Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Zambezi, Zambezi River Lodge of Zambezi River Camp  (gelezen 11340 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erwinho

  • Gast
Zambezi, Zambezi River Lodge of Zambezi River Camp
« Gepost op: maart 07, 2013, 04:40:36 pm »

Dag allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en als eerste in ieder geval bedankt voor de artikelen die iedereen heeft gepost. Erg leerzaam allemaal.

Wij zijn van oorsprong tentkampeerders en na wat jaren van huisjes huren willen wij graag terug naar de flexibiliteit van het kamperen. Vrijheid blijheid en lekker je neus achterna.
De modellen van Aart Kok spreken ons door de vorm erg aan. Dit gecombineerd met de enthousiaste verhalen die ik in meerderheid op de diverse fora lees, maakt dat wij ons nu serieus aan het verdiepen zijn.

Ons spreken de in de topicnaam genoemde modellen erg aan, elk met naar ons idee bepaalde voor en nadelen op onze situatie, twee volwassen en een kind van ruim 2,5.

Graag toets ik deze eens bij de - onafhankelijk - experts, dus als iemand zijn of haar licht er eens op wil laten schijnen, graag! Alvast bedankt.

Zambezi: voor spreken het kennelijke opzet gemak (bij één nacht de wagen stellen, en klap). Een nadeel lijkt ons dat een kind dan in de kuip slaapt - zonder binnentent. Er kan een achtertent aan maar die is heeeeeel groot. Ook lijkt deze in de prijslijst niet op alle Zambezi's leverbaar?
Weet iemand hoe lang het duurt de achtertent op te zetten? Voordeel lijkt het mij ook dat een keuken op de dissel 'buiten' onder een luifel kan en niet 'in' de voortent (ivm luchtjes).
Verder lijkt hij "the real thing", maar wellicht heeft de marketing mij daarin al ingepakt?
Dat hij wat kleiner is van binnen, hoeft voor ons geen nadeel te zijn. De eerste keer dat ik de River Lodge en Camp inliep dacht ik: wat groooooot!?
En, wat ik me afvraag: beschadigt de deksel niet in het gebruik op de grond? Of beter, de rails die erop zitten?

River Lodge: Mooie vorm, bed om de hoek én de mogelijkheid er een compacte kindertent achter te plaatsen. Nadeel is dat een keuken op de dissel onder de voortent luifel staat (zie ook boven). De dissel kan ook achter, begreep ik (180 graden gedraaid dus) maar dan moet je kiezen voor een verplaatsbare keuken omdat er geen luifel boven kan en je toch eens regen kunt hebben  :P

River Camp: Nog iets mooiere vorm, grote binnentent, schijnt een binnententje in gehangen te kunnen worden volgens AK. Koken kan buiten onder de luifel. Wel erg dicht bij het uitstaande doek aan de zijkant, leek het me (in verband met (vet)spatten).

Kan iemand iets zeggen over het verschil in opzetgemak in de praktijk tussen de hardtop- en softtop Zambezi's?
Heeft iemand ervaring met de Zambezi Minimalists die in de aanbieding voor 9995,- worden aangeboden. Mis ik dan in die minimale uitvoering 'onmisbare' zaken?
Wie heeft er ervaring met de aangeprezen dakramen van de RL en RC? Gebruik je die in de praktijk veel? Of hebben er al veel mensen 's nachts het bed moeten verlaten om de boel af te sluiten?  :#
In plaats van de Zambezi variant zijn de RL en RC ook in een alu variant leverbaar. Vind ikzelf minder fraai dan de kunststof variant, maar het scheelt aanzienlijk in prijs. GEwicht schijnt gelijk te zijn. Zijn er mensen die daar een mening over hebben? Is het alleen uiterlijk? Verdien je bij inruil het verschil terug?

Vragen vragen... alle antwoorden zijn welkom en nogmaals alvast erg bedankt!

Groeten,
Erwinho

Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Zambezi, Zambezi River Lodge of Zambezi River Camp
« Reactie #1 Gepost op: maart 07, 2013, 08:22:33 pm »

Welkom en veel plezier hier. Je zult op dit forum zeker een boel bruikbare adviezen en suggesties krijgen.

In dat verband een vraagje: Als je de River Lodge een optie vindt maar de keuken op de dissel een nadeel vindt en geen alu bak wilt, wat houdt je dan weg van de Livingstone? De tent is tenslotte identiek.

(Ik geef toe, het is een beetje een 'wij van WC-Eend'-vraag, maar dat moet dan maar even. :-P)
Gelogd

Erwinho

  • Gast
Re: Zambezi, Zambezi River Lodge of Zambezi River Camp
« Reactie #2 Gepost op: maart 07, 2013, 08:57:35 pm »

Dank je wel, Frankie. Voornamelijk omdat ik liever niet de keuken vast in de voortent heb. Als het even kan, kook ik in de tent ook buiten.  De oplossing bij de RC of de Zambezi bevalt me wel. 
Hoe zijn jouw ervaringen hiermee?
« Laatst bewerkt op: maart 07, 2013, 08:59:17 pm door Erwinho »
Gelogd

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango game drive
Re: Zambezi, Zambezi River Lodge of Zambezi River Camp
« Reactie #3 Gepost op: maart 07, 2013, 09:20:13 pm »

Beste Erwinho

Wij hebben zelf een Kavango. De tent lijkt behoorlijk veel op de door jouw genoemde modellen.
Voordeel en ook de reden dat wij hem oa gekocht hebben is dat je 2 volledige bedden hebt. Wij slapen links en onze zoon (9 jr)
rechts.
De keuken kan er af maar hoeft niet om hem te kunnen gebruiken. Bij de doorreis laten wij hem aan de wagenbak zitten, bij langer verblijf gaat hij eraf en kan ook onder de luifel gezet worden. Nadeel is wel dat de keuken met inventaris niet echt licht te noemen is. heb hier 4 wieltjes onder gemaakt maar met de schuine keukenpootjes  was dat wel even klussen.

Dakraam hebben wij ook en het is heerlijk. Als het warm is overdag gaat het open en voor het slapen dicht. De tent is dan heerlijk koel als je naar bed gaat. Echt een aanrader.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en succes met je keuze


Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Zambezi, Zambezi River Lodge of Zambezi River Camp
« Reactie #4 Gepost op: maart 07, 2013, 09:30:14 pm »

Wij hadden als tent een De Waard kleine Zilvermeeuw en ik heb eigenlijk altijd half onder de luifel en windpunt(en) gekookt omdat anders het gas bij het eerste de beste briesje half uitwoei. Ik heb nog nooit één vetspatje op de tent gehad. En van geur in het doek al helemaal nooit last gehad, waarbij ik moet toegeven dat ik niet geneigd ben om aan tentdoek te snuffelen :#

Bij de Livingstone is er feitelijk van vrijwel dezelfde situatie sprake als bij mijn Zilvermeeuw van toen. Je kookt niet zozeer in een voortent, maar onder de luifel, achter een windpunt.

Je staat dan praktisch gesproken buiten, want het grootste deel van de dag zijn de voorwanden opengerold en die gaan pas na het eten dicht. Tenzij het regent of erg fris is. Maar ook en juist dan kook ik uiteraard sowieso niet onder de blote hemel.

Los daarvan fungeert de grote houten klep van de keuken als spatscherm bij het koken als het gaat om de wagentent.

Als ik al iets klaarmaak buiten de luifel, gaat dat eerder op de afgelopen najaar aangeschafte Carri Chef. Maar gewone pannetjes met aardappelen en groenten in water (en vlees in boter) heb ik -mede vanwege hele slechte ervaringen met een pan kokend water over m'n voeten met sokken aan- veel liever op een lekker stabiele keuken onder de luifel.

Met betrekking tot die keuken lijkt het mij een beetje alsof je twee tegenstrijdige eisen hebt. Je wilt niet koken in de voortent cq onder de luifel maar je lijkt ook geen losse keuken te willen. Dat zijn volgens mij niet echt verenigbare eisen.
« Laatst bewerkt op: maart 07, 2013, 10:19:15 pm door Frankie »
Gelogd

villeke

  • Gast
Zambezi, Zambezi River Lodge of Zambezi River Camp
« Reactie #5 Gepost op: maart 07, 2013, 09:37:55 pm »

Nadeel is wel dat de keuken met inventaris niet echt licht te noemen is. heb hier 4 wieltjes onder gemaakt maar met de schuine keukenpootjes  was dat wel even klussen.

Erg off topic, maar ik ben wel benieuwd hoe je de wieltjes onder de keuken hebt gemaakt. Indien je foto's daarvan hebt, wellicht wil je die in het kavango topic plaatsen?
BVD
Gelogd

Erwinho

  • Gast
Re: Zambezi, Zambezi River Lodge of Zambezi River Camp
« Reactie #6 Gepost op: maart 08, 2013, 10:51:40 am »

Dank jullie allemaal zover. Het is een hele verkenning... maar dit helpt allemaal! :)

Voor wat betreft de keuken neig ik toch meer naar een keuken buiten op de dissel, waar dan een luifel naar keuze boven te plaatsen is. Maar in deze fase van de verkenning vliegen de gedachten nog behoorlijk heen en weer. ::)

Het originele Zambeziconcept blijft me ook aanspreken, maar vind het jammer dat ze niet voorzien in een extra binnentent die je in de kuip kan hangen. De achtertent is zoooo groot. En de plus? Heb deze nog niet gezien, maar er is me verteld dat de extra cabine die meeklapt er niet af kan?

We blijven denken - dank nogmaals!
Gelogd

Parker700

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 154
  • Merk Vouwwagen: Zambezi original 1998
Re: Zambezi, Zambezi River Lodge of Zambezi River Camp
« Reactie #7 Gepost op: maart 08, 2013, 11:17:49 pm »

Neutraal ben ik natuurlijk niet, wij hebben een Zambezi Original (1998) en zijn daar erg blij mee.
De bak heeft geen binnentent maar door dat hij de grond niet raakt is het in de bak eigenlijk niet koud.
De keuken halen wij er bijna altijd af om lekker op elke plek te kunnen koken, lekker in 't zonnetje of juist in de schaduw.
Gelogd

Erwinho

  • Gast
Re: Zambezi, Zambezi River Lodge of Zambezi River Camp
« Reactie #8 Gepost op: maart 08, 2013, 11:46:57 pm »

Dank je Parker, heb je nog tips hoe om te gaan met een soort van kindertent in de kuip? Dat het niet koud is, geloof ik, maar zelf liggen we ook in een behorde ruimte. Ik voel veel voor de Zambezi, maar zie de combi met kinderen niet als heel natuurlijk. De achtertent is heel groot en de plus heb ik nog niet gezien maar lijkt me niet heel fraai...
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 813
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Zambezi, Zambezi River Lodge of Zambezi River Camp
« Reactie #9 Gepost op: maart 09, 2013, 08:07:47 am »

Als ik zo je wensen lees, lijkt mij de River Lodge jou klapper. Wij hebben de Livingstone en daarmee de zelfde tent als de River Lodge.
- de keuken is vrij te plaatsen, of je laat hem op de dissel onder de luifel staan als ergens kort verblijft. Bij de Livingstone zit ie daar vast en heb je geen keuze. Maar voor ons was dit juist een pluspunt. De keuken zit op de plek waar wij hem willen, alles bij de hand en je hoeft nergens mee te slepen. Wat betreft spatten, moet je wel erg fanatiek aan het koken zijn om het tentdoek te raken. Tja en de luchtjes is persoonlijk. Onder de luifel heb ik nog steeds het idee dat ik buiten ben.
- wij hebben ook de achtertent, deze is aanritsbaar en afgesloten van de hoofdtent. Wij hebben dan ook niet gekozen voor de binnentent, en missen deze ook niet. Omdat deze afgesloten is van de hoofdtent blijft deze mug vrij. In de achtertent slapen de twee meiden, de zoon slaapt in zijn eigen tentje. Wanneer we opbreken, slapen alle drie de kids in de hoofdtent. Zodat we snel weg zijn.
- een ander voordeel van de River Lodge is dat je de luifel kan ombouwen (met extra inrits delen) tot dichte voortent. Zeker een voordeel in het voorjaar of bij slecht weer.

Veel succes met je zoektocht!

Edit,
Misschien is het toch niet jullie klapper, de keuken is niet te verplaatsen. Ik werd hierop gewezen door mijn echtgenoot  ::)
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2013, 09:34:52 am door Jerome »
Gelogd

Parker700

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 154
  • Merk Vouwwagen: Zambezi original 1998
Re: Zambezi, Zambezi River Lodge of Zambezi River Camp
« Reactie #10 Gepost op: maart 09, 2013, 06:55:15 pm »

Met 1 kind lijkt mij dat er wel een binnentent te maken is, met 2 kinderen denk ik dat het gewoon te klein wordt.
Je krijgt dan problemen om de tent uit te komen.
Zonder binnentent gaat het zelfs met 2 grote kinderen voor een nachtje uitstekend.

Dat wordt een moeilijke keus: succes!
Gelogd

Erwinho

  • Gast
Re: Zambezi, Zambezi River Lodge of Zambezi River Camp
« Reactie #11 Gepost op: maart 10, 2013, 02:58:42 pm »

Wederom dank voor alle reacties!

Gisteren nog even wezen kijken bij AK in Heemstede. Nog eens kritisch gekeken naar de specificaties en alles. Tot de conclusie gekomen dat de RL inderdaad de tent is, als ik het rationeel bekijk. Alleen... ik vind hem veel te groot eigenlijk. De RC is wat compacter, maar vindt het toch een nadeel dat de voortent niet dicht kan. Hij blijft erg fraai, maar goed.
Wederom oog in oog met de Zambezi tot de conclusie gekomen dat dat me toch verreweg het meest tent-gevoel geeft dat ik zoek. Daarbij komt natuurlijk het opzetgemak, zonder 'gehannes' met een kuipzeil ritsen en verplicht haringen slaan als we op doorreis zijn :P.
Voor onze zoon dacht ik eerst nog aan een binnententje, maar na wat verder nadenken zijn er natuurlijk ook behorde peutertentjes/bedjes die je 'uitgooit'. Daar kan hij tot een jaar of 5 wel in, en daarna kunnen we altijd verder zien.

Nu nog verder nadenken over nieuw of tweedehands. Met de bekende voor- en nadelen  ;)
Gelogd

Erwinho

  • Gast
Re: Zambezi, Zambezi River Lodge of Zambezi River Camp
« Reactie #12 Gepost op: maart 21, 2013, 07:15:39 pm »

Een korte update, verder in de verkenning kwamen we op Marktplaats een Zambezi tegen die volledig lijkt te beantwoorden aan wat we zoeken. Anders gezegd, als ik hem nieuw uit zou zoeken, zouden we ongeveer hierop uitkomen. Het betreft een rode, helemaal compleet met disselkeuken, keukenluifel, varioluifel en zelfs kuipzeil (hoewel ik niet weet of ik dat ga gebruiken?). Hij is inmiddels van MP verwijderd. We zijn een prijs overeengekomen en gaan volgende week de wagen en de tent bekijken. Als dat bevalt en naar de kwalitatieve verwachting is die ik uit alle ervaringen heb opgebouwd, zijn wij straks ook de trotse eigenaren van een hardtop Zambezi en kunnen we er eind mei al echt mee op vakantie. Eerst daarvoor nog even oefenen :P

Nogmaals bedankt voor het meedenken allemaal. Als alles rond is, post ik dat wel weer.

Groeten,
Erwinho
Gelogd

Richard

  • Gast
Re: Zambezi, Zambezi River Lodge of Zambezi River Camp
« Reactie #13 Gepost op: maart 21, 2013, 07:52:22 pm »

Succes Erwinho,

dat we een positieve uitslag mogen horen...en vooral ook foto's.. :zw
Gelogd

MJB

  • Gast
Re: Zambezi, Zambezi River Lodge of Zambezi River Camp
« Reactie #14 Gepost op: maart 25, 2013, 08:40:06 pm »

Gefeliciteerd met je keuze! Leuk om te lezen hoe jullie tot de beslissing gekomen zijn.

Wijzelf zijn eind vorig jaar uitgekomen op een Livingstone River Camp in alu, zonder keuken, en hebben dus langs andere lijnen over dezelfde keuzes nagedacht   :)
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal