Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Scharnier rek keuken Livingstone  (gelezen 9893 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

willem1950

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 15
  • Merk Vouwwagen: 3Dog Scoutdog
Scharnier rek keuken Livingstone
« Gepost op: september 05, 2014, 03:18:26 pm »

Een vraag aan Livingstone gebruikers:
De houders van de scharnieren van het rek van de hoes van de keuken zijn bij ons los gaan zitten. Deze zitten vast met popnagels voor zover ik kan  zien en die komen nu naar buiten. Ik vind dit wat vreemd want veel spanning staat daar niet op.
Onze Livingstone is nu 3 jaar oud en volgen ons zou dit niet mogen gebeuren.
Zijn er eigenaren die dit herkennen?
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Scharnier rek keuken Livingstone
« Reactie #1 Gepost op: september 05, 2014, 03:30:19 pm »

De houders van de scharnieren van het rek van de hoes van de keuken

Oei... Moest even nadenken. Deze bedoel je? :





Zit bij mij (L'stone begin 2012) zonder speling muurvast aan de bak.

Hé, wat raar. De tag [img width=300] werkt in de preview wel, maar na posten niet meer...
« Laatst bewerkt op: september 05, 2014, 03:36:15 pm door Frankie »
Gelogd

willem1950

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 15
  • Merk Vouwwagen: 3Dog Scoutdog
Re: Scharnier rek keuken Livingstone
« Reactie #2 Gepost op: september 05, 2014, 03:38:06 pm »

Die bedoel ik, en je kunt op mijn foto ook zien dat hij los zit.
Gelogd

willem1950

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 15
  • Merk Vouwwagen: 3Dog Scoutdog
Re: Scharnier rek keuken Livingstone
« Reactie #3 Gepost op: september 05, 2014, 03:43:53 pm »

Misschien op deze foto duidelijker.
Gelogd

de Coxies

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 363
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Scharnier rek keuken Livingstone
« Reactie #4 Gepost op: september 05, 2014, 05:33:51 pm »

Zo te zien is ook de bak uitgezet....door het keukenblad? Zou het daar mee te maken hebben?
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Scharnier rek keuken Livingstone
« Reactie #5 Gepost op: september 05, 2014, 06:27:13 pm »

Zo te zien is ook de bak uitgezet....door het keukenblad? Zou het daar mee te maken hebben?
Ik kan niet zien of dit beuken -of eikenhout is, (hoewel ik, als ik het hout van de klep zie, denk dat het beuken is) maar als ik dit zou moeten inschatten, zou ik eerder zeggen dat er met enige regelmaat  een grote kracht gewerkt heeft op het al openstaande metalen rek, waardoor én de bakrand verbogen is én de popnagel eruit getrokken is.

Dus doordat dat rek regelmatig te ver en met kracht (of éénmaal met grote kracht) richting wagentent gedrukt is. Anders gezegd: Hier lijkt -in mijn ogen althans- gewoon iets flink geforceerd te zijn. Bijvoorbeeld doordat iemand zijn evenwicht verloren is en zich daarbij aan het opstaande rek vastgehouden heeft.

Maar helemaal uitsluiten dat het a.g.v. het uitzetten van het hout gekomen is, kan ik uiteraard niet. Ik zou er toch eens mee naar Aart Kok stappen.
« Laatst bewerkt op: september 05, 2014, 09:35:02 pm door Frankie »
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Scharnier rek keuken Livingstone
« Reactie #6 Gepost op: september 05, 2014, 10:05:53 pm »

Het weekend toch nog ff naar de vouwwagen om hem gereed te maken voor volgend weekend :)2]. Zal meteen ff checken hoe het er bij ons uitziet.
Gelogd

willem1950

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 15
  • Merk Vouwwagen: 3Dog Scoutdog
Re: Scharnier rek keuken Livingstone
« Reactie #7 Gepost op: september 06, 2014, 10:16:29 am »

Beste mensen, bedankt voor jullie reacties. Kon niet direct reageren omdat wifi hier in de Morvan niet zo betrouwbaar is.
De keuken is mij verkocht als eiken (volgens BRAVO). Ik heb de hoeken even gecheckt en die komen bovenaan inderdaad iets naar buiten. Ik ben zeer voorzichtig met het rek geweest dus dat kan het bijna niet zijn.
Verder heb ik eens binnenin gekeken. En daar is mij wel wat opgevallen. Achter alle popnagels zitten ringetjes. Alleen achter die van het scharnier links niet! (Rechter scharnier zit achter de ijskast en kan ik niet zien).
Voor zover ik weet laat Aart Kok de keuken en bak in Polen maken en is de kwaliteitscontrole daar nog niet wat het wezen moet. Dat is aan wel meer details te zien.
Dus inderdaad toch maar eens contact met hem opnemen.





 
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Scharnier rek keuken Livingstone
« Reactie #8 Gepost op: september 06, 2014, 05:23:11 pm »

Achter alle popnagels zitten ringetjes. Alleen achter die van het scharnier links niet! (Rechter scharnier zit achter de ijskast en kan ik niet zien).
Voor zover ik weet laat Aart Kok de keuken en bak in Polen maken en is de kwaliteitscontrole daar nog niet wat het wezen moet. Dat is aan wel meer details te zien.
Dus inderdaad toch maar eens contact met hem opnemen.
Ik vind wel dat je hele snelle conclusies trekt. Persoonlijk heb ik weinig of geen details die reden tot klagen geven. Ja de elektra deed het niet. Ja de lasnaden en de ogen van het dekzeil en het keukenzeil lieten los, maar constructief-technisch is er bij mij ook 2,5 jaar na aflevering geen vuiltje aan de lucht.

Dat links die ringetjes niet zitten kan logisch zijn. De vraag is namelijk of die ringen eraf gesprongen zijn door het uitoefenen van een grote kracht of dat ze er nooit opgezeten hebben.

Dat laatste lijkt me sterk, want die ringen zijn essentieel om te kunnen poppen. Als die ringen er vanaf het begin niet op gezeten zouden hebben zou die beugel volgens mij  al na drie dagen losgekomen zijn. Overigens zonder dat de bakrand verbogen zou zijn zoals nu het geval is.

Dat dit probleem niet door het  uitzetten van het hout is gebeurd, is volgens mij duidelijk te zien. De bak is alleen verbogen op de hoek en bij het scharnier. Verder naar achteren (naar het midden) niet. Als het door het uitzetten van het hout verbogen zou zijn zou dat n.m.m. over de hele breedte, maar op z'n minst ook op de andere hoeken te zien moeten zijn. Aangezien dat -kennelijk - niet het geval is is verbuiging door werking van het hout vrijwel uitgesloten.
Gelogd

willem1950

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 15
  • Merk Vouwwagen: 3Dog Scoutdog
Re: Scharnier rek keuken Livingstone
« Reactie #9 Gepost op: september 06, 2014, 06:57:29 pm »

Beste Frankie, ik had een reactie geschreven maar die is in cyberspace verdwenen. Dus maar weer opnieuw.

Je hebt gelijk wat betreft mijn snelle conclusies. Ook wij genieten van onze Livingstone. Ligt als een blok achter de auto, heeft een fantasties groot bed en een prima keuken.
Dit is het eerste punt van kritiek: De loslatende scharnieren.
Ik ben eens achter in de keuken gedoken en de de popnagels van het andere scharnier hebben ook geen ringen. Deze zijn trouwens niet meegespoten en zijn dus later gemonteerd. Losse ringen heb ik niet gezien.
Jouw suggestie dat het blad uitgezet is zou kunnen kloppen. Op de ander hoek zit net zo'n kier. Ik heb met een timmermansoog langs de achterkant gekeken en die is kaarsrecht net zoals het blad.
Mischien is het elastiek van het dekzijl een oorzaak. Dit moet echt strak aangetrokken worden en geeft dus veel spanning op het rek van de keuken.
Al met al : Eerst maar eens met Aart Kok contact opnemen.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Scharnier rek keuken Livingstone
« Reactie #10 Gepost op: september 06, 2014, 08:43:13 pm »

de popnagels van het andere scharnier hebben ook geen ringen. Deze zijn trouwens niet meegespoten en zijn dus later gemonteerd. Losse ringen heb ik niet gezien.
Dat ze geen ringen (lees: 'hoedjes') hebben is vreemd. Overigens kunnen die uiteraard overal in de keukenbak liggen. Dat ze niet meegelakt zijn klopt. De bak wordt niet gespoten maar gepoedercoat. En omdat de scharnier en de beugel niet gecoat worden moeten die per definitie later gemonteerd worden. Dus zijn de popnagels ook niet gekleurd.

Overigens heb ik even in mijn keuken gekeken en die ringen vormen één geheel met een busje die zo te zien als een soort hoedje (vandaar dat ik het hierboven zo noemde) op de popnagel geschoven wordt voor er gepopt wordt.
Jouw suggestie dat het blad uitgezet is zou kunnen kloppen.
Ja, maar ik betwijfel toch sterk of dat de oorzaak is van het losraken van de scharnier en het losgetrokken zijn van de popnagels.
Mischien is het elastiek van het dekzijl een oorzaak. Dit moet echt strak aangetrokken worden en geeft dus veel spanning op het rek van de keuken.
Ik heb geen band met Aart Kok, maar ik durf mijn hand er eerlijk gezegd voor in het vuur te steken dat het uitbuigen van de bak en het forceren van het scharnier hun oorzaak niet kunnen vinden in het strakke elastiek. Niet in de laatste plaats omdat iedereen er dan last van zou hebben.
Maar de krachten die je met de hand op dat elastiek uit kunt oefenen zijn veel te klein om een dergelijke constructie los te trekken.
« Laatst bewerkt op: september 07, 2014, 09:45:55 am door Frankie »
Gelogd

willem1950

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 15
  • Merk Vouwwagen: 3Dog Scoutdog
Re: Scharnier rek keuken Livingstone
« Reactie #11 Gepost op: september 07, 2014, 04:58:09 pm »

Ik denk inderdaad dat het uitbuigen van de bak eerder met het uitzetten van het blad te maken heeft. Links en rechts de zelfde kier.  Daar zal denk ik niet veel aan te doen zijn.
Dat staat dan los van het losraken van de scharnieren.
Van hoedjes zoals jij dat noemt zie ik niets ook geen resten. En inderdaad als ze goed gepopnageld zouden zijn denk ik ook dat ze niet met de hand los te krijgen zouden zijn.
Morgen gaan we weer terug naar NL en zien we wel verder.
De Livingstone moet in ieder geval een onderhoudsbeurt hebben. Misschien is dat te combineren met een reparatie.

Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Scharnier rek keuken Livingstone
« Reactie #12 Gepost op: september 07, 2014, 07:37:14 pm »

Ik denk inderdaad dat het uitbuigen van de bak eerder met het uitzetten van het blad te maken heeft. Links en rechts de zelfde kier.  Daar zal denk ik niet veel aan te doen zijn.
Maar niet uitgebogen aan de voorkant van de keuken?
Gelogd

willem1950

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 15
  • Merk Vouwwagen: 3Dog Scoutdog
Re: Scharnier rek keuken Livingstone
« Reactie #13 Gepost op: september 27, 2014, 09:58:43 pm »

Wij zijn inmiddels weer terug in NL en de vakantie lijkt alweer lang geleden. Komende dinsdag gaat onze  Livingstone weg voor reparatie en een onderhoudsbeurt.
Op de terugweg uit Frankrijk weer iets nieuws: Het rechter achterlicht zat ineens los. ( zie foto ). Zit met dezelfde popnagels vast en is ineens losgetrild. 
Popnagels zijn toch om twee stukken metaal aan elkaar te verbinden en hier is geprobeerd om aluminium met plastic te verbinden. Ik weet niet of dit een goede methode is.

Een ander ding is dat de keukenbak links ineens ook naar buiten is gekomen en zelfs op de hoek is uitgescheurd.
Dit kan alleen maar gekomen zijn door het keukenblad. De buitenkant is niet beschadigd en ik weet zeker dat ik nergens tegenaan gezeten heb.
De bouten waar ik bij kan aan de binnenkant en die het keukenblad vasthouden kon ik met de hand losdraaien. Dus die moeten losgetrild zijn en ik kan mij voorstellen dat zo'n gewicht zoiets kan veroorzaken.
Ik hoop dat dit de verklaring is anders durf ik met onze Livingstone niet meer de weg op.

Al met al zeer vervelend. Ik ging meteen aan mijn rijstijl denken maar zo wild rijden wij nu ook weer niet en 100 op de peage moet toch geen probleem zijn.
Eerst maar eens repareren en dan zien we verder.







Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Scharnier rek keuken Livingstone
« Reactie #14 Gepost op: september 27, 2014, 10:38:52 pm »

Popnagels zijn niet per definitie om metaal met metaal te verbinden. Er zijn zelfs popnagels om platen  kunststof met elkaar te verbinden. Kunststof aan metaal gaat met popnagels ook prima. Zolang de gekozen popagel daarop afgestemd wordt.

Je lijkt een beetje uit het manco aan je achterlicht de conclusie te trekken dat er sprake is van van structureel onjuiste verbindingsmethode. Van het losraken van achterlichten is volgens mij echter in dit forum tot op heden nog geen mededeling gedaan.

Wel is het probleem van het uitzettende beuken blad bekend, hoewel daarvan in dit forum gek genoeg nog maar weinig tot geen  hands-on ervaring gemeld is.

Wat me echter verbaast is dat zich dit pas na 3 jaar voordoet. Je zou verwachten dat als het om dit probleem gaat (en daar lijkt het wel een beetje op) het zich in het eerste of tweede jaar al voorgedaan zou hebben...
« Laatst bewerkt op: september 27, 2014, 10:40:43 pm door Frankie »
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal