Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Krimp bij nat weer (Riverlodge & Livingstone)  (gelezen 6464 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Krimp bij nat weer (Riverlodge & Livingstone)
« Gepost op: augustus 19, 2015, 02:54:13 pm »

Deze vraag is van toepassing op alle wagens die van de Riverlodge tent gebruik maken. Dus de Zambezi Riverlodge, Livingstone tent & trailer en de Livingstone game drive.

Nog steeds beslist in onze sas met de Livingstone valt me één ding op.
De tent staat als een huis bij droog weer. En zoals gebruikelijk zetten we de buis voor de ingang dan ook horizontaal om de ingang vrij te houden.

Zodra er echter sprake is van behoorlijke regen c.q. een natte tent, krimpt uiteraard de tent. Een krimpende tent op een niet krimpend frame, dat kan natuurlijk niet. Daar gebeurt altijd *iets* mee.
Bij de Riverlodge tent klik je bij het uitklappen de middelste boog totdat het palletje eruit schiet. Zodra de tent nat is, is de spanning op die boog bij mij echter zo groot, dat ik met geen mogelijkheid dat palletje meer ingedrukt krijg. Tenzij ik natuurlijk de tent aan de onderkant losrits.
Wat er bij ons gebeurd is, is dat de spanning op de zijwand aan de linker achterzijde zo groot geworden is dat bij een eerdere kampeerweek de tent het grondzeil (dat ik veel te goed vastgezet had) omhooggetrokken heeft, met een kapotte grondzeillus op de hoekpunt als gevolg. Nah... het zij zo.

Wat me echter ook opvalt, is dat die grote spanning van de krimpende tent er aan de voorwand voor zorgt dat de horizontale buis zo zwaar belast wordt, dat de snelspanklem niet voldoende klemt om inschuiven van de buis te voorkomen. Die buis ligt tenslotte horizontaal en krijgt een Veel grotere kracht te verwerken dan de schuinstaande buis aan de achterzijde. Op zich niet slecht want dat haalt de spanning van de tent.
Het gevolg is echter dat de linkervoorpunt van de tent inzakt en lager komt te staan terwijl de nokboog gewoon even lang blijft. Met als gevolg een beetje scheve tent en een luifel met plooien, een voorwand met plooien en een deur die niet echt goed meer dicht kan.

Andere mensen vergelijkbare ervaringen? En wellicht een oplossing?
« Laatst bewerkt op: augustus 19, 2015, 02:55:59 pm door Frankie »
Gelogd

danny060473

  • Gast
Re: Krimp bij nat weer (Riverlodge & Livingstone)
« Reactie #1 Gepost op: augustus 19, 2015, 03:00:19 pm »

Toch ook veel water gehad in Duitsland, maar dit is ons niet opgevallen. Nu was onze plaats een schuin stukje kuilenfestival, zal er zeker op gaan letten bij de volgende trips.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Krimp bij nat weer (Riverlodge & Livingstone)
« Reactie #2 Gepost op: augustus 19, 2015, 06:23:06 pm »

De Jametic had uiteraard ook krimp en rek van het tentdoek. Maar we hebben er geen last van gehad. Die stond overigens ook nooit echt strak. En daarnaast waren de stokken met snelspanners bepaald geen beste spanners. Met mijn handen drukte ik die met wat kracht in elkaar. Dat lukt me bij de Pipers op onze Cocoon beslist niet. Met de Cocoon eigenlijk nog geen last van gehad dat er ergens teveel spanning stond. We hebben deze zomer ook slechts 1 bui regen gehad op de Cocoon.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

de Coxies

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 363
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Krimp bij nat weer (Riverlodge & Livingstone)
« Reactie #3 Gepost op: augustus 19, 2015, 09:30:55 pm »

Wij schuiven beide buizen helemaal uit tot de klik en zetten ze allebei horizontaal.Tent blijft daardoor strak . Wel veel spanning op de omhoog te schuiven middenbuis zoals je schrijft.
Wij schuiven altijd alles in en dan als laatste de middelste buus, dan gaat het een stuk makkelijker.
En we schuiven eerst alles uit en zetten dan pas het grondzeil vast. Scheelt ook een boel. Zeker op aflopend terrein.
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Krimp bij nat weer (Riverlodge & Livingstone)
« Reactie #4 Gepost op: augustus 20, 2015, 07:39:44 am »


Wij schuiven beide buizen helemaal uit tot de klik en zetten ze allebei horizontaal.Tent blijft daardoor strak . Wel veel spanning op de omhoog te schuiven middenbuis zoals je schrijft.
Wij schuiven altijd alles in en dan als laatste de middelste buus, dan gaat het een stuk makkelijker.
En we schuiven eerst alles uit en zetten dan pas het grondzeil vast. Scheelt ook een boel. Zeker op aflopend terrein.

Daarnaast zetten we het kuipzeil vast met elastieken. Je blijft dan spanning op de kuip houden en kan alles toch een beetje leven. Dit voorkomt ook dat de spanning te groot wordt.
Gelogd

fietsert

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 71
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok; Model: Livingstone Game Drive Ltd 2015 (wagen uitvoering: Crossroads; kleur mat zwart; tentkleur: ecru/bordeaux)
Re: Krimp bij nat weer (Riverlodge & Livingstone)
« Reactie #5 Gepost op: augustus 23, 2015, 01:07:51 pm »

Wij hebben nog (te) weinig praktijkervaring met onze nieuwe Livingstone om heel concreet inhoudelijk iets toe te voegen. Meestal is wel de linkerbuis horizontaal en de rechterbuis schuin-midden opgezet in ons geval.

Ik heb wel gemerkt dat het doek idd flink 'leeft' naargelang temperatuur en vochtigheid. Op zich zoals verwacht met een zwaar katoenen tentdoek. Nu dacht ik wel (gelezen te hebben) dat het doek van deze Riverlodge tent of het weefsel/weeftechniek daarvan juist specifiek was gekozen om zijn krimp- en rekeigenschappen ten gunste van de toepassing als tent? (wordt dit Tencate doek eigenlijk ook voor andere dingen gebruikt dan tenten?).

Spontaan inschuivende buisklemmen, op een 'vrije stand' is mij niet opgevallen, wellicht ook niet gebeurd in ons geval, de twee periodes dat we er nu mee gekampeerd hebben. Dat schuiven zal wellicht het gevolg van extreem veel spanning zijn idd?

Om de palletjes van de buizen te lossen, heb ik ervaren dat je juist even kracht moet zetten naar buiten, alsof je uitschuift, dan gaan die makkelijker los. Maar als de spanning op de buis al te hoog is, en uitschuiven dus eigenlijk niet meer kan, dan gaan die palletjes ook niet meer eenvoudig los.

Ik denk dus dat het zaak is teveel spanning te vermijden (het is immers vakantie  :J ). Wellicht bij opzetten met droog en zonnig weer de boel niet te strak willen opzetten, m.a.w. niet teveel voorspanning creëren? Want ik heb wel gemerkt dat de buizen dusdanig stijf en dik zijn, dat je in principe het doek ermee kan forceren, ik ben dus een beetje voorzichtig met 'overspannen' ervan. Ik denk: het is geen wedstrijd-zeilboot, als je begrijpt wat ik bedoel... . Ik constateerde verder dat klapperen van het doek bij veel wind geen issue is met deze tent, en afwatering van het dak ook heel goed is (er blijft absoluut geen water op staan, zoals met bepaalde vw-tentmerken wel het geval kan zijn...las ik)

Maar zoals gezegd, wij zijn zelf nog Riverlodge-dummies en lerende, dus ik weet het niet zeker allemaal.
Gelogd

danny060473

  • Gast
Re: Krimp bij nat weer (Riverlodge & Livingstone)
« Reactie #6 Gepost op: augustus 23, 2015, 01:13:53 pm »


Daarnaast zetten we het kuipzeil vast met elastieken. Je blijft dan spanning op de kuip houden en kan alles toch een beetje leven. Dit voorkomt ook dat de spanning te groot wordt.


Hmmm dit neem ik mee voor volgend jaar. Goeie tip, bedankt
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Krimp bij nat weer (Riverlodge & Livingstone)
« Reactie #7 Gepost op: augustus 23, 2015, 06:01:09 pm »

Bij onze ZRL dit niet zo meegemaakt eigenlijk, de tent staat inderdaad wat strakker als hij nat wordt maar de genoemde problemen hebben wij nooit gemerkt.
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Krimp bij nat weer (Riverlodge & Livingstone)
« Reactie #8 Gepost op: augustus 23, 2015, 07:13:24 pm »

Wel een vreemd verschijnsel. Aart Kok gebruikt volgens mij Ten Cate tentdoek, dat ook door anderen wordt gebruikt voor vouwwagens en tenten.
Dan zouden dit probleem toch ook bij hen moeten voorkomen?
Was het niet bij de eerste keer dat de tent nat was? Dan zou ik het me kunnen voorstellen.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

de Coxies

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 363
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Krimp bij nat weer (Riverlodge & Livingstone)
« Reactie #9 Gepost op: augustus 23, 2015, 08:10:49 pm »

Het lijkt me dat frankie al wel wat regen op zijn klapper gehad heeft:)18]
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Krimp bij nat weer (Riverlodge & Livingstone)
« Reactie #10 Gepost op: augustus 23, 2015, 08:37:01 pm »

Het lijkt me dat frankie al wel wat regen op zijn klapper gehad heeft:)18]
Dat kun je wel stellen.  :) Tot op heden nog vrijwel elke vakantie, maar wij hebben -net als een aantal anderen- deze vakantie de volle 60 uur continue regen meegemaakt, als het niet langer was.  :#
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Krimp bij nat weer (Riverlodge & Livingstone)
« Reactie #11 Gepost op: augustus 24, 2015, 08:05:26 pm »

Wel een vreemd verschijnsel. Aart Kok gebruikt volgens mij Ten Cate tentdoek, dat ook door anderen wordt gebruikt voor vouwwagens en tenten.
Dan zouden dit probleem toch ook bij hen moeten voorkomen?
Was het niet bij de eerste keer dat de tent nat was? Dan zou ik het me kunnen voorstellen.

De Zambezi tenten (ook die van de RL) zijn van Wisselink KS-202 tentdoek gemaakt en niet van Ten Cate tentdoek. Ik weet niet of de Livingstone River Lodge tent wel van Ten Cate tentdoek is gemaakt maar als dat zo is dan is dat een verschil wat misschien wel effect heeft op de hoeveelheid krimp.
Het Wisselink tentdoek wordt overigens al ruim 10 jaar in Duitsland gemaakt als ik het goed heb, na het faillissement van Wisselink in Aalten is het machinepark naar Duitsland gegaan. Esvo is de enige in Nederland die het tentdoek kan leveren en daar laat Aart Kok die tenten maken voor een aantal modellen.
Gelogd

Zeeschuim

  • Gast
Re: Krimp bij nat weer (Riverlodge & Livingstone)
« Reactie #12 Gepost op: augustus 30, 2015, 03:12:54 pm »

Je hoort dit probleem ook bij mensen met een De Waard tent. Daar worden de houten haringen soms uit de grond getrokken.   Maar het aparte ervan vind ik dat het bij de ene tent wel en de andere tent niet is.
Katoen blijft een natuur product en dan zal er ook wel verschil tussen verschillende oogsten zijn.
Gelogd

Johan

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 177
  • Merk Vouwwagen: Zambezi River Lodge Soft Top 2020 met boogluifel
  • De ultieme vrijheid aan je trekhaak
Re: Krimp bij nat weer (Riverlodge & Livingstone)
« Reactie #13 Gepost op: september 02, 2015, 09:21:41 pm »

Ja Frankie, ik herken je probleem. Het tentdoek van onze River Lodge krimpt behoorlijk. Dat je grijze buizenklem daardoor niet meer z'n werk doet herken ik niet. Je  kunt die namelijk bijstellen, zodat ze voldoende klemmen om niet toe te geven aan het krimpende tentdoek.
Wij zijn aan onze 2e River Lodge bezig en beide tenten krimpen even veel.
Het grondzeil gebruiken we bijna niet, maar inderdaad komt de kuiprand omhoog als de tent nat wordt.
Ook moet er spanning van de tent gehaald worden om de deur normaal dicht te kunnen ritsen. Wat ik wel merk dat zolang de tent om het frame zit de krimp tegen gehouden wordt.
Wat ik hier nergens lees, is het volgende. Wij hebben onze RL diverse keren nat ingepakt, om hem daarna elders nat op te zetten. Dan loop je tegen een groter probleem aan, omdat de tent dan echt niet meer op het frame past. De slikranden (het bisonyl) aan de linkerzijde Raakt dan niet eens de grond. Schijnt het zonnetje en is er een beetje wind, dan is het probleem binnen een half uur opgelost. Je ziet de slikrand bij wijze van spreken zakken. Blijft het regenen, of miezeren dan moet je de boel een beetje vreemd opzetten. De buizen kunnen nog niet volledig uitgetrokken worden. Pas als de tent droog is kan je de buizen op de juiste manier stabiliseren en de tent opnieuw afspannen.
Het hoort wel een beetje bij een katoenen tent. Wij kamperen er in ieder geval niks minder door.
Nog 1 weekendje weg en we zitten dit jaar aan onze 50ste overnachting in onze RL.
Gelogd
Johan ZRL 2020

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Krimp bij nat weer (Riverlodge & Livingstone)
« Reactie #14 Gepost op: september 02, 2015, 10:17:03 pm »

Ha, goed om te lezen. Gedeelde smart is halve smart. :D
Ik zal eens zien of ik die snelspanner kan nastellen. 
Dat de slikranden de grond niet raken heb ik gelukkig nog niet meegemaakt. :)
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal