Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Zambezi keukendeksel dof  (gelezen 5548 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Zambezi keukendeksel dof
« Gepost op: mei 25, 2015, 03:20:15 pm »

Het deksel van de keuken op onze Zambezi begint aardig dof te worden door de weersinvloeden. Graag zou ik deze een ander kleurtje geven.
Maar kan ik dit gewoon opschuren en overheen lakken? Ik weet niet wat voor coating de Zambezi heeft. Misschien moet er eerst een laag primer tussen?
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Zambezi keukendeksel dof
« Reactie #1 Gepost op: mei 25, 2015, 04:42:10 pm »

Ik zou eerst eens een goede autowax proberen. Ik gebruik op de auto Collinite 915 en 845. Dit blijft extreem lang zitten en haalt de kleur waarschijnlijk mooi op. Evt. vooraf licht met de hand polijsten. Schilderen kan altijd nog.
Gelogd

danny060473

  • Gast
Zambezi keukendeksel dof
« Reactie #2 Gepost op: mei 25, 2015, 06:48:37 pm »

Ik zat te denken om een oude kunststof disselbak te kopem en deze dan te laten "wrappen" misschien is dit ook een optie voor je deksel. Ik kreeg her en der te horen dat kunststof valt te laken maar er dan snel scheurtjes in de lak kunnen komen.

Voor het geval dat........wrappen is eigenlijk een grote sticker aanbrengen die je hele deksel afdekt

En dan is iedere kleurstelling mogelijk;-)
Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Zambezi keukendeksel dof
« Reactie #3 Gepost op: mei 25, 2015, 07:30:50 pm »

Kunsstof kun je prima spuiten maar eerst schuren, ontvetten en 2 lagen kunststof primer spuiten.
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Zambezi keukendeksel dof
« Reactie #4 Gepost op: mei 25, 2015, 08:06:51 pm »

Ik zou eerst eens een goede autowax proberen. Ik gebruik op de auto Collinite 915 en 845. Dit blijft extreem lang zitten en haalt de kleur waarschijnlijk mooi op. Evt. vooraf licht met de hand polijsten. Schilderen kan altijd nog.
Mijn ervaring met wax is dat het maar erg tijdelijk is en dat je dat regelmatig moet herhalen om het  mooi te houden....
Vandaar dat ik aan schilderen (of spuiten) dacht. Wrappen is misschien ook een leuke oplossing maar eens opvragen wat dat kost voor zo'n deksel :)
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

Joppe Maes

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14
  • Merk Vouwwagen: Zambezi (original)
Re: Zambezi keukendeksel dof
« Reactie #5 Gepost op: mei 25, 2015, 09:29:40 pm »

De deksel van mijn donker groene zambezi was ook mat geworden, door de zon. Ik heb deze gepolijst met een poetsmachine en daarna weer opnieuw in de was gezet... Helemaal nieuw.

Je moet wel een juiste machine/ polijst middel hebben. Je kunt het ook bij een autopoetsbedrijf laten doen.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Zambezi keukendeksel dof
« Reactie #6 Gepost op: mei 25, 2015, 09:48:58 pm »

Ik denk dat je moet realiseren, dat polijsten zowel puur het glad maken van de bovenste laag, maar ook het fijn 'wegslijpen' van de bovenlaag kan zijn. Bij het laatste verwijder je de (doffe) bovenlaag, bij de eerste niet. En dit kan een wereld van verschil maken.
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Zambezi keukendeksel dof
« Reactie #7 Gepost op: mei 26, 2015, 07:33:55 am »

Mijn ervaring met wax is dat het maar erg tijdelijk is en dat je dat regelmatig moet herhalen om het  mooi te houden....
Vandaar dat ik aan schilderen (of spuiten) dacht. Wrappen is misschien ook een leuke oplossing maar eens opvragen wat dat kost voor zo'n deksel :)

De wax van de schildpad/valma/sonax blijft misschien 2-4 weken zitten. De door mij genoemde toch echt wel een half jaar. En dat op een auto die dag en nacht buiten staat. Voor je deksel ruim voldoende voor een seizoen. Met een wax vul je overigens meer. Door vooraf te polijsten en daarna te beschermen met wax krijg je prima resultaat en je wagen blijft origineel.
Gelogd

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango game drive
Re: Zambezi keukendeksel dof
« Reactie #8 Gepost op: mei 26, 2015, 11:56:39 am »

Kijk ook eens even naar producten voor polyester schepen, die hebben heel wat te bieden
bv. epifanes sea power color restorer speciaal voor verweerde oppervlakten. Daarnaast is er polytrol als een soort polyester impregneer, de kleur komt terug, maar de glans valt tegen na gebruik. Of anders bij een lokale watersport zaak advies vragen.
Succes ermee.
Gelogd

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Zambezi keukendeksel dof
« Reactie #9 Gepost op: juni 04, 2015, 06:40:53 pm »

Kijk ook eens even naar producten voor polyester schepen, die hebben heel wat te bieden
bv. epifanes sea power color restorer speciaal voor verweerde oppervlakten. Daarnaast is er polytrol als een soort polyester impregneer, de kleur komt terug, maar de glans valt tegen na gebruik. Of anders bij een lokale watersport zaak advies vragen.
Succes ermee.
In de buurt zat een Epifanes dealer dus hier ben ik voor gegaan.
Zo zag het er eerst uit; (komt niet helemaal uit op de foto maar het verschil is toch duidelijk te zien - let vooral op het hoekje linksboven van de deksel)


2x gepolijst met Epifanes color restorer en daana nog in de Epifanes super poly wax gezet, dit is het resultaat:

 :K :K :K :> :> :> WW WW WW
Ik ben er voorlopig weer happy mee!
« Laatst bewerkt op: juni 04, 2015, 06:43:04 pm door KlapJoeri »
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Zambezi keukendeksel dof
« Reactie #10 Gepost op: juni 04, 2015, 06:43:41 pm »

(NB van Aart Kok kreeg ik ook het advies om te polijsten en waxen)
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

Mieke

  • Gast
Re: Zambezi keukendeksel dof
« Reactie #11 Gepost op: juni 04, 2015, 06:51:30 pm »

Wow, doet pijn aan mijn ogen, zo blinken  O0
Knap resultaat!
Gelogd

Joppe Maes

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14
  • Merk Vouwwagen: Zambezi (original)
Re: Zambezi keukendeksel dof
« Reactie #12 Gepost op: juni 06, 2015, 12:07:15 am »

Ja, dat is mooi gepolijst I: Nu wel bijhouden!
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Zambezi keukendeksel dof
« Reactie #13 Gepost op: augustus 17, 2015, 10:50:50 am »

De grijze kleur is bij de Zambezi de minst kwetsbare heb ik gemerkt.
Als je een gele of rode hebt en die zet je niet elk jaar netjes in de was dan is hij binnen een paar jaar behoorlijk dof en verkleurd.
Gelukkig is de gelcoat erg dik voor een "laklaag" namelijk 0,5mm. Je kan dus heel veel polijsten zonder dat je bang hoeft te zijn door de laag heen te gaan. De laag kan ook heel goed tegen hitte dus je kan ook goed machinaal polijsten zonder bang te zijn dat je schade toebrengt aan het kunststof.

Ik heb de Zambezi altijd 2x per jaar gepoetst. Als we terug kwamen van vakantie werd hij in de Epifanes Cleaner&Wax gezet voor hij de stalling in ging en als hij er uit kwam met de Epifanes Super Poly.

Het is een kleine moeite om de Zambezi te poetsen en het zorgt echt voor het behoud van de wagen.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal