Voordat wij een vouwwagen hadden kampeerden wij met een tent en vervoerden alle kampeermaterialen in de auto met een dakkoffer van 430 liter. Deze is later, vanwege groei gezin, ingeruild voor een dakkoffer van 650 liter. In de autokofferbak en dakkoffer laden wij ongeveer 300kg kampeermateriaal voor ons gezin van 5 personen.
In de dakkoffer plaatsen wij wat lichter materiaal; in de 430liter koffer (Hapro 500) ging 50kg en in de 650 liter (Thule Atlantis 900) 75kg bagage. Inclusief 25kg eigen gewicht van de dakkoffer er 75kg resp. 100kg op het dak. 100kg daklast is vaak alleen met een wat grotere auto toegestaan.
De door TS voorgestelde 250 tot 300 liter dakkoffer is kleiner dan je denkt, dit is aanzienlijk kleiner dan de 405 liter kofferbak ruimte (en tot ruim 500 liter indien tot het plafond geladen) van de Seat Ibiza.
Voor de auto van TS (Seat Ibiza) raad ik een dakkoffer van ongeveer 430 liter aan, dit past goed bij de maximale daklast en ook deze zit sneller vol dan je denkt.
Wij zijn trouwens van de tent naar vouwwagen overgestapt omdat wij trekkend kamperen en telkens 300kg in en uitladen belastend vonden worden.
Er is voor een vouwwagen gekozen waar de hele kampeeruitrusting in zit (het 'huis' met keuken (incl. koelbox), bedden en meubilair). Deze staat klaar voor vertrek in de stalling. Wij doen alleen de kleding (in weekendtassen) en toen de kinderen nog klein waren de wandelwagen, kinderbedjes en wat speelgoed in de kofferbak. Met de komst van de vouwwagen was bij ons de dakkoffer niet meer nodig. De kofferbak van onze auto is wel duidelijk groter dan die van de Seat van TS, maar hou in gedachten: Alles wat je thuis kan laten is mooi meegenomen.
Mijn advies is de dakkoffer op de auto te plaatsen. Alleen dan behoudt je zoveel mogelijk het gemak van de vouwwagen en hoef je niet elke keer voor het opzetten en afbreken de inhoud van de dakkoffer te verplaatsen.
Op locatie heb ik trouwens altijd de dakkoffer op de auto gelaten. Ik ben altijd erg voor het gemak en erop en eraf halen heeft dan meer nadelen dan voordelen. De auto met dakkoffer was ongeveer (ruim:)28]) 2 meter hoog en hiermee konden wij door alle 2 meter doorgangen, inclusief de franse tolpoorten. De seat Ibiza van TS is lager en blijft met dakkoffer waarschijnlijk ruim onder de 2meter, mogelijk zelfs onder de 1,9meter wat eigenlijk nergens beperkingen oplevert.