten pakken, de wagen daarna een dag laten drogen. Omdat bij ons veel ingepakt zit in plastic en met afdekzeil erover kon het vocht dat toch nog in de tent zat geen kant op.

pas op met vochtvreters het spul dat er inzit is nogal agressief met sommige soorten textiel, schuimrubbers etc. etc.

het gaat goed zolang ze niet vol zijn en dus hun werking doen, echter als ze omvallen en het opgevangen vocht stroomt er middels de opgeloste substantie eruit kan dit de bovengenoemde problemen gaan geven.
Het is idd ongelofelijk vies spul. Daarom zet ik hem dit jaar in een afwasbakje. Het zat nu gelukkig alleen op een luchtmatras maar het plakt en is vettig. Gelukkig waren het wat spetters en geen hele bak omver.
Gelogd

screech

  • Gast
Re:vochtvreter in de vouwwagen
« Reactie #7 Gepost op: juli 22, 2009, 08:57:06 am »

Is een vochtvreter niet hetzelfde als dweilen met de kraan open?

[Offtopic] Hetzelfde als met zo'n muggenlamp, ook alle muggen die nog niet in je voortent zaten gaan erheen. Dus zitten ze dan ineens wel in je voortent.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.665
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:vochtvreter in de vouwwagen
« Reactie #8 Gepost op: juli 22, 2009, 10:27:06 am »

Is een vochtvreter niet hetzelfde als dweilen met de kraan open?
(vochtige) lucht dringt hoe dan ook gewoon in de vouwwagen binnen omdat de (ingeklapte) vouwwagen nou niet bepaald hermetisch sluit. Daarom zal een vochtvreter juist extra vochtige lucht aantrekken. Je bent in principe alle lucht uit de omgeving aan het ontvochtigen. Niet echt zinvol volgens mij.

Dat heb ik al eerder gelezen... Het middel kan weleens erger worden dan de kwaal. Je zet je wagen droog (genoeg) weg en door de vochtvreter krijg je alsnog het weer in je doek. Wij gebruiken dit soort zooi in elk geval niet.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Joseppe

  • Gast
Re:vochtvreter in de vouwwagen
« Reactie #9 Gepost op: juli 28, 2009, 06:18:20 pm »

[Offtopic] Hetzelfde als met zo'n muggenlamp, ook alle muggen die nog niet in je voortent zaten gaan erheen. Dus zitten ze dan ineens wel in je voortent.

klopt, dan kan je zo'n ding beter buiten in de boom of aan een hoek van de luifel hangen. Heb gehoord dat geel licht ook goed werkt daar schijnen insecten minder snel op af te komen.

als je vocht wilt tegengaan is het raadzaam om alles wat schuim en doek is van de vouwwagen voor de winter eraf te halen wil je het zekere voor het onzeker hebben. Maar jah mijn ouders deden dat een keer en toen vraten de muizen op de zolder dat jaar de tentzak kapot ::)(gelukkig niet de tent zelf) dus in hioeverre je iets kan voorkomen is nooit te voorspellen denk ik :)
Gelogd

muis

  • Gast
Re:vochtvreter in de vouwwagen
« Reactie #10 Gepost op: juli 28, 2009, 07:40:32 pm »


. Maar jah mijn ouders deden dat een keer en toen vraten de muizen op de zolder dat jaar de tentzak kapot ::)(gelukkig niet de tent zelf) dus in hioeverre je iets kan voorkomen is nooit te voorspellen denk ik :)

ik ben onschuldig  :#

Ik zet geen vochtvreter meer in de bak, ga eens kijken wat er nog meer mogelijk is. Ik heb ook een vochtbeest? gezien
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2009, 09:21:07 am door muis »
Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:vochtvreter in de vouwwagen
« Reactie #11 Gepost op: juli 29, 2009, 08:11:38 am »

gewoon droog weg zetten, als de opslag plek droog is wordt de vw dat ook.
die van mij staat in een schuur met goed dak, alleen eromheen,is alles gaten en kieren, er zit ook gen deur in,en alles wordt gort en gort droog.
Gelogd

Joseppe

  • Gast
Re:vochtvreter in de vouwwagen
« Reactie #12 Gepost op: juli 29, 2009, 10:29:34 am »

hier ook, destijds voor de vw een eigen stalling gebouwd waar we de zijwand van weg kunnen halen om hem er zijwaards via het pad naar de straat te rijden.

Na 10 jaar geen gebruik hadden we dan alleen wat oppervlakkig roest..................... en een paar kilo leeggevroten noten van een muizenfamilie die erin gewoond had.......... wat keken mijn pa en ik raar toen we vorig jaar het dekzeil eraf haalde :#, de hele straat lag onder.

enfin is de stalling ook lekker open kwa doortochten, vandeweek maar weer eens de vw erachteruit trekken :)
Gelogd

muis

  • Gast
Re:vochtvreter in de vouwwagen
« Reactie #13 Gepost op: juli 29, 2009, 10:36:55 am »

bij onze vorige vouwwagen ook nooit gedaan en nooit problemen gehad. vorig jaar wegens onderstaande reden wel.
wij hebben vorig jaar nat in moeten pakken, de wagen daarna een dag laten drogen. Omdat bij ons veel ingepakt zit in plastic en met afdekzeil erover kon het vocht dat toch nog in de tent zat geen kant op.

Als we gewoon droog in kunenn pakken hoeft er ook geen één in
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re:vochtvreter in de vouwwagen
« Reactie #14 Gepost op: oktober 25, 2013, 01:46:05 pm »

Als we gewoon droog in kunenn pakken hoeft er ook geen één in

Ik had er zowel na het najaarsweekeind 2012 als na het het voorjaarsweeineind 2013 vochtvreters in. Gewoon voor de zekerheid. Ik heb al eens een zwaar beschimmelde De Waard in de Kliko moeten werpen  :( en dus ben ik nu eenmaal overbezorgd. :)
Heb nu net de klapper uit de stalling gehaald om 'm even na te kijken en 'm er (in principe) maandag voor de winter weer in te schuiven. Voor zover ik me kan herinneren hebben we in het voorjaarsweekeind niet natter of droger opgeklapt dan na het najaarsweekeind vorig jaar.

Het volgende gebeurde:

Tussen het najaarsweekeind 2012 en het voorjaarswekeind 2013 (pakweg 5 maanden in de winter) had ik er één grote vochtvreter ingezet en die was helemaal opgezet en hard, maar niet opgelost. Er lag geen vocht in het blauwe bakje.

Na het voorjaarsweekeind (we hebben dit jaar vanwege de verbouwing verder geen vakantie gehad) heb ik de klapper met één grote en twee kleine Bison Vochtvreters gestald.
De grote had ik wel en de kleine niet in een afwasbak gezet en nadat ik de klapper opgehaald had, bleek de grote vol en helemaal opgelost, maar (gelukkig) niet overgelopen. De twee kleintjes waren overvol en door het naar huis rijden is er het nodige vocht over de randen geklotst. Gelukkig geen grote problemen.

Eind goed al goed dus, maar toch vraag ik me af. Ik heb 'm nu pakweg 6 maanden in de zomer gestald en de vochtvreters waren 'meer dan op'.

Wat zijn de ervaringen van anderen die wel vochtvreters gebriuken met veel/weinig vochtvreters in de bak en de hoeveelheid vocht die ze trekken? Zou de natte nazomer een rol gespeeld kunnen hebben?
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2013, 08:44:47 pm door Frankie »
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal