Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Fietsendrager op dissel Livingstone  (gelezen 3476 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joeniek

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 10
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok
Fietsendrager op dissel Livingstone
« Gepost op: juli 27, 2018, 10:03:18 pm »

Hallo forum,

Nu ik mezelf netjes heb voorgesteld in het daarvoor bestemde deel kan ik met een gerust hart aan mijn eerste post beginnen  :)
Er zijn al diverse topics aan gewijd. De diverse mogelijkheden om fietsen mee te nemen op de vouwwagen. Mijn voorkeur gaat uit naar een vaste disseldrager. Maar ik kan het geschikte model niet vinden. Hopelijk heeft iemand hier de gouden tip.
Wat zijn de eisen?

- vaste disseldrager
- moet 2x E-bike kunnen dragen
- moet niet te breed zijn zodat de drager in de achtertent van de Livingstone duwt

Eigenlijk is dat laatste de grootste uitdaging. Alle dragers zijn te breed. Wie o wie had hetzelfde probleem en heeft hier een oplossing voor gevonden?

Gr. Jeroen
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.636
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Fietsendrager op dissel Livingstone
« Reactie #1 Gepost op: juli 28, 2018, 08:45:25 am »

Ik vervoer zelf geen fietsen, maar toen ik dit las zei er iets klik.

Holtkamper heeft de multi-talent-trailer (ongetwijfeld gepatenteerd), wat, plat gezegd een te grote trailer voor de tent is.  Waarom niet zelf (laten) maken? Als je een langere dissel monteert, heb je ruimte genoeg. Onder caravans zit een veel langere dissel dan onder een klapkar. Veel aanhangers lijken tamelijk modulair opgebouwd.

Let met Aart Kok en zelf knutselen wel op wat het met de garantie doet. :J

Een goede stalling met onderhouds- en reparatieservice kunnen je helpen, of een goede aanhangerboer.

Er zijn ongetwijfeld techneuten alhier die:
hetzij dit idee (onderbouwd) afschieten: dan was het geen goed idee; hetzij aanvullingen of ideeën hebben voor de praktische uitvoering, niet doen! :N
hetzij praktische aanvullingen hebben
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

de Coxies

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 363
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Fietsendrager op dissel Livingstone
« Reactie #2 Gepost op: juli 28, 2018, 09:14:19 am »

Wij vervoeren we twee fietsen. Manlief heeft een kogel gemonteerd en een gewone fietsendrager gemonteerd. Die staat dan wat hoger en steekt niet in de achtertent.
Er is een draadje van hier. Zal ik even zoeken.
Al lijkt mij twee elektrische fietsen wel erg zwaar.  De kogeldruk goed krijgen zal wel uitdaging worden denk ik.   
Gelogd

de Coxies

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 363
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Fietsendrager op dissel Livingstone
« Reactie #3 Gepost op: juli 28, 2018, 09:22:54 am »

Toen we de vouwwagen kochten hebben we een fietsendrager op de dissel laten monteren. Dit is een eenvoudige drager bestaande uit twee horizontale gootjes en een verticale beugel voor de bevestiging van twee fietsen.
Het nadeel van deze drager is dat deze een klein beetje in de kindertent steekt en niet op de trekhaak te bevestigen is.

Dit weekend ben ik aan het klussen geweest om een kogel op de dissel te maken, zodat er een standaard drager voor op de kogel bevestigd kan worden. Op die manier hebben we de drager ook tijdens de vakantie ter beschikking.

Ik heb hem gemaakt met een U-profiel en enkele strippen. Vandaag even gepast. Nu nog afwerken.



Deze bedoel ik. Is wel een oplossing die niet vast zit, maar we hebben de fietsendrager toch liggen.
Gelogd

sorrento

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 92
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango tent&trailer XL 2018
Re: Fietsendrager op dissel Livingstone
« Reactie #4 Gepost op: juli 28, 2018, 09:29:55 am »

Een thule superb past toch prima op jullie dissel? Geschikt voor elektrische fietsen tot 60kg samen en volgens mij is de drager Max 1.30m breed en geeft dan geen problemen met jullie achtertent.
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Fietsendrager op dissel Livingstone
« Reactie #5 Gepost op: juli 28, 2018, 12:11:24 pm »

Een thule superb past toch prima op jullie dissel? Geschikt voor elektrische fietsen tot 60kg samen en volgens mij is de drager Max 1.30m breed en geeft dan geen problemen met jullie achtertent.
Een drager met gootjes heb ik op de Livingstone gehad. Deze stak inderdaad in de achtertent. Dus ja hij past, maar steekt in de achtertent. Wanneer je dit niet wil, zal je naar een type drager moeten dan met gootjes.
Gelogd

Kijf

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok
Re: Fietsendrager op dissel Livingstone
« Reactie #6 Gepost op: juli 28, 2018, 01:25:46 pm »

Van de Thule Superb is een short versie beschikbaar. Deze steekt volgens mij niet in de achtertent....
Gelogd

Joeniek

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 10
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok
Re: Fietsendrager op dissel Livingstone
« Reactie #7 Gepost op: juli 28, 2018, 02:32:42 pm »

Bedankt voor alle reacties.

Het voorstel van CEO is me wat te heftig :-) En is ook niet de oplossing. Het gaat niet om de lengte van de dissel.

Zo’n trekhaakding heb ik er nu op zitten en heb onze huidige ‘normale’ fietsendrager gebruikt. Met de E-bikes kwam ik op een disseldruk van 75kg. Dus rustig rijden. Op de terugweg eea wat anders ingedeeld in de bak en de auto. Kwam toen op 65kg. Bij thuiskomst ging er een knop stuk van de drager. Die kan ik niet meer los kopen, dus ben ik op zoek naar een nieuwe drager. Vanwege de hoge disseldruk probeer ik gewicht te besparen. Een disseldrager is maar 10kg. En combi van losse kogel op balk en trekhaakdrager is bijna 20kg. Daar komt bij dat die losse kogel unit (van pro user geloof ik) maar max 50kg mag hebben. Als ik naar de constructie kijk denk ik dat er wel meer op kan, maar dat is een ander verhaal.
Dus zo kom ik bij mijn wens voor een vaste disseldrager uit.

En de voorgestelde Thule drager is met zn 130 zo breed dat hij in de zijkant van de achtertent prikt. Een short versie maakt geen verschil, is minder diep, maar even breed.  Ik heb nog een foto opgezocht. Daarop lijkt me goed te zien dat er geen 65cm zit tussen het midden van de kar en het doek van de achtertent.

Ik krijg net een mail van Aart Kok binnen dat ze ook altijd die Thule Superb Standard monteren en dat dat goed gaat.

Dus Jerome, je bent hier degene met gebruikerservaring :) Had je ook die Thule Superb? En hoe ver steekt de drager in de zijkant van de tent? En de allerbelangrijkste vraag: heb je daardoor lekkage gehad of andere slijtage? Je hebt de drager er niet meer op. Heb je een andere? Of neem je gewoon geen fietsen meer mee dan?
Gelogd

de Coxies

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 363
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Fietsendrager op dissel Livingstone
« Reactie #8 Gepost op: juli 28, 2018, 04:29:27 pm »

Als voordeel van de losse drager gemaakt door Jerome is dat de drager kan kantelen en de fietsen bin snel klappen erop kunnen blijven. Maar gewicht op de kogel is dan wel meer idd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Fietsendrager op dissel Livingstone
« Reactie #9 Gepost op: juli 29, 2018, 08:15:48 am »

Dus Jerome, je bent hier degene met gebruikerservaring :) Had je ook die Thule Superb? En hoe ver steekt de drager in de zijkant van de tent? En de allerbelangrijkste vraag: heb je daardoor lekkage gehad of andere slijtage? Je hebt de drager er niet meer op. Heb je een andere? Of neem je gewoon geen fietsen meer mee dan?
Het was een Thule drager, het type weet ik niet. Maar maakt ook niet uit. De lengte van een rechte goot die je nodig hebt om een fiets te plaatsen is zo lang dat je altijd iets de achtertent inprikt.
Het is maar een beetje en Aart Kok kan zeggen wat ze willen, maar er in prikken doet ie!
Is het erg?
Nee dat niet, het is wel vervelend. Wanneer je in de achtertent ligt, kan je je hoofd aan de fietsendrager stoten.
En ik stoorde me er aan dat de drager een beetje in het doek prikt.
Ik geloof niet dat je er schade of lekkage van zult krijgen, op zijn hoogst een bult op je hoofd.

Het gewicht van een drager op een kogel is wel een dingetje. Dat is altijd flink hoger dan van die gootjes.
Misschien kan je wel een "sloop" kogeldrager vinden, waarvan je alleen de wiel- en fietsbevestiging gebruikt. En dit zo ombouwt dat deze vast op de dissel gemonteerd wordt. Het is de constructie voor het stijf genoeg bevestigen van de fietsendrager op de kogel, die het zwaar maakt. Wanneer je deze constructie kan laten vervallen, bespaar je veel gewicht.


Gelogd

danny0604731

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 107
  • Following Cruise Critic and more.
Re: Fietsendrager op dissel Livingstone
« Reactie #10 Gepost op: juli 29, 2018, 08:26:02 am »

Ik had de fietsendrager ( pro user) middels een frame op de livingstone allesdrager gemonteerd ( helaas geen foto:)51]). Ook ik had een electrische fiets. Ging prima, kostte wel wat moeite de fiets erop te tillen maar met zijn tweetjes prima te doen. Stond zo stevig als een huis!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Fietsendrager op dissel Livingstone
« Reactie #11 Gepost op: augustus 11, 2018, 04:41:08 pm »

Een disseldrager met achtertent is een uitdaging. Wij hebben de Thule Caravan Light (126 cm t.o.v. 130 voor de Thule Caravan Superb Short) en dat wil echt net!
Let wel: zonder fietsen!! Met mijn MTB er op kan ik de achtertent niet opzetten. Dat past gewoon niet.

De Thule Caravan Light kan per fiets 20kg dragen. Zonder accu zou dat met sommige E-bikes moeten willen.
En nog 1 tip: koop de drager via Internet en niet via AK. Dat scheelt centjes :J
« Laatst bewerkt op: augustus 11, 2018, 04:44:43 pm door DrLivingstone »
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal