Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Code oranje!  (gelezen 2107 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ellennul10

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 66
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Tuareg Tent & Trailer
Code oranje!
« Gepost op: augustus 09, 2018, 03:59:33 pm »

Goedemiddag!

Even lastminute vraagje...
Voor vanavond/ vannacht is, voor waar wij staan, code oranje afgegeven.
Dit in verband met zeer zware windstoten.
Een paar dagen geleden al code geel, toen hebben we (tussen de windstoten door) de varioluifel eraf gehaald.
Het lukte ons toen, in alle haast, niet goed deze laag en stak af te spannen.
De vario is er ook niet meer aangegaan. Maar wat te doen voor vanavond? Dit is ons eerste seizoen met de Aart Kok Livingstone River Lodge..  dus nog een beetje nat achter de oren. 🤪
Kunnen we voor vanavond beter ook nog de gewone luifel eraf halen(met windhoeken)?
Nog andere tips?!
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.379
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Code oranje!
« Reactie #1 Gepost op: augustus 09, 2018, 04:03:56 pm »

Ik heb geen luifel, maar heb op campings al vaak bij wind luifels zien sneuvelen. Die zou ik er dus zeker afhalen.


Verder alles goed afsluiten zodat de wind nergens makkelijk onder kan. Het meeste kans op schade heb je als de wind ergens onder kant en zo het tracht op te tillen. Kortom, deuren en ramen dicht ritsen....

Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.379
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Code oranje!
« Reactie #2 Gepost op: augustus 09, 2018, 04:08:32 pm »

Ook rekening houden met de regen.


Dit jaar op camping geen wind gehad, maar twee zeer hevige onweders met zeeeeer veel regen en hagel. Een uur en half wolkbreuk doet wat met een camping en op sommige plaatsen stond deze bijna kniehoog onder water.


Ook daar diverse tenten en vooral luifels weten sneuvelen onder de regen en hagel. Was vooral bij caravans en mobilhomes. Als het water ergens in een zak in het tentzeil begint op te stapelen, kan bij dergelijke zware regen het gewicht zo groot worden dat het zeil en de stokken onder het gewicht begeven. Dan zeker op die plaatsen regelmatig het water wegduwen.


Echter bij de meeste vouwwagens valt dat wel mee en zijn deze goed ontworpen zodat het water er makkelijk af stroomt zonder ergens op te hopen.

Gelogd

Joliebolie

  • Gast
Re: Code oranje!
« Reactie #3 Gepost op: augustus 09, 2018, 07:10:40 pm »

Iets om extra rekening mee te houden:

Wij kwamen er vandaag achter dat je de vouwwagen apart moet verzekeren.
Als je luifel oid sneuvelt valt dit niet onder een reguliere reisverzekering. Dan zul je dit apart moeten verzekeren.
Even ter info.
Succes allen met code oranje. Hier gisteren net op tijd onze Kariba droog in kunnen pakken.

Gelogd

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Code oranje!
« Reactie #4 Gepost op: augustus 09, 2018, 10:05:11 pm »

Bij veel wind zetten wij de voorwand er ook in, liefst ook het keukenschort.
Alle elastieken in de voorwand haringen, de stokken wat lager, probeer hem strak, stevig en winddicht te maken dat de wind er niet onder kan slaan.
Verder krijgt elke stok een extra scheerlijntje.... Veel meer kun je niet doen maar zo kan de tent veel hebben!
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Code oranje!
« Reactie #5 Gepost op: augustus 10, 2018, 07:37:41 am »

En zet de auto er strategisch voor. Zeker een wat grotere auto doet dan goed werk. Vorig jaar in dartmoor ook een pittig weertje over de tent gehad. Wind kwam vanuit een andere hoek en stond ongunstig op de tent. Ik had onze auto al verplaatst en de allervriendelijkste buurman zette zijn landrover discovery ook een beetje anders. Dat scheelde een boel.
Gelogd

ellennul10

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 66
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Tuareg Tent & Trailer
Re: Code oranje!
« Reactie #6 Gepost op: augustus 10, 2018, 08:41:34 am »

Jeeej, we staan nog! En alles is nog heel...
Hoewel code oranje uiteindelijk ingetrokken is, vond ik het er heftig genoeg aan toe gaan ..
De wind kwam gelukkig vooral vanaf de achterkant van de wagen, dus niet pal op/ onder de luifel (die hadden we er daarom toch maar aan laten zitten). Wij hebben geen voorwand, maar kan me voorstellen dat dat heel veel scheelt, misschien toch maar op ons verlanglijstje.
Bedankt voor alle tips... die van de auto gaan we ook zeker onthouden.. omdat we aan de rand van de camping (met uitzicht op het weiland) wilden staan, staan we behoorlijk onbeschut en ving de wagen alle wind. De auto's  staat hier normaal gesproken op een aparte parkeerplaats, maar ik zag nu ook dat mensen m voor de nacht even (strategisch) op hun plek gezet hadden!


« Laatst bewerkt op: augustus 10, 2018, 08:43:43 am door ellennul10 »
Gelogd

Bagheera

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro 2004
Re: Code oranje!
« Reactie #7 Gepost op: augustus 10, 2018, 08:54:45 am »

De auto is niet alleen handig tegen de wind. Sinds wij een keer heftig noodweer hebben meegemaakt Wil ik de auto bij zulke voorspellingen altijd (los!) naast de vw hebben zodat we zonodig kunnen schuilen. Better safe than sorry...
Fijn dat het relatief merviel vannacht!
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Code oranje!
« Reactie #8 Gepost op: augustus 10, 2018, 10:32:17 am »

Zo wat een heftig nacht. Weinig geslapen. Wij hadden windkracht 7 vol op de kop. Maar alles goed afgespannen en onze roadmaster stond als een huis. Nu is het nog onstuimig dus even af wachten. Maar door me eigen privé omstandigheden door de ellende van een jaar. Was ik banger als ooit

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Code oranje!
« Reactie #9 Gepost op: augustus 10, 2018, 12:52:18 pm »

Herkenbaar Martijnmarleen.
Bij ons heb ik 2 jaar geleden aan de luifel gehangen. Voor die tijd was ik minder angstig dan nu heb ik gemerkt.
Gisteravond bij ons ook windkracht 6/7 dus ook de luifel eraf gehaald (stond vol op de wind) en de auto voor de wagen gezet. Vanmorgen de luifel weer terug gehangen/gezet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

Angie

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 12
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
  • I am hooked!
Re: Code oranje!
« Reactie #10 Gepost op: augustus 14, 2018, 01:15:25 pm »

Ook wij stonden nog. De wind kwam pal op de voorwanden, had de dag er voor de vario luifel eraf gehaald in stevige wind. Code oranje en geel werden ingetrokken en daarna ging het goed los! Ruime windkracht 9 gehad, vol op de voorkant. Vanuit vrijwel windstilte ineens volle storm, de voorstokken drukten door de enorme plotse kracht in elkaar. Kon 1 stok weer uitschuiven, maar had geen tijd meer om de andere twee te doen, dus die maar vastgehouden en de tent met de koorden om de voorwand op te binden ook tegelijkertijd vasthouden zodat de tent niet van de stokken waaide, want ik had zomaar het idee dat door deze actie de scheerlijnen slap stonden.
Na een drie kwartier werd de wind ietsje minder en deden een aantal kampingbezoekers een rondje, en kwamen ook bij mij langs (ik was dus alleen). Enen iemand binnen ghead die de stokken vasthield zodat ik ze omhoog kon zetten en de buisklem een stukje vaster kon zetten met een schroevendraaier. Daarna rondje haringen en scheerlijnen gedaan (aan elke stok stonden twee lijnen), even rondje wc, wat eten en drinken en auto gehaald en die voor de tent gezet. Daarna begon de tweede helft van de storm. Die was minder heftig, maar duurde langer. De wind nam rond 3 uur af, rond 4 uur hoorde ik ganzen overvliegen en besloot ik dat ik dan wel kon gaan slapen.

Wel fijn om te weten dat de tent en wagen zoveel wind kunnen hebben. Man vond het wel jammer dat hij er niet bij was, houdt wel van wat avontuur. Hij is dezezomer bepaald een mooi weer kampeerder geweest  O0
Gelogd

ellennul10

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 66
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Tuareg Tent & Trailer
Re: Code oranje!
« Reactie #11 Gepost op: augustus 14, 2018, 06:50:35 pm »

Poeh... nou stoer in je eentje!
Ik was blij dat er iemand bij me was met (spier)ballen hihi.
Fijn dat het ook bij jou goed afgelopen is!

Nog even een beetje off-topic-vraagje:
Doordat de wind pal op de zijkant stond, waaide het klittenband van het panoramadak omhoog/ open en liep de regen via de ritsen flink naar binnen. Na het aandrukken (van binnenuit voldeed niet, dus met de rits open, stukje voor stukje) van het klittenband ging het een stuk beter.
Hebben jullie dit ook wel eens gehad? Tips voor de volgende keer??
Gelogd

helene

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero
Re: Code oranje!
« Reactie #12 Gepost op: oktober 11, 2018, 07:26:31 am »

Ja dit hebben wij ook meegemaakt in de Ardèche. Na een gigantische hagelbui stroomde het water via de ritsen naar binnen. Op de zelfde manier als jullie hem opnieuw vast geritst en daarna nooit meer gebruikt en ook geen water meer binnen gehad. Dit rooster heeft geen toegevoegde waarde aan de tent, je kan er amper bijkomen om te openen en dicht te ritsen, zeker in de nacht bij een plotselinge bui krijg je hem niet snel waterdicht.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal